Stians krønike, en reise til singellivet

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

sumo wrote:nå må du passe på litt, stian. du kommer ganske bra over toppen på denne siste videoen din.
Ser at jeg kommer litt over the top, men jeg tar det med knusende ro rett og slett p.ga ganske kraftig endring i svingplan. Dette må kombineres med stabil vektplassering som krever et antall timer på rangen. Fokus nå er takeaway og baksving primært.

Men takk for heads up!
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Hatt en klar vinner av en sesjon på rangen idag. Endelig traff jeg ballen igjen og begynte å få tilbake litt kontroll. Det var faktisk helt fantastisk moro idag =)


Under er deler av det jeg jobber med, takeaway. Som man ser her har jeg fokusert på å få en mer target-vennlig takeaway, noe jeg syntes begynner å nærme seg. Rimelig stor forskjell på før og etter. Fokus har også vært på å "plukke" opp klubba etter takeaway og få en brattere vinkel.
Image

Uploaded with ImageShack.us


Her er en av dagens svinger. Fortsatt litt lang sving og litt for flat, men forskjellen fra før er ganske stor




Når det gjelder lengden på baksvingen begynner jeg å mistenke grepet. Det er fortsatt litt for sterkt og gjør at det er enklere å oversvinge. Prøvde med et litt svakere grep, noe som resulterer i jeg føler det i seg selv begrenser hvor langt jeg kan svinge. Men dette trenger jeg litt trening på da det nye grepet føles helt noldus, men det er mer på hva man er vant til enn at det er feil.

Så fokus de neste dagene er fortsatt fokus på takeaway og baksving og grep.

En ting jeg har lært meg av golf er at så lenge man gjør en endring man ikke føler, har man ikke gjort noen endring :) Føles noe helt feil og jævlig er man på rett spor.


Her er forøvrig en video om teorien min om at korrekt grep = mindre oversvinging. Her er resultatet og resten av svingen uinterresant. Men man ser at svingen stopper opp mye mer naturlig her. Legg også merke til at chickenwingen ikke er så ivrig lenger heller. Det kommer muligens av at jeg svinger mer naturlig gjennom og IKKE prøver å square køllehodet ( som avsquares ett eller annet sted i svingen) så hendene ruller over mer riktig ved impact.

I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by Sharky »

Kjekt å se at ting begynner å falle på plass for deg :)

Virker som du har et lavere svingplan på den nederste svingen. i mine øyne ser denne også best ut.
akkurat hvor lavt eller høyt svingplan du har, tror jeg ikke du skal bruke for mye tid på. alltid følt selv at jeg har et lavt svingplan i forhold til mange av gutta på touren. prøvde å endre dette, men endte med fiasko. gikk tilbake til det mer normale for meg og begynte å fokusere på andre ting, har aldri slått driveren så bra som jeg gjorde idag.

Er blitt en del oppmerksomhet rundt Bubba etter seieren, men det jeg liker så godt med han er at han driter i hvordan andre gjør ting og hva de sier. Han finner ut hva som fungerer best for han og viktigst av alt, han har det kjekt!
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Takker! :)

Har funnet ut etter et knippe år med middels golf at det er på tide å få nødvendig opplæring av de som kan faget, dette har jeg satt igang med nå og skal ikke se meg tilbake igjen. På tide at golf blir virkelig gøy og ikke bare en kamp :)

Jeg har perioder der jeg slår ballen bra med gamlesvngen, men dette krever at timing er på plass den dagen ellers går det åt skogen. Opplegget jeg har satt igang med nå er å få på plass en sving jeg kan stole på og som er mer repeterbar enn tidligere sving. Dette vil også medføre at man har en viss ide om hvordan feilslag vil oppføre seg og hva som evt. forårsaket det så man kan grave frem en løsning.

Kom over nok en ting som skal på agendaen neste protime er håndleddene mine ved impact. Jeg har en ganske fremtredende flick rett før jeg treffer ballen som gir stor hastighet ved impact men som ikke resulterer i å slå skikkelig ned på ballen. Kan også forklare at jeg får bra høyde på slagene for tiden. Lengden har jeg ikke tapt noe på.

Under er ett pitchslag. Flat sving, men fokus her var faktisk flytte hodet mer over ballen da jeg har hatt en tendens til å ha hodet mot høyresiden av ballen. Her ser man godt håndleddene i (tidlig) aksjon

I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by Franz »

Hold hodet nede!
Sving kortere!
Ikke flipp!

:)

Stå på - nærmer seg...
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Golfen min er som en norsk sommer for tiden, det er ustabilt som bare rakkern.

Hatt noen dager på rangen i det siste hvor det sitter, hvorpå jeg drar tilbake dagen etterpå og alt er herpa igjen. Og jeg sliter maksimalt med å fatte hvorfor.

Var innom Lillestrøm idag og slo litt, de første par bøttene var grusomme. Altfor stor andel shanking uten at jeg fant ut. Med 4 baller igjen på siste bøtta var jeg i ferd med å kaste inn håndkle da jeg fant ut av en ting. Når jeg tok noen rolige takeaways og svingte ned til ballen igjen så jeg at vinkelen hadde flyttet seg betraktelig, jeg skjønte ikke helt hvorfor. Enten var det svingsporet i takeaway ellers så var det at jeg faktisk reiser meg opp.

Testa littegrann med å føle at jeg blir holdt nede i takeawayen, at hodet butter i ett tak. Og da var det noe som falt på plass. Slo de resterende ballene med treff i/rundt sweetspot.. Jøss, var det det hele ? Da var det å hente en ny bøtte og prøve mer.. Og da skjedde det virkelig noe. Plutselig traff jeg skikkelig uten noen følelse av å "slå" ballen, men heller svinge skikkelig igjennom.

Da var det frem med kameraet igjen og fange hva som foregikk.

Her er 7'er jernet, ett i sloooowspeed og ett i dobbel hastighet(!) :)



Dobbel hastighet



Og her er en wedge



Og jammen ser jeg ikke at det er en liten tendens til at chickenwingen er redusert !! Det er dermed ikke bare en myte at den kan forsvinne!

@franz : Ser ut som om stalltipset ditt om å holde hodet nede holder vann! Det er ikke helt stabilt enda, men det nærmer seg :) kortere sving...Det kommer senere.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by Franz »

Jeg fatter ikke hvorfor ikke kortere sving skal komme nå.
Sesongen er igang.

Du nærmer deg - løftet med overkroppen er nesten borte på disse klippene.

Så nå:

Sving kortere. Du tjener INGENTING på å svinge armene så langt.
Fortsett å rotere gjennom ballen. Ikke stopp. Gi plass til armene.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by Franz »

En ting til. Har tenkt på dette før, men glemt å nevne det:

Du MÅ fikse releasen din.

Enten må underarmene rotere, så høyre underarm kommer oppå/passerer venstre, eller så må høyre hånd/underarm bli der den er i impact mens du roterer som en gal for å gi plass til armene.

Du kan ikke forsøke å la høyre hånd release UNDER venstre som du gjør nå. Se på videoen fra 9. apr. Den med Ballesteros-forarbeidet. Der er det tydelig. Det er her chicken wing'en din kommer fra. Det er ikke fysisk mulig å få høyre hånd til å passere venstre på undersiden, så venstre arm MÅ kollapse.

Slå halvsvinger, innenfra-ut, med hodet i ro og bevisst hofterotasjon.
La hendene være passive, men tillat underarmene å rotere.
Får du noe som minner om chicken wing i en halvsving releaser du feil.

Bare gjør det. Du har shanket nok nå. Gjør noen skikkelige endringer.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by Grønne greener »

Og når du er ferdig med alt det, kan du trene på å få en litt brattere takeaway. Du er litt lav på toppen av svingen. ;)
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Det er fortsatt endel som skal fikses i svingen, men akkurat nå skal jeg prøve å fokusere på det som trengs(hva proen sier).

Hadde en time med Ross i går på Fornebu hvor vi jobbet videre med takeawayen. Jeg har ikke fått jobbet skikkelig med den enda da jeg er litt for utålmodig og vil slå for mye.

Men her er vi nå



Dette er noe jeg må gjøre i noen dusin timer, da jeg har innarbeidet flat sving i ganske mange år nå. Nå blir det fokus på to ting ; Takeaway til første punkt, deretter backswing. Ser at jeg cocker håndleddene litt for mye på toppen, det lar jeg være inntil videre. Det viktigste nå er en brattere og mer korrekt takeaway/backswing.

Må iallefall passe på at jeg ikke gjør for mye av gangen, da går det på dynga og jeg er tilbake på utgangspunktet før jeg vet ordet av det :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by furu »

Jeg vet at du er en mye bedre spiller enn meg men jeg må si at jeg kjenner meg veldig igjen i det du holder på med. Jeg fant mye riktig i Sean Foley sin øvelse som jeg har lagt ut her før - den der man stopper på toppen og starter nedsvingen "fra føttene/grunnen", som han sier det. Har også jobbet mye med kortere sving i vinter. Hadde noen økter med proen i Portugal der vi trente på å bygge opp troen på at den korte svingen fungerte, at det ikke var nødvendig å vri mer. Sammen med stabil hofte - holder rumpeballene "mot veggen" - så har dette gjort at jeg har fått en kortere og mer presis sving med masse plass for armene til å svinge fritt, noe som igjen gir meg god fart.

Du er flink som jobber målrettet. Resultatene kommer :)
Instagram @christianfuru
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Takk takk!

Kan heller si jeg har hatt mer flaks enn deg, spesielt med den svingen jeg har hatt(eller den lange rekken med kompensasjoner som det egentlig var) :)

Det funker veldig bra å slå selv med en slik øvelse, det er i stor grad å holde vekta litt mot hælene og stort sett bare svinge gjennom. Feilslag er i stor grad duffer eller topper nå, men ikke shanker og det gjør meg meget glad!

Fikk noen pointere på hoftevridningen igår som jeg har tenkt litt på selv men ikke trodd var riktig, i.e at jeg vrir meg såpass opp så det føles at rompa peker mot målet. Men det dette gir meg er en veldig enkel måte å ta en korrekt takeaway på, det er ikke noen kjemping over å få kølla parallell på steg 1.

Så jeg skal ned i garasjen etterpå og stille meg inntil veggen og svinge en stund. Det å ha noe som butter imot vil hjelpe til å få inn bevegelsen uten å måtte titte opp. Sier det skraaaap så vet jeg at ting ikke er korrekt :)

Skal øke fokusen fremover og ikke gå lås på fullsvinger med det første. Prøve å åpne sesongen til helgen, og da blir det å følge drillen i videoen ovenfor..Skal bli artig!
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Og dagene går, og nye turer på rangen er en selvfølge.

Var og slo noen baller i går hvor jeg drillet på takeaway og backswing igjen, og denne gangen er resultatene veldig synlige. Det er fortsatt et stygge igjen å gå, men det begynner å nærme seg noe iallefall.

Resultatet av den nye drillen har så langt vært en suksesshistorie. Treffene er noen av de beste jeg har hatt på lenge, og jeg måker ikke ballen opp men går skikkelig ned på den. Og treffene er i og rundt sweetspot. Var innom idag igjen bare for å se om det ikke bare var en once in a lifetime experience. Det var det ikke, mye av de samme resultatene idag. Tror lyset endelig har ankommet tunellen! :)

56' slow


7 Iron slow




7 Iron vanlig hastighet(så man hører impactlyden!! :) )



Imorgen er det ut og spille årets første runde på norsk gress, kan ikke si annet enn at dette blir meget spennende =)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by sumo »

svingen din ser mye bedre ut nå, stianm! :)
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Takker :)

Ting begynner å sitte litt nå. Bevegelsene jeg har drilla i det siste har gitt gode resultater som jeg fant ut kan taes med ut på banen.

Når jeg gikk på Nes idag var det litt tull på front9 både med Driver og jern. Driveren fikk egentlig være da det var jerna jeg var spent på. På back9 klarte jeg å komme meg inn i driving-range modus og da funka jerna veldig mye bedre. Så imorgen er det ut igjen og terpe videre på Losby.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by Franz »

Bedre og bedre, men jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor du ikke svinger kortere?!

Drit i denne "én-ting-av-gangen"-filosofien.
Det er ikke vanskeligere, men LETTERE å svinge kortere.
Bare gjør det.
Bestem deg.

Du er så nærme å ta et kjempesteg på hcp-stigen;
du legger ned tid, du har øye-hånd-koordinasjon, du får ballen avgårde.

Du kommer til å angre som en hund når du står der til høsten med singel-hcp og ser veien videre til kat 1, men har gått tom for tid. Dette er ikke et korthus. Du trenger ikke flikke forsiktig på små detaljer. Det er en fysisk kjedereaksjon. Du har et nytt forsøk hver gang det ligger en ball foran deg. Hvert nye slag er - hvis du ønsker det - upåvirket av det forrige. Det er kun psyken vår som er til hinder. Løsningen er å gjøre større endringer.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by Sharky »

Hør på Franz ;) han har veldig mange gode tips.

Det er merkbart stor forskjell på svingen din nå og for en liten tid tilbake (til det positive :) ). Jeg kjenner meg godt igjen når det gjelder dette med lengden på svingen, og som du sikkert har erfart selv så får ihvertfall jeg mye mer stabil sving når jeg har en kortere baksving, samt at jeg slår like langt. Problemet er jo selvfølgelig dette ønske om god lengde ofte overtar og en prøve å gå ekstra langt bak for å lade opp mer kraft. Kan si med en gang at det ikke stemmer. Til lengre bak i svingen du går, til lengre tid må du vente på at armene skal komme på plass igjen før du kan aktivere hofte / skuldre /release og gi en skikkelig "trøkk" på ballen.

Har ikke tenk noe særlig over dette med lengden på baksvingen på en stund, siden jeg har spilt såpass bra i det siste. Men etter å ha lest gjennom denne posten en gang til, så har jeg bestemt meg fra og med i dag, å jobbe med å korte ned svingen litt, og fokusere på balltreff og stabilitet. Som Franz sier, trur jeg du også hadde vunnet mye på å gjøre det samme ;)
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Hei,

Har ikke tid til å kommentere noe her i denne posten. Så bare for å blidgjøre Franz legger jeg med en video her.



Og en tilsvarende i slowmotion


Det begynner å bli kortere nå! :)

(Må innrømme at tempoet er dritlekkert!)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by Franz »

:)

Tempoet er finfint, men dette er også en fullsving.
Er bare så sikker på at du vil ha utbytte av å komprimere bevegelsen litt;

koble armer bedre mot overkroppen
fjerne enhver tendens på OTT
fjerne enhver tendens på reverse pivot
fjerne enhver tendens på chicken wing

Håper virkelig du tar dette så positivt som det er ment.
Blir ivrig når jeg ser en som nærmer seg -
får følelsen av at det smart bare gjenstår et lite eureka-øyeblikk,
der du kjenner hvor mye kraft du har i halvparten av den svingen du har nå.
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Har funnet ut at jeg må ta dette stegvis, rett og slett for å få følelsen av at jeg har noe kontroll. Har vært en dritkjip oppkjøring til denne sesongen og mentalt er det ikke mye som skal til for å få meg ut av rytmen. Det jeg trenger å gjøre nå er å få tilbake følelsen av kontroll.

Derav jobber jeg nå først og fremst med takeaway og backswing med fokus på vinkel.

Tester litt med kortere sving innimellom og det funker bedre og bedre. Med den to-delte takeaway og baksvingen jeg gjør nå er det vanskelig å begynne å korte ned svingen. Jeg må først få svingen på riktig spor uten å tenke på det, deretter kan jeg sette igang med å korte ned baksvingen.

Og jau, jeg tar det positivt og setter pris på tilbakemeldinger. Men må ta dette i bolker ellers blir det bare kluss :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Post Reply