Stians krønike, en reise til singellivet

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Etter at spillet har stagnert i sommer så jeg mitt snitt i å legge staheten bak meg og ta meg en protime med Ross på Losby.

Etter en sommer i nøytralt gir har jeg ikke beveget meg noen som helst vei. Har mistet følelsen med alle jern fra 7 og nedover, mens har fått en godfølelse med driveren. Dette har betydd at alle par4/5 hull jeg kan slå driver+ 8+ eller Driver - layup - wedge har fungert bra. Men usikkerheten har vært svært så gjeldende med jern fra 7 og nedover, med enkelte dager når man har trua og andre dager man biter negler. Hadde det ikke vært for et nærspill jeg er meget fornøyd med hadde golfbagen inneholdt ett golfsett fordelt på 40 deler.

Så noe måtte gjøres! Tok dermed en protime med Ross på Losby og alle spørsmålene jeg hadde rundt svingen min ble besvart.

Jeg treffer ballen bra, men etter mange år med overkompensering p.ga feil oppstilling er både lengde og stabilitet en utfordring. Så vi begynte idag med å starte fra scratch, fra grep til hvordan jeg plasserer meg over ballen til hvordan føttene er plassert. ALLE spørsmålene jeg hadde rundt svingen, fra manglende release, hode som flytter seg opp og ned, til oversvinging ble besvart.

Grepet var altfor sterkt - resulterte i hookene jeg har slitt med og at jeg drar til meg armen i finishen. Sistnevnte for at jeg overkompenserer for å få bort hooken( se for deg en fullsving kort chip :) )
balansen var altfor mye på tærne, som betyr at jeg reiser meg opp i svingen for så å bøye meg ned igjen
høyrefoten var åpen slik at hoftene ikke fikk releaset skikkelig(oppsvingen funka fint, men da forsvinner jo coilen i svingen)
Drar til meg venstrearmen i finishen, som er resultatet av et for sterkt grep, overkompensasjon ved at jeg ikke er i balanse og

Så det vi fokuserte på på den lille timen idag var rett og slett basics, det å stille seg korrekt opp og ha noen sjekkpunkter på oppstilling. Når dette var gått gjennom noen ganger fikk jeg beskjed om å slå en vill hook. Det resulterte i en grei draw uansett hvor mye jeg prøvde. Noen slag gikk her og der, men etter 7millioner slag med feil oppstilling tar det iallefall 2 bøtter å legge om :roll:

Konklusjonen er at jeg virkelig er overrasket over hvordan gårsdagens oppstilling og alle elementene kunne linkes til svingfeil på en så "enkel" måte. ALle spørsmålene jeg hadde ble besvart ila 10 minutter.

Veien fremover blir å prente inn oppstillingen, og få inn hele sjekklista som en preshot rutine inntil den føles naturlig. Når det gjelder svingen skal jeg fokusere på å slå hooker, som skal venne meg til en skikkelig release. Skal filme imorgen og sammenligne det med forrige opptak, jeg regner med at jeg er inne for en overraskelse :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
heikkih
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 319
Joined: 22 Jun 2009, 10:15
Hcp: 17
Hjemmeklubb: Losby Golfklubb
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by heikkih »

Jeg hadde også min første individuelle pro-time med Ross forleden, etter å ha vært med på et par felles-treninger tidligere.

Etter fin-tuning tidligere, la vi nå om enda mer på grep og rutine for å få rett distanse til ballen, med gode gjennomganger på hvordan håndledd og fingre fungerer som de gjør.

Enormt hvilken forskjell enkle ting kan utgjøre. Sjekklista jeg fikk skal følges til punkt og prikke til den sitter :)

edit: kan legge til at jeg gikk 9 raske hull på Vestmork etter timen. Ikke et feil-slag med jern (antagelig første gang det har skjedd) og avsluttet med 30cm fra min første HIO på hull 9 (nærmest til nå i min 2 år gamle golfkarriere)
Titleist 910D2 10.5° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913F 17° Aldila RIP Phenom 60 S
Titleist 913H 21° Aldila RIP Phenom 65HYB
Titleist AP1 710 5-PW Nippon NS Pro 105T R
Titleist Vokey SM5 50°, 54°, 58°, KBS Hi-Rev
Scotty Cameron Big Sur S Long
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by veggiss »

Ross er antakelig norges beste pro...synd han holder til på feil side av byen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by viz0id »

Artig å høre at du klarte å slutte å være så sta Stian! Blir vel TV-golf på hvert hull, hver eneste runde neste sesong ;)
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Heikkih : Regner med at det blir samme opplegg for meg på neste sesjon. De små endringene som ble gjort igår har allerede vist seg å klikke fint på plass. Var på rangen idag, og ting som ballplassering og avstand fra ballen begynte å sitte litt, og en fade/draw kunne raskt sees utifra ballplassering. Balltreffene var nydelig, og har fortsatt samme lengde med mindre effort.

Videoppptakene viste at det fortsatt er litt bevegelse opp og ned med hodet, men det er nok noe som tar litt lenger tid å få bort, etter å ha holdt på med det samme i X antall år. Skal få lagt ut noen filmer ila kvelden om jeg får tid.

Og som jeg glemte å nevne. De nye innendørslokalene på rangen er dæven steike meg nydelig med alskens opplegg for clubfitting :)

Vizoid : Neste år går det fra lokal-tv-golf til betalt-tv-golf :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by Golffreak »

Ross er antakelig norges beste pro...synd han holder til på feil side av byen.
Nå er vel ikke Lierskauen beste location for å være pro heller da... ;) . Losby er 20min fra dønn center av Oslo, og er den (kvalitets)banen som er mest sentral for oss som bor i sentrumsbydeler av Oslo. De har også mange aktive medlemmer, og har dermed et stort marked for protimer der. Ift areal så bor det tross alt flest folk i Oslo, så jeg vil si at Losby og Ross er relativt bra lokaliset jeg da.. Rangen er relativt bra, men skulle gjerne hatt gressutslag der og rangepollettene er for dyre. Jeg reiser til Mikla for å trene da gressrangen og fasilitetene sparker rompe på alle, alternativt Ballerud hvis jeg skal trene etter jobb (fra Fornebu) hvor det også er gressrange.

Jeg har også gått til Ross en del ganger, og han er veldig bra. Jeg har for noen år siden tatt et par sporadiske protimer, men det er ikke alle som er like gode i mine øyne. Det er dog flere som også er flinke så det er sagt. Ross er nok i øvre sjiktet, jeg har aldri hatt protime med Darren Webster Clarke men han er kanskje litt overkill for en del vanlige golfere?

Vurderer om jeg skal ha en protime neste uke før klubbmesterskapet.. Kan fucke opp litt også, men det blir i tilfellet for å kunne gjøre enkle korrigeringer på kort sikt.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

På tide med en oppdatering av denne tråden, så samler litt videoer og info her om den siste tidens trening.

Siden Florida turen i Oktober hadde jeg ikke tatt i en golfkølle på omtrent 3 måneder, og det var mye rust å ense. Startet stort sett med shanking som jeg ikke klarte å riste av meg med det første, men det begynner det å bli kontroll på nå. Har fått flere gode tips og ideer(så jeg legger meg flat vedr. kommentarer rundt itnernet-proer, jeg ber om tilgivelse) som jeg har satt til livs. Og resultatene har bare gått en vei, og heldigvis riktig vei.


En av de første svingene i året, her ser man at det skjer mye i svingen, noe som nødvendigvis ikke bidrar til stabilitet. Fikk da tips om å bedre balansen, og å flytte vekten mot midten av føttene og ikke mot tærne.



6er jern dagen etter i slowmotion. Liten endring, kaoset bare litt mer synlig i saktefilm :)




Her er video fra gårsdagens runde. Fokuset her var bedre vektfordelig i stansen, og en annen takeaway hvor jeg prøver å gjøre svingen mindre flat. Dette følte jeg satt veldig bra igår, og fikk bedre følelse ved impact. Svingen både føles og ser mye mindre rotete ut.



Samme i slow motion




Kommer til å jobbe mer med finishen, da jeg har en litt lei chickenwing. Men det kommer etterhvert, nå blir det å prente inn balanse og takeaway.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by Procli »

Syns videoen fra igår så mye bedre ut enn de 2 første! :)
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Takk takk :) Var egentlig ikke så mye som skulle til for å komme dit.

Litt mer balanse i stansen ved å flytte vekten litt mellom tær og hæl, og takeaway litt brattere ved å holde venstre håndledd litt stivere. Da gikk jeg bort fra den veldige flatheten jeg hadde i svingen. Sammenligner du slowmo videoene ser du det ganske godt på venstrearmen mot toppen av baksvingen. Tror en bonuseffekt er at jeg ikke svinger så langt, og da ikke tipper så mye forover.

Ut imorgen og vedlikeholde :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by Franz »

Nå skal ikke jeg begynne å mase igjen, men jeg tror virkelig du hadde hatt enormt utbytte av å slå halvsvinger (sånn som du gjorde med wedge'n i en annen video) med en lengre kølle. Ta et femmerjern eller noe, og slå små pitcher. Da får du rettet opp i rekkefølgen på gjennomsvingen din. Det er ikke så lett å se på videoene, for du redder deg inn til en ganske fin impact-posisjon, men legg merke til hvor lenge armene jobber alene fra toppen før hoftene kobler inn. Dette er en enorm consistency killer. Jeg har stått der selv, og tenkt "hvorfor i hællvette funker ikke dette på gress når det funka så fint på Fornebu i vinter?" og "hvorfor funker ikke dette i motvind?".
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Hei,

Ikkeno stress, bare mas i vei :) Når det gjelder aktive armer lurer jeg på om det har med at jeg ikke vrir opp hoftene spesielt mye, slik at armene vil være aktive i mye større grad enn om jeg hadde hatt en litt bedre oppvridning av hoftene. Dette har jeg seff tenkt på men må vurdere om jeg skal ta til meg for øyeblikket da det vil være en ganske stor endring i svingbevegelsen min. Spania om litt over en måned og kan ikke dra ditt og ha en swing in progress og spille helt katastrofalt.

Men skal teste noen ganger på fornebu med kamera og se hvordan det ser ut, og vurdere om jeg skal tørre og sette igang med omlegging.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by Franz »

Jeg mener faktisk at du ikke trenger å legge om noe som helst. Bare få på plass rekkefølgen. Bare ta det som en oppvarmingsøvelse: Håndkle under begge armene, tvers over brystkassa, hold der mens du puncher ut noe lave sekserjern. Hvis ballen da starter litt høyre og flyr skikkelig på tross av liten sving, ja da mener jeg dette vil smitte over på fullsvingen uten håndkle.
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Heppa. Har ikke fått testet ut dette skikkelig enda, hadde en liten runde innom Fornebu idag men hadde ikke noen skikkelig håndkle med meg. Idag var shankingen tilbake, men jeg har funnet ut av hva som er en visuell forskjell iallefall. Det er stancen min som er feil. Klarte ikke rette det skikkelig opp idag da jeg må sammenligne litt videoer. Men ser iallefall hvor skoen trykker.

Neste gang blir det håndklesesjon!
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by JanB »

Hei Stian. Jeg har analysert svingen din og har følgende kommentar (råd).
Dersom du ser på siste video fra 30.01, synes jeg du har fokus på ballen. Jeg vil at du skal tenke at momentum (kraftens høydepunkt) er UT MOT MÅLET. Dersom du "er ferdig" der nede når du treffer ballen, har du mistet mye.
Det er faktisk akkurat det samme du skal tenke i en bunker. Du skal ØKE hastigheten etter balltreff.
På lange jern og oppover (det jeg kaller powergame), skal du altså føle at du sender køllehodet mot målet. Du er ikke ferdig i det øyeblikket du treffer ballen.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Hei.

Takker for tilbakemelding. Har vært i shankland den siste måneden, og har ikke hatt motivasjon til å oppdatere denne tråden. Skal poste funnene mine snart.

Ellers er det nok riktig det du sier, fokus har vært på balltreff og ikke en gjennomgående sving hvor kraften skal gjennom og ikke "stoppe" rett etter balltreff. Det er det som forklarer hvorfor jeg føler at jeg ikke har noen flyt i svingen.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Jo.

Da har jeg litt mer informasjon. Det jeg har sett på svingen min, ikke bare i år men i lang tid er at jeg har en tendens til å flytte hoftene mot ballen både i opp og nedsving, som resulterer i at jeg står 8-10 cm nærmere ved impact. Dette betyr at jeg har en tendens til å treffe ballen veldig nære hælen på kølla.

Frem til i år har dette tydeligvis fungert å leve med, men 2012 var året all tilgivelsen er borte og jeg er beæret med lave markkrypere ut til høyre. Så da har jeg satt igang å prøve å holde hoftene i ro, men det er lettere sagt enn gjort.

Har hatt en protime med Paul Nilbrink på Fornebu, og skal ta ett par til utelukkende med fokus på å holde hoftene stabilt på en imaginær linje.

Her er en sving fra dagens sesjon. Her har jeg overdrevet noe veldig på baksvingen og "lent" meg tilbake i baksvingen. Som man ser så løfter jeg hodet i svingen, men ikke så mye som tidligere. Hoftene beveger seg også, men i denne svingen er det ikke så mye som tidligere hvor jeg kan flytte meg 8-10 cm.

Pitchen ved siden av viser impact, ser at jeg ikke har mye tilgivelse å jobbe med :)



Her er bilde av svingen med noen snedige streker. Jeg er helt sikker på at ting vil klikke godt på plass når jeg får stabilisert hekk-linja.

Hvit = oppstilling
Blå = på toppen
Rød = ved impact

Image

Gode driller og påpekninger mottas med et stort hjerteligtusentakkskalduha!
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by sumo »

svingen din ser mye bedre ut her.
du sier at du har overdrevet veldig med og lene deg bakover i baksvingen din. det er jeg ikke enig i egentlig. jeg syntes det ser helt normalt ut.
du får mye bedre rotering med hoftene i forhold til de andre videoene dine. når du nærmer deg toppen begynner hoftene og gå utover igjen riktignok, men fortsatt en stor forbedring.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Takker for tilbakemelding.

Det er vel heller at jeg føler at denne svingen er litt mer "overdreven" enn hva jeg er vant til, at det er mer riktig svingmessig er nok ikke helt umulig heller. Så det er en bevegelse jeg kommer til å terpe på videre.

Men første steg i rehabiliteringen er å få hoftene til å holde seg på linja, og ikke nærme seg ballen. Skal teste stoldrillen som daffy nevnte.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by DuffyDuck »

Ville hatt litt fokus på høyre kne også, passe på at det ikke rusher mot ballen.
Det bør jobbe mer innover mot venstre kne litt sidelengs på en måte, lettere å jobbe rundt seg selv og ikke utover da.
Bare min mening da :-)
Post Reply