viz0ids Golfeventyr

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

viz0ids Golfeventyr

Post by viz0id »

Jeg har spilt en del ganger på små chip and putt baner, og vært et halvt dusin ganger på driving rangen, men aldri med egne køller.

Da flere av mine kamerater har blitt veldig engasjert i golf, ville jeg kaste meg på bølgen jeg også. Jeg meldte meg på "Veien til golf"-kurset.
Det var selvfølgelig meldt horribelt vær med masse regn, men jeg gledet meg såpass at dette skulle ikke sette en stopper for meg.

Ettersom timene gikk lørdagen, og slagene ut fra driving rangen begynte å sitte mer og mer, kjente jeg at det begynte å krible litt i meg. Det var lenge siden jeg hadde kjent på den følelsen. Følelsen av å slå et godt slag ut fra driving rangen var en herlig følelse. Dette ga mersmak. Oi? Regner det? Ja det gjør det visst, men det gjør ikke noe. Dette er kjempegøy!

På søndagen var det ut på 9hullsbanen på Jæren. Jeg var spent og nervøs. Jovisst er jeg fersk og på kurs, men folk ser jo på. Her vil man gjøre det bra. Første hull startet fryktelig dårlig. Nervene tok over. Jeg glemte dette hullet og gikk videre.

Neste hull var par 3. Flagget er jo rett der! Dette kan jeg jo klare! Nå hadde vi jo komt oss litt bort fra de andre. Nå var det bare meg, og 2 andre i flighten her. Utslaget satt greit. Kom på greenen på 2, men behøvde 2 putter for å komme nedi. Ikke dårlig tenkte jeg med meg selv. Jeg kjente at jeg begynte å tenke positivt igjen.

Jeg lå på 2-3 over på de neste hullene til vi kom til den første par 5 hullet. Nesten 500meter, jeg har ikke en sjans, men jeg får gjøre det beste utav det. Jeg slår utslaget. Utrolig bra slag, beste utslaget så langt. Jeg fortsetter med et vel så bra slag. Tankene begynner å svirre, kan jeg fakisk klare å gjøre det greit på dette hullet? Tredje slaget er også bra. Jeg er strålende fornøyd, gliser fra øre til øre... men jeg er enda et slag unna greenen. Så gikk "flaksen" tom, og jeg drar den fjerde slaget laaaaangt til høyre og ned i bunkeren. Jeg bommer på første slag og sliter med å motivere meg til å fullføre hullet. Ender opp på 4 over par..

For en berg- og dalbane dette er tenker jeg. Emosjonelt sett. Går fra å være høyt oppe til langt nede. Jeg må jobbe med meg selv for å ikke bli grinete.

Så skjer det på den 7. hullet. Et nytt par 3 hull! Kom igjen, nå kan jeg endelig få det til igjen. Jeg slår det beste utslaget jeg har gjort hele dagen og lander helt i kanten av greenen. Andre slaget chipper jeg igjen slik at tredje slaget blir en tap-in. JEG FIKK PAR!

Alle nedturene på resten av runden er glemt, jeg er strålende fornøyd og føler meg stolt. Og når jeg klarer å få Bogey på Hull 9 som er par 4 med knekk i over en elv, så tenkte jeg at dette var en fin måte å avslutte på.

Jeg har nå meldt meg inn som medlem med full spillerett, og kommer nok til å fortsette å spille 2-3 ganger i uka. Dette har gitt sykt mersmak, og jeg gleder meg til å bli bedre! Eneste nedturen er at jeg spilte med lånte køller, og kan nesten ikke vente til jeg får mine egne.

Dette ble litt wall of text, men ble engasjert når jeg først begynte å skrive!
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by Kaffekannen »

Sitter med et stort smil etter å ha lest dette. Dette med berg og dalbaner kommer til å fortsette i lang, lang tid. Utrolig glede og frustrasjon om en annen. Det kan sammenlignes litt med å bo i Bergen. Det er mest regn og drittvær, men desto mer glede når solen titter frem.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by sirandrew214 »

Nice! Veldig bra til å være første runde!! Berg&dalbane-golf blir du dessverre aldri kvitt. :twisted: Jeg har i år hatt scorer mellom 74 og 94... Men det er bare å kjøre på! :)
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by viz0id »

Nei det tror jeg nok ikke jeg blir kvitt :) Men det er vel akkurat berg- og dalbane følelsen som gjør at det føles så deilig som det gjør når man er på "toppen" :)
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by kristianffs »

Par så tidlig i karrieren er imponerende! Morsomt når de gode slagene sitter - det er de du vil huske i ettertid, ikke alle straffeslag, bunkerslag og annet jævelskap!
Golf.
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by viz0id »

Da var jeg på trening igjen idag. Jeg tror jeg er ganske heldig, for disse treningene pleier det å være mye folk. Men idag var vi bare 3. Så vi 3 som var der fikk masse hjelp av Pro'en.

Jeg må fortsette å øve på å legge tyngden mer fremover, og ikke ha så mye tyngde på hælene. Begynner å få en mer balansert sving, så jeg ser fremgang!

Idag lærte vi også mekanikken i et pitchshot. Med SW'en fikk vi beskjed om å slå 50meter, og prøve å få ballen til å sprette minst mulig.

Halv baksving, akselerasjon inn i fremsvingen, og bruk av håndledd var beskjeden vi fikk. jeg skulle også legge 80% av vekten på min (da jeg er høyrehendt) venstre fot.

Jeg ble faktisk imponert over meg selv hvor "bra" jeg fikk dette til. Jeg slo veldig like slag, og fikk god høyde. Gresset på driving ragen er jo høyt, så selve spretten var jo mindre enn den ville ha vært på greenen.

Jeg må jobbe med å slå mer beine slag. Ikke at det var mye draw/fade, men jeg må rett å slett lære meg å sikte med denne "stancen".

Gleder meg allerede til neste trening på torsdag :)
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by veggiss »

Er ingen vits å lære deg å slå rett, så lenge du slår samme skruen hver gang :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by viz0id »

veggiss wrote:Er ingen vits å lære deg å slå rett, så lenge du slår samme skruen hver gang :)
Huh? Den var jeg ikke med på? :)
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by veggiss »

Det er nærmest umulig å slå et helt rett slag hver gang, det er mye lettere å slå et 2-3 meter høyre eller venstreskru.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by viz0id »

veggiss wrote:Det er nærmest umulig å slå et helt rett slag hver gang, det er mye lettere å slå et 2-3 meter høyre eller venstreskru.
Ok! Motiverende å høre :)
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by mciljoy »

Du må slå den skruen med vilje ja, vizOid... sikt deg 4-5 meter til en av sidene og slå en liten skru derfra. Da er det mye lettere å ha et bilde i hodet av ballbanen

Har aldri sett noen på PGA eller ET som har et helt rett slag som sitt standardslag
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by viz0id »

Idag var en spennende dag. Jeg møtte opp en time før klubbtreninga starta, og drev å øvde på nærspillet mitt. Gikk rundt på korthullsbanen og slo meg inn på green med SW'en.

Det gikk såder, men jeg var i godt mot. En kamerat kom bort og ble med mot slutten, da noe merkelig skjedde...

Jeg tok aaalt for mye baksving, og kjente at: Oi... denne ballen går for langt. Og det ville den gjort... hadde den ikke gått RETT i koppen. Jeg pitcha den nokså høyt og den landa RETT i koppen.

Jeg trodde først ikke på at jeg hadde fått det til, så jeg måtte bort å se. Joda, der lå den. That made my day.

Når da klokken ble kvart over 7, og treningen skulle starte, var det bare meg der... Det endte med at jeg hadde pro'en for meg selv i 45min. Gratis.

Han hjalp meg få mer lik sving hver gang, med å hjelpe meg med overkroppsbeherskelse. Han viste meg også hvordan jeg kunne få pitcheslagene mine bedre. Snakk produktive 45min.


For en dag.
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by kristianffs »

Rett i koppen ja! Det er godt det! Både på og av banen. Gratulerer! Hørtes morsomt ut : )
Golf.
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by Hiks »

viz0id wrote:
Jeg lå på 2-3 over på de neste hullene til vi kom til den første par 5 hullet. Nesten 500meter, jeg har ikke en sjans, men jeg får gjøre det beste utav det. Jeg slår utslaget. Utrolig bra slag, beste utslaget så langt. Jeg fortsetter med et vel så bra slag. Tankene begynner å svirre, kan jeg fakisk klare å gjøre det greit på dette hullet? Tredje slaget er også bra. Jeg er strålende fornøyd, gliser fra øre til øre... men jeg er enda et slag unna greenen. Så gikk "flaksen" tom, og jeg drar den fjerde slaget laaaaangt til høyre og ned i bunkeren. Jeg bommer på første slag og sliter med å motivere meg til å fullføre hullet. Ender opp på 4 over par..

!
4 over på hull6 på jæren er IKKE en dårlig score som nybegynner:) er vel kanskje ett av de vanskeligste hullene jeg vet om. enkelt utslag på stor fairway, før man må tråkle seg ett par hundre meter gjennom en smal gang av skog med ob på høyre side og så et langt inspill til en liten green ut av denne gangen av skog, fremdeles med ob på høyre side og vann kort venstre.
snittscoren på dette hullet på regiontouren i år var ca 6,5 så det sier vel sitt:) høres ut som om du kan klare deg bra etterhvert:)
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by viz0id »

Hehe, artig å høre:) Glede meg til mine egne køller dukker opp, så jeg slipper å låne. Rett lengde på skaft, og kontinuitet med de samme køllene hver gang!
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by viz0id »

Da dukket første kølle opp! Putteren! Første jeg gjor var å løpe rundt hjørnet med et par baller til putting greenen å stå der å slå.

Jeg vet ikke om det er noe psykisk eller hva det var, men ballene droppet mye lettere ned i hullet. Jeg puttet med mer selvtillit, tenkte med meg selv: "Dæven for et flott redskap!"

Jeg er uvitende til om det er de 2 ekstra inches (35") som gjør dette, eller om det rett å slett er fordi det er en mye bedre putter (enn den i nybegynnersettet som jeg har lånt) ELLER om det er bare at jeg spiller bedre når jeg spiller med en putter jeg synes er fet.

Uansett, gleder meg masse til å ta en runde på banen, for å se om den kan kutte ned antall putterslag :)
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by kevin »

Jeg har svart på spm ditt på "spillebloggen min", beklager litt sent svar. Grattis med ny putter :) Er bare å trene putting som bare det, spillets viktigste slag ;)
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by viz0id »

Har spilt noen runder siden sist jeg skrev, men merker at når jeg spiller på lånte køller varierer kvaliteten på svingen min utrolig mye.

Jeg får ikke stått og svinget slik jeg vil, og hullene går ikke veien. Jeg har noen perleslag mellom alt driten, men aaaalt for varierende.

Og når jeg blir frustrert, slicer jeg om og om igjen. Og topper ballen om og om igjen.

Forhåpentligvis kommer jerna og wedgen over helga. Så kan jeg ikke skylde på utstyret lengre.

Men noe rart er det når driveren er min beste kølle.....
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by viz0id »

Da kom jerna og wedgen idag. Artig å kunne stå litt skikkelig å slå. Den ekstra tommen og korrekt lie angle gjor susen. Slår mye rettere slag, og kjenner at køllene er tilgivende å gir meg distanse selv med halvdårlige treff.

Gleder meg til bag'en dukker opp, så blir det nok en runde eller 2 på torsdag. Så får vi se hvordan nye køller virker inn på scoren :)
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: viz0ids Golfeventyr

Post by viz0id »

Da gikk jeg første runde (9hullsbane) med mitt nye jernsett. Jeg spilte ganske greit, selv i øsepøsende regn.

For å gi meg selv litt "press" så meldte jeg meg på Torsdagmedalen. Jeg har jo egentlig 54 i hcp, som dem setter nå, men førte 36 da det ikke gikk høyere i turneringa.

Fikk 24 poeng, å skrev ned handicap til 48. Så er ganske fornøyd med runden :) Medalen gikk jo så som så iom at jeg egentlig hadde 36 handicap, og jeg slo meg skikkelig bort og fikk 11 slag på et par 5 hull.

Endte på 39 nettoslag.

Overall, er jeg syk fornøyd med det nye forlengede jernsettet og gleder meg til å ta en runde i litt bedre vær!

Rundens absolutte høydepunkt var på hull 8 da jeg pitcha eg slag 80m og landet 30cm fra pinnen. Good times!
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
Post Reply