Thomas spilleblogg

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Fusion
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 01 May 2009, 00:01
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Smøla GK

Thomas spilleblogg

Post by Fusion »

Jeg er en aktiv golfspiller på 15 år som spiller på Smøla GK. Jeg har 15.8 i handicap og spiller mye i lag med Sindris her på forumet. Jeg ville opprette en egen spilleblogg for å gi dere informasjon om hvordan ferden til lavere handicap blir. Jeg har høye forventninger til meg selv, og skal langt ned med handicapet i sommer. Har spilt golf i 2 år, 2006 sesongen og 2007 sesongen. I 2008 spilte jeg ikke, men er nå tilbake for fullt igjen.

Det jeg må gjøre for å forbedre meg som golfspiller er rett og slett å trene slik at jeg kan bli fysisk sterkere og kan slå lengre. Jeg slår ikke spesielt langt, men jeg håper jeg kommer til å slå lengre når jeg vokser og får litt muskler. Jeg er forøvrig bare 1.55 høy og kommer sikkert til å fly i været i løpet av dette året :).

Køller jeg spiller med nå;

Callaway Big Bertha titanium driver og woods(5, 3)
Callaway forged wedger(52, 58)
Callaway X-14(vurderer å bytte til Titleist 735cm)
Odyssey DFX 1100
spiller med alle slags baller, bare de ikke er skadet. I turneringer spiller jeg med Precept laddies, Callaway baller og ProV1.

Oppdatering 2012:

Morsomt å lese hvordan det stod til for tre år siden. Noen endringer har det da blitt. Har vokst til litt over 180 cm høy. Slår lengre og har fått lavere handicap. Målet for sesongen er singelhandicap, men tror det kan bli vanskelig. For meg er det utrolig viktig å sette store forventninger til meg selv, da jeg presser meg selv bedre da. Pdd har jeg 12.8 i handicap og spiller fortsatt golf på Smøla.
Last edited by Fusion on 20 Jul 2012, 16:26, edited 1 time in total.
Titleist AP1- Titleist Golf Pride Tour Velvet grip
Callaway Big Bertha Titanium - 10.5 - R-Flex
Odyssey DFX
Titleist Vokey SM 54* og 58*
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Thomas spilleblogg

Post by stooy »

15,5 i handicap etter to års spill er meget bra! Tren mye og godt i sommer så er du sikkert nede på rundt 10 til høsten. Hold oss oppdatert! ;)
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Thomas spilleblogg

Post by hanso87 »

Fusion wrote: Callaway X-14(vurderer å bytte til Titleist 735cm)
Si ifra om du er interesert i ett titleist 704cb forged. Lykke til på veien nedover mot 10. Har samme mål selv. Startet sesongen på 14.1..

Første mann til under 10?
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
Fusion
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 01 May 2009, 00:01
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Smøla GK

Re: Thomas spilleblogg

Post by Fusion »

Første mann til under 10?
Ok :). Jeg skal spille mye i sommer :O.
Titleist AP1- Titleist Golf Pride Tour Velvet grip
Callaway Big Bertha Titanium - 10.5 - R-Flex
Odyssey DFX
Titleist Vokey SM 54* og 58*
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Thomas spilleblogg

Post by hanso87 »

Fusion wrote:
Første mann til under 10?
Ok :). Jeg skal spille mye i sommer :O.
jeg og. etter eksamner og 4 uker med masse jobbing;P
Lager meg en spillerblogg selv nå
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
Fusion
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 01 May 2009, 00:01
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Smøla GK

Re: Thomas spilleblogg

Post by Fusion »

Spilte golf i nesten 7 timer i dag. Rakk "3 runder", der den siste var handicaptellende. Jeg spilte i lag med Sindris og 2 kompiser til.

Oppsummering med slag av dagens runde;

Hull 1; 9 jern, chip, 1 put

Hull 2; Slo 9'er jern og havnet i en tricky bunker til høyre for greenen, men kom meg rimelig greit inn på green og reddet poeng. 4 slag. 1 utslag, 1 "chip", 2 put.

Hull 3; God drive, hadde ikke så langt igjen, så jeg bestemte meg for å gå green på 2. slaget. Slaget ble rett og slett helt jævlig. Jeg "duffet" meg 15 meter fremover og fikk til slutt 6 slag :S. 1 drive, 5 jern, 8 jern, 52 grader, 2 put.

Hull 4; Godt utslag med 7'er jernet. Slo safe og havnet midt i fairway og hadde bare et kort innspill. Endte med et godt par :). 7'er jern, 7'er jern, 52 grader, put.

Hull 5; Godt utslag på det korte par 3 hullet, og fikk til slutt par. Kunne fått birdie hvis putten ghadde gått inn. 9 jern, 2 put.

Hull 6; Drive, 9 jern, 52 grader, put. PAR :)

Hull 7: SKREKKELIG og surt å få en dobbel bogey etter å ha sjenket andre slaget mitt som skulle være et kort innspill med 52 graderen. Fikk 5 slag, og mistet mye av muligheten for nedskriving.

Hull 8; 7 jern, pitch, 2 put. Par :)

Hull 9. 8 jern, chip, 2 put. Surt! Hadde jeg truffet greenen og fått par ville jeg skrevet meg ned, men det endte med 18 poeng :). Kjempe fornøyd!
Titleist AP1- Titleist Golf Pride Tour Velvet grip
Callaway Big Bertha Titanium - 10.5 - R-Flex
Odyssey DFX
Titleist Vokey SM 54* og 58*
Sindris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 112
Joined: 01 May 2009, 23:28
Hcp: 11

Re: Thomas spilleblogg

Post by Sindris »

Jævlig bra spilt i dag, Thomas.. Surt at du fikk dobbel på hull 7. Ble en del par på deg i dag ja.. Ny runde i morgen? :D
Callaway X14
Vokey-wedger SM, 54 og 60
Odyssey 3-ballsputter
User avatar
Fusion
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 01 May 2009, 00:01
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Smøla GK

Re: Thomas spilleblogg

Post by Fusion »

Har spilt en runde, men har ikke hatt tid til å legge ut hvordan det gikk. Litt opptatt med eksamen for tida :S.
Titleist AP1- Titleist Golf Pride Tour Velvet grip
Callaway Big Bertha Titanium - 10.5 - R-Flex
Odyssey DFX
Titleist Vokey SM 54* og 58*
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Thomas spilleblogg

Post by JanB »

Hei Thomas
Hadde lyst til å kommentere runden din fra 9.mai. Du skriver bra detaljert. Det gjorde meg nysgjerrig på banen din, selv om jeg bor 4000 km unna og trolig ikke kommer å spiller den på en stund.
Gikk igjennom det jeg fant på hjemmesiden til Smøla GK og ville bare kommentere litt til runden din.

Det kan synes som om du har noen jern du liker bedre enn andre. Det er forsåvidt bra, men kan også få deg til å gi litt for mye "power" enn du burde. La meg ta etpar eksempler.

På hull 1 går du ut med et 9 jern og kommer litt kort etter det jeg forstår. Utslaget er litt høyere enn green, men ikke la deg lure av det. Det er lite vind i spill på Smøla (sies det i PowerPoint presentasjonen), så det burde ikke tale for noen tillegg eller gevinst. Hullet er 134 meter fra gult. Det synes jeg er litt i drøyeste laget for deg med et 9 jern. Samtidig bruker du 9 jern på hull 5 på 107 meter også. Differansen er altså 24 meter. På 107 meter legger du ballen på green og det kan tyde på at dette er en god lengde for deg med 9 jern. Kontrollert kraft og retning. (Kan hende du kjører en "løs" 9'er. Er ikke sikker.

Samtidig ser jeg at på hull 2 på 125 meter bruker du også 9 jern. Her ligger du til høyre for green.

Det jeg vil fram til er at du bør finne din sving med litt mindre power og heller bytte jern når du skal lenger. Ikke gå i den fella at du ser på andre hva de bruker og hvilken lengde de har. Rett og slett driiiit i det. Det er mye viktigere for deg å vite at på 8 av 10 slag gjør du 110 meter med 9 jern. Med 8 av 10 slag gjør du 120 meter med 8 jern. ....130 med 7 jern osv.

Gleder meg til å se din neste runde (etter eksamen).
Lykke til
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Sindris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 112
Joined: 01 May 2009, 23:28
Hcp: 11

Re: Thomas spilleblogg

Post by Sindris »

Husk at Thomas spiller fra rød tee..
Callaway X14
Vokey-wedger SM, 54 og 60
Odyssey 3-ballsputter
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Thomas spilleblogg

Post by JanB »

Er det slik i Norge at en er junior når en er 15 år og at juniorer spiller fra rødt?
Uansett om det er slik ville jeg definitivt endre dette til å spille fra gult på Smøla.
Thomas har allerede 15 i HCP og kommer til å få en skikkelig "nesestyver" når han kommer ut på voksne baner.
Dersom jeg vurderer slopen på denne banen kontra andre sammenliknende baner, synes jeg kommiteen har vært utrolig snill her. Å gi denne banen 62/113 er et stort spørsmålstegn. Dersom jeg sammenlikner Smøla med en annen 9 hulls bane med omtrent de samme målene, men med vannhinder og OB på alle hull, er Smøla svært snillt bedømt.
Med andre ord tør jeg påstå at dersom dere bare spiller på Smøla, vil dere se stor forskjell på scorekortet etter en runde på en bane med 1,5 km lenger distanse.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Sindris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 112
Joined: 01 May 2009, 23:28
Hcp: 11

Re: Thomas spilleblogg

Post by Sindris »

JanB wrote:Er det slik i Norge at en er junior når en er 15 år og at juniorer spiller fra rødt?
Uansett om det er slik ville jeg definitivt endre dette til å spille fra gult på Smøla.
Thomas har allerede 15 i HCP og kommer til å få en skikkelig "nesestyver" når han kommer ut på voksne baner.
Dersom jeg vurderer slopen på denne banen kontra andre sammenliknende baner, synes jeg kommiteen har vært utrolig snill her. Å gi denne banen 62/113 er et stort spørsmålstegn. Dersom jeg sammenlikner Smøla med en annen 9 hulls bane med omtrent de samme målene, men med vannhinder og OB på alle hull, er Smøla svært snillt bedømt.
Med andre ord tør jeg påstå at dersom dere bare spiller på Smøla, vil dere se stor forskjell på scorekortet etter en runde på en bane med 1,5 km lenger distanse.

Merkelig at sier dette.. Jeg har spilt på blant annet Byneset golf og Kristiansund golf og jeg får mye bedre score der enn jeg pleier å få her. Jeg tror du bør ta deg en tur hit å prøve noen runder. På hvert hull er det fullt av trær. På vært hull er det vann, på vært hull er det forferdelig smalt og tykt med gress.. Jeg kjenner en som spiller på Byneset golf med ca. 5 i hcp, og han synest i hvertfall at det ikke er lett å spille her.

Det er ikke mulig å få spinn på greenene, fairwayen er meget ustabil, et hull er den perfekt mens på et annet er den helt bløt og jævlig..

Thomas har vært på mange flere baner enn meg igjen. Han har vært på baner i Mallorca, Gran Canaria, Oppdal, Kristiansund, Molde, Byneset, en i Sverige, Lillehammer og sikkert mange flere.
Callaway X14
Vokey-wedger SM, 54 og 60
Odyssey 3-ballsputter
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Thomas spilleblogg

Post by JanB »

[quote="Sindris]
På vært hull er det vann, på vært hull er det forferdelig smalt og tykt med gress.. [/quote]

Det er mulig vi snakker om forskjellige baner. Jeg vurderte banen kun etter de opplysningene jeg finner på denne siden: Smøla GK
Jeg kan fra bilder og lysbildefremvisning ikke se at det er vann i spill på alle hull, men bilde kan selvsagt lyve.

Du har helt sikkert rett i at det ikke er spesielt gode greener. Det er definitivt trangt noen steder, det skal jeg være enig i.

Det var først og fremst de to par 3 hullene jeg trakk fram i min kommentar.

Ellers venter jeg på kommentar fra Thomas selv.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Fusion
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 01 May 2009, 00:01
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Smøla GK

Re: Thomas spilleblogg

Post by Fusion »

Hehe, artig med kommentarer. Jeg er ikke den spilleren som slår lengst nei. Jeg har også spilt på mange andre baner enn Smøla GK, og jeg har nesten alltid spilt jevnt med mitt handicap. Jeg har vært på Mallorca, Gran Canaria, Byneset Golf, Kristiansund Golf, Molde Golfklubb(Eneste banen jeg slet VIRKELIG på), Benniksgaard i Danmark + noen til i Sverige. På de fleste av disse banene, bla Byneset har jeg spilt bedre enn handicapet mitt. Jeg føler det blir slik pågrunn av at banen rett og slett er av en annen verden enn den på Smøla.

Uansett hvor mange ganger jeg spiller banen på Smøla, er den alltid ustabil. Det er ALDRI lik rull på greenene og fairwayene er ikke av de beste. Det er dette som gjør banen så vanskelig, og ikke minst det med OB og vannhinder på de FLESTE hull.

Det med at jeg bruker 9'er jern på de forskjellige lengdene er pga vinden og kraften, ja. Jeg roer ned svingen endel på f.eks det korte par 3 hullet.

Jeg spiller og Sindre spiller fra rød tee ja. Grunnen til dette er at vi har hatt ett års pause med golf, og da jeg tok en pause, var jeg 13 år. Altså, jeg hadde 15.8 i handicap når jeg var så gammel. Nå, når jeg har startet for fullt igjen, er jeg jo 15 år og er nødt til å spille fra gult sikkert, ja. Jeg kommer til å spille fra gul tee fra og med i dag da.

Det er veldig bra at du kommenterer bloggen min JanB. Det er viktig at vi holder diskusjonen inne på forumet oppe :P.

Jeg skal spille seriespill i dag og jeg kommer til å oppdatere bloggen min etter at jeg kommer hjem! :)
Last edited by Fusion on 25 May 2009, 15:11, edited 1 time in total.
Titleist AP1- Titleist Golf Pride Tour Velvet grip
Callaway Big Bertha Titanium - 10.5 - R-Flex
Odyssey DFX
Titleist Vokey SM 54* og 58*
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Thomas spilleblogg

Post by stooy »

Fusion wrote:... Molde Golfklubb(Eneste banen jeg slet VIRKELIG på)...
Havna i ravinen foran green på hull 1 en del ganger da eller? :)
User avatar
Fusion
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 01 May 2009, 00:01
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Smøla GK

Re: Thomas spilleblogg

Post by Fusion »

Hehe, det husker jeg ikke helt, men gjorde sikket det også. Har bare spilt der en gang da. Spilte møkk :P
Titleist AP1- Titleist Golf Pride Tour Velvet grip
Callaway Big Bertha Titanium - 10.5 - R-Flex
Odyssey DFX
Titleist Vokey SM 54* og 58*
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Thomas spilleblogg

Post by JanB »

Suuupert Thomas at du setter pris på kommentarer.

Ta 8'er eller 7'er på hull 1 ;) under konkurransen i dag
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Fusion
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 01 May 2009, 00:01
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Smøla GK

Re: Thomas spilleblogg

Post by Fusion »

Da var seriespillet ferdig :). Fikk 15 poeng etter en halveis bra runde fra gul tee. Jeg slo forferdelig bra med wooden, men elendig med jerna! Etter 9 hull gikk jeg derfor på rangen for å få en fiks på dette. Etter at jeg hadde stått på rangen, gikk jeg på utslag 3(lengste hullet) og slo mange baller med 4'er jernet. Det resulterte i at jeg plutselig begynte å slå sykt bra! Jeg traff rent på ballen hver gang nesten og jeg kunne til og med legge inn draw. For å treffe med 4'er jernet(noe jeg aldri har gjort) tok jeg ballen lengre bak i stansen, samtidig som jeg så på et bestemt merke bak på ballen. Høres kanskje crazy ut men det funket helt sykt bra :). Jeg fikk fin draw og slo nesten like langt som jeg gjorde med driveren den siste sesong jeg spilte veldig mye! DEILIG! Eneste som mangler nå er et knall jernsett:P

Runden er det vel ikke så mye mere å si om. Kommer med en fyldigere del etter neste runde! :)
Titleist AP1- Titleist Golf Pride Tour Velvet grip
Callaway Big Bertha Titanium - 10.5 - R-Flex
Odyssey DFX
Titleist Vokey SM 54* og 58*
User avatar
Fusion
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 01 May 2009, 00:01
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Smøla GK

Re: Thomas spilleblogg

Post by Fusion »

Spilte en runde i dag hvor jeg ikke brydde meg om nærspillet men om jerna og driveren. Jeg fant ut at jeg slo lengre med driveren hvis jeg la vekta over på venstrefoten i nedsvingen samtidig som jeg konsentrerte meg om å vri håndleddene riktig i nedsvingen. Når jeg fikk til dette slo jeg strakere med en liten draw! ;)

Med jerna slo jeg elendig til å begynne med, men jeg roa ned svingen(halverte svinghastighet) og slo mye strakere og traff rent på ballen så og si hvert jernslag. Og ikke mistet jeg noe spessiell lengde av å roe ned heller ;)!

Gleder meg til neste seriøse runde nå! Skal bli kjempemye golf i helga!
Titleist AP1- Titleist Golf Pride Tour Velvet grip
Callaway Big Bertha Titanium - 10.5 - R-Flex
Odyssey DFX
Titleist Vokey SM 54* og 58*
User avatar
Fusion
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 01 May 2009, 00:01
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Smøla GK

Re: Thomas spilleblogg

Post by Fusion »

Jeg kommer til å spille handicap-tellende runder nå fra og med fredag ;). Da får jeg nye jern, og da skal hcp'et senkes! Kommer med en fyldig oppdatering på hvordan jeg slår med jerna og hvordan første runde er gått etter jeg har fått dem!
Titleist AP1- Titleist Golf Pride Tour Velvet grip
Callaway Big Bertha Titanium - 10.5 - R-Flex
Odyssey DFX
Titleist Vokey SM 54* og 58*
Post Reply