Matlin sin reise til toppen

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
matlin
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 04 Aug 2011, 23:55
Hcp: 27
Hjemmeklubb: Hvaler

Matlin sin reise til toppen

Post by matlin »

Hei

Har hatt glede av å lese flere dagbøker her inne, og ønsker å oppdatere lesere på min reise til å bli nummer 1. For de av dere som er like lite realistiske som meg, blir det nok en skuffende lesning ;-)

Om meg:
Medlem: Hvaler gk
HcP: 27
Jeg er en gutt på 22 år. Jeg tok grønt kort da jeg var 14, uten å spille så mye. Jeg spilte mye sesongen jeg var 16 og skrev meg fort ned til 27. Siden det har jeg aldri spilt mer enn 2 runder pr sesong. I år har jeg slitt en del med mental sykdom og har brukt golfen som en "behandling". Det har vært en fin måte å komme seg ut på og jeg får mer og mer interesse for spillet igjen. Problemet er bare at med en pause på 6 år så føler jeg ikke at jeg forsvarer et HcP på 27.

Største styrke: Til å være "nybegynner" føler jeg slagene er godkjente hva lengde angår.
Svakhet 1: Slice på driven. Ikke overdreven (er oftere på fairway enn av, men fortsatt irriterende.
Svakhet 2: Ustabilitet. Noen dager kan jeg ha perfekte utslag, men da failer ofte nærspillet. Andre ganger er kanskje nærspillet perfekt, men da krangler utspillene.
Svakhet 3: Kan bli bedre på GiR.
Svakhet 4: stabilitet (nærspill/ utslag/ innspill)

Svingen: Jeg har dessverre ikke tatt video av svingen, men det er noe jeg ønker å gjøre i nær fremtid. Som sagt slicer jeg en del med driveren. I tillegg føler jeg at jeg slår veldig høyt med jernene. Altså at jeg ofte kan ha like høy ballbane med en 4i og en 7i, og at de nesten går like langt.

I bagen:

Putter: Striker 44 (Ikke bra nok- noe jeg kjøpte på smartclub en gang)
Jern: Adams GT2 (Veldig tilgivende og lette å slå med.3-lw)
5wood: Wilson prostaff (favoritten i bagen)
Driver: Mizuno MP001

Har bestilt en RIfe 2bar for å forbedre puttingen min ytterligere. I tillegg vurderer jeg en hybrid for å komplementere bagen.

Fremtiden :
Som sagt er stabilitet mitt hovedproblem. Derfor er hovedfokuset å slå ut mest baller som mulig i tiden fremover. Jeg skal også ta en protime i nær fremtid.Jeg har litt negative tanker om potimer. Jeg føler at når svingen blir bare ørlite grann annerledes enn den er når den føles naturlig så blir det mye mer urytmisk.

Jeg har vært på range/ trent 6 dager denne uken. Nå som skole begynner igjen klarer jeg nok ikke spille like ofte, men håper å kunne spille hvertfall 3-4 ganger pr uke.


Mål:
Jeg har i år spilt alt for få tellende runder. Jeg har stort sett spilt 9 hull av ganger, evt spilt korthullsbaner. Jeg håper å spille flere tellende runder fremover, og håper på å klare 23 i HcP før sesongen er over.

Video og analyse av banerunder kommer.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Matlin sin reise til toppen

Post by Grønne greener »

Jeg mener at din største svakhet er at du er negativ til protimer. :o
Hva hjelper det å stå på rangen og klaske bøtte etter bøtte uten mål og mening? Det eneste du oppnår er å forsterke innlæringen av evt. feil i svingen din.
Ta en protime så vil du få en øvelse eller to som du kan stå på rangen og lære inn. :P
Når forandringene i svingen føles naturlig er det tid for ny protime.
Det vil også være mye mer inspirerende for proen din når han ser at du faktisk har trent og øvd på det som han sa til deg forrige gang. ;)

Slice og høye slag kan være fordi du går bakover ved impact. De høye slagene kan også skyldes utstyret ditt.
matlin
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 04 Aug 2011, 23:55
Hcp: 27
Hjemmeklubb: Hvaler

Re: Matlin sin reise til toppen

Post by matlin »

Jeg vet veldig godt at den eneste måten å bli bedre på er protimer. Men da må jeg enten ha flere timer etter hverandre eller bli med på et kurs for å få noe ut av det. Grunnen er at hvis jeg tar en protimer for så å gå ut på banen, så føler jeg at jeg ødelegger spillet ved å prøve ny sving, og faller dermed til gamle synder. Jeg har tenkt å ta et par timer før sesongen slutter, men så har jeg i følge planen tenkt å ha relativt tett oppfølging når utesesongen er over.
matlin
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 04 Aug 2011, 23:55
Hcp: 27
Hjemmeklubb: Hvaler

Re: Matlin sin reise til toppen

Post by matlin »

Kom nettopp hjem fra en runde på Soon. Min første gang på Soon, og må si at banen skuffet meg litt. Var jo livsfarlig å spille der, og ellers ganske monoton. Så til runden:

Hull 1 p4 367m: Utslag med liten slice (skylder på sidevind), men ellers bra. Innslag på 130 m oppover på green 4 m venstre for flagg. Veldig vanskelig green så får dessverre 3 putt. Bogey der altså.

Hull 2 p3 157m: Utslaget er ganske høyt så jeg beregner nok feil og tar for lang kølle. Ballen 3 m over green. Så kommer det en merkelig greie. Jeg føler at innspillet er bra, men flagget er plassert veldig nær greenkanten på andre siden. Ballen ble en meter for lang og vipper akkurat over og triller ned i vannet som ligger på andre siden. HÅPLØST. Blir tilleggslag og 2putt og trippelbogey.

Hull 3, p4 311m: Et Utslag av de sjeldne. Et veldig smalt hull, så alle som klarer å tenke logisk bruker ikke driveren- jeg tenker ikke logisk. Noe jeg er glad for! En kjempedrive og ballen lander 2 meter forran green. Innspillet er bra og jeg er bare 20 cm fra min første eagle. Putten blir senket for en finfin fugl.

Hull 4, p5 498 m: Jeg fortsetter de gode slagene og ligger nå etter to slag 4 meter før greenen. Så skjer det noe sprøtt. Innspillet treffer roughen rett før green, og ser ut til å skulle trille rett på flagget, MEN en eller annen gresstust i roughen gjør at ballen skifter totalt retning og faller ned på venstre side av green. Frustrert som jeg er ødelegger jeg de neste slagene, og får ikke senket putten før det har gått 7 slag. Dobbelbogey= SURT.

Hull 5, p4 352 m: Driven går litt venstre og der ligger det desverre en bunker. Jeg klarer å toppe i bunkern og slår den ikke ut før 3 slaget. 4 slaget blir litt for kort- innspill og to putt gir en irriterende trippelbogey igjen.

Hull 6, p4 275m: I utgangspunktet en enkel par 4, baneomtalen sier at man skal bør dele den opp i 2 da det blir veldig smalt rett før hullet- jeg dro fram driveren. Allikevel delte jeg den i 2 da jeg slurvet i peggingen. Ballen gikk 60 meter rett opp og 3o meter frem. 2 slaget med 5wood gikk ålreit, og jeg hadde 20 meter inn til green. Innspillet litt kort- to putt og bogey.

Hull 7, p4 369 m: Igjen et bra utslag og ca 130 meter inn. 2 slaget igjen litt kort og det blir en lang putt. Håpløs 3 putt igjen og bogey.

Hull 8, p 4 324 m: Fool me one shame on you, fool me twice shame on me. Jeg klare å pegge for høyt IGJEN. Ballen igjen 60 meter opp og 30 meter bort. Ballen ble så lenge i lufta at jeg tvilte på at den skulle dette ned igjen. Som forrige gang redder jeg meg någenlunde inn med et godt andreslag. 30 meter inn og jeg slår igjen for løst. Halvdårlig innspill og en put som akkurat ikke går inn fører til dobbelbogey.

Hull 9, p3 133 m: Ut slaget føles godt og har en god retning. Dessverre er det en bunker i veien og jeg treffer akkurat oppi der. Skulle nok tatt en kølle ekstra og sikret meg over den. Bunkerslaget er passe godt og ligger nå 2-3 meter unna. Senker ikke første putten og en bogey her.

Jeg sitter med en følelse av at jg har mye å gå på. Jeg skal opp i morgen tidlig kl 7 for å få gjennomført en straffe-nærspilltrening før dagen begynner. Jeg gleder meg til putteren kommer, da skal jeg trene putting som bare det for å forbedre puttingen!
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Matlin sin reise til toppen

Post by Kaffekannen »

Du har noen sinnsyke lengder gutt. 310 meter drive er Bubba lengde. Litt finpussing og vekk med dumme feil(pegge for høyt feks.) så fyker du ned i hcp
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
matlin
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 04 Aug 2011, 23:55
Hcp: 27
Hjemmeklubb: Hvaler

Re: Matlin sin reise til toppen

Post by matlin »

Den ene driven var ganske ålreit, ja.Hovedforskjellen på den contra andre var at det var 0 slice. Lett medvind hjelper og litt. Så er nok ingen Bubba!
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Matlin sin reise til toppen

Post by kristianffs »

310 meter og 27 i handicap?

Jasså du!
Golf.
matlin
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 04 Aug 2011, 23:55
Hcp: 27
Hjemmeklubb: Hvaler

Re: Matlin sin reise til toppen

Post by matlin »

Som sagt. One in a million shot, men jeg er uansett fornøyd med lengdene mine, problemet er stabilitet.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Matlin sin reise til toppen

Post by veggiss »

kristianffs wrote:310 meter og 27 i handicap?

Jasså du!
Fatter ikke hvorfor alle henger seg sånn opp når en høyhandikapper sier at han slår langt. Det kan jo alle få til om man har noenlunde fysiske forutsetninger, det vanskelig i golf er jo å være stabil og god på nærspill.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Matlin sin reise til toppen

Post by furu »

Jeg har selv høyt hcp og slår urimelig langt. Vi slår også forholdsvis langt forbi disse stakene som står langs golfbanen, de hvite dere kanskje har sett etter et feilslag. Kanskje det har en sammenheng med at mange med høyt hcp gir alt på hvert enkelt slag?
Instagram @christianfuru
matlin
Rookie
Rookie
Posts: 17
Joined: 04 Aug 2011, 23:55
Hcp: 27
Hjemmeklubb: Hvaler

Re: Matlin sin reise til toppen

Post by matlin »

Har hatt en fin runde på Krokhol i dag. Var vått og banen var like trang, allikevel gjorde jeg en fin score på 24 poeng på 9 hull. Blir vel en liten nedskriving det =)
Post Reply