mortensen's plager

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
mortensen0
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 20 Jun 2010, 17:36

mortensen's plager

Post by mortensen0 »

Hei

Liker å lese deres treningsblogger så tenkte jeg skulle prøve meg på en selv.
Litt info:
16 år fra Bergen
Hjemmeklubb Bergen Golf Klubb
Nybegynner, tok VTG-kurset i vår.

btw, spiller fra rød

HCP 45, hehe holder meg stabilt rundt her. Har flere runder på 17/18 poeng(spiller mest 9-hulls), selv med opptil 3 stryk.
Har hatt alle sider av spillet inne, men aldri til samme tid. Sikre perlerette driver på 180-200 meter (slår kort med alle køllene), perfekt nærspill og putting fra en annen verden. Desverre er alt dette noe som kommer og går.
En ting jeg aldri har hatt helt inne er fairwayslag, og spesielt med 3w, 6i og 7i.

Forferdelig 9 hulls i dag;
Hull 1 p3
Valgte feil kølle fra tee, treffer tynt og ball OB, går ned en kølle men samme slag, dog på banen.
Lang pitch på green, men langt fra hull og må ha en sjelden treputt for 0 poeng :oops:

Hull 2 p3
Nøyaktig samme utslag som på hull 1, dvs lost ball. ny ball uten peg og pent i forkant av green. Shenker pitchen, ny dårlig pitch og senker nesten chip for 1 poeng. Meen nesten 1 poeng = 0...

Hull 3 p4
Har på dette tidspunktet mistet all selvtillit og er da et dårlig tidspunkt å dra opp driveren på, meeen klarer selvfølgelig ikke dy meg. Drive rett ut i skog på venstre side, gir opp med en gang og går videre med nytt håp mot neste tee.

Hull 4 p4
Igjen dårlig drive men holder seg på banen og går et stykke. Slår et pent slag videre med 4h, men står skeivt og ballen går rett inn i en fjellvegg. Kommer heldigvis ut igjen men ligger crappy til.. Duff etterfulgt av topping resulterer i nok et stryk.

Hull 5 p5
Elendig drive.. (Hmm? har vi ikke hørt dette før?). Treffer den store ballen før den lille og flyr i trær langs elv 50 meter men lander heldigvis på gresset.
Drister opp en 3w, topper, topper igjen med 4h før jeg endelig treffer og er nesten fremme med ca 100m igjen. 9i over en haug som skjuler green, legger meg rett utenfor green men lengst vekk fra flagget. Chippen i nedover bakke blir for svak og det samme blir påfølgende putt. Saver iallefall dagens 2 første poeng... :oops: :oops:

Hull 6 p4 303m
Standard åpning med driver, pegger for høyt og dagens høyeste.
Hakker meg bortover FW og må plukke lenge før green.

Hull 7 p4
Dårlig utslag med driver IGJEN(!) blir oppgitt og vandrer videre til tee8

Hull 8 p4
Endeleig en noenlunde ok drive, dog en ny dagens høyderekord.
Pent slag opp mot green fra ca 80m, bommer green med 50cm og spretter selvfølgelig da ned en bakke.
Ligger vanskelig til, og trenger TRE pitcher/chipper etterfulgt av TO ELENDIGE putter. RYSTET av meg selv! :x
2 poeng

Hull 9 p3
Dagens eneste høydepunkt. Treffer nesten green, dog motsatt av flagg, en mester chip på en svært ondulert green etterfulgt av 5 fots putt sikrer par :D

Ender opp med 7 poeng elr noe... Tror det er den dårligste runden jeg noengang har spilt, men skylder på en 3000-meter i kroppen etter gymmen...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: mortensen's plager

Post by furu »

Hvordan er forholdene på Bergen GK for tiden?

Siden du sliter med driveren foreslår jeg at du finner en kølle du er komfortabel med på utslag. 4h kanskje? Eller 5i? Mulig du må bruke tre slag inn på et par 4 hull hvis du slår kort på utslaget, men hvor mange ganger må man ikke det allikevel? Hull 3 og 6 er de eneste hullene der du burde dra fram driveren men også her går det greit å tenke alternativt.

Ser at du topper ballen flere ganger. Nå er jeg ikke jeg noen dreven golfer men når jeg gjør det så føler jeg at jeg svinger for mye og for raskt med kun armene. Når jeg roer ned og lar armene falle i framsvingen så fungerer det bedre.
Instagram @christianfuru
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: mortensen's plager

Post by Procli »

Når jeg topper ballen, så er jeg tror jeg at jeg reiser meg litt opp i baksvingen.. skjer egentlig mest med de korte jernene... har blitt flinkere på å fokusere på å stå korrekt!
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: mortensen's plager

Post by Kaffekannen »

Velkommen til treningsbloggen :)

Ganske kult at spennet i treningsbloggen nå går fra nesten scratch til hcp 45. Hvis jeg var i dine sko ville jeg raskest mulig fått litt innspill på svingen. I din alder har du gode forutsetninger for å raskt bli en habil golfspiller, men samtidig er det slik at hvis du lærer feil nå vil gjerne feilene følge deg lenge. Hvis du har mulighet til det, ville jeg jeg tatt protimer. Lykke til!
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
mortensen0
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 20 Jun 2010, 17:36

Re: mortensen's plager

Post by mortensen0 »

Takk for svar :)
Forholdene på Bergen er ganske god for tiden. Greenene holder mål, men fairway er veldig myk og våt noen steder.
Og tee stedene holder jo alltid samme standard.. hehe :D

Kan nok stemme som dere sier ja, bruker armene for mye. Runden i går var preget av frustrasjon hele veien så da dro jeg nok litt ekstra til i svingen med armer og spratt nok opp som en sprettball på flere av slagene.
Når det gjelder køllevalg så er nok det også rett. Til vanlig pleier jeg ikke å bruke driver på alle de hullene som jeg gjorde igår menmen
mortensen0
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 20 Jun 2010, 17:36

Re: mortensen's plager

Post by mortensen0 »

lenge siden sist men det har vært mye dårlig vær.
Har spilt en runde siden sist men 14 poeng er ikke noe å skrive om... Sliter veldig med hooking for tiden.. noen ideas? :idea:
Gleder meg stort til sesongavslutning på Asker til helgen :D
mortensen0
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 20 Jun 2010, 17:36

Re: mortensen's plager

Post by mortensen0 »

Deilig med ny sesong, og nytt håp. Hatt to runder, en på Sotra og en på Herdla. Henholdsvis 18 og 16 poeng, begge 9 hull. På Sotra gikk jeg 18, med de første ni som trening og oppvarming. Kostet forresten 100(!) kroner for 18 på Sotra.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: mortensen's plager

Post by Grønne greener »

100,- for 18 hull på Sotra?
Var det pitch & put banen du spilte?
Jeg betalte 400,- for 18 hull på Sotra :)
Hmmm.. Du må lære oss trikset med å få så billig greenfee.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: mortensen's plager

Post by AkE »

Tipper det hjelper å være junior!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
mortensen0
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 20 Jun 2010, 17:36

Re: mortensen's plager

Post by mortensen0 »

hehe, formiddag og hverdag og junior hjelper ja :D
Post Reply