No turning back | Sharky's golf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

No turning back | Sharky's golf

Post by Sharky »

Hei og hå,

Etter å ha vært en veldig aktiv leser av golfsnakk.no, er det i den siste stunden jeg har begynt å være litt mer aktiv på topics.
Tenkte at det var på tide å skrive litt om min sving og hvordan det går et par ganger i uken. (oppturer og nedturer :))

Jeg har fra og med i fjor vært helt hekta på golf, og nå for tiden er det stort sett golf jeg tenker på før jeg legger meg og det første jeg tenker på når jeg står opp ;) Jeg spilte litt smålig da jeg var mindre og tok grønt kort da jeg var 14 år elns. Grunnet fotball og andre interesser gikk det ikke lang tid før jeg glemte av golfen. Er idag 21år(blir 22) og etter mange års pause fikk jeg opp øynene for golf igjen midtsommers 2010.

Jeg spilte litt gjennom juli - august og klarte å hakke meg fram til et hcp på 35.5, snøen kom i fjella og tankene mine gikk over på ski og snø. Det var ikke før ifjor i midten av juni at jeg fant ut å ta en tur til golfbanen grunnet ekstremt fint vær, at jeg ble bitt av basillen. Gjennom sommeren og utpå høsten spilte jeg 5-6 ganger i uken og stortrivdes på banen i lag med et par nye bekjente. Jeg kan meddele at den første turneringen jeg spilte i dette året resulterte i en score på skarve 9poeng på en 9hulls runde med 35.5 i hcp.

Selvgod og temmelig sta når jeg først har bestemt meg for noe, så stod jeg på og ting ble bedre, og det rimelig fort. Når september kom satte jeg ny pers på en runde og gikk på 40 slag, 4 over par og stod igjen med en hcp på 16.6. Nå var jeg igang tenkte jeg, og brukte store deler av tiden før jul til å spille og trene inne på simulator og range.

Mars 2012 og etter 3 måneder uten å slått en eneste ball fant jeg turen opp på banen i +4grader, overskyet/regn og litt vind for å trene nærspill. Jeg var fast bestemt på å få en god oppkjøring til årets sesong.

Jeg skal inrømme at gjennom det siste året har det vært alt fra tårer til latter, frustrasjon til overraskelse, men mest av alt så har det vært en glede. Jeg har gjennom tiden brukt mye tid på youtube for å prøve å fikse svingen, alltid hatt et problem med ott og slice. Etter mye om å men, feiling og prøving av nye teknikker fant jeg ut noe som ser ut til å fungere meget bra for min del. Den dag i dag har jeg gått helt vekk i fra å tenke på hvordan svingen ser ut, oneplane / twoplane etc.. og heller slå ballen på den måten som gir et best resultat for meg.

Spilte en runde senest i går ettermiddag og gikk av banen med et stort smil og et spørsmålstegn i hodet. Jeg har begynt å kjenne at svingen har blitt bedre og bedre, timing og rytme stemmer bedre. men det som skjedde igår var helt rått for mid del. Spilte helt fantastisk bortsett fra hull 6 & 7 (hvor jeg noterte hhv. 10 (par5) og 5(par3) slag.) Jeg slo driveren bedre enn noen gang, alt så ut til å stemme. Nærspillet var ok, men da jeg kom inn i klubbhuset og fikk se at jeg spilte 36slag netto (+1) selv om jeg hadde brukt 7 ekstra slag på 2 hull, så måtte jeg le og smile litt. Sesongen 2012 er for fullt igang :D

Sharky out.
"The more i practice, the luckier i get"
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by Sharky »

Høy i hatten som jeg var, så gikk jeg på en fin smell i helgen. Spilte 2 18 hulls runder med en score som var på nivå med mora mi og hun er ikke noe særlig flink til å spille golf. hehe :) Ingenting stemte som det gjorde før helgen. Startet helt ok, men etterhvert så ble det verre, slo en slice ut til venstre for så å prøve å korrigere dette og slo deretter en hook ut til høyre ^^ og sånn gikk stort sett de siste 27 hullene.

Jeg har hatt det i tankene og ble gjort oppmerksom på det nok en gang at jeg har et svakt venstrehandsgrep (spiller venstre) i løpet av en demodag på fredag, og når jeg da begynte å spille dårlig prøvde jeg å endre / kompansere for dette, som igjen gjorde at alt ble verre. Når jeg da klarer å 3-4 putte enkelte hull, så sier det seg selv at scoren ikke er noe særlig.

Jeg var ble litt overrasket av meg selv med tanke på at humøret egentlig var ganske bra og det hele var heller komisk enn frustrerende.

I starten av sist uke tok jeg å filmet svingen min for første gang og må ærlig si at det var så som så. Fant ut at jeg sveier veldig mye med overkropen i det jeg skal initialisere nedsvingen og på denne måten oversvinger noe voldsomt. Med en så dårlig "golf helg" på toppen av det hele fant jeg ut at nok er nok. Dette må fikses.

Igår ettermiddag gikk jeg ut i garasjen og fant fram 6er jernet og bestemte meg selv for å ikke gå ut før jeg klarte å slå ballen med et sterkere grep, samt med en tanke om at jeg må starte nedsvingen gjennom bevegelse i knær / hofte. Dette med å starte nedsvingen fra bakken og opp har jeg hele tiden hatt i tanken, men fant jo ut at jeg gjorde akkurat det motsatte selv om det ikke føles slik.

Etter et par timer i garasjen så begynte ting å falle litt på plass igjen (trur jeg). Grepet føltes mye bedre ut, jeg kunne holde køllen mye mer stabilt samtidig som jeg ikke følte at jeg trengte å tviholde på køllen for at denne skulle holde der jeg ville. På bakgrunn av "grep endringen" så føler jeg at oppstilling, takeaway og followthrough ble mye bedre kun på bakgrunn av dette. Det er ikke helt 100% enda men jeg skal prøve å få noen til å filme meg idag slik at jeg kan legge ut begge svingene og forhåpentlig vis så er det en merkbar forskjell ;)

Senere idag blir det tilbake i garasjen og svinge enda mer :D
"The more i practice, the luckier i get"
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by Sharky »

Da har jeg fått trent litt til og tatt en video og begynner faktisk å se endringer allerede.

Har jobbet litt med å initialisere nedsvingen med hofte, og synes det har blitt litt bedre.
Samt prøver å holde balansen på plass gjennom slaget.
Vet ikke hvor lett det synes her men har fått et sterkere grep med venstrehanda mi.

bare komme med innspill om dere vil det :)

Filmene er spilt av i 0.5x hastighet






Sharky ;)
"The more i practice, the luckier i get"
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by Sharky »

Ny runde med litt trening og en tur på banen i går ettermiddag. 9hull

Veldig mye vind og utforderene til tider, men det gikk egentlig ganske bra. Jeg har altfor myke skaft i jernene mine og generer en del spinn på ballen til tider.

Hull 1 par 4, 395 fra hvit tee.
Det var så voldsom motvind at jeg ikke klarte å nå greenen med 2 veldig bra slag med hhv driver og 4 jern, hvor jeg normalt uten vind ville slått en 8-9j inn mot greenen etter en bra drive. chippet til green og 2 putt boogey.

Hull 2 par 3, 175m
Motvind her også. Grunnet at jeg prøver å spille med et sterkere grep er jeg enda ikke helt komfortabel at ballen ikke vil gå til venstre, men hender at jeg prøver å kompansere litt slik jeg gjorde tidligere og dette resulterte i en draw/hook i motvind som steg oppover mot høyre og forsvant ut O/B høyre.
Ny ball, slag kort av green, Toppet chippen og sender ballen i vannhinder over green. Droppet, chippet inn på green og 2 putt for 8. (ikke særlig fornøyd kan du si).

Mye bra slag på resten av runden, noen dårlige selvsagt men bortsett fra enda en draw i motvind/sidevind på hull 7 (par 3) som gikk i et vannhinder til høyre som jeg aldri har vært i nærheten av å treffe før (noterte meg en dobbel 5slag), så spilte jeg bra. Omtrent alle puttene hadde linja, 4 kom opp kort og 1 gikk for langt, men treputtet ingen hull :).

Totalt ble det,
3par
4 boogies
1 dboogey
1 hull med +5

Noterte meg en runde på 46 slag, 19poeng (+1 netto). Dette er den 3. runden på rad hvor jeg klarer å spille rundt midt hcp selv med ett eller to hull hvor jeg noterer 3-4-5 over par. Hvis jeg nå klarer å skjerpe meg og luke bort det ene dårlige hullet og heller notere meg en boogey istedenfor så vil dette bli veldig bra :).

Siden jeg gikk opp 0.2 i hcp i helga og ned 0.3 i går så er mitt nye hcp 15.6 :)
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by stianm »

Ser og høres ut som du har et naturlig talent for golf. Nedgangen i HCP er imponerende, men når jeg ser på svingen ser jeg at det ikke er uforståelig. Skal ikke begi meg inn på noen svinganalyse, men det jeg ser ser kort fortalt veldig bra ut. Fin takeaway, oppvridning, gjennomsving og fin finish. Misunnelig!

Grattis med ytterligere nedgang i hcp :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by Sharky »

Da har jeg fått spilt litt denne uken og resultatet er som følger :)

Siste fredag, 84 slag på par 69 bane, men dårlig slope rating ga meg kun 18p
Lørdag, 84 slag samme bane, +11 front nine, +4 back. Veldig fornøyd med backnine :)
Søndag, 89 slag samme bane, lå ann til en runde under 80, men på hull 15 ble det 10 slag :/
Ikke helt komfortabel med nytt grep helt enda, men jeg begynner å se resultater, både på retning og lengde.

Spilte 9 hull på tirsdag, og var over hele banen, men grunnet bra putting endte jeg på 20P og nytt hcp 15.0 :D

Nok en runde med 9 hull på torsdag, og plutselig begynte ting å føles naturlig da jeg varmet opp før runden, Klarte å snaphooke drive O/b på hull 1, men ble mer gla enn irritert, siden jeg kan ikke huske å ha slått en skikkelig snaphook med driveren før. Klarte å gjøre det samme 2 hull senere, men etter det så satt spillet. Snorbent med en liten draw helt på slutten og veldig bra lendge :D en par og en bogey på de 2 siste hullene hadde gitt meg 19p og det er ikke så verst med 2 hull uten poeng i det hele tatt :), men klarte å jo å sette dobbel på hull 8 og endte på 17p istendenfor

Demodag og test av taylormade i dag.
Det jeg testet var wood, hybrid og driver.
3 wood først, men fikk ikke så mye ut av ballen som jeg ønsket, gikk over til å teste hybrid og ble helt satt ut av resultatet, og 3hybrid gikk over 205 yard carry i snitt og det med RANGE BALLER.. jeg må seriøst skaffe meg noen hybrider snart.
Min egen driver kom best ut av testen, jeg testet R11S, RBZ. Spiller selv på 910 D3.

snek meg til en runde etter demodagen og spilte fantastisk,

#1 par 4 - 2 putt bogey
#2 par 3 - over green i motvind, chip og 2 putt bogey.
#3 par 5- slice ut i rough/waste, slår ny ball fint opp i fairway, fant ikke første ballen og slår den provisoriske med et 4j fra nærmere 200m i god medvind og sender ballen i bunker ved siden av green, perfekt ut av bunker og setter putt bogey :D
Og så begynte runden,
#4 par3 - treffer til venstre av green, chip + 1 putt for par.
#5 par 4 - Driver green, men klarer selvfølgelig å 3putte fra 5m for par.
#6 par 5 - Lengste par 5, i god motvind. Bra drive, bra andre slag og perfekt treff på 3. slaget fra 160m i motvind med et 4 jern, men lander kort 10cm inn på green, 2 putt par.
#7 par 3 - GIR her også, 2 putt par
#8 par 4 - kaldt og surt, grei drive, dårlig inspill, må pitche inn og 3putter for dobbel.
#9 par 4 - Fin drive, legger innspil 1,5m kort av green, 2m chip og har en halvmeter for par, slår denne for kort og ender opp med bogey og en runde på +6 41slag.

Var kaldt i vinden på slutten, men er veldig fornøyd med runden. Hadde putteren vært "Hot" kunne dette blitt en fantastisk bra runde. Nytt hcp 14.1 :D

Blir en ny runde med golf i morgen, og tipper det blir ihvertfall 18 hull. Værmelding er god og formen begynner å bli veldig bra. Litt flaks nå, så kan dette bli en veldig bra golf helg :D
"The more i practice, the luckier i get"
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by Sharky »

Det ble golf i helgå også, mobilen ringte lørdags morgen, "du må komme deg opp til banen, helt fantastisk vær!" før jeg hadde fått tid til å se på klokka svarte jeg selvfølgelig "gi meg 15 min så er jeg klar, skal bare spise noe frokost". jeg står opp av senga, går inn på badet og finner ut at klokka er 08.45 :P jaja, like greit å få noe ut av dagen :).

Fikk spilt 27 hull på lørdag, og formen var bra. Først 9 leverte jeg en enda bedre runde enn på fredag og gikk av hull 9 med en brutto score på 39 slag, 4 bogeys og 5 par. ekstremt fornøyd :D. Jeg skulle jo spille 18 hull og viste at jeg måtte holde ut 9 hull til, men det skar seg litt på slutten av runden. Jeg lå veldig bra til helt frem til det 15.hullet. Noterte meg 45slag backnine og totalt ble det 22poeng front og 16poeng på back, nytt hcp 13.5 :D

Siste 9 begynte enda bedre og jeg lå +1 etter 4 spilte hull, men klarte å tulle det litt til og endte opp med en runde på 17 poeng til slutt.

Jeg begynner å svinge jerna mine bedre og bedre for vær dag som går. Det som må jobbes med fremover nå er stabilitet med driveren og nærspillet.
"The more i practice, the luckier i get"
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by Sharky »

Det er litt merkelig at vi akkurat har startet mai måned, med tanke på at jeg ligger bedre an i forhold til hva jeg så for meg på dette tidspunket. Spillet blir bedre og bedre, og jeg føler selv at jeg begynner å ha mer kontroll på ballen. Sliter ennå en del med driver, og denne fungerer litt som den vil, alt etter hvilken dag det er. Noen dager er drivene snorbene og med en liten draw på slutten av ballbanen, mens andre dager klarer jeg ikke å slå noe som ligner en brukbar drive i det hele tatt.

Jeg spilte 18 hull på sola GK 1.mai, har aldri spilt banen før og started helt fantastisk. Spilte de første 8 hullene på +2 og med en dobbel på siste endte jeg på 40 slag front +4. Noe jeg er veldig fornøyd med :). dette inkluderte bla. 2 birdies og en hel haug med GIR :D. Back 9 var ikke like bra og jeg noterte med 2 doble og en stryk (begynte å bli kø bak oss, og jeg så ikke behovet for å hulle ut, ettersom jeg hadde brukt tid på å finne ballen 2 ganger i forskjellige steder i skogen, må si at slag 7 landet på green og hadde nok notert meg 8-9 slag^^. Selv om jeg ikke scoret like bra på backnine, så slo jeg ikke noe særlig verre, men var heller litt uheldig med hvor ballen landet. Er fornøyd med runden og endte på 37Poeng. Nok eg gang nedgang i hcp til 13.2.

Jeg kan fortsatt levere inn score for 9 hull og gå ned i hcp og hadde vært nærmere 11 tallet hvis jeg hadde delt opp rundene strategisk. Er nok mangen som gjør dette, men jeg er ikke så bekymret for akkruat dette, jeg vet at hcp mitt vil falle litt til hvis jeg fortsetter å spille som jeg gjør. Og mener at litt av gamet er å holde ut i 18 hull, selv om en spiller 2 runder på en 9 hulls bane.
"The more i practice, the luckier i get"
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by Sharky »

En liten stund siden sist og på tide med en ny oppdatering.

Mye bra og mye dårlig. Jeg har spilt flere gode runder i det siste, hvor jeg kan nevne runder på 39 og 40 slag, hhv. +4 og +5 over banens par. Her om dagen hadde jeg en runde på 9 hull hvor jeg avsluttet med 3 bogeys og endte på +4, en veldig fin runde :) 2 av par puttene på de siste hullene var under 1 meter og ville rett å slett ikke i koppen, den ene rullet rundt hullkanten og la seg elegant på baksiden av hullet... var jo forsåvidt litt heldig på andre steder, så det gikk nok opp i opp til slutt :)

Har begynt å fokusere litt på å komme inn i en bra impact posisjon, samt lest litt i boken "five lessons" skrevet av ben hogan. Jeg synest at det virket ganske logisk og etter en hel helg med overtid og ingen golf gikk jeg ut på banen i går for å teste min nye "teori". Kan ikke si at jeg hadde mange gode slag i løpet av den runden, men det jeg la merke til var at lengden var helt vanvittig når jeg først gjorde det jeg skulle.

Kan forresten meddele at hcp er nå nede i 12.0 og jeg begynner å nærme meg målet om å nå 9.9hcp før 1.juli. Da sesongen begynte følte jeg at det var litt dristig å forvente å nå dette hcp'et på så kort tid, men etter å ha spilt golf nesten vær dag de siste månedene føler jeg at jeg er god veg. :D
"The more i practice, the luckier i get"
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by Sharky »

De har vært litt opp og ned og heller mer ned enn opp siden sist oppdatering

Jeg har mistet all feelingen med jernene/wedger/putteren og begynt å slå driver som er helt vanvittig lange ^^ spilte er par 4 hull på 390m svak dogleg left, tipper hullet spilles ca 360-370m i luftlinje og jeg hadde 100ish meter igjen til green etter utslaget :). Siste rundene har jeg ikke klart noen ting bortsett fra utslagene dvs. de utslagene som jeg bruker driver/woods på. Jeg duffer chipper (ikke bare noen, men absolutt alle!!), putter altfor hardt / kort. og har mistet litt av motet rett og slett.. siden sist torsdag har det ikke vært kjekt å spille på banen, men jeg klarer ikke å si nei når kamerater spør om jeg vil bli med på en runde.

Jeg har den siste tiden hatt den tanken når jeg er ute på banen at jeg burde bruke mer tid på rangen / treningsområdet og ikke bare pøse på med runder. Selv om været aldri har vært så bra som det er nå, så har jeg bestemt meg for å bruke mer tid på trening istedenfor å håpe at alt ordner seg ute på banen, jeg var mye finklere på dette i fjor, og når jeg begynner å eksprimentere litt med forskjellige ting ute på banen så har ikke resultatet vært noe særlig bra.
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by Kaffekannen »

Utrolig teit forslag følger: Ta det rolig! Har selv vært gjennom den perioden du har nå og løsningen var å roe ned. Kort ned baksvingen til det neste føles rart med alt fra putter til ditt lengste jern. Det at du bomber driveren og er ustabil med alt annet tyder på at det er mye bevegelser på gang som muligens hadde hatt godt av å bli tonet litt ned
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by Sharky »

Takk :)
Når jeg leser det du skriver tenker jeg at du er inne på noe, det virker litt som om at jeg overfører mye av bevegelsene etter en lengre drive over til jernene som i teorien skal være for presisjon og ikke lengde. Trur jeg skal gjøre et forsøk der neste gang jeg ute å spiller, at jeg velger et jern lavere enn hva jeg ville gjort, slik at jeg slår et 6j istedenfor hvor jeg normalt ville slått et 7j og prøve å få tilbake litt av dette tempoet og balltreffet som jeg var så komfortabel med for rundt en måned siden.
"The more i practice, the luckier i get"
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by Grønne greener »

For å unngå duffer når du chipper kan du prøve å chippe som du putter. :!: :?:
Med det mener jeg stive håndledd og samme pendelbevegelse som i puttene. :idea:
Flytt gjerne ballen litt bak i stancen men ikke flytt hendene bakover. De må være foran ballen hele tiden. Også i balltreffet. Verdt å prøve.. 8-)
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by Grønne greener »

Når det gjelder de andre slagene så tenkte jeg akkurat det samme som Kaffekannen; her er det mye bevegelse...
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by Sharky »

En stund siden sist, og på tide med en liten oppdatering.

Har stort sett gått å slitt med mye dårlig spill i det siste, helt frem til for ca. 1 uke siden. Etter å ha hatt 5 dager pause fra golf begynte jeg plutselig å bombe ballen nedover fairwayen med driveren og det føles helt "effortless" ut, jernslagen var mye roligere, balansen var bedre og jeg begynte å se lyset igjen :). puttingen har vært så som så, men jeg innser at jeg må stole på det jeg gjør og da får jeg det somregel bedre til.

Har vært på 2 fellestreninger, siden jeg ikke har hatt noen protimer siden jeg begynte å spille golf spurte jeg hva proen synes. Alt så bra ut, og jeg fikk beskjed om at jeg burde finne veien til puttinggreenen for det var ikke svingen som hindret meg i å spille bra ;).

En kamerat har fått besøk av en golfpro fra Belek, og vi var ute å spilte en runde i går ettermiddag. Grusom vind og 12 grader... Var litt nærvøs på første tee og resulterte i en litt dårlig sving men med et godkjent resultat etter at ballen lekte med veien nærme O/B. perfekt treff på andre slaget, vind fra venstre og jeg slår en liten draw, treffer pin high på venstre side av green og når jeg kommer frem så ligger den 30meter bak greenen.. skjønte ingen ting ^^.

Virkelig dårlig start og lå +5 etter 2 hull og med bogey på hull 3 var jeg allerede ute å kjøre. Håpet om å imponere forsvant sakte men sikkert. Plutselig skulle alt endre seg. Scrambler par på neste hull (par 3). 3 wood til 1m venstre for green (par 4), chip + 2putt, dårlig par^^. bogey på neste par 5, og fikset opp med birdie straks etterpå. da 8 hull var spilt lå jeg fortsatt +6 over par, men misset par putt på siste kort og endte opp med +7 totalt. Veldig fornøyd med runden, selv om åpningshullene ødela scoren.

Ble 19 poeng totalt, og ned til 11.7 ;) sitat golfpro: "Good swing, Good swing" så nå er selvtilliten godt på vei opp igjen ;)
"The more i practice, the luckier i get"
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by Sharky »

Hei Hei,

En rimelig god stund siden sist oppdatering. Det ble ikke så veldig mye golf spilling i fjor og det ble ikke så mye endringer mtp. hcp. I år derimot satte jeg meg et mål om å spille meg ned til under 6 i hcp, så nå er det vel offentliggjort :P

Har spilt veldig mye siden starten av mars og ting begynner å skje. Frem til en blir veldig stabil så merker ihvertfall jeg at det svinger veldig fra uke til uke i forhold til hva som sitter og ikke. Frem til for 3 uker siden så spilte jeg veldig bra fra tee til green, men i det siste har det endret seg noe drastisk. Jeg klarer ikke drive ballen bra og jeg klarer så vidt å treffe den med 3 spoon.

Har gjort noen små endringer i svingen som har fungert veldig bra, men nå ser det ut til at jeg har "overdrevet" endringen for mye og får derfor ikke til å svinge helt som jeg skal. Tilbake til rangen antar jeg.

Spiller veldig stabilt ("dårlig") for tiden, med noen glimt av vanvittig bra slag. Gikk i fra å ha shanket / pull hook de siste 10 bøttene på rangen til å spille en 78 runde på banen med 33 putter, så spilte jeg dagen etterpå en 82 runde, da med 67% fairway og GIR, men 37 putter (10 slag på det enne hullet som ødela totalen litt) og i går spilte jeg en 86 runde (+ 11 på 2 av hullene) men denne runden reddet jeg inn med å scramble. 27 putter. fikk ikke til et eneste slag på banen.

Forskjellen jeg merker nå, er at misshits ikke er å galne som før. De er stort sett slik at jeg kan spille videre på dem og da er det veldig mye enklere å sette sammen en grei score.

Har funnet ut at hvor jeg har mest slag å henter er på nærspill for tiden og har derfor startet med å bruke mye mer tid på å trene P & P. Gikk i helgen fra 11 til 9.6 og forventer å fortsette i den trenden så snart jeg får orden på driveren / wood igjen.

God Sommer til dere alle! :)
"The more i practice, the luckier i get"
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by Sharky »

Golf er noe dritt til tider.. haha :)

86 runde i går. Spilte uten woods og bare med jern. Har egentlig ikke kontroll på noe som helst lenger. alt i fra en toppet slice på 50 meter til en pushdraw på 220meter med 3jern(eneste gode slaget på runden).. og sist men ikke minst, noen veldig fine pull/draw som ikke hjelper noe særlig.

Har alltid hatt god rotasjon og bruker hoften godt gjennom svingen, men nå har det endt opp med at armene blir for passive og jeg overrotorer hoften, armene kommer igjennom for sent og jeg puller slagene. Dette resulterer i at jeg kommer veldig "steep" inn på ballen og klarer av den grunn ikke å slå noen form for brukbare slag med woods.

Så nå må jeg tilbake på "skolebenken"(rangen) og øve på å komme innsiden for å nøytralisere problemene.

Leste det nerd skrev om at du hvordan du skal holde på køllen. Jeg holder så langt ute på grepet at jeg kjenner enden av grepet i handa. Vet ikke når jeg begynte med dette, men sikkert et resultat etter ønske om å øke lengden.. Dette er sikkert noe av årsaken til at jeg har hatt problemer med en del treff på helen i det siste.

Nok om dette :) kommer en oppdatering når ting begynner å sitte igjen :)
"The more i practice, the luckier i get"
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by Sharky »

Da er det vel på tide med en oppdatering igjen :)

Dagene har gått og lyset i tunnelen ble mindre og mindre. Spilte en turnering i helga og gikk runder på +20 slag og verre. Snakket med en kamerat om at vi må finne tilbake til tempoet i svingen. Altså rett å slett se litt vekk i fra teknikken og heller få tilbake denne "feelingen" som oss golfere er kjent med på godt og vondt.

I kraftig vind tok vi køllene fatt og spilte en runde i går. Jeg kan ærlig sei at forventningene ikke var store, men tanken om å roe ned ga svingen et nytt perspektiv. Jeg begynte å få balltreff igjen, ikke bare en gang, men stort sett på hver eneste slag. Plutselig var jeg bare 7 over par etter 17 spilte hull, viste seg å bli en litt kjip avslutning da jeg klarte å treffe et spinkelt lite tre på størrelse med golfballen når jeg slo inspillet på hull 18. Ballen spratt opp i været og landet 50 meter bak meg, for så å trille O/B. Droppet og endte opp med trippel. Men alt i alt, veldig fornøyd med en runde på +10. Bommet bare 2 fairways og spilte bedre enn det jeg har gjort på veeldig lenge, i tillegg til at det blåste rimelig bra.

En annen ting som slo meg. Jeg nevnte ovenfor at jeg trudde årsaken til disse "pullene" var grunnet armen som kom for sent igjennom svingen. Har nå konkludert med at dette er fordi jeg releaser for tidlig og lukker køllehodet. Tanker, tanker.. ikke bra :P

Note to self: ikke fokusere så veldig på det tekniske, og heller se på resultatet av svingen
"The more i practice, the luckier i get"
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: No turning back | Sharky's golf

Post by Sharky »

Selv om vi stort sett skriver om ting som går bra, så kan det nevnes at jeg startet året på 10.6 i hcp, trente og spilte mye og før jeg viste ordet av det var hcp oppe på 11.4
Så løsnet ting og jeg kom meg fort ned til 9.6. i prosessen og ønsket om å skrive meg ytterlige ned gikk det noen runder på buffer samt oppskriving til 9.9 før jeg leverte en god runde og nå er nede på 9.5

Begynner å få tilbake stabiliteten og treffer mellom 60-80% av fairway for tiden, litt for dårlig på inspill og må jobbe mer med å treffe GIR. Har fått tak i et 2jern som jeg fort ble fan av å bruke. Kan si at jeg har spilt 40+ om ikke nærmere 50 runder med golf i år. De fleste på 18 hull. Selv om det blir litt mye banespill, prøver jeg å få noen timer med trening i uken i tillegg.

Det jeg ville få frem er at selv om det går dårlig og hcp kryper oppover, så kommer det noen dager hvor du spiller deg ned igjen. Det beste er å være tålmodig å tenke at det er bedre å regulere slik at hcp gjenspeiler hvordan du virkelig spiller og ikke om å gjøre å ha lavest mulig. :)
"The more i practice, the luckier i get"
Post Reply