Mr. Slice mister slicen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Mr. Slice mister slicen

Post by Mr. Slice »

Tenkte jeg skulle komme med noen små rapporter fra mine opp- og nedturer, og sikkert en og annen bønn om gode råd, av og til nå i kommende sesong.

Min historie: Tok golfkortet sommeren -09 og fikk en halv sesong det året, hadde en rimelig aktiv sesong i fjor, men ligger likevel fortsatt på småflaue 54 i hcp. Kan slå rimelig langt og bra og innimellom faktisk imponere mer garvede spillere: "Du slår da ikke som en 54-hcp'er", "Det kommer ikke til å ta lang tid før du har etablert handicap, ser jeg", og lignende, har jeg hørt noen ganger. Men nei, det er alltid et hull eller to som skjærer seg helt. Føler likevel at det var iferd med å løsne litt på slutten av sesongen i fjor. Og i år kommer det - tror jeg. Ikke at jeg har store ambisjoner, akkurat - men å komme et stykke i retning av etablert handicap er vel ikke noe urimelig mål.

Som en liten unnskyldning for min åpenbare inkompetanse og tungnemhet når det gjelder å lære dette spillet: Jeg hadde passert 50 før jeg tok i en golfkølle. Men så ble jeg altså bitt av basillen - og storkoser meg på banen. Frustrerende når det skjærer seg, jada. Men fantastisk gøy når et utslag sitter slik det skal, når en langputt går i, når... ja, dere skjønner hva jeg mener.

Har kjøpt nytt jernsett - TaylorMade Burner Plus - og ny Nickent 4DX Driver, og venter med lengsel på våren. Har hatt en simulatorrunde på BGS - det gikk omtrent som på banen, ellers øver jeg på puttematte. Men litt mer mildvær og etter hvert litt lysere ettermiddager nå, så kan jeg snart begynne å stikke innom driving rangen etter jobb.

Og da kan det hende jeg av og til forteller noe her etterpå...
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by furu »

Spiller du på Sotra Mr.Slice? Har du prøvd Bjørnefjorden? Eller Herdla?

Hcp er ingenting å bekymre seg for. Det løsner sikkert før eller siden. Tar du protimer en gang i blant? Har du noen venner som kan hjelpe med svingen? Hvis du føler at det stopper opp så kan det absolutt lønne seg å få litt nye tanker inn i hodet.

At du begynte når du passerte 50 er imponerende. Min far begynte faktisk etter han var 60. Mye motgang men veldig mye bra også. Han har funnet sin måte å spille på og koser seg med det.
Instagram @christianfuru
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by Mr. Slice »

Jepp, spiller på Sotra. Og ja, jeg har vært innom både Bjørnefjorden og Herdla. Sistnevnte er jo rimelig enkel, men jeg rotet det til der også, de to gangene jeg har spilt der. Tror jeg spilte hele det ene hullet uten noen gang å være innom fairwayen... Bjørnefjorden var en utfordring, kan man si. Gjorde mye rart der... Mye skog, mange rare steder å miste baller... Men - moro var det, og jeg gleder meg til å prøve den igjen. (Hadde da noen bra hull også...)

Jeg har jo valgt et nick som antyder ett av problemene mine - på litt lengre slag har ballen en lei tendens til å skjære ut til høyre. Men jeg sliter med et bredt spekter av andre feil: ser opp for tidlig, holder ikke hodet i ro, vrir for lite opp i baksvingen, duffer, topper og shanker, og har en lei tendens til å misse egentlig enkle putter. Det er ikke få ganger en ellers potensielt brukbar score har blitt fullstendig ødelagt av tre- og fireputting. Blir kanskje litt for ukonsentrert når det ser lett ut...

Styrker? Nja - har noen fine pitcher og chiper, og ofte rimelig bra langputter (ikke at de går i så ofte, men nær nok til at det iallfall burde bli grei toputt - men så var det dette problemet med de korte puttene, da...). Ellers tror jeg nok oppstilling og baksving jevnt over er omtrent som det bør være - det er i balltreffet, eller mangel på sådan, at det skjærer seg.

Gleder meg veldig til å komme i gang igjen, og få orden på sakene....
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by furu »

En slice på de lange slagene ja. Det kjenner vi til. Ballbanen ser gjerne bra ut i starten men når ballen mister moment framover og sidespinn tar over så går den laaangt ut til høyre. Dette kommer gjerne av at du faller litt framover med høyre skulder, svinger litt for mye og for raskt nedover med armene og kommer utenfra.

Kanskje denne videoen med Shawn Clement kan hjelpe deg?
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by Keyser »

Mr. Slice wrote:(...) Men jeg sliter med et bredt spekter av andre feil: ser opp for tidlig, holder ikke hodet i ro, vrir for lite opp i baksvingen, duffer, topper og shanker, og har en lei tendens til å misse egentlig enkle putter. (...)
Da er det vel bare en ting å si....hjertelig velkommen i klubben....
</Keyser>
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by Pan »

Kjenner meg også godt igjen og det til de grader,men en vakker dag skal bli kvitt den enig? :)
Er det bare med driveren du slicer eller?
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by Mr. Slice »

Jeg slicer med putteren også... :roll: ...ok, kanskje en liten overdrivelse :lol:

Men seriøst: Jeg slicer med 3-wood, og kan vel innimellom gjøre det med 19,5 graders hybriden også. Når jern og hybridslag går til høyre, er det vel oftest mer shank enn egentlig slice... Driver har jeg vel knapt brukt på banen - på rangen slicer den hinsides all fornuft. Ikke hele tiden, da, men ofte nok til at jeg nok fortsatt vil vente med å bruke den på banen - om da ikke den nye driveren (som ikke er prøvd i det hele tatt ennå) skulle vise seg å ha magiske egenskaper som løser problemet, hvilket jeg nok tviler på.

Ser jo at "de store gutta" har noen solide slicer ganske ofte de også. Bedre å ta et par trygge jernslag bortover fairway, enn én lang drive som skjærer ut i røffen...
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by Mr. Slice »

Har nettopp vært en tur på driving rangen. Mye rart, naturligvis, og de nye jernene (hittil bare prøvd et par ganger på simulator) krever nok litt tilvenning. Slo lengre med 8-jernet enn med 5-eren... :? Vel, vel. Det kommer nok. Deilig å kjenne at hybridslagene satt noenlunde - den herlige, skarpe lyden av et sweetspot-treff, og synet av ballen i fin, rett, lang bue... ahh... tilværelsen er i perfekt vater i et par sekunder. Jojo, det var vel noen rare slag med hybridene også, men de er glemt.

Nickent driveren virker lovende. Hadde riktignok sola (Javisst, det var sol!) midt imot, så det var ikke alltid jeg så hvor ballen havnet, men retningen så rimelig bra ut, og iallfall på noen slag var lengden helt grei. Hadde riktignok en som jeg sto og speidet etter og lurte på hvor ble av - og plutselig kom den deisende ned 70-80 meter framme. Den hadde nok vært ganske høyt oppe... Og så var det jo noen fullstendige feilslag, da, men det regner jeg som normalt.

Alt i alt: verken veldig oppløftende eller fryktelig deprimerende - helt på det jevne. Ikke verst det, på årets første range-besøk?
Sesongen er i gang...
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
Leijm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 101
Joined: 23 Jul 2010, 23:02
Hcp: 28,5

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by Leijm »

Kjenner meg igjen her ja... blir ofte mobbet av han jeg spiller absolutt mest med at på en vindfull dag klarer jeg nok å slå en slice som går 200 meter ifra meg, kommer tilbake og legger seg 2 meter forand tee...

Jeg slår omtrent like langt framover som til siden, og jeg har ikke løst dette problemet enda... venter i spenning på våren, skal legges mang en krone i protimer for å bli kvitt denne "#¤"#¤"# slicen.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by Grønne greener »

Glem at du skal hogge ved og tenk heller på at du skal svinge en snerten dame på dansegolvet.. ;)
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by Pan »

Mr. Slice da er vi to
Mange visdoms ord der fra Grønne Greener.
Selv er lysten stor på å hogge,har snart så masse ved at det holder leenge.
Heldigvis så blir det mer og mer dans og til våren er jo hogsten over og da begynner dansen ikke sant Mr. Slice :)
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by Mr. Slice »

Dere har ikke sett meg danse... :oops:... Men jeg tar poenget.

Har ellers hørt golfsvingen sammenlignet med å kaste med en slukstang: myk, uanstrengt, rolig bevegelse, med en avsluttende snert.

Meteorologene bruker stygge ord igjen, hører jeg - vi har vel kanskje ikke helt vår riktig ennå, selv om det føltes litt slik et par dager. Men det begynner iallfall å lysne nå, ikke lenge før det går an å slå et par bøtter etter jobb - bare det ikke er altfor kaldt eller for mye regn (Snø er vi ferdig med nå, ikke sant?).

Kan skjønne vi skal bli kvitt slicen, Pan.
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by Mr. Slice »

En snartur innom rangen etter jobb i dag. Bare en bøtte - det ble fort for mørkt/grått til å se ballen. Prøvde å fokusere på baksving, balanse, og å holde hodet rolig og ikke se opp for tidlig. Synes det gikk rimelig bra, hadde så godt som bare gode/greie balltreff. Ikke noe særlig til lengde, kanskje med et par unntak, men rimelig bra og stabil retning. Hadde vel bare et par totale misser, typisk nok med 5-jernet.

Slo også noen baller med driveren. Nå var det blitt såpass halvmørkt at jeg vel ikke så en eneste av disse ballene :lol: , men det hørtes og føltes iallfall ganske bra. Er jo ikke sikkert det er helt til å stole på, da, men jeg holder fast ved følelsen av at dette gikk slett ikke så verst.

En morsom liten økt - og noe av moroa lå i den skjære galskapen ved å stå og slå baller i halvmørke og med sludd i lufta.
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by Mr. Slice »

Oppløftende i dag. Først et par bøtter på rangen - slett ikke ille, begynner å bli mer stabilt med de fleste køllene nå. Hadde vel bare en skikkelig megaslice - og det var med 9-jern (!!). Driveren gikk rett og fint - vel, OK, et par av slagene ville vel gitt problemer på en litt smal fairway, men neppe noen katastrofe.
Jernslagene har vel ofte en tendens til å få litt vel høy ballbane - men stort sett innenfor det akseptable.

Liten økt på puttinggreenen - greit nok, men trenger definitivt å øve en del her.

Og så: 18 hull på P&P-banen. Med et par litt kjedelige, fomlete unntak, gikk det riktig bra i dag. Hadde to birdier og fire par, og jeg tror det var fem ganger at utslaget ble liggende på green - har aldri vært i nærheten av det før. Selvfølgelig irriterende når da putten stryker like forbi hullet - og gjør det samme på returen... :oops: - men altså: Noen ganger satt den :D.

Begynner nesten å få trua nå - og neste helg åpner hovedbanen... :D
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by furu »

Ikke gale på P&P Mr.S :D 2 x birdie er alltid veldig bra!
Instagram @christianfuru
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by Mr. Slice »

Søn.10.4.
Hmm... Har spilt pitch & putt i dag, i går og fredag - og i morgen er det p&p-turnering. Fire dager på rad, begynner dette å bli litt i overkant? ...Næh. 8-)
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by Grønne greener »

Lurer på om ikke jeg spilte sammen med deg i dag?
Spilte med Thomas, Odd og Åge, tror jeg at det var :D
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by Mr. Slice »

Nei - jeg er nok ikke en av dem. Men godt mulig vi var på banen så noenlunde samtidig. Tror jeg så iallfall en av de du nevnte.
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
Mr. Slice
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 119
Joined: 07 May 2009, 18:37
Hcp: 34,7
Hjemmeklubb: Sotra

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by Mr. Slice »

Dugnadsturnering på Sotra i dag (Offisiell åpning i morgen). Scramble-turnering over ni hull, avslappet og moro. Jeg gjorde litt mer underlige og håpløse ting enn jeg helt likte, men med mitt handicap fikk jeg jo en singelhandicapper som partner, så det gikk ikke så galt totalt sett - han fikset det meste. Bidro litt jeg også, da - satte noen OK putter, og hadde et par chipper som havnet i trygg nærhet av hullet. Men seks av ni utslag var helt på trynet. Greide aldri - eller bare helt unntaksvis - å hente fram go'følelsen og sikkerheten jeg har kjent på rangen de siste gangene.

Vel, vel. Får se om jeg finner ut av tingene etter hvert. Nå er det påske, det er meldt fint vær, og vi skal holde oss hjemme i år. Ikke helt utenkelig at det blir en og annen runde...
Nickent 4DX 12,5°
Cobra Baffler TWS 3W 15°, Hybrid 23°
Wilson Fybrid 19,5°, 27°
Taylor Made Burner Plus 5-PW, AW
Taylor Made Burner XD SW, LW
Rife Barbados
(... som blir 15 køller. Tar oftest ut 3W-en)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Mr. Slice mister slicen

Post by Kaffekannen »

Furu og undertegnede går ut i morgen etter turneringen. Slå deg gjerne med oss.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply