Speakers corner (furus blogg)

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Speakers corner (furus blogg)

Post by furu »

Jeg begynte å spille golf i 2008. Brukte stort sett alle rundene i fjor til ren trening. Tenkte ikke på handicap eller antall slag. Fokuserte kun på spesifikke slag eller situasjoner. Derfor går jeg inn i 2009 med 33,9 i hcp. Jeg har ett mål i år - å spille meg så langt ned som mulig. Kommer selvsagt til å fortsette med ren trening, men har stort fokus på hcp.

Jeg har spilt fotball i stort sett hele mitt liv (bl.a. college og semi-pro i USA) men måtte gi meg pga. sykdom. Begynte med golf og har som mål å bli ganske flink etter hvert. Spiller selvsagt mest for å ha det gøy, men alt er gøyere når man er flink :D

-------------------------------------------

Er medlem og spiller på Bjørnefjorden. Har allerede hatt noen runder i år under varierende men årstiden tatt i betraktning gode forhold. Min første "seriøse" runde med fullt fokus på bra score gikk jeg i går. Så lenge jeg må bruke den grønne, j****a koppen på fairway så er det ikke runder jeg registrerer for å justere hcp. Noen mener sikkert at koppen er en fordel, jeg hater å slå fra den. Får knapt ett eneste skikkelig rent balltreff. Brukte den ni ganger siste runde. Ni ganger for mye, men banen trenger det.

-------------------------------------------

24/3-09

82 slag (51 poeng)
12/18 fairway
30 putter

Høydepunktet var en syv meters birdieputt på hull 9. Fornøyd med kun en helbom (skogen på hull 4) + en altfor kort på utslagene.

Har gått på 83 slag før. Må prøve å etablere meg på lavt 80 og snike meg under noen ganger. 80 +/- 3 slag er greit.

------------------------------------------

Reiser til Portugal snart. Har allerede avtalt protimer så jeg håper det blir litt fremgang i løpet av de 18 dagene der nede.
Instagram @christianfuru
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by eaglebooger »

Høres ut til at dette kan bli spennende følge med på!
Du får ta turen til Losby en dag, så skal vi gjøre en mann av deg, hihi :mrgreen:
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by stooy »

82 slag er slettes ikke verst når du har over 30 i hcp! :)

Som du også ser på poengsummen her så er jo det stort potensiale for å skrive seg ned i hcp når du starter med hcp-tellende runder! :)

Blir gøy å se fremgangen her! Husker selv jeg hadde sinnsyk fremgang de første par årene, da er da man merker de rette endringene man gjør med svingen best. Når man kommer litt lengre ned blir det mest flisespikkeri for å spare ett slag her og ett slag der pr runde...
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by Keyser »

Hei Furu

Skal bli artig å følge utviklingen din. Er selv Bjørnefjorden-medlem, og har "slitt" i 5-6 år før jeg har klart å stabilisere meg på lave 80/høye 70 scorer, har nå 14.5 i hcp. Du kan jo henge deg med Herregruppen på torsdagene, så får du mere spill og turneringserfaring også, samt at du blir fort kjent med flere medlemmer.

mvh Keyser
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Keyser wrote:Hei Furu

Skal bli artig å følge utviklingen din. Er selv Bjørnefjorden-medlem, og har "slitt" i 5-6 år før jeg har klart å stabilisere meg på lave 80/høye 70 scorer, har nå 14.5 i hcp. Du kan jo henge deg med Herregruppen på torsdagene, så får du mere spill og turneringserfaring også, samt at du blir fort kjent med flere medlemmer.

mvh Keyser
Er nok ikke flink nok til å spille med herregruppen. Kanskje etter sommeren.

Driter meg vanligvis ut i turneringer så litt erfaring kan være greit.
Instagram @christianfuru
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by Keyser »

Dersom du går runder på 80-tallet allerede så er du mere enn god nok. Nye spillere er alltid velkomne, uansett hvor "ferske" de er og hvilket hcp de har. Begynte å spille turneringer selv da jeg fikk GK, "dret" meg ut ofte, men ting kommer seg etterhvert. En av fordelene med å spille turneringer er at man gjerne blir mere skjerpet og at man lærer seg fortere regler - ihvertfall har min regelforståelse blir mye bedre av å spille turneringer.

Som sagt - du er hjertelig velkommen - og du ER god nok.
</Keyser>
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by stooy »

Alle er "gode nok" til å spille i herregrupper! :) Ta deg en sesong og delta i så mange turneringer du kan, gjerne hver helg så skal jeg love deg handicappet raser nedover!
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Skulle egentlig spille proshopturnering i morgen men måtte trekke meg. Ble en liten tur på rangen i dag.

Slår 4-5 baller med GW til hybridene. Merker meg litt hvilke køller jeg sliter litt meg og går tilbake til disse. I dag satt det utrolig bra. Har jobbet med å korte ned baksvingen og merker utrolig forbedring der. Kortere baksving og bedre tyngdeoverføring til venstresiden i framsvingen har gjort underverker. Rettere slag og mye færre feiltreff. Stod igjen altfor mye på høyresiden før og fikk ikke med meg hoftene. Det er helt herlig når det sitter nå. Skulle virkelig spilt turneringen i morgen........

Trente litt med driver også. Prøvde det samme der. Kortere baksving - riktig tyngdeoverføring. Schmokket noen baller rimelig langt :D og var til tider ganske stabil. Rett og slett fascinerende hvordan små forbedringer kan gjøre så store utslag.

Dagens høydepunkt var når jeg traff 200-meters merket med 19.5* Fybriden. Har aldri truffet så bra noen gang og kommer nok sjelden eller aldri til å gjøre det igjen.

På søndag skal jeg grave fram til sand på nærspillsområdet på Bjørnefjorden. Bunker er 110% akilleshæl for meg. Chip og pitch står også på programmet.

Noen som har forslag til "opplegg" på range? Er det en riktig og mange gale måter å trene på? Før slo jeg bare baller i hytt og pine og trakk altfor ofte fram køllene jeg er komfortabel med. Tar gjerne imot tips.

Det er herlig å gå fra rangen med et smil om munnen. En god dag :D
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by kevin »

Høres ut som du har hatt en god treningsøkt på rangen. Kjenner den følelsen med 100% treff med en slik hybrid..har en sånn selv,og har slått fryktelig langt med den noen ganger,må bare bli litt mer stabil med den.
Jeg har prøvd litt forskjellige varianter av rutiner ved trening:
- starte med wedger og fordele jevnt med slag per kølle utover..helt opp til driver
- starte på puttinggreen,så litt chipping før jeg går på range. Etter en stund går jeg til bunker og bruker mye tid i og rundt bunkeren(kjenner til akilleshælen der ja,veldig godt). Så går jeg ofte tilbake på range

Det jeg har merket meg er at jeg har en tendens til å slå mange slag med wedger og 7-9`er jerna. Mens de lange jerna og spesielt driveren har jeg trent for lite med. Og at jeg burde trene mer på å pegge opp med jern,slik at det blir mest mulig likt ute på banen. Og er man så heldig at man kan slå fra gress på range er det et stort pluss
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Samme tendens som deg kevin. 7-9 samt wedger har jeg alltid brukt mye. Sikkert for mye. Når jeg kom til 6 og 7 i dag så slo jeg 4-5 (med hver kølle) fra matten og pegget så opp 4-5. Bruker disse på utslag på Bjørnefjorden så det er greit å få en god følelse også fra tee. Gjorde det samme med hybridene. På slutten tok jeg også to runder der jeg "simulerte" spill på bane. Pegget opp en hybrid, neste fra matten med en 7'er og så en pitch med sw.

For å være helt ærlig så tror jeg at jeg tidligere har vært preget av dårlig selvtillit på rangen. Jeg har til tider slått veldig dårlig og følt at de andre smiler og ler litt. Da blir det til at jeg plukker fram en 8er og slår noen sikre slag. Nå bryr jeg meg ikke lenger. Må bare trene, trene og trene litt til.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by kevin »

Har lært mye av instruksjonsvideoen på golfskolan(golf.se). Lært meg å trene på forskjellige typer slag,bruk av kortere baksving,grippe ned,slå punchede slag. Tror man lærer mye ved å øve på forskjellige ting. Skulle gjerne også sett flere driving ranger med smågreener på. Sand GC i Jönköping var første stedet jeg trente på en slik range,og fra gressutslag. Blir litt mer givende å sikte mer enn å øve på å bare slå rett fram.
Min min hjemmebane har vi en bjelle stående på 99m,og god wedge trening kan være å slå mot den...eller sikte på flaggene som finnes ute på rangen.
Sist sommer dro jeg veldig ofte på range med fokus enten bare på de lange slagene med jern/wood/driver...eller dro for å bare trene nærspill. Synes det var vellykket,ville gjerne prøve noe annet enn å slå med alle køllene hver gang. Følte at det ga litt bedre fokus og kvalitet.

En annen ting jeg vil anbefale er å trene nærspill på selve banen. Jeg gjorde det avogtil på kveldene når det var lite folk på banen. Trente nærspill inn mot treningsgreen som ligger like ved hull 18. Så gikk jeg ut på fairway/rough ca. 30-50 fra greenen på hull 18. Og trente på å pitche meg inn på green der. Holdt selvfølgelig øye med at det ikke kom folk som spillte. Utrolig nyttig,spesielt siden det hullet har 2 nivåer og det er oppover mot green...øve på å slå mot forskjellig nivå og flaggplasseringer
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Enig med forslaget om driving ranger med greener kevin, eller i hvert fall noen bedre mål å sikte på. Blir nesten demotiverende å sikte på skilt som er 70cm i diameter. Små områder med gress som er klippet litt kortere enn området rundt er alt som skal til for å simulere en green.

Har ikke blitt noe av nærspillsøkten min. Prøver å få det til i morgen eller fredag. Synd at Fana ikke har åpnet annet enn rangen. Samtidig vil jeg ønske meg en av disse to tingene; webkamera eller hyppige oppdateringer på banetilstand på nettsiden. Ikke alltid like enkelt å få tak i folk på telefonen og det er langt å kjøre for å oppleve håpøse forhold.

Uansett. Kjørte en økt med utslag i dag. Gjorde en liten vri da jeg droppet wedge/korteste jern i oppvarming/starten av økten. Gikk rett på 7 (som for meg er middels jern, for andre sikkert kort). Så en noen år gammel film med Couples. Han droppet disse køllene fordi de satt ned tempoet i svingen. Når han gikk rett på litt lengre jern fikk han bedre tempo gjennom hele økten. Gjorde som sagt dette og kan helt klart se et poeng med det. Kjørte mest utslag med hybrid samt driver i dag. Herlig at driveren faktisk sitter. At jeg når 200 meter med dårlig treff er helt klart akseptabelt. At jeg kun bommer 1 av 15 er supert. Riktig nok en stygg hook.........men greit nok.

Ny økt i morgen. Enten banespill eller range. Må trene mest mulig før avreise til Portugal.

Til slutt må jeg få nevne en av de få tingene som er mer demotiverende enn å sikte på bitte små mål - å slå flyteballer i motvind :lol:
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Har som noen kanskje har fått med seg vært på treningsleir :lol: i Portugal. Fikk ikke spillet til å sitte. En god runde på Pinta, 15 gode hull på Silves og noen positive øyeblikk på de andre banene er det jeg har med meg hjem.

Tok en liten økt med pro før jeg reiste. Han endret litt på baksvingen min, noe jeg slet litt med i begynnelsen. Prøvde å drepe en fyr på rangen ved å toppe ballen knallhardt i en stein bare for å se at den flyr 25 meter skrått til venstre opp mot de mer profesjonelle golferne :oops: Øvde på de nye tingene under turen og fikk det etter hvert til å sitte. Svingen er litt mer pålitelig nå, heldigvis. Merket dette under dagens økt som gikk ganske strålende. Traff renere og bedre enn noensinne med 7 og 6. Hybridene sitter som støpt ( i de fleste tilfeller....). Null bom på 30 baller var herlig.

Dro fram driveren på 10 baller. Gikk litt til venstre men klarte å rette dette ved å åpne opp køllen litt. Satt bra på de siste. Skal jeg klare å bli stabil med driver så må jeg helt klart trene trene trene.

Slet med puttingen i Portugal. Prøvde meg med løsere grep i dag og opplevde dette som veldig positivt. Mye friere og bedre følelse.

Leker med tanken på å melde meg på Herregruppens turneringer på Bjørnefjorden. Må ta en runde eller to denne uken før jeg bestemmer meg.

Nå skal jeg kose meg med noen scorekort fra Portugal, regne litt og registrere noen runder i Golfbox. Gjenstår å se om de gjør noe med hcp mitt.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Gikk en runde i går på Bjørnefjorden. Endte på 43 poeng og førte meg ned til 30,4 i hcp. En del gode hull og brukbart spill men fremdeles for mange feil på enkle slag. Etter at 41 poeng på Vale da Pinta også er lagt inn så er jeg på 27,9. Fra 33,9 til 27,9 etter årets to første tellende runder vitner vel om at jeg gjør noe riktig og har trent ok i vinter.

Har gjort en "filosofisk" vurdering av målsetningen min. Vil endre det fra en ferd mot lavere hcp til en ferd mot å bli en bedre golfspiller. Hcp og ferdigheter henger selvsagt sammen, men kanskje det er riktigere å konsentrere seg om gode prestasjoner framfor å jage lavere hcp?

Hadde en økt på range i dag. Begynner - mot alle odds - å bli mer stabil og har renere balltreff. Herlig følelse når jeg traff 100% med 6'er og den gikk ca.150 meter :D Som dere skjønner så slår jeg ikke så veldig langt men regner med at det kommer etter hvert som treffene blir renere.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by kevin »

Helt enig i at det er prestasjonene som teller,men de gjenspeiles ofte i hcp. Jeg har selv flere runder dårligere enn hcp,men når det sitter så rykker man godt nedover i hcp,mens å skrive seg opp igjen tar mye lengre tid. Jeg titta på rundene du hadde registrert på scangolf,og tenkte jeg skulle foreslå(litt spøkefullt) at du burde skrive deg ned snart :) Du har jo spillt mye bedre enn ditt registrerte hcp,så da passa det bra at du fikk skrive deg ned nå. Tyder på at du har gjort veldig mye riktig i vinter. Har 2 kompiser som har hatt hcp omtrent på nivå med ditt,og de har trent mye og er skikkelig bitt av basillen. De har hatt runder på 46 og 53 poeng nå nylig og begge er nede mellom 24 og 26 i hcp nå...frykter at de tar meg igjen snart :shock:

Keep up the good work,jeg er ganske sikker på at du er snart under 20 i hcp
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Under 20 ja. Det skal vel holde hardt. Ferdig med scorekortene fra Portugal nå og er nede i 26,4. Rundene var bedre enn jeg trodde når jeg fikk dem litt på avstand. Bra med poeng men jeg dummer meg nesten alltid ut på 2-3 hull på hver runde. Målet er at jeg etter hvert skal bli bra på en runde med "ekte" slaggolf, ikke tenke stableford.

Takk for støtten :D
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Trenger litt hjelp her. Har hatt to korte økter på range. Svært ofte når jeg slår - eller egentlig alltid - ender jeg opp med venstrefoten (jeg er høyrehendt) litt åpen. Oppstillingen er rett fram med begge føttene, men jeg vrir helt klart venstrefoten i framsvingen/tilslaget. Lurt å stå litt åpent med venstrefoten? Har den nå ørlite åpen men må kanskje ta i litt mer.

Vært to rotete økter. Ingen plan eller struktur. Må ta meg sammen hvis jeg skal fortsette framgangen.

Har også hatt to økter med putting. Gjort store endringer. Løsere grep samt mye smalere oppstilling. Fikk utrolig mye bedre kontroll umiddelbart.
Instagram @christianfuru
User avatar
East
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 123
Joined: 02 Jan 2009, 16:43
Location: Oslo

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by East »

jeg vrir også foten i gjennomsvingen. Følger kikke at det gir noen store konsekvenser. Grunnen er nok at jeg ikke er fleksibel nok i delingen av over- og underkropp. Prøv å sving roligere, typ 80% av fullsving. Se om du klarer å stå igjen da.
East

Hcp: 11,6 pr. 1. jan. NÅ: 10,1
I Baggen:
Driver: Titleist 909D3 (9,5)
Wood: Titleist 909F3 (15)
Hybrid: Cobra baffler (18)
Jern: KZG Cavity Back III (4-PW)
Wedger: Titleist SM, 52,56,60
Putter: Scotty Cameron, SS Newport 1,5
Ball: Pro V1X
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by JanB »

Det er helt korrekt å kjøre foten som er mot målet åpen. Det gjør det lettere å komme igjennom. Jeg går ut fra at du ender opp med den andre foten helt på tuppen av skoen.

Vær kjempenøye med:
1.) Grep
2.) Ballplassering
3.) Kroppens balanse og vektplassering

Husk at det du gjør ikke er et slag men en SVING. Du er ikke ferdig før du er helt igjennom og står i 100% balanse i finish.

Ta alltid to prøvesvinger før du tar ballen. De kan være deler av svingen eller alle elementer. Dersom du f.eks velger å ta en prøvesving fram til halvparten av baksvingen, så stopp der og sjekk det du ønsker å sjekke.
Velger du å ta en full sving med både baksving og nedsving, så gjør det med 60-70% fart. (legg merke til at jeg ikke sier styrke, men fart)

Ta deg alltid ut en mållinje du vil gå mot. Velg ett element i svingen du vil konsentere deg på og fokuser bare på det.

Lykke til med en bedre økt på rangen.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Furus ferd mot lavere handicap

Post by furu »

Håpløst lite spilling for tiden men sånn er det når man har familie. Denne uken skal jeg klare å spille tre runder.

Var en tur på range i dag. Gjort noen endringer etter å ha filmet svingen min, noe som forøvrig er utrolig nyttig.

- Tyngdepunkt er flyttet litt lenger bak. Var for mye på tærne før. Føler at det gir "bedre plass" til svingen, alt stemmer bedre enn før.
- Jobber fremdeles med å være kortere i baksvingen. Klarer det ikke alltid desverre og da blir det ofte bom.

Egentlig en super økt med herlig kontroll og følelse. Bare litt småsur fordi driveren ikke satt i det hele tatt. Jeg spiller stort sett Bjørnefjorden så beslutningen er å trene med den men droppe den på rundene. Fana bør heller ikke være noe stort problem uten driver. Litt slitsomt på par 5 hullene kanskje men 180-190 med Fybriden bør være greit nok.

Har satt meg et mål - å spille Bjørnefjorden under 80 innen juli. Har faktisk troen på at det skal gå greit.
Instagram @christianfuru
Post Reply