Stians krønike, en reise til singellivet

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Og en god mening! :)

Hadde en protime i forrige uke som snakket om det samme, at kneet skyter ut mot ballen og ikke mot målet. Dette ser jeg har en sammenheng med det jeg har kommet frem til at jeg lider av, nemlig early extension. Som du nevnte som en drill ved å sette opp en stol mot rompa og første å holde kontakt med denne gjennom svingen har jeg sett referert til mange steder som en god drill.

Utifra det jeg har lest har jeg mange symptomer som peker på early extension, cupping, chickenwing(den er veldig synlig) og korrigering i nedsvingen( og shanker da)

Nå er jeg iallefall optimistisk, og ikke i et bunnløst sort golfhull :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Da hadde jeg nok en protime med Paul Nilbrink på FIGC igår. Hovedfokuset var followthrough og spesifikt på hvordan venstre hofte skal oppføre seg. Har en tendens til å skyte den mer ut rett frem enn skjevt tilbake. For å få følelsen av hvordan dette foregikk drillet jeg endel på å slå med samlede føtter. Litt ubalanse de første slagene men balansen kom ganske raskt på plass.

Ved siden av dette startet vi såvidt opp med å rette på nedsvingen, da jeg har en tendens til å kaste kølla ut slik at jeg får en over the top bevegelse. Så da jobbet jeg litt med å starte nedsvingen ved å ha en føelse at jeg trekker i ett tau ved starten på nedsvingen. Det gikk ganske raskt å komme inn i en god rytme der og dermed flytte svingsporet til inside to out.

Men det vi ikke har sett på enda som jeg føler er kanskje den mest destruktive bevegelsen i svingen min er hvordan jeg retter meg opp og flytter hoftene(spesielt høyre) en 5-6 cm nærmere ballen i baksvingen, som man kan klart se i bildet under :

Image
Dette er fra før protimen i går forøvrig

Hvit = tushline ved oppstilling
Blå = på toppen av baksvingen
Rød = Ved imact

Dette er det jeg må få på plass nå. Og er det noen som kan forklare meg hvorfor jeg gjør det og hvordan jeg kan fikse det, så skal jeg navngi min førstefødte etter vedkomne! :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by Kaffekannen »

Så på videoene dine og denne pushingen fremover mot ball med hoften starter i det øyeblikket du starter svingen. Har du forsøkt å låse venstre hæl i bakken? Høres enkelt ut, men er selvsagt ikke det. Ta halvsvinger og sørg for av venstre hæl ikke letter så mye som en millimeter.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Hei,

Det skal jeg ta med meg til Fornebu idag. Har sett at venstrebenet er veldig aktivt og det kan ha en påvirkning. Ellers kom jeg over følgende video på Youtube som omhandler akkurat det problemet jeg sliter med, ved at jeg flytter meg mot ballen i baksvingen. Og det var som jeg fryktet litt at det kan være p.ga manglende mykhet. Skal gjennomgå disse drillene ila kvelden og se hvor på skalaen jeg er, og om problemet er fysikk eller noe annet.

I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Jajaja....Nok en dag hvor da ingenting funka, iallefall ikke etter planen :)

Hvorfor kan jeg ikke flytte prøvesvingen over til slaget ? Hvorfor er det køl umulig ?



Neste tirsdag er jeg i Spania for å golfe, nå begynner desperasjonen å melde seg kraftig her :evil:
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Stians krønike, en reise til singellivet

Post by furu »

Det er seriøst noe vi burde diskutere her inne. Jeg har nydelige prøvesvinger men når ballen ligger der........ Hva gjør man? Droppe prøvesvingen kanskje?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Kanskje begynne å gjøre som Brandt Snedeker. Bruke ca 2ms på å slå etter at man har adressert ballen :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Stians krønike, en reise til singellivet

Post by furu »

Baddeley har vel også grei rutine? Eller er det bare på puttingen?


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Instagram @christianfuru
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by Sticho »

Prøvesving har jeg sluttet med. Gjør bare litt waggles for å "teste" impact-posisjonen samt holde meg løs og ledig. Eneste stedet jeg eventuelt har fulle prøvesvinger er på teesteder hvor man må vente lenge på gruppen foran.
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by vBildoy »

Kjører du ikke prøvesvinger på driving rangen heller?
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by Sticho »

Nei, ikke utenom de svingene jeg tar som oppvarming når jeg ankommer rangen.
For min del handler mye om å ufarliggjøre slagene. Jeg har slått ganske bra på rangen i mange år, men ikke gjort det like skarpt på banen. Det er ingen konsekvenser av et dårlig slag på rangen, og da er det lettere å kun fokusere på de riktige tingene. Det er litt den følelsen man må ta med ut på banen. For meg hjelper det da å være litt kjappere når jeg først har bestemt meg for siktelinje og type slag.
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by vBildoy »

Ser den. Nå er vi to på helt ulike nivåer så vanskelig å sammenligne. På rangen liker jeg å kjøre en del prøvesvinger mellom hver ball. Egentlig mest for å få terpet på bevegelsen mest mulig uten å slå baller i hytt og pine. Men som sagt, jeg har ikke teknikken inne enda.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by Sharky »

Nå er ikke jeg noe golfpro men håper du setter pris på et par tips i fra en over gjennomsnittet ivrig golfspiller ;)

Når du startet baksvinger så starter du med en gang med å dra køllen litt bakover og etter at skaftet ligger vannrett virker det som om du vrir kølla enda lengre bak deg, noe jeg trur resulterer i at du må reise overkroppen for å kompensere slik at du kommer i en komfortabel stilling på toppen av baksvingen.

Prøv å løft køllen mer vekk fra ballen og ikke mot kroppen, samtidig som du korter ned baksvingen med 1/4 og fokuserer på å slå slag med 65-70% kraft. samtidig fokuser på å sette vekten på høyre hæl og og beveg høyre rompeballe bakover.

Er kanskje litt mye å tenke på men jeg tror at hvis du klarer å få en fin balanse og komme litt mer bakpå i baksvingen, vil nedsvingen og followthrough komme mer naturlig.

Du har forsåvidt en fin sving, men jeg trur baksvingen og balansepunktet ditt ødelegger litt for ditt potensiale :)
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Sharky wrote:Nå er ikke jeg noe golfpro men håper du setter pris på et par tips i fra en over gjennomsnittet ivrig golfspiller ;)

Når du startet baksvinger så starter du med en gang med å dra køllen litt bakover og etter at skaftet ligger vannrett virker det som om du vrir kølla enda lengre bak deg, noe jeg trur resulterer i at du må reise overkroppen for å kompensere slik at du kommer i en komfortabel stilling på toppen av baksvingen.

Prøv å løft køllen mer vekk fra ballen og ikke mot kroppen, samtidig som du korter ned baksvingen med 1/4 og fokuserer på å slå slag med 65-70% kraft. samtidig fokuser på å sette vekten på høyre hæl og og beveg høyre rompeballe bakover.

Er kanskje litt mye å tenke på men jeg tror at hvis du klarer å få en fin balanse og komme litt mer bakpå i baksvingen, vil nedsvingen og followthrough komme mer naturlig.

Du har forsåvidt en fin sving, men jeg trur baksvingen og balansepunktet ditt ødelegger litt for ditt potensiale :)

Hola!

Da var det på tide med en oppdatering her, litt for lenge siden. Men syntes det er ett litt kjipt refrent å snakke om hvor mye hæl jeg treffer hele tiden :) Har hatt noen protimer på FIGC med noen som IKKE er Ross, og det har jeg funnet ut at ikke ga meg veldig mye. Utover det at jeg har en veldig fin prøvesving, men ikke så veldig bra slagsving.

Igår gikk jeg tilbake til Ross, som jeg har omdøpt til Ross the Boss. Og det du sier i innleggett ditt sharky er som ett echo av hva jeg hørte igår. Jeg har hatt en tendens til å ha altfor stor del av vekten på tærne, og dette har resultert i en serie med kompensasjoner i svingen. Derav bl.a at jeg svinger veldig flatt for å klare å holde en viss balanse. På toppen av baksvingen kommer da sentrifugaleffekten og dytter meg fremover mot ballen igjen, og da er man igang.

Har tørrtrent mer i stua på å få kølla til å peke mot target når kølla er parallell med bakken i takeawayen, så det har bedret seg. Igår var det terping på å ha mer vekt på hælene, det føltes overdrevent mye men dette er nok fordi jeg er vant til ett annet balansepunkt. Resultatet var at jeg endelig traff ballen skikkelig igjen, og godfølelsen var tilbake. Det var rett og slett en flaggdag :)

Nå blir fokuset inntil neste protime å terpe på takeaway og balanse, men nå er jeg endelig tilbake på rett spor igjen (dog skulle vært der for 2 uker siden når jeg var i Spania, DET var en bortkastet tur det)

Skal få lagt opp noen videoer snart så man kan se forskjellen. Men jeg er igang igjen for faen, og det smaker jævlig bra!! :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Sånn.

Da er påsken over og man kan sette igang der man slapp med protimer og andre golf-relaterte frustasjoner. Imorgen skal jeg innom FIGC og en helt time med Ross og få på plass litt stabilitet i svingen igjen.

Har den siste tiden fokusert på vektfordelingen, da jeg har hatt en tendens til å ha litt for mye vekt på føttene. Svingene består i stor grad nå av å shifte vekten mellom hælene. Så langt har det gitt gode resultater med minimalt med shanker(dobbelthurra og whoopido!)

Men med dette har jeg begynt å oversvinge kraftig igjen, men dette ser jeg ikke på som noen progresskiller og regner med å kunne drille bort den lengden.

Men her er noen videoer fra den siste tidens sesjoner.

8Iron



Hybrid



6 Iron, Seve Ballesteros style =)

I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

Da ble det nok en time idag som ga masse resultater. Det er uansett nok å fikse opp i svingen min, den virker som er sammesatt av en hel haug med kompensasjoner.

* Tar kølla for bredt som betyr at hodet går forover
* svinger for langt slik at, vel, det oppstor masse spennende
* grepet har den siste tiden gått tilbake til gamle synder, slik at jeg må square opp køllehodet ved impact, som betyr chickenwing og tap av lengde og whatnot. Klarer jeg IKKE å square vil jeg shanke
* vekta for mye på føttene som har sine utfordringer ved at jeg igjen her må kompensere.


Så det vi gikk gjennom idag

* oppstillingen er i stor grad grei, måtte bare justere litt på ballplassering og grep
* Takeaway : ta kølla tilbake til square mot target. Køllehodet skal ha samme "vinkel" som ryggraden.
* backswing : reis kølla mye brattere enn hva jeg har gjort tidligere. Dette gjør at jeg ikke oversvinger så mye, samtidig som jeg holder overkroppen riktig og ikke lener meg fremover som ved en flat backswing
* vekten på hælene gjennom hele svingen med vektskifte naturligvis.

Her er resultat etter dagens sesjon. Jeg har masse å jobbe med nå og mange pointere og driller jeg skal gjennomgå, men jeg ser at svingplanet begynner å linge noe, men skal fortsatt bli brattere. Så da håper jeg på godvær slik at jeg kan benke meg på en utendørsrange en neve timer fremover :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by sumo »

nå må du passe på litt, stian. du kommer ganske bra over toppen på denne siste videoen din.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
viz0id
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 179
Joined: 26 May 2011, 10:16
Hcp: 25,4
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by viz0id »

Har vært borte en god stund fra forumet nå. Merker at interessen for å sitte å prate golf når det er snø ute, er minimal. Hvertfall når man har så mange andre interesser som opptar tiden på den mørke siden av året!

Jeg har begynt å ta fatt på golfen igjen nå, men ser her at du ikke har stoppet Stian! Stå på!

Skal du og Tommy invitere meg med på en runde på Losby i år og eller? :)
Hcp 22 mai 2011: 54
Nå: 25,4

Bag'en:
Cobra S3 Limited Edition Driver 10,5° Aldila RIP Beta R Flex
Callaway Razr X, 4H R flex
Callaway Razr X, 5-P R flex
Callaway X-Series Jaws Slate SW(56°),Jaws LW (60°)
Odyssey White Ice 2-Ball
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by Franz »

Hadde jeg vært deg ville inngått en pakt med meg selv, om å slå MINST en hel bøtte halvsvinger med et syverjern, HVER GANG man er innom rangen.

Mener ikke å virke kjip, men du har postet så mange fullsvinger som er ute og kjøre, og du gir uttrykk for frustrasjon...mens de få pitchene/halvsvingene du har postet er NYDELIGE! Virkelig - de gjør meg misunnelig. Balansert, connected, solid.

BARE GJØR DET MED LENGER KØLLER!

Sånn. Jeg skal bli "Skrike-Proen!"
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stians krønike, en reise til singellivet

Post by stianm »

@viz0id : Å snakke golf året rundt kommer etter en stund, snart sitter du der med 30blå utenfor å snakker putteteknikk :) Har blitt endel arbeid i år da det føles at hele svingen har kollapset helt og jeg har måttet gått tilbake til start, UTEN å få en eneste krone. Men tror det var like greit, svingen har i altfor lang tid vært en serie med kompensasjoner for feil. Nå starter jeg litt på nytt for å si det sånn men har klokketro på at dette er starten på ett nytt golfnivå :)

@franz : Takker for hyggelig tilbakemelding, må jo noe som riktig i svingen tydeilgvis :) Skal følge tipset om å fokusere større deler av tiden på rangen på halvsvinger, for det er det som må til. En halvsving for meg er jo tross alt en full sving, selvom det føles veldig annerledes enn en "full" sving.

Det blir kontinuerlig trening og oppfølging med Ross fremover nå slik at jeg får nødvendig tilbakemelding om at jeg er på riktig spor eller ikke. Skal følge opp med videoer underveis.
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Post Reply