Kaffekannens spillblogg

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Det ble en ny økt "i dag" som egentlig var i går, siden i dag er i dag. Det ble en kort og effektiv økt. Samme drill på rangen som dagen før med peggene, men denne gangen var det fem straight, fem draw og fem fade på 50 baller. Konklusjonen er at jeg klarer å spille med en draw om jeg ønsker, klarer å slå ballen rett selv om jeg har en liten naturlig fade, men at jeg ikke kan fade ballen med vilje overhodet. Det er en mental greie som jeg skal finne ut av. Avsluttet med 10 driver hvor 8 gikk der de skulle. Begynner å komme seg.

Så var det putting. Satte opp pegger rundt hullet på en putterlengdes avstand. Gikk så 4 meter fra og puttet 6 baller. Alle skulle innenfor peggene eller så var det bare å gjøre om igjen. Gikk så 6 meter fra, 8 meter fra og 10 meter fra med samme regler. Dette gjorde jeg i motbakke, nedoverbakke, knekk høyre og knekk venstre. Veldig fornøyd med stabiliteten selv om jeg måtte jobbe litt og ta en del om igjen fra 10 meterene.

Alt i alt en god økt.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by JanB »

Fade: Plasser ballen 1 ballbredde bakover i stansen. Ikke tenk. Sving helt vanlig. Vips. Skrur til venstre.. Versågod
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by sirandrew214 »

Regner med at kaffekannen spiller Lefty, hvis ikke må vi ta et høyre/venstre kurs igjen Jan. ;)
Tipset er ok.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by sumo »

JanB wrote:Fade: Plasser ballen 1 ballbredde bakover i stansen. Ikke tenk. Sving helt vanlig. Vips. Skrur til venstre.. Versågod
dette stemmer vel ikke....?
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

@JanB. Muligens at jeg svinger litt feil, men jeg får ikke en fade av å flytte ballen bak i stance. Det gir meg en annen ballbane, men ikke en fade. For å styre slagene mine med draw eller fade må jeg har litt lukket eller litt åpent køllehode i oppstilling og så svinge gjennom som vanlig. Problemet med faden er som jeg nevnte mentalt. Når jeg åpner opp køllen og åpner stancen litt så svinger jeg ikke riktig gjennom og får ett noenlunde rett slag i stedet. Jeg har hatt kontroll på dette før, og skal få det igjen. Det er kun trening ;)

Gikk 18 på Herdla i går. Første ni var ren oppvarming. Slo noen ekstra baller, testet greenene litt og prøvde å bli varm. Siste ni recap:

1: 422 meter par 5
Drive med fade ca 215 meter. vel 200 meter igjen fra røff. Prøver en skikkelig suser av en hybrid, men kommer under ballen og har ca 80 meter igjen :oops: . 54 grader som blir tatt litt av vinden går av i bakkant av green. God chip og tap-in for par

2: 112 meter oppover til green i medvind.
Pw som treffer høyre greenkant og får en kjip kick ut til høyre og ned en liten bakke. lite green å jobbe med og jeg går 3 meter forbi hull. 2 putter og bogey

3. 100 meter i sidevind.
gw til green, 4 meter nedover til hull. første putter ruller hullkant og par

4. 108 meter kraftig nedover i motvind
9i som jeg plugger i bunkers pinhigh. Kun toppen av ballen synlig. Får ballen til fringe på første. Lar flagget stå i når jeg putter i oppoverbakke fra fringe :oops: Ballen treffer selvsagt flagget som står skeivt i og stjeler sandsaven min :x bogey

5. 260 meter par 4 i motvind
Dårlig drive. Høy og med draw gir meg ca 80 meter inn fra venstre røff. flagg står i front, men det blåser kraftig så jeg tar full 50 grader. Havner på fringe i front og 2 putter for par.

6. 115 meter, sidevind og oppover
Treffer 9i litt dårlig og ligger i venstre semi. ok chip og grei halvannen meters putt for par

7. 122 meter nedover og kraftig motvind. 8i som går 4 meter kort av green. Dårlig slag, blir stående igjen på høyrefoten og slår altfor høyt. chip med 9i som treffer fringe perfekt. Dessverre er greenen som sirup og jeg går 3 meter kort. 2 putter for bogey

8. 298 meter mot vinden.
Ok drive som dessverre stopper litt i vinden og 100 meter inn. Dagens første og siste duff med. prøvde en full 9i til bakkant av green men traff mye mer jord enn ball og har 60 meter igjen. Høy 54 grader som går 2 meter kort av hull. Putt i hullkant og kjip bogey

9. 85 meter i medvind med bunkers i front.
Hva gjør man da? Jeg prøvde i alle fall en sw med god høyde og forhåpentligvis litt stopp. Det virket ikke og jeg landet i bakkant av green og fikk en lang chip. 9i og dårlig utført chip som havner pinhigh men halvannen meter til venstre for flagg. Bommer selvsagt den putten også og ny bogey

5 over på 9 med den puttingen er ikke katastrofe og jeg er sikker på at jeg putter bedre når det blir litt fart på greenene. Alt i alt en godkjent sesongstart.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Grønne greener »

Det som gjør at du ikke styrer fadene dine er at grunnslaget ditt er utenfra og inn. ;)
Ved å flytte ballen bakover i stancen treffer du ballen litt før køllehodet blir square. Du har i din sving allerede kompensert for dette.
Ved å åpne stancen, kommer høyre hofte litt frem. Dette igjen betyr at du må svinge litt lenger ut for å komme forbi hoften. Noe som igjen betyr at slaget blir utenfra og inn = fade. Eller slice hvis det blir for mye. Igjen; grunnslaget ditt er utenfra og inn og du får ikke effekt av dette heller. :lol: :lol:
Løsning: fiks svingen først :!: ;)
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Grønne greener »

Litt mobbing ovenfor her . 8-)
Når det gjelder fiksing av svingen så syns jeg du skal fortsette med øvelsen din med peggene.
Problemet er bare at hvis du får dette til så blir du alt for god og kommer til å gruse meg ute på banen :!:
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Grønne greener »

En ting til...
Når du åpner/lukker køllehodet for fade/draw så husk å ta nytt grep. Det nytter ikke å stille seg op som vanlig, vri køllehodet litt og så svinge. Da kommer du ned til ballen slik som du pleier. Lukk/åpne køllehodet, ta nytt grep og slå.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Grønne greener wrote:Det som gjør at du ikke styrer fadene dine er at grunnslaget ditt er utenfra og inn. ;)
Ved å flytte ballen bakover i stancen treffer du ballen litt før køllehodet blir square. Du har i din sving allerede kompensert for dette.
Ved å åpne stancen, kommer høyre hofte litt frem. Dette igjen betyr at du må svinge litt lenger ut for å komme forbi hoften. Noe som igjen betyr at slaget blir utenfra og inn = fade. Eller slice hvis det blir for mye. Igjen; grunnslaget ditt er utenfra og inn og du får ikke effekt av dette heller. :lol: :lol:
Løsning: fiks svingen først :!: ;)
Working on it!
Litt mobbing ovenfor her .
Når det gjelder fiksing av svingen så syns jeg du skal fortsette med øvelsen din med peggene.
Problemet er bare at hvis du får dette til så blir du alt for god og kommer til å gruse meg ute på banen
Og det er planen
En ting til...
Når du åpner/lukker køllehodet for fade/draw så husk å ta nytt grep. Det nytter ikke å stille seg op som vanlig, vri køllehodet litt og så svinge. Da kommer du ned til ballen slik som du pleier. Lukk/åpne køllehodet, ta nytt grep og slå.
Selvsagt ;)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

God økt i går på sotrarangen. Ikke akkurat topp forhold med svært frisk bris midt i trynet og litt regn i luften. Etter en kort oppvarming gjorde jeg en del øvelser jeg fant på en kanadisk :!: golfside.

jern9 - 10 slag kun med høyre hånd. Fokus på albue inntil kroppen, håndledd foran ballen og finish med all vekt på venstre fot og gjennomsving. Krever ekstre hardt grep selvsagt. Målet er å få kroppen til å bevege seg korrekt og å treffe ballen rent. Gikk overraskene bra.

Jern9 - 10 slag kun med venstre hånd. Fokus på strak arm, køllehodet "utenfor" hånden gjennom hele svingen, håndledd foran ballen og finish med all vekt på venstre fot. Målet er å svinge i korrekt plan, få kroppen til å bevege seg korrekt og å treffe ballen rent. Var vanskelig, men gikk greit

jern7 - 10 slag stående kun på venstre fot med høyre fot bak kun for balanse. Fokus på å holde balansen og svinge med kroppen, ikke bare armene. Dette er en øvelse som har som mål å vise hvor mye vekt man faktisk skal ha på venstre fot i finish. Øvelsen gjør også at man holder overkroppen helt stille bortsett fra vridning og hodet må være bak ballen for å holde balansen.

jern6 - 30 slag med peggeøvelsen som jeg har benyttet i det siste. På grunn av vinden var det umulig å si noe om lengde, men fokus på god vridning i baksving, posisjon ved impact og fullføre slaget med vekt på venstre fot og full gjennomsving. Traff ikke pegger en eneste gang og feilslaget mitt var nå en liten pull på grunn av litt for lukket køllehode ved impact i stedet for min sedvanlig fade/slice

Hybrid3 - 20 slag samme som over

Hybrid3 - 20 slag med lavere ballbane. Nesten en punch. ball litt lenger frem i stance, rolig sving og lav finish med full strekk. Overraskende enkelt :roll:

Driver - 20 slag. Fokus på minimale unødvendige bevegelser, god oppvridning i baksving og rolig gjennomsving med full strekk i armer. Ok resultater, men trekker ballen til venstre noen ganger. Ikke så ott(over the top) sving som tidligere vinter, men fremdeles ett stykke å gå

50 grader wedge - 20 punchchipper(nytt ord :D ) mot 50 metersboksen. Ball langt frem i stance, vekt på venstrefoten, håndledd foran ball og lav finish. Flott slag å ha i bagen når det blåser skikkelig. Svært enkelt å gjennomføre og gode resultater.

Alt i alt årets beste treningsøkt.
Last edited by Kaffekannen on 06 Apr 2011, 14:56, edited 1 time in total.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by DuffyDuck »

Høres veldig ut som en Sean Foley inspirert økt :)
Jobber med mye av det samme sjøl, har troen på mye av det.

:D :D
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Sean Foley who? ;) I så fall sier jeg som Tiger. Det er bare små justeringer som skal til...

Gårsdagens treningsøkt: Så "secrets of the short game" igjen.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Sticho »

Du er ivrig om dagen, KK. Jeg forventer å se resultater av dette når Fana åpner. :)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Jeg er alltid ivrig frem til banene åpner. Så holder jeg ok nivå i en måned eller to før alt faller i dass siden jeg kun spiller runder og aldri trener
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Sticho »

Det virker i hvert fall som du er på riktig spor.

Jeg har ikke lusket meg ut enda. Semi-finale i Chess-cup idag. Formen inne har vært veldig bra i det siste, så jeg lurer jo litt på om jeg har skaffet meg en innesving eller om jeg klarer å ta med meg noe av dette utendørs også. :)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Ble noen slag på rangen i går sammen med Furu. Utrolig så mye bedre svingen hans har blitt i løpet av vinteren. Ble ikke noen seriøs treningsøkt. Fikk testet mashien(deilig kølle) og slått noen gode slag med jern og noen crappy slag med driver
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Sticho »

Var ikke det jævlig surt på Sotra igår?

Skulle gjerne testet den mashien hans jeg også. Har startet vurderingen om jeg skal skaffe meg en slik (M3), men det må nok i tilfelle bli i S-flex.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Tak og gode klær, men jo, det var surt. Jeg spiller normalt med mye stivere flex enn det som var på Mashien, men følte egentlig at det fungerte helt strålende. Voldsom snert i køllen og det superlette skaftet var fantastisk.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sticho
Legende
Legende
Posts: 718
Joined: 30 Sep 2009, 10:19
Hcp: 9,4
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana, Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Sticho »

Jeg får satse på at jeg finner Furu på en eller annen range nå på vårparten, så jeg får testet den.

Svingen min er så vinglete at jeg må ha det rimelig stivt for at det ikke skal gå i dass.. :)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Hodet over vannet endelig. Noe slit å ha opplæring på folk. Får ikke tid til golfsnakking(trademark).

Var en runde på rangen på onsdag. Fikk tatt en video av svingen i forrige uke og tror jeg har funnet hovedgrunnen til OTT svingen min. I baksvingen min, når køllen er ca i knehøyde gjør jeg en ørliten vridning av håndleddene. Dette fører til at jeg får en flating i resten av baksvingen. Når jeg da svinger frem igjen så kommer jeg utenfor ballen helt til jeg kommer rett forbi kneet med køllen hvor jeg vrir hendene tilbake i riktig vinkel som gjør at jeg får de ca 5-10 gradene utenfra og inn som ødelegger for optimalt balltreff og som gir meg en del slicer.

På bakgrunn av det var fokuset mitt på å unngå den lille vridningen ved å passe på at køllehodet til enhver tid var på utsiden av hendene mine. Til å begynne med fikk jeg ikke skikkelig sving på..eh.. svingen fordi jeg av en eller annen grunn la meg til en kyllingvinge på høyrearmen. Jeg fikk klistret høyre albue til kroppen og vips, bank i bordet, kryss i taket og splitte mine bramseil, ikke en slice på de neste 80 slagene. Jeg fikk til og med en liten draw på alle jernene og driveren gikk snorrett og ganske langt. Feilslaget var en pull som kom når jeg ikke fullførte slaget skikkelig. Den var ikke katastrofal men bør selvsagt unngås. Dette var skikkelig gøy. Ser frem til å få målt lengdene mine slik at jeg har en viss peiling på hvilken kølle jeg skal bruke på hvilket hull. Med vinden på Sotra er det umulig å si noe lengdene, men carry over 200 meter boksen i motvind må jo være greit nok i alle fall.

I morgen blir det første runde på Sotra for året. er spent på om slagene sitter like godt på banen som på rangen og spesielt usikker på nærspillet.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply