Mciljoys treningsdagbok

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Mciljoys treningsdagbok

Post by mciljoy »

Planlegger å ha et litt mer bevisst og realistisk forhold til golfen min i år og tenker at hvis noen kan lære noe av mine feil samtidig... så hvorfor ikke skrive ned mine erfaringer her inne? ;-)

Kort om meg:
-32 år
-hcp 8.7
-spilt golf i 7-8 år
-187 høy, 82 kg
-lengde med 7'er: 160m
-styrker: det lange spillet
-svakheter: chipping, putting, innspill fra 100m, holde fokus oppe, rutiner
-spiller mest 9-hullsrunder texas osv med kompiser, spiller 20-30 18-hulls hvert år

Hcp gikk veldig fort ned til 15 fordi jeg la ned veldig mye tid på basis og svingteknikk. Men de siste årene har hcp bare gått ned med ca 2 hvert år og jeg har innsett at jeg må være litt mer bevisst på svakhetene mine dersom jeg skal videre ned. Har så langt nesten utelukkende brukt tid på det jeg synes er morsomst. Hadde 5 min i en treningsbunker i fjor for første gang... før jeg gikk lei og gikk på rangen så klart

Tanker om eget spill:
Har så langt brukt veldig mye (for mye) tid på svingen og tiden er overmoden for å være like ivrig på nærspillet. Problemet er at det føles ikke som trening for meg hvis jeg ikke får slått 100-150 baller med 6'er jernet. Vanlig så langt har vært et par økter på rangen per uke for lange slag og når jeg skal spille så kommer jeg 5 min før vi skal gå ut... og når runden er ferdig setter jeg meg snarest i bilen og drar hjem. Har endelig erkjent at nærspillet er viktigere enn langspillet og at svingen min er mer enn god nok til å spille på et lavere hcp enn jeg har i dag. Har også innsett at jeg må trene BEVISST på nærspillet og sette meg klare mål for hva jeg skal bli bedre på og hvordan.

Så dette er målene for 2011:
-IKKE endre svingen. Øktene på rangen skal brukes til å slå trene stabilitet med den svingen jeg har, samt akseptere den ballbanen jeg har og spille med denne
-trene 80% nærspill og 20% langspill.
-sette meg klare mål for chippe-/puttetreningen slik at jeg kan måle progresjonen (eks: 9 av 10 innenfor 1m osv)
-forbedre meg kraftig fra 80-110 meter
-forelske meg i putteren og se muligheten for å sette i stedet for å bli redd for å 3-putte
->resultatet av alt dette håper jeg å kunne se i Scangolf da jeg skal føre statistikk på alle mine runder i år

Ble litt mye dette... og jeg innser vel at dette er mest interessant for meg selv, men nå når jeg har skrevet det ned så MÅ jeg jo følge det sesongen gjennom :-)

Er ikke så fokusert på hcp, men hvis jeg får den sesongen jeg håper på så tror jeg hcp 6 er realistisk. Det overordnete målet er jo uansett å ha det så morsomt som mulig ;-)
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Mciljoys treningsdagbok

Post by sirandrew214 »

Bra med dagbok og mål.
Det jeg legger merke til med flere her er at dere slår 160 m med 7 jern! 160m carry??? Faen, det er jo dritlangt. Slår dere det steady, så for guds skyld tren nærspill! :) tror jeg ligger på 145 carry med 7 ern.
Last edited by sirandrew214 on 20 Mar 2011, 05:14, edited 1 time in total.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Mciljoys treningsdagbok

Post by veggiss »

Forskjellen er jo at du slår 145 meter, og ligger 2 meter fra pinnen. Jeg slår 160 meter, og har fremdeles 30 meter pitch inn ;)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Mciljoys treningsdagbok

Post by mciljoy »

Som jeg skriver i innlegget så er jeg happy med svingen og lengdene, men har et elendig nærspill. Det er nettopp dette jeg skal (prøve) å gjøre noe med i år :-)

Har aldri syntes chipping og putting har vært noe gøy og har ikke hatt gode nok muligheter for å trene nærspill (dårlig unnskyldning).

Tror den største utfordringen blir å få nærspillet til å bli GØY og treningen til å bli lystbetont...

Men må innrømme til slutt at jeg i en alder av 32 fortsatt er så barnslig at jeg ikke takler å spille med noen som slår lengre enn meg. Vet at det er dust, men da må jeg bare ta i litt ekstra.... :-( Kanskje det er et annet mål for 2011: Ikke vært dust og aksepter at noen faktisk kan slå lengre??

Forresten så er 160m med 7'er et fullt slag. Snittlengden er vel trolig nærmere 155m. I tillegg har jeg forlengede køller.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Mciljoys treningsdagbok

Post by mciljoy »

Hadde en fin økt på innendørsrangen i går. Har lagt om svingen en del i fjor og i vinter og nå vil jeg fokusere på få, enkle oppgaver fremover.

Har ett mentalt bilde på jernsvingen min og ett for driversvingen:
- når jeg slår jernene prøver jeg bare å tvinge hoften til å bli igjen på venstresiden mens venstre skulder vrir tilbake
- med driveren prøver jeg å holde køllehodet godt på utsiden av hendene så lenge jeg klarer i baksvingen, mens jeg prøver å holde hodet godt bak ballen i gjennomsvingen

Målet er å KUN tenke på disse enkle momentene gjennom hele sesongen og ellers la svingen ligge. Fokuset skal være på nærspillet.

Slo jern/driver 45 min og chip/put 30 min. Næsrpillstreningen besto av korte chipper, lange to-putter og 1-1,5 metere.

Alt i alt en finfin økt og mange flere skal følge fremover. Gleder meg som en mentalist til sesongstart!
User avatar
golftreff
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 14 Mar 2011, 18:09
Hcp: 19,2
Hjemmeklubb: Losby

Mciljoys treningsdagbok

Post by golftreff »

Har du noen gode tips til å styrke håndledd? Øvelser
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Mciljoys treningsdagbok

Post by veggiss »

hvis du vil bli sterkere i håndledd og underarmer så bør du trene grepsøvelser. Markkløft (uten reimer og med overhåndsgrep) er en klassisk øvelser for grepet, men hvis du av en eller annen grunn ikke vil trene mark kan du teste kroc rows.



Forskjellen på kroc row og vanlig hantelroing er at du bruker en tyngre hantel, driter i å kjøre strict og tar så mange reps du klarer.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Mciljoys treningsdagbok

Post by mciljoy »

En øvelse du kan gjøre foran TV og PC er denne:
Hold en kølle med ei hånd slik at kølla peker rett i taket. Senk deretter køllehodet sakte ned til vannrett posisjon til annenhver siden

Sikkert ikke så effektiv som veggis øvelse... men ok hvis du ikke gidder å dra til treningsstudio
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Mciljoys treningsdagbok

Post by veggiss »

mciljoy wrote:En øvelse du kan gjøre foran TV og PC er denne:
Hold en kølle med ei hånd slik at kølla peker rett i taket. Senk deretter køllehodet sakte ned til vannrett posisjon til annenhver siden

Sikkert ikke så effektiv som veggis øvelse... men ok hvis du ikke gidder å dra til treningsstudio
Fint øvelse den du beskriver, men den blir for lett, så du vil ikke utvikle noe særlig styrke i håndleddet av den. Den er dog bedre enn ingenting. Hvis du vil gjøre noe hjemme så kan du teste denne:



Du trenger ikke ta selve chin-upen, bare det å holde seg fast i en håndkle mens du henger er jævlig tungt for grepet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Mciljoys treningsdagbok

Post by mciljoy »

Kom over denne i dag på samme tema
http://www.golferen.no/wip4/slik-faar-d ... ?id=602200" onclick="window.open(this.href);return false;
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Mciljoys treningsdagbok

Post by Drizzit »

Jeg bruker en Powerball for å trene håndleddene. Super å holde på med når en sitter å ser på tv ol.

http://www.powerballs.com/norway/bildearkiv.php
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Mciljoys treningsdagbok

Post by veggiss »

mciljoy wrote:Kom over denne i dag på samme tema
http://www.golferen.no/wip4/slik-faar-d ... ?id=602200" onclick="window.open(this.href);return false;
fy faen...av mange idiotiske treningsøvelser så må den i videoen der være høyt oppe på lista. du får bedre utbytte av å onanere enn å stå å svinge på en golfkølle på den måten. faen så lettlurte golfere er...jeg blir provosert.

/rant
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Mciljoys treningsdagbok

Post by mciljoy »

haha no good?

hvis man ikke har peil så er det ikke rart man er lettlurt...
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Mciljoys treningsdagbok

Post by veggiss »

her er et par enkle råd:

- velg øvelser som aktiverer mest mulig av kroppen
- styrketrening skal være tungt, klarer du 20 repetisjoner er det ikke tungt nok -> øk belastningen

den øvelsen på videoen over feiler på begge punktene, med mindre du prøver å svinge en olympiastang på den måten, men da ryker du sikkert noen leddbånd i prosessen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Mciljoys treningsdagbok

Post by furu »

veggiss wrote: - styrketrening skal være tungt, klarer du 20 repetisjoner er det ikke tungt nok -> øk belastningen
Feil. For lett hvis du klarer 20 repetisjoner? Du skal jo ikke kjøre 1x20. Kjør 5x20. Eller 10x20 for den del. Det er helt og fullstendig avhengig av hva du ønsker å oppnå og hvordan formen din er. Trener du for å bli bodybuilder eller få generelt god fysisk form?

Øvelsen i videoen er helt grei.
Instagram @christianfuru
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Mciljoys treningsdagbok

Post by veggiss »

Det kommer jo helt an på hva du trener for da. Hvis du trener for å bli bodybuilder så er det bare å kjøre på med 5x20 repetisjoner, eller 10x20 for den del, du vil ikke bli spesielt sterk av det. Trener du for å bli i generelt bedre fysisk form, og øke styrken din må belastningen opp, og antall repetisjoner ned. Dessuten er eksplosivitet og hurtighet viktig, og det er vanskelig å trene eksplosivt uten belastning.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Mciljoys treningsdagbok

Post by veggiss »

http://www.golferen.no/wip4/styrk-kjern ... ?id=605532" onclick="window.open(this.href);return false;

Den øvelsen (landmines) er faktisk veldig bra. 3x15 reps i to uker, og så gå over på litt tyngre vekter og 5x5 reps 2x pr uke (økt vekten hver uke) i en 4 ukers periode bør styrke bra!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Mciljoys treningsdagbok

Post by mciljoy »

Hatt en litt rar start på sesongen. Har hatt mange fine økter på rangen, men det er veldig mye rart på banen. Slår slag som er så dårlige at jeg kunne vært 36 handicap'er.

Drivingen har vært meget solid (etter egen standard) og jeg slår lengre enn noen gang. Jernslagene har vært patetiske, rett og slett. Mye duffing (vet ikke helt om jeg senker hodet for mye eller bare treffer bakken for tidlig) og enda mer treff ute på tåa. Treffene ute på tåa er ofte laaaaangt ute og med mine ambisiøse blades blir slagene latterlige korte. Samme gjelder forresten med wedgene fra 80m og inn. Chipping og putting har vært ganske steady.

Men selv om spillet har vært labert har det blitt godt med poeng; 34 og 35 på de to 18-hullsrundene jeg har gått. Den første runden klikket det fullstendig for meg på noen hull med tre dobble og en trippel (83 slag) og i dag var det jevnt over altfor mange bogeys (82 slag).

Tror jeg konkluderer med at selv om starten har vært rusten tror jeg at jeg har et høyere bunn-nivå i år enn tidligere. Velger derfor å tro at de gode rundene kommer... ;-)

Forresten: Tips til å slutte å treffe 80% av alle jernslagene på tåa tas i mot med takk :-D
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Mciljoys treningsdagbok

Post by mciljoy »

Merkelig runde på Byneset Nord i går... åpnet totalt patetisk og var +7 etter 3 hull (!!) men kom inn med en ok score:

1. Trippel b
2. Dobbel b
3. Dobbel b
4. Par
5. Par
6. Par
7. Bogey
8. Bogey
9. Par
10. Par
11. Par
12. Par
13. Bogey
14. Par
15. Birdie
16. Bogey
17. Par
18. Bogey

Elendige 45 slag ut, men happy med 38 inn. Totalt 83 som ga 33 poeng. Opp .1 til 8.1 :-(
Post Reply