vBildoys Treningsdagbok

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

vBildoys Treningsdagbok

Post by vBildoy »

Halla.

Dette konseptet med treningsdagbok virker spennende så jeg gir det et forsøk selv.
Motivasjonen er mer eller mindre egoistisk da jeg håper jeg kan beskrive min golfhverdag på en slik måte at dere kan rådføre meg slik at jeg blir en bedre golfer :D

Jeg er 28 år, bor på Sotra og er medlem i Sotra Golfklubb. "Golfkarrieren" min er enda svært tynn. Jeg tok VTG-kurs sommeren 2010 og tok noen runder på Pitch'n Put det samme året. I 2011 hadde jeg mine første runder på en golfbane, men fikk bare skrevet ned klubb-HCP til 48. Litt skuffende, men føler at jeg har potensiale til å spille bedre runder p.t.

Mål for 2012-sesongen er å etablere et HCP på under 36, men vil ikke ha for mye fokus på det tallet. Det viktigste for meg er at hver eneste time med køllene i hånden blir utnyttet på en slik måte at jeg kan bli en bedre golfer. Jeg har ikke hatt PRO-timer enda og har som mål å ikke ha noen offisielle timer men svogeren min er PRO på to av Bergens golfklubber så jeg har muligheten til å bli rådført i riktig retning.
Til nå har all læring skjedd via youtube og lignende klipp på internett, men det kan til tider være litt forvirrende da hver enkelt har sine egne metoder og teknikk.

Da jeg hadde tatt VTG kjøpte jeg et nybegynnersett. Dette var av typen Dunlop med6 jernsett ( 6-SW ), hybrid4, 3W og Driver. 3W knakk etter noen prøvesvinger på Driving Rangen og jeg har ikke komt meg av sted for å få den fikset enda, selv om jeg gjerne kunne tenke meg å ta den i bruk.
I forrige uke valgte jeg å erstatte jernkøllene mine med et Taylor Made Burner SuperLaunch 5-SW sett. Jeg har enda ikke fått testet dette.

Tenkte å skrive litt om styrker (neppe mye der) og svakheter, men tror jeg venter til jeg har tatt årets første tur på Driving rangen for å danne meg et bilde over hva vinterpausen har gjort og hvordan de nye køllene sitter.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: vBildoys Treningsdagbok

Post by Pan »

Lykke til og kanskje vi treffes i løpet av sommeren :)
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: vBildoys Treningsdagbok

Post by vBildoy »

I helgen fikk jeg gjennomført årets første økt utendørs. Det var også min første økt med det nye jernsettet mitt.
Presisjonen var så som så og jeg følte faktisk at det gikk en del bedre på de første 30 ballene enn de siste 20. Er det normalt?

Noe jeg helt klart bør jobbe med er mykheten i svingen. Musklaturen i både benina og overkroppen føles veldig stiv og jeg føler meg litt hakkete i både baksving og i selve svingen. Om noen har gode tips til øvelser for å tøye, og gjerne også varme opp før en runde så hadde det vært glimrende.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: vBildoys Treningsdagbok

Post by vBildoy »

Hadde en tur i simulator i dag. Men hadde med 4 venner og da blir det vanskelig å fokusere på terping av det tekniske.
Har akkurat fått øynene opp for "Slicefixer" sitt opplegg og er fristet til å begynne å studere grunnteknikk med 9-3 prinsippet. Regner med det vil lønne seg på lang sikt. Litt forvirrende da det ikke er alle "faguttrykk" i boken hannes som er like kjent, men tror jeg skal klare å forstå prinsippet.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: vBildoys Treningsdagbok

Post by vBildoy »

Endelig!

Golfskoene har fått kjenne på gress for første gang på snart 6 mnd. Gjennomførte 2x 18 hull på par3 banen på Sotra og det var bare nydelig.

Første runden var jeg svært rusten. Sliter litt med at jeg ikke har lengdene på de nye jernene mine helt inne enda og det ender med at SW'en går alt fra 10 meter for kort til 10 meter for langt. Score etter dag1 var 84.

Dag2 derimot ble bedre. Chippene satt stort sett bra og hadde i snitt 1.7 putt. Jeg endte på 72 (snittscore 4). Tror faktisk det er ny pers for meg på den banen og føler det er en score som forhåpentligvis svarer til et lavere HCP enn 49 (som er mitt HCP nå).

Nytt av året er at jeg prøver å legge inn mer rutiner i spillet. For eksempel markerer som hovedregel alltid opp ballen før putt, rengjør den om det trengs og stiller inn siktelinjen på ballen. Fører til mer ro i putten føler jeg. Det andre vesentlige punktet jeg jobber med er å ikke la dårlige slag ødelegge det neste. I fjor ble jeg til tider svært sur om ting gikk dårlig og det resulterte i dårlig spill resten av runden. Nå prøver jeg raskt å glemme det dårlige slaget og fort legge fokus på hvordan jeg skal slå det neste. Jeg prøver også å ikke være scoreorientert og teller score først når runden er over.

Gud så glad jeg er for at våren er her.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Post Reply