kristianffss

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

kristianffss

Post by kristianffs »

Tenkte jeg skulle opprette en slik tråd for å skrive noen linjer for hver gang jeg spiller - om ikke for deres glede - så blir det for min egen.

Etter å ha siklet på sporten i ca et halvt års tid, tok jeg VTG-kurset i september 2010. Siden da har jeg fått en enorm interesse for golfen. De første 2-3 månedene gikk helt greit. Jeg sverget til 7 jernet på utslag og gikk for strategi fremfor lengde - det fungerte middels og jeg kom meg gjennom sesongen og avsluttet med 41 i handicap. Nå er målet 36 innen 15. juli, så jeg ligger bra an der.

Med den nye, og med det min første fulle sesong dro jeg driveren opp av bagen. Med det kom slicen. Har slitt med den hele sesongen så langt. Først i dag har jeg nærmet meg en halvveis kur etter å ha slått tre kurver fra rangen. Virker som kuren kan være å få hendene langt foran ballen og stå veldig tiltet med skuldrene.

21.5.11
Dagens 18 hulls runde (9hull x2) var preget av enorm vind. Glad jeg ikke dro på sjøen - da hadde snekka kantret.

#2 (par 4 - 363 meter) gikk bedre enn noen gang. Det er et helvete av et hull med greenen på en liten topp - noe som gjør at man(jeg) ofte pitcher over greenen og ned på andre siden. Uansett endte jeg opp med 5 slag (bogey) etter en god drive og 6 jern, chip, put, put.

#3 (par 4 - 274 meter) ble dagens eneste par. Egentlig veldig heldig, med tanke på at driven snek seg gjennom masse busker for å lande i roughen på andre siden. En pitch, chip og put etter dette gjorde det til et godt resultat

#4 (par 4 - 266 meter) Tilbake til vanlige resultater. 9 slag etter 2 straffeslag og generelt møkk spill ødela hullet.

#6 (par 4 - 334 meter) Nok engang en stryk. Første driven slicet over i nabohullets fairway. Derfra klarte jeg å shanke pitchen med påfølgende straffeslag, duffe neste slag, havne i bunkeren hvor jeg trengte to slag for å komme opp ( :lol: ) fulgt av to putter. Krise!

Siste tre hull på front 9 resulterte i en dobbel og to trippel bogeys.

#11 (2) gikk ikke uventet i dass til tross for det gode resultatet tidligere. Første ballen så jeg ikke retningen på engang grunnet solen i trynet. Neste drive slicet bortenfor nabohullets fairway. 8 slag - ikke noe mer spennende å melde der altså.

#12 (3) endte med bogey etter en rett drive! Deilig når første slaget går rett frem, selv om fairwayen ikke ble truffet.

# 13 (4) endte med trippel bogey dessverre, selv etter et greit utslag med 5 Wood. Pitchingen min fra 40-100 m inn er ikke spesielt bra. Her sliter jeg med avstandsbedømmelsen, og skyter ofte veldig kort eller veldig langt. Klarte å pitche out of bounds på dette hullet.

#16 (7) (par 4 - 296 meter) startet helt konge med en rett drive som traff fairwayen! Mitt eneste fairway-treff denne runden :? Slo deretter et 7-jern pin high - dessverre 30-40 meter til høyre for green. Pitchen traff så vidt green, og deretter ble det en tre putt. Resultatet derfor 6 - dobbel bogey.

#17 (8) (par 4 - 204 meter) Et hull jeg driver green på hvis jeg treffer rett, men det blir for lett, så jeg valgte heller å slice den inn i roughen denne gang. Påfølgende slag endte i bunkeren. Nok en gang trengte jeg 2 slag for å komme ut av bunkeren, og ikke engang da traff jeg green. Chippet meg inn 2 meter fra hullet, for deretter å putte på ett forsøk. Glad noe gikk bra. 6 slag og en dobbel bogey.

#18 (9) (par 4 - 213 meter) Slår en 5 Wood ca 150 meter - venstre side av fairway. Ca 60-70 meter igjen. Her suger jeg, så pitchen ender for kort. Påfølgende chip ble en topping av ballen. Neste chip endte for kort. Deretter en to-putt inn i mål. Dobbelbogey.

Stats:
112 slag (+44)
Poeng: 27
Putter: 36
Fairway-treff: 1/14
Tilleggslag: 16


Par 3: snitt: 4,75 slag (1,75+) Ant: 4
Par 4: snitt 6,64 slag (2,64+) Ant: 14

Oppsummering:
+ Endelig noen drives uten slice
+ Til tider gode jernslag

- Alt for ujevnt med pitch, putter og også driver
- Elendig bunkerspill
- Flere straffeslag som kom etter selve utslaget
Last edited by kristianffs on 31 Mar 2013, 21:05, edited 1 time in total.
Golf.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by Kaffekannen »

lenge siden det kom noen nye treningsbloggere nå. Blir moro å følge utviklingen.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by GunnarBull »

Artig å lese, kristianffs. Bringer tilbake mange gamle minner fra da jeg selv begynte for 16 år siden eller noe sånt. På mange måter den kanskje morsomste tiden i min "karriere", drømte om fairwayer og med så stort forbedringspotensiale at jeg kjente jeg ble bedre hele tiden. Selv om jeg selvfølgelig fikk en trøkk i trynet hver gang jeg trodde jeg hadde "skjønt det" :-)

Ønsker deg lykke til og jeg sier som Kaffekannen - blir moro å følge utviklingen din.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by Procli »

Ja, artig lesning! :)

2 år siden så hadde jeg utslag kun med 7er jern (var den køllen jeg følte meg mest komfortabel med - rådet jeg fikk var; kjøp deg et 7er jern og en 5er wood så ser du om golf er noe for deg)! Så hoppet jeg ned til 5er jern på utslag som gikk litt lenger.. Og i fjor ble det driver - da kom jo muligheten for å nå inn på 2 slag på par4 hullene!
Blir artig å følge utviklingen din her! :)
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by kristianffs »

Spilte en liten 9 hulls runde idag på Ullensaker. Det høljet ned, men jeg måtte bare ut en liten tur. På driving rangen slår jeg mine beste slag noen sinne. Hver eneste drive går rett frem, jernslagene går rett frem og 5 Wood slagene får god lengde og retning. Med en så god start lover det ikke godt for spillet videre.

# 1 (par 3 - 142 meter) gikk helt greit. Spilte meg til venstre for green, fulgt av en chip og to putter. 4 slag der altså.

# 2 klarte jeg så vidt å slå første driven ut av banen på venstre side. Den så rett og fin ut, men dessverre dårlig siktet. Resten av hullet gikk også rett vest. Stryk.

#3 Endelig en god drive på banen! Endte dessverre med 6 slag etter å ha pitchet andre slaget i bunkeren, for så å slå det andre bunkerslaget over green (måtte ha to slag fra bunker selvfølgelig). Derfra måtte jeg chippe meg inn igjen - og chippet meg 1 fot fra flagget. En god trøst for min del.

#4 Nok en stryk etter fire straffeslag...

#5 (par 3 - 184 meter) Greit utslag som endte 50 meter for kort. Derfra en fin pitch. Men så kommer tre-putten og ødelegger.

#6 Elendig - stryk.

#7, 8 og 9 resulterte i en bogey og to dobbel. Problemet her var dårlige utslag, ikke top notch innspill, og tragisk putting hvor to av de siste tre hullene måtte tre-puttes.

Kjenner at jeg gleder meg stort til treningsgreenen åpner. Det er mange slag å hente i chiping, pitching og putting for meg nå. Utslagene vet jeg at jeg kan få til så lenge jeg overfører det jeg gjør på rangen til banen.

Ellers var jeg litt ukonsentrert i dag med det dårlige været, og uten vanntette sko. Hadde noen "duffe-slag" som er utrolig irriterende. Må kureres asap.

Stats:
59 slag (+25)
Poeng: 13
Putter: 20 :(
Fairway-treff: 0/7
Sandy: 0/2
Chip-save: 2/5
Tilleggslag: 10

Par 3 snitt: 4,5 (+1,5) ant: 2
Par 4 snitt: 7,14 (+3,14) ant: 7

edit: Hva slags kølle bruker dere mellom 30-50 meter fra green? Har brukt en 56 grader SW i det siste, men får ikke til slaget noe særlig om jeg ikke åpner kølla ganske mye og får god høyde på den. Ved mer lukket kølle går som regel ballen alt for lavt, og jeg sliter med å komme under.
Golf.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by furu »

30-50 meter er et vanskelig slag. Du bør trene en god del på dette slik at du er komfortabel og får selvtillit. Å åpne køllen er et teknisk krevende slag. Vil anbefale å trene 1/2 og 3/4 sving.
Instagram @christianfuru
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by TinCup »

Bruker som regel 56 grader eller 60 grader fra denne distansen. Varierer mellom de to køllene om den ligger i fairway eller rough (pga bounce'n) og selvsagt hvis det er vind.

En rolig og kontrollert sving samt trening trening og trening fra denne distansen er nøkkelen... Hvis du ikke har innspillsgreen hvor du kan øve denne distansen så går en treningsrunde på banen og dropper baller på litt forskjellige distanser og sikter midt på green hver gang. Bygg selvtillit ved å treffe greener. Ikke tenk på flaggplassering.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by GunnarBull »

Kjenner godt igjen den "god på rangen - da blir det verre på banen"-greia. Har det ofte slik selv også. I dag drivet jeg fint og rett, ev litt push høyre under oppvarmingen. På hull 1 hooka jeg to rett venstre inn i skauen. Ikke første gang, kommer trolig av at spenningen i kroppen er større, slik at jeg starter svingen litt for tidlig.

Mitt forslag for 30-50 meters slag er å trene på begge lengdene med f.eks. 56-graderen og finne ut hvor lang baksving du bruker på hver av lengdene. Sitter 30 og 50 bra, så vet du at 40 er midt i mellom.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by kristianffs »

Takker for gode svar så langt! Når det kommer til åpning og lukking av køllen er jeg mer usikker dog. I sanden skal man åpne køllen ganske mye så vidt jeg har forstått. Gjelder det samme for pitching? Hvor høy ballbane ønskes? Ved høy ballbane stopper jo kula fortere, noe som kan være fordelaktig for meg som ikke helt er på backspin-nivået enda.

Føler at det blir mye håndledd i disse slagene, noe som kanskje ikke er helt ideelt alltid?
Golf.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by spiderboy »

Hvis du med håndledd mener at du prøver å hjelpe ballen opp i lufta, er det nok ikke helt ideelt. Du får bare spinn hvis du klarer å slå litt ned i ballen. Da må henda være forbi ballen idet du treffer.
20, 30, 40 meter kan spilles som en overdreven chip, der du har henda foran ballen i trefføyeblikket. Sjekk ut Phil Mickelson på Youtube. Han har sin Hinge and hold-metode. Men den krever rimelig sterke håndledd for å få til. En forenkla metode er da å ta kølla tilbake uten mye håndleddsknekk, og så aksellere igjennom mens du har fokus på hender foran køllehodet.

Dersom det ikke er bunker eller tykk rough foran greenen er det også mulig å spille et sjuerjern eller en PW og sprette ballen inn på greenen. Fungerer bra i skottland når det blåser. :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by mciljoy »

Enig med spiderboy: Hinge and hold er veien å gå. Knekk håndleddene litt på vei tilbake og hold hendene godt foran køllehodet hele veien gjennom. Og aksellrer godt gjennom

Denne metoden vil i utgangspunktet gi en relativt lav ballbane, men du åpner jo bare køllehodet hvis du vil ha mer høyde. Slag med håndledd som går rett opp og stopper brått er jo et slag man bruker max en gang i løpet av 18 hull og således ikke noe du bør legge mye vekt på å øve inn. Spillerne på PGA og ET slår jo kun slike slag når det er absolutt siste utvei de også. De slår den heller inn i motbakker/rough for å bremse farten fremfor å slå fulle slag rett opp. Mickelson og Tiger er to unntak..
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by Grønne greener »

Jeg bruker pw og myke baller.
Slår veldig lavt men ballen bråstopper ved hullet.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by veggiss »

Det viktigste er at du har henda foran ballen. Sjekk ut dvd-en til Phil Mickelson (Secrets of the short game), det er masse å lære der.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by kristianffs »

Må ta av meg hatten for mine medforumister! Nydelig med så mange hjelpsomme mennesker med gode tips (nei, jeg er ikke full)

Bruker hinge - and hold metoden hans i nærspillet. ca 25 meter og inn. Skal prøve å bruke den lengre fra også neste gang jeg spiller.

Slo noen pitcher i dag fra ca 40 meter med mer lukket kølle enn tidligere. Fungerte greit, selv om det var vanskelig å se hvor fort ballen ville stoppet mtp at det fortsatt kun er åpnet kunstgress-green på banen min.

Slo også 30 slag fra bunkeren i dag. Det er ikke noe jeg er god på akkurat, så hver gang jeg er på rangen bør jeg stikke ned i sanden en liten tur, merker jeg. Fort gjort å ta med seg for mye sand og ikke komme opp av bunkeren - eller å toppe den og havne 50 meter for langt. Finne en rutine for hvor jeg skal treffe ordentlig blir målet fremover der.
Golf.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by veggiss »

Hinge and hold funker i bunker også, og du kan ta det videre til lengre slag ved å bruke hoftene mer.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by Hiks »

kommer helt ann på hva som er av terreng foran hullet. er det flatt med fairway, så hvorfor ikke bruke 6-8 jern eller en hybrid feks og rulle ballen inn. dersom det ikke er veldig bløtt er dette en måte som det er mye vanskeligere å feile stort på enn å stå med en 56 grader som du skal slå i lufta og så stoppe på kort avstand.
vær kreativ, prøv deg frem med masse ulike alternativer. ingen måter er gal så lenge den funker, men alt må trenes på for at man skal beherske det:)
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by kristianffs »

Chip'e med hybrid? Er du gal mann? Hva er det neste? Putte fra tee'en? Et 8'er jern kan jeg forstå, men en hybrid? Kan ikke se for meg at det skal være noe lett heller med så lang og lett kølle.

Jeg tror det er en fordel for nybegynnere å ikke bruke 152 forskjellige køller på en runde, men heller lære å bruke et par til hver situasjon. Mulig jeg er helt off nå, men det er en teori. Teori der altså.
Golf.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by veggiss »

Du er egentlig litt off faktisk. Det viktige med chipping er hvor ballen skal lande. Hvis du bare trenger å fly ballen én meter i luften, men du har 20 meter å rulle på så er en hybrid fin å bruke hvis du ligger i roughen, den går mye finere igjennom gresset enn et lavt jern. Skal du fly ballen 5 meter, og du har 3 meter fra der du lander til pinnen så tar du frem lobwedgen etc
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by furu »

Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hvordan ikke å spille golf-(b)loggen

Post by spiderboy »

Sjekk ut denne: Prøvde egentlig å finne et klipp med Jason Day fra pga-touren som brukte hybriden fra 50 meter mens han stod med begge beina i bunkeren. Hvis noen finner det, legg inn link.

Jeg tror absolutt ikke du skal bruke 150 køller, men heller prøve å eksperimentere med dem du har. En eller annen golf coach ga visstnok en gang en av spillerne sine i oppgave å trene innspill fra 100 meter. Med alle køllene i bagen. Da tvinges du til å bli kreativ.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Post Reply