Kaffekannens spillblogg

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Ble så inspirert av andre spilleblogger at jeg kjører inn min egen.

Moi: Jeg er mann i starten av 30-årene. Tok grøntkort for 5-6 år siden men begynte først å spille "for alvor" i slutten av 2007 hvor jeg fikk hvitt kort på slutten av året. i 2008 fikk jeg spilt en god del runder på bjørnefjorden, fana og Voss og endte opp på slutten av året med ett hcp på 26,2. Dette er nå redusert til 24,5 etter litt vintertrening og noen gode runder de siste ukene.

Hadde for 2 uker siden min første pro-time noensinne hos Tim på Fana og fikk kortet ned litt på baksvingen min og fikk noen treningsøvelser med fokus på håndledd og gjennomføring av sving. Etter noen dager med duffing og pulling(veldig gode norske ord) så fikk jeg dreisen på min "nye" sving og har allerede fått større stabilitet og mer kontrollert lengde på jern.

Mine bag og lengder er noenlunde:
Driver -190-260 meter(høyde, lengde og bredde :? )
Hybrid 4 - 175 meter
4i - 160
5i - 150
6i - 140
7i - 130
8i - 120
9i - 105
pw - 95
52 - 80
54 - 60
60 - 40


Min store utfordring er driver Jeg får enten slice eller push på rundt 60% av slagene og ender derfor litt for ofte opp i sidevannshinder eller OB til høyre. Jeg har forsøkt meg med andre køller på utslagene, men føler at jeg taper for mye lengde. Alle mine desperate forsøk på korreksjoner forverrer problemet og jeg ser frem at Tim kan vise meg hvordan dette skal gjøres.

Min sterkeste side er helt klart fra 80 meter og inn. Jeg har alltid 3 wedger(52, 54 og 60 grader) i bagen som jeg føler jeg har rimelig god kontroll på. sammen med putting på ca. 1,8 pr. green gir det meg gode scores når utslagene sitter.

Jeg kommer(les: har intensjoner) til å legge ut ett lite sammendrag av økter på range, med pro(4 timer til er bestilt) og turer på banen. Årets mål er å bli handicaptenåring!
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by furu »

Hadde samme opplevelse etter en time med Tim. Tok noen dager med håpløse svinger før det plutselig løsnet. Tror det har sammenheng med at når man tar en tilfeldig time hos en pro så lærer man kun noen få av momentene i svingen. Dermed må man tilpasse dette til resten av svingen og hvordan man utfører den. Når jeg bokstavelig talt sving på sakene så har jeg det akkurat som deg, stabilitet og kontroll med jernene. Tim vet hva han gjør.

Lykke til. Meld deg forresten gjerne inn i gruppen golfsnakk.no på Scangolf.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Liten tur på rangen ble det tid til i dag mens damen er på revy:)

Har i år bestemt for ikke å bare slå baller for å slå baller slik jeg har hatt for vane tidligere år. Nå har jeg ett formål og en plan for treningen og jeg føler det gir resultater. I dag trente jeg følgende:

7-jern: Fokus på baksving og stabil retning. Lå ned en kølle foran tær og en på utsiden av ballplassering slik at jeg kan se på retning på stance og på køllehode. Hadde også fokus på retning topp av skaft hadde i baksving. Fikk gjort noen små justeringer underveis og fikk trent på å legge inn liten draw og fade i slagene med overraskende stor suksess. :D Slo ca.30 baller med 7-er og hadde ingen(som i null, nada und nilsch) feilslag. Lengden er ikke all verden men slo helt rolig jevnt rundt 125 -130 meter på rangen ved fana kirke.

4-hybrid: Denne køllen har gått fra å være mitt sikreste kort på utslag til en trøblete liten satan i det siste. Jeg la også ned retningskølle foran skotuppene for denne økten, men droppet kølle nr. 2. Det begynte veldig bra. 4-5 rette slag på ca. 170 meter med rangeballer i litt oppoverbakke er godkjent for meg. Så begynte jeg å tulle på samme måten som jeg har gjort på banen i det siste med denne køllen. Først en topping, så en push og videre til en pull før jeg setter inn ett par vakre slicer. Tar 2 minutter pause og prøver på nytt og nå går det bra igjen. Slå ca. 1 kurv med denne køllen uten katastrofer og uten at jeg vet hva jeg tullet/tuller med :roll: :?:

52 graders: 10 siste ballene var lagt av til trening med wedge med veldig åpen kølle. Gikk forsåvidt greit, men litt for ustabil på lengde + en solid i bakken som fremdeles gjør at armene dirrer :cry:

Alt i alt er jeg veldig fornøyd på økten. spesielt 7-jernet fungerte over all forventning. Hadde ikke tenkt meg på banen i helgen, men ble så positiv at jeg tror jeg må snike inn en runde før fuglene fiser i morgen.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by JanB »

Om jeg får lov, vil jeg gjerne kommentere treningen din.
Først vil jeg bare si at du har helt ok lengde til din spillestyrke. Det er mye viktigere å slå rett med den lengden du "kan" enn å presse deg til 20 meter lenger.

Så til linjetreningen.
Husk at føttene dine har egentlig ingen verdens ting med retningen av hvor ballen går. Det er derimot hvordan skuldrene dine = svingsporet, som bestemmer ballens utgangsvinkel.
Det er helt korrekt at det er lettere å sikte og stå med paralelle skotupper, hofte og skuldre, men det er altså den retningen skuldrene dine har i impact som bestemmer. Dersom du er i sync på nedsvingen, vil dine skuldre være paralelle med føtter og ønsket spilleretning.

Her er en måte du kan trene om du tar ut riktig linje.
Ta deg ut et mål på drivingrangen. Et tre i utkanten, et nett, et lengdemål el.l. Når du selv mener du har stilt deg opp rett, legger du ned kølla ved føttene dine. NÅ går du bak kølla og ser hvor god du er.
Ta ny mål hele tiden og du skal se du lærer fort å ta ut en langt bedre linje.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Setter pris på respons JanB :)

Jeg er klar over dette med skotupper kontra skuldre. Og sjekker derfor jevnlig ved å legge køllen jeg spiller med på tvers over kassen og ser at den er paralell med køllen på bakken.

Vet ikke helt hva du mener med spillstyrke, men jeg er ca. 2 meter høy og relativt sterk. Alle forventer liksom at jeg skal slå ballen hinsides langt, men så er ikke tilfelle.

Jeg skal sjekke det med å gå bak køllen etter oppstilling for å sjekke.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by JanB »

.. med spillestyrke mente jeg 24+ i HCP. På det nivået har du ikke behov for å tenke lengde i forhold til det du nevner i dine lengder. Det er mer enn nok. Når nå din styrke ligger i shortgame, har du en gøyal tid foran deg. I det minste ned til 15 eller litt lavere. ;)
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Det ble en ny runde på range i går kveld. Fikk prøvd noen køller av den nye Nike serien uten at jeg ble veldig imponert. Slingshot jernene var ok, men ikke noe mer enn det. Hybridene var betydelig mer følelsesløse enn min tm burner hybrid og den nye driveren slo jeg akkurat like ræva med som jeg gjør med min egen :D

Tok så en treningsøkt: Fokus var repetisjon spesielt med tanke på pusting og spenning i kroppen under sving.
9-jern: Jeg må ha sett rimelig dum ut der jeg sto med munnen halvåpen og tungen hengende slapt ut(mistenkte i starten at JanB ga dette tipset på pur faen 8-) ), men piskadussen funket det. Jeg slo ca 25 av 30 ballen innenfor 5 meter radius rundt 100 metersmerket og hadde etterhvert ett smil på det amøbelignende ansiktet mitt.

4-jern: Dette er en kølle jeg aldri har fått helt til, og det tok ett slag før jeg skjønte hvorfor. Tungen er fremdeles litt hoven... Her klarte jeg etterhvert å slappe litt av og slå løsere. Selvsagt slo jeg ikke like stabilt som med 9-ern, men retningen var bra og balltreffet føltes veldig riktig

54-grader: Fokus på å legge meg nærmest 50 meter skiltet. slo 25 baller hvor 5 var innenfor halvmeter, 12 innenfor 2 meter og 8 var innenfor 4 meter. I det hele tatt en god økt etter mine krav.

Jeg vil på bane, men tiden strekker ikke til :?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by JanB »

Kaffekannen wrote:9-jern: Jeg må ha sett rimelig dum ut der jeg sto med munnen halvåpen og tungen hengende slapt ut(mistenkte i starten at JanB ga dette tipset på pur faen 8-) ), men piskadussen funket det. Jeg slo ca 25 av 30 ballen innenfor 5 meter radius rundt 100 metersmerket og hadde etterhvert ett smil på det amøbelignende ansiktet mitt.
Det var flott at tipset mitt virket. Når har du kanskje overdrevet litt med "..med munnen halvåpen og tungen hengende slapt ut".

Meningen er selvsagt ikke å ha tunge mer ut enn at tuppen stikker ut mellom tennene. Det er resultatet som er vondt dersom du strammer muskler i ansiktet.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Jeg overdriver selvsagt for "comic relief", men man får fort et litt måpende ansikt når munnen er åpen.

JanB: Har du forresten noen gode enkle øvelser for noen som skal lære å slå med driver fra scratch? Jeg har funnet ut at jeg må nullstille og begynne på nytt.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by JanB »

Kaffekannen wrote:JanB: Har du forresten noen gode enkle øvelser for noen som skal lære å slå med driver fra scratch? Jeg har funnet ut at jeg må nullstille og begynne på nytt.
Selvsagt har jeg det, men vær obs på at å bare få ting skriftlig er ikke lett. Det er først og fremst korrigeringer som en coach gjør.

Det er viktig å kjenne sentrifugalkraften. Vær løs i håndledd og ta sving med baksving opp til mindre enn venstre armen vannrett (omtrent kl 8). Gjør så svinger fram og tilbake samtidig som hofter begynner å jobbe sammen med svingen. Du skal nå kjenne sentrifugalkraften. Det er viktig å ikke ta lengre baksving på dette tidspunkt.
Kjenn nå at det er en sving og ikke noe slag på en ball som ligger der nede. Du skal nå kjenne den gode release i håndledd. Sjekk gjerne at stillingen på tomlene både i baksving og finish er opp. Svingen er nå så liten at du selvsagt ikke skal gå fullt igjennom. Dermed kan du gjerne av og til stoppe med kølla omtrent vannrett ut mot målet. Der skal altså begge tomler være oppå grepet.

Alt dette gjør du fram og tilbake FØR du hele tatt setter en ball på pegg.
Det er vel ikke nødvendig å repetere at de 4 fundamentale tingene må være på plass FØR enhver sving.
1.) Grep
2.) Ballplassering
3.) Oppstilling (linje)
4.) Kroppens balanse

Ta nå etpar prøvesving før hvert forsøk. Gjør like "myk og pen" sving som du nå har gjort ved forrige øvelse og ved prøvesving.
Dette er i alle fall en god begynnelse.

Man kan aldri være nøye nok med de 4 punktene jeg nevnte over. Slurver man med dette, vil resultatet høyst sannsynlig ikke bli vellykket. Dersom man sjekker disse tingene ved hvert slag (i alle fall de første 5.000) vil det være automatikk i det om noe tid. Da kan fokus være på andre ting.

Lykke til
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Da ble det 9 hull på Fana i går i relativt heftig bakrus 8-) Meningen var å gå 18 men regnet og noen utrolig trege flighter foran oss gjorde at vi måtte gi oss halveis. Vi hadde før runden sagt at vi skulle gå hcp tellende og jeg vet ikke helt hvordan det blir når man kun får gått 9 når man har planlagt 18...

hull for hull:

1. 250 meter par 4 med liten dogleg. Slår ut med hybrid - midt på fw. 70 meter inn. treffer litt tynt med 52 grader og blir liggende kort. unøyaktig pitch inn med 9. putt fra 1,5 meter som ruller rundt kanten og tap inn for bogey

2. 445 par 5. Dette hullet er fullt av vannhinder. Slår ut med driver. litt til venstre, ca 220 meter på fw og godt fornøyd. hybrid ca. 175 meter og midt i fw. Jeg begynner å drømme om fugl. 40 meter og jeg tar 54 grader med 2/3 sving. Får rent balltreff og frykter jeg har slått for langt. Det hadde jeg definitivt ikke. Ballen fyker ned i vannhinder før :!: green og jeg skjønner fremdeles ikke hva som skjedde. dropper bak elven og er uheldig/udyktig med dropp og ligger litt i nedoverbakke i tykt gress. Kommer på green, men det blir toputt og dobbel. :evil: :x

3. 359 par 4. 150 carry over første vannhinder. Slår igjen en god drive. nærmere 240 meter. Dessverre ruller ballen akkurat ut i tykken på venstre side. har vel 120 meter inn og ballen ligger med høyt gress på alle sider. Jeg tar 7 jern og dæljer til. Får noe kontakt med ball og den spretter seg inn på green. en lang putt og en tap inn for par.

4. 128 meter. Utslag høyt over green. I går var tee plassert 5/6 meter lenger bak enn vanlig i tillegg til sterk motvind så jeg gikk for 7-er i stedet for 8-er. Utslag er ok med en liten planlgt draw, men vinden griper ballen og slenger den i rough til venstre for green. Selvfølgelig er ball godt trykket ned i en tust og jeg må hakke den løs. Gjør så og ligger i greenkant. pitch inn og putt for ny bogey.

5. 155 meter par 4! Utslag er flyttet grunnet ombygning og bør således være sikker par. Sterk motvind i dag så jeg tar 4i. Klemmer til og får for mye høyde på ballen. Vinden vinner og jeg er ca 20 meter kort. må over bunker på innspill med lite green å jobbe med så jeg bruker 60 grader, går litt langt og toputter for par.

14 poeng etter 5 hull :) og så begynner tullet :cry:

6. 228 meter par 4 med skjult green. Slår ut med hybrid, løfter skuldre, hode og alt annet. Topper ball og fyrer den ned i kratt. Ny ball, tar rooolig 5i og legger midt på fw med 85 meter inn. Pi duffes og neste innspill er på 30 meter. ok innspill men ræva putting fortsetter og jeg ender på 7 slag for stryk :cry:

7. 155 meter par 3 med kraftig stigning mot green. Kort historie. To hybrid slicer rett i skogen. :oops:

8. 115 meter par 3. 8i som spretter i greenkant og havner i bunker. ballen ligger greit, men det er bratt foran. 60 grader åpen kølle og full sving. kjempetreff og tap in for par.

9. 302 meter par 4. ny ok drive på ca 200 meter. Tulleslag igjen med 9i(konsentrasjon for f...) og har 60 meter inn. Leser flaggplassering litt feil(2 nivå green) og slår langt med 52 grader. Får 4 meter nedoverputt. legger putten en meter forbi og setter returen.

Alt i alt en merkelig runde. Hva jeg gjør på 6 og 7 aner jeg ikke, men det ligner kortslutning. Stort sett fornøyd med utslag og sammenlignet med tidligere i år var driveren snill mot meg. Puttingen er ikke ræve, men jeg setter heller ingen som ikke skal settes og dermed uteblir birdies. Jeg har blitt sjølgod på 100 meter og inn og det straffer seg ved at jeg slepper opp på konsentrasjonen. Hadde jeg konsentrert meg like mye på de slagene som med driver kunne jeg har tjent 4-5 slag på denne runden.

velvel. 19 poeng(+18) og nedskriving hvis det blir riktig. Skal sjekke med klubben hvis ikke noen her har svaret.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Ny runde på Fana gjennomført i helgen. Kvaliteteten var ikke allverden. Enkelte gode hull som birdie på 14 og noen fine par, men 5 stryk ødelegger totalt. Puttingen var dårlig helt til siste 5 hull, hvor jeg plutselig fikk flyt igjen.

hull1. Utslag med hybrid midt i fairway. pw inn på green og 2putt for par.

Hull2. Drive rett åt skogen(vannhinder). Dropp ca. 300meter fra flagg. klemmer til med hybrid som også går at skogen, men treffer en stein og legger seg på fw. innspill spretter over green og går i vann. ny dropp, chip og putt for 8

hull3. Drive til høyre og i rough. ligger knotete til bak ett tre og jeg må slå meg bakover på skrå inn på fw. 155 meter inn og 5i. havner i greenbunker. Grei sandslag og 2,5 meter putt. bommer og må toputte og dobbel.

Hull4. Utslag med 8i. Treffer semigreen og får en flott rull mot hullet. Hørte ett par HiO kommentarer fra flight, men ballen stoppet en meter kort. nedoverbakkeputt med litt brekk mot høyre. Blir overforsiktig og legger meg 2,5mm fra hull for par.

Hull5. Utslag med 5i. til venstre for green bak bunker. 60 grader over bunder, men kommer akkurat for langt og triller 10 meter ned green. 3putter for bogey

hull6. 5i i skogen til venstre. prov. midt på fw. finner ikke førsteball og slå andreball over green i tøff rough. chip kort og chip2 2 meter fra hull. putt for 7 og stryk

Hull7. Hybrid til høyre. Slår prov. som legger seg litt kort. Finner ikke førsteball og slår andre langt opp på green. 3 grusomme putter senere stryker jeg dette hullet og. :cry:

Hull 8. Slår til høyre for green med 8i etter ett halvgodt treff. Ligger i rough og slår meg opp på green, men ruller litt langt. 2putt for bogey

hull9. Drive midt i fw. 7i ligger i greenkant etter 2. Flagg er i motsatt ende av 2 nivå green. Chip, puttputt og bogey

Hull10. langt utslag med hybrid som går i fwbunker. ligger inntill kanten plugget. Klemmer til og får ballen akkurat ut av bunker. har 160 meter inn og går for 4i og blir for ivrig. duffer og treffer neste fwbunker 50 meter lenger fremme. Ligger bedre og slå med 6i inn til greenkant. pitch inn og to putter igjen. Puttingen er helt fullstendig ræva. trippel

hull11. slice på driver og ligger i paralell fw. Slår 5i bort til ca. 140 meter innspill. 6i halv meter kort for green og ballen ruller i greenbunker. ligger håpløst til og trenger 2 slag for å komme meg ut. 2 putt igjen for dobbel

hull 12. Greit utslag med driver. litt til høyre, men har god plass. 150 meter inn mot delvis skjult green. Havner til høyre og pitcher inn. Dårlig pitch og fortsatt toputt for bogey

hull13. litt for hardt med 7i og ballen spretter ned bak green. slår prov. som ligger seg like utenfor green. chip og 2putt for 6. fant selvsagt ikke førsteballen.

hull14. er steikje forbanna på meg selv og har en liten indre monolog på vei mot utslag. hjelper tydeligvis. Hybrid ca. 190 meter midt i fairway. 52 grader over skog med nedslagsmerke 20cm fra hull. 1 meters putt for birdie. :D

hull 15. 8i 2 meter kort for green. havner i en slags renne som ikke gir noen fritak og kakker meg inn på green. 2 putt og bogey

hull16. Driver litt til venstre. ikke ett dårlig slag, men blir liggende slik at jeg ikke har direktelinje til green. slår med frem med 9er og har 130 meter inn. Leser flaggplassering feil og legger meg på nedre nivå og kommer akkurat utenfor green. pitch opp ca. 20 meter og putt for bogey

Hull17. Slice med driver igjen. har en mental sperre for dette hullet grunnet bilvei på høyre side jeg har havnet i. Ikke så gale denne gangen men OB ble det. Drive 2 er ok. hybrid er ok vider. ca. 100 meter inn til skjult green. Går over skog og legger meg på green ca. 4 meter fra hull. Putt tar 360 graders tour rundt hull og legger seg en cm fra. fornøyd med hullet selv med dobbel

Hull 18. Kjører sikkert til høyre med 5i og har 180 meter inn. Topper litt med hybrid og har 30 meter inn i tykt gress. legger meg i greenkant og pitcher inn til innenfor 5cm. tapinn for bogey.

Noen videre kommentarer. Vi gikk denne runden med ett eldre meget hyggelig ektepar med elektriske traller. Disse spilte i ok tempo, men gikk uhyggelig sent mellom hullene. På Fana er det ganske god distanse mellom hullene og dermed så blir dette en faktor. Det var snakk om at de brukte 7-8 minutter lengre tid enn kompisen min og meg mellom enkelte hull. En 4 flight med slike traller må ta timer ekstra.

Vi spilte forresten hcp tellende og mens jeg var i buffer med 34 poeng måtte min venn skrive seg opp 0,1. Det er sant det de sier. Skadefryd er den eneste sanne fryd :lol:
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Ny runde på range i finværet. Fokus på vektfordeling/forflytning og effekt det har på ballbanen. Slo et utall baller med 9i hvor jeg eksperimenterte litt med større vekt på venstre og høyre. Konklusjon er helt klart at presisjonen tjener på at jeg har litt mer vekt enn vanlig på venstre fot. Da får jeg en bitteliten draw og svært gode slag ift. siktelinje.

Hadde videre bestemt meg for å prøve å få driveren til å jobbe på lag med meg. Lettere sagt enn gjort. Hadde flere driller med halvsvinger, samlede ben o.l. Når jeg da skal slå til ballen, merker jeg at jeg knyter meg, får horribel svingbane og samtidig ikke vrir køllehodet tilstrekkelig. Dette ender i kombinasjonen slice og push og fryktelig langt til høyre. Jeg forsøkte så med å ta ett sterkere grep og samtidig åpne hodet litt. Dette, sammen med fokus på å holde hodet dønn i ro, hjalp en liten stund. Er ganske frustrert nå og ser frem til neste time med Pro.

Avsluttet med ca. 15 baller med hybrid. Gikk bent og greit og med jevne lengder. Lite å klage på egentlig.

Blir noen runder denne helgen i finværet. Vurderer å la driver bli i bil, men trenger den på hull 2, 3, 16,17 og 18:(
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by JanB »

Kaffekannen wrote: Hadde videre bestemt meg for å prøve å få driveren til å jobbe på lag med meg. Lettere sagt enn gjort. Hadde flere driller med halvsvinger, samlede ben o.l. Når jeg da skal slå til ballen, merker jeg at jeg knyter meg, får horribel svingbane og samtidig ikke vrir køllehodet tilstrekkelig. Dette ender i kombinasjonen slice og push og fryktelig langt til høyre. (
Når du sier "Når jeg skal slå til ballen, merker jeg at jeg knyter meg"

Stygt tegn !! Tenk på at det ikke dreier seg om å slå ballen, men å utføre en SVING. Du er ikke ferdig før du har ført kølla UUUUt og opp og rundt. Jeg skal vedde på at din prøvesving er mye bedre enn når du tar ballen.

Det andre; .... at du knyter deg... Forsøk det tipset mitt med å ha munnen litt åpen og gjerne pust ut når du svinger. Det gjør at du ikke får anledning til å bruke unyttige muskler i ansiktet, hals, bryst osv.
Er du enda tøffere kan du stikke tungespissen din litt ut mellom tennene samtidig. Press så forsiktig sammen og hold der gjennom hele svingen. Skal garantere at du ikke knyter deg mer. (I alle fall ikke mer enn en gang)
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Jeg forventet å få litt pepper i beste hensikt for den setningen :D

Jeg hadde munn åpen og tunge litt ut, men det hjalp lite. Det er armene som krøller det til samtidig som jeg "sklir" litt med hoften i svingen. Jeg vet jo at man ikke skal "slå ballen" og jeg vet i teorien hvordan slaget skal være. Jeg har jo til og med tidligere hatt en ganske stabil driver. Problemet er at jeg for tiden ikke får kroppen til å lystre mine intensjoner. Jeg klarer ikke å automatisere nok prosesser. Tenker jeg på hoften, svikter håndleddene. tenker jeg på håndleddene, løfter jeg hodet. Tenker på armene, svinger jeg skuldrene for tidlig. And the list goes on. Prøver å få en time med Tim i kveld for at han skal ta en titt og gi meg noen vink.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Tim hadde ikke tid i dag, så da ble det en liten runde på back nine i stedet.

Gikk igjen sammen med virkelig hyggelige folk og hadde en kjempefin stund i finværet. Golf og treningen blir lagt til side når man har det så bra. Det gikk igjen veldig tregt, men når det først er fint vær i Bergen er alle i godt humør. Vi sto 2 flighter sammen på tee og ventet på de foran, men alle smilte og ingen syting på tempoet som det vanligvis hadde vært i tilsvarende situasjon. Må også berømme arbeidet klubben har gjort med banen i det siste. Greenene, med unntak av 16 og 17 var bedre enn jeg har opplevd på Fana. Fairway var fin og kortklipt for det meste og bunkers var i fin stand.

Hull 10. Hybrid ut. Litt kort og litt til høyre. 165 meter inn. 5i og ca 20 m igjen til flagg. Chip og toputt og bogey

Hull 11. Den f....lte(gjett hva som står her:)) driveren slicer til høyre over på motsatt fw. Jeg venter på mine medspillere som slår fra rødt. Når jeg kommer mot der ballen skulle vært ser jeg ett fryktelig skyldbetynget ansikt komme mot meg. Ett slikt " å faen, nå har jeg gjort noe dumt" uttrykk. Jeg spurte om han hadde sett ballen min, og visstnok hadde han den i lommen. Her kunne jeg valgt den sure minen, men jeg ga i stedet fra meg et smil og sa at med den slicen jeg la inn fortjente jeg ikke bedre. Han la den tilbake omtrent der han fant, unnskyldte seg og ønsket god tur og jeg slår 5i inn til ca 130 m til flagg.

Dessverre får jeg grener og løv i veien for innspillet og prøver meg på en fade rundt. Gambler ikke nok og slaget blir kraftig forkortet av løv og kvist. 50 meter innspill som jeg legger på delvis skjult green for ca 10 meter litt nedover parputt. Putten bommer med 2 cm i bredde og lengde og bogey igjen

Hull 12. God driver ca 210 meter og 120 m til flagg. 8i og gir. Lang putt legges innenfor 30cm og par

Hull 13. Går litt kort med 7i. chipp inn for 2 meters putt. Bommer såvidt igjen og bogey

Hull 14. Birdie på dette hullet forrige runde. Denne gangen får jeg lite trekk mot høyre med hybrid, en rar sprett og i elvekant. Innenfor rødt og jeg dropper i dz. Dette er en grufull matte og jeg får ett dårlig innspill på ca.110m med 8i. havner utenfor green og det blir chip og toputt for 7 :cry:

Hull 15. Havner i greenbunker til høyre. Ligger plugget til inntil kant. 60 grader, full åpning og full sving. Får ballen på green og toputt for bogey

Hull 16. nytt bra driverutslag på ca 200 meter. 150m til flagg. litt dårlig treff med 5i og ligger litt kort på skrått inn til green i rough. har veldig lite green å jobbe med og prøver 60 grader. Tar for mye og må putte i nedoverbakke ca 6 meter. Får sjokk av green. Ikke ferdig luftet og humpete og treg ift. tidligere greener. Heldig 3 putt for dobbel

Hull 17. Veldig god drive på 245 meter :D. Hybrid opp til ca 40m innspill. Duff :x og må bruke ekstra slag for å komme på green. 2 putt for bogey

Hull 18. Blir litt ivrig med driver nå. vet at jeg har masse plass til høyre og klemmer til. Slicen er tilbake, men det går greit her. 180 meter til flagg. God hybrid og greenkant. 9i chip og tap inn for par.

46 slag, 21 poeng og godt fornøyd. I morgen tidlig blir det 18 hull og beinhard konkurranse etter at jeg var litt stor i kjeften på fylla en dag. Det er deilig med skikkelig vær :D
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by furu »

Gjetter at de manglende bokstavene er "orpu" og ønsker meg en pakke med Bridgestone baller i premie :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

furu wrote:Gjetter at de manglende bokstavene er "orpu" og ønsker meg en pakke med Bridgestone baller i premie :D
yey. Noen leser faktisk evighetsbloggene mine :D
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by JanB »

Regner med at du forventer jeg kommenterer runden din, hehe

Hull 10: Forstår du var litt "redd" for å gå ut med driver på første hull. Har du ikke varmet opp på rangen er det et klokt trekk å ta en sikrere kølle slik du gjorde. Hullet innbyr jo definitivt til driver. Jeg vil anta at du lå til venstre for treet midt i fairway og valget av 5i inn var definitivt feil valg. Her skulle du brukt hybrid igjen.

Hull 11: På bildet jeg ser på fanagolf.no kan det se ut som det står et tre nesten i spillelinjen for utslaget. Det skal sies at tee-box er helt til venstre her på gult. Det betyr at du blir "presset" ut til høyre. Dersom du i tillegg ikke gjør en draw , er det ikke vanskelig å forstå at du kommer over i fw på høyre.
Vil tro at du trekker til deg armene og får en "utenfra og inn" svingplan. Det resulterer i slice. Dette er helt vanlig når man føler seg litt pressa. Tips på dette hullet for deg: Ta en normal oppstilling. Når du er ferdig trekker du bakre fot 5 cm bakover. (Dette gir en lukket stance). Det gjør det lettere for deg å få en draw.

Hull 12: Et perfekt hull for slicere om du ikke havner i fwbunker. Et hull man definitivt må kjenne. Approach fra 120-150 meter er blindt etter det jeg kan forstå. Her skal man vite hvordan green ser ut.
Godt spill Kaffekannen.

Hull 13: Dette korte par tre hullet handler om lengdekontroll, definitivt. Bommer du på green er det fort bogey. Jeg vil anta at du hadde en litt rolig sving her for å være mer nøyaktig. Dermed var 7i for lite. Litt avhengig av flaggplassering, men her du har forsåvidt rett i at det er bedre å være kort enn lang her. Husk det er lettere å gjøre en full sving riktig enn å senke lengde og hastighet.

Hull 14: Her fulgte jeg deg ikke helt. Etter bildene å dømme er det vann på venstre side og kommer du ikke langt nok fra utslaget kan det se ut som ballen lett "renner" ned mot venstre og tiltrekkes av vann og høyt gress. Flaggplassering er tydelig et avgjørende moment her. Står flagget til høyre er det enklere enn om det trekkes mot venstre og vannet. Neste gang du er på denne green, skal du legge merke til hvordan gresset gror. Du vil se at det "strekker seg" mot venstre og vannet. Det betyr at det blir motstand den andre veien og selv om du leser linja di, vil ballen få en ekstra break mot venstre.

Hull 15: Høyre greenbunker er altså litt kort av green. Det forteller også om en liten slice igjen. (rundt treet). Flaggplassering var sikkert avgjørende for 2 putt.

Hull 16: Bra utslag. Mange ville fått nerver her på banens vanskeligste hull hvor du må over vennet. Har du en dag med slice, er det definitivt skummelt å måtte gå langt ut mot venstre. Når du da en gang imellom kjører rett, er ballen definitivt lost. Dersom du velger å tro du kjører rett og du slicer, er ballen lost inn i skogkanten til høyre.
Igjen tar du å gjør 5i kort. Ville igjen brukt hybriden her. Den liker du og det ser ut som du har sikrere lengde på 150 meter med den. Fra 150 meter er det slakk oppoverbakke og definitivt ingen fare med hybriden.

Hull 17: Bra drive igjen. Igjen viser du en sikker hybrid på omlag 159 meter. Går ut fra at du er spiller ballen til høyrer for trærne/kollen slik at du får fri innsikt til green. For meg ser det ut som green ligger bak noen trær om du er på 150 meter. De dristige går vel over trær og busker på slag 2 og får en lett birdie. Bra chip.

Hull 18: Tøft utslag om man er dristig og det var du etter hull 17. Du skal takke deg for at slicen kom. Langt hybridslag og du redder deg på den. Igjen en nydelig chip. Legg merke til at du chipper godt med 9i

Kanskje ikke så svært mye konstruktivt, men når du først skriver så inngående så fortell om lengden på siste putt. Regn i fot og skriv 0 dersom det er mindre enn 1 fot.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Kaffekannens spillblogg

Post by Kaffekannen »

Fantastisk hyggelig med såpass detaljert tilbakemelding, og det er masse nyttig jeg kan ta med meg videre. Det fikk faktisk et smil tilbake etter en katastroferunde av de helt store i dag. Kommentarer til kommentarene ;) :

Hull 10. Driver går for langt. Man blir litt lurt av bildet, men over 180 meter er hinder eller rough. enig i at jeg skulle gått for hybrid på slag to.

Hull 11. Treet er i praksis ikke i veien og man tenker ikke på det. Du har helt rett i at jeg kommer innenfra og ut. skal teste fot bak greien

12. takk. Alltid fornøyd med par på dette hullet. Veldig ondulert green gir visse utfordringer.

13. Følger deg ikke helt her. Bør jeg slå til med 7i eller bør jeg slå rolig med 6i :?: Liker ikke hullet. Føler at green heller vekk fra sentrum til alle retninger.

14. Jeg gikk for sikkerhet og dyttet slaget litt til høyre. Her traff det en stein eller noe sånt og spratt 10 meter til høyre inn i elven som ligger rett før 100 meters merket. Angående gress og vann :ugeek: det skal jeg sjekke neste gang.

15. så sant

16. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har vært oppe til høyre. for så vidt enig med hybrid igjen, men er redd for å gå for langt. Skulle hatt litt mer tro på 4i, eventuelt en hybrid med litt kortere lengde.

17. spiller ballen til høyre for green. Har egentlig tidligere hatt større suksess med å legge meg kortere og til venstre for fw bunker etter 2. Da har man ca 90 meter innspill over klynge med trær. Denne vinkelen er mye gunstigere ift. greenens helning.

18. Veldig fornøyd med dette hullet. Putt var vel maks 30cm.

Jeg orker foreløpig ikke å ta en hull for hull av dagens runde fordi jeg merker jeg blir irritert av å tenke på den. Blir alkohol og klaging i kveld. Ber om at innlegg etter kl. 23 i dag ikke taes seriøst 8-).

Kortversjonen. Fornøyd med par på 1 og 3 og på bogey på 16, 17 og 18. Alt mellom bør glemmes. Skjønner ikke hva som gjør at jeg kortslutter så fullstendig. :x Slo heldigvis kompisen slik at det blir noen gratis halvlitere i kveld. Må likevel skrive meg opp 0,1.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply