Heia Golf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
heiaespen
Forumvant
Forumvant
Posts: 78
Joined: 08 Jun 2012, 20:11
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Jar, Bærum
Contact:

Heia Golf

Post by heiaespen »

Heisann godtfolk

Denne posten er vel neppe starten på en intenst nøyaktig treningsdagbok, men det var ikke noe underforum for de som bare vil si "halla" så da ble det mest passende å legge det inn her.
Jeg fylte 30 år for en uke siden, og meldte meg inn i Nordhaug Golfklubb(ToppGolf) et par dager etter dette. Basillen som tok en bit av meg var svært hissig, har bare lyst til å spille døgnet rundt. Jeg vil anta at jeg gikk en 10-12 runder for en 10-12 år siden, så erfaring kan jeg ikke skilte med.
Jeg har rukket å gå to 18-hulls runder på Ballerud den siste uka, og jaggu slo jeg meg ikke ned fra 54-45 i hdcp den første runden, og så fra 45-37 den andre runden. Er vel ikke så halvgæren start det?
Siden jeg er en utålmodig sjel så fikk jeg også han køllemesteren(en tittel du kun ønsker i golf) på Ballerud til å bestille opp endel nye Ping G20-køller for meg. Håper at det er et decent valg for en på mitt nivå?

I utgangspunktet ville jeg bare si hei, og at jeg kommer til å stalke mye rundt på forumet her, også får jeg legge inn noen flere innlegg dersom jeg har noe nytt å melde. Jeg tenkte forøvrig å ta litt pro-timer når jeg har fått mine nye køller, noen som har noen å anbefale? Gjerne på Nordhaug og/eller Ballerud?

Vi klaskes

Espen
Hdcp sesongstart 2012 = 54
Hdcp sesongstart 2013 = 26
Hdcp sesongstart 2014 = 15,5
Mål for sesongen 2014 = 9,9
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Heia Golf

Post by sirandrew214 »

Veldig bra start! Og da er det morsomt å fortsette, selv om man nok må regne med litt opp-og-ned runder fremover. G20 er sikkert bra valg, og når du fikk hjelp til å bestille, så har du trolig fått hjelp til å få nogenlunde riktig skaft-flex også. Det er køller du kan bruke i lang tid fremover!

Pro-timer er alltid lurt, jo før jo bedre, for å få en grei grunn-teknikk. Har ingen jeg kjenner der du spør, så jeg kan ikke anbefale noen.

Lykke til!!
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Heia Golf

Post by stianm »

Høres ut som du har hatt en veldig god start og ser ut til å satse skikkelig fra begynnelsen av med protimer o.l. Det er uten tvil veien å gå for å unngå å innarbeide begrensende bevegelser i svingen.

Du får passe på oppdatering her jevnlig, og lykke til!
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
heiaespen
Forumvant
Forumvant
Posts: 78
Joined: 08 Jun 2012, 20:11
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Jar, Bærum
Contact:

Re: Heia Golf

Post by heiaespen »

Fikk en hyggelig telefon fra Ballerud i dag, mine nye Ping G20 køller hadde ankommet pro-shopen deres. Dro sporenstreks dit, slo en time på rangen og gikk så 18 hull. Det er virkelig som dag og natt fra mine andre køller. De jeg hadde var et veldig billig sett (typ 1.500,-) og var 12 år gamle.
Med de nye køllene så traff jeg rent nesten hver gang, ballene gikk høyt, rett frem og langt. Slår ca. 20 meter lengre også. Skaftet er forlenget med 2" (jeg er 202 cm), noe som utgjør en vanvittig forskjell. Fra å stå krokbøyd kan jeg nå stå nesten rett. Gikk 18 hull på Ballerud og fikk 39 poeng.

Hvordan er ståa med å skrive seg ned på korte baner som Ballerud? Er det noe som man gjør eller blir det feil?

Uansett, nå blir det virkelig gøy å spille og har trua på at resultatene vil følge. ;-)
Hdcp sesongstart 2012 = 54
Hdcp sesongstart 2013 = 26
Hdcp sesongstart 2014 = 15,5
Mål for sesongen 2014 = 9,9
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Heia Golf

Post by furu »

Slope tar høyde for om en bane er lett/kort/vanskelig/lang. Den avgjør hvor mange slag du får tildelt og dermed er det ikke noe å tenke på for deg :)
Instagram @christianfuru
User avatar
heiaespen
Forumvant
Forumvant
Posts: 78
Joined: 08 Jun 2012, 20:11
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Jar, Bærum
Contact:

Re: Heia Golf

Post by heiaespen »

Jeg hadde mitt livs første pro-time i går med Thomas Nielsen (slammergolf) på Ballerud. Jeg har hatt litt problemer med slice som han ganske raskt fikk rettet på. Hovedelementene som ble justert var å få tyngden på innsiden av høyre lår ved baksving, samt dra med seg kølla med armene mens vekten lenes over på venstre ben. Ganske elementære ting, men som jeg ikke hadde automatikk i fra før.
Under selve pro-timen slo jeg som en gresk golfgud, det gikk langt, rett og med en ørliten draw. Slicen var borte. Slo noen bøtter på rangen etterpå også og det var fortsatt god stemning.

Men på kvelden når jeg skulle gå noen runder på Ballerud så var svingen helt i ubalanse. Hadde ca 10 ting jeg prøvde å tenke på hver gang jeg skulle slå en ball og det var alltid noe som skar seg. Merket at jeg fikk lyst til å gå tilbake til tidligere synder, men jeg greide å styre meg. Trenger nok å slå endel baller til før den "nye" svingen er på plass. Kommer nok til å følge opp med flere timer utover sommeren også.

Har hvertfall spilt meg ned til 36, og mer skal det bli. Må under 30-tallet i løpet av sesongen hvertfall.
Hdcp sesongstart 2012 = 54
Hdcp sesongstart 2013 = 26
Hdcp sesongstart 2014 = 15,5
Mål for sesongen 2014 = 9,9
User avatar
kristianffs
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 266
Joined: 09 Oct 2010, 21:51
Hcp: 16,3
Hjemmeklubb: Miklagard
Location: Oslo

Re: Heia Golf

Post by kristianffs »

Ikke dårlig! Snakker vi naturtalent her :)
Golf.
User avatar
heiaespen
Forumvant
Forumvant
Posts: 78
Joined: 08 Jun 2012, 20:11
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Jar, Bærum
Contact:

Re: Heia Golf

Post by heiaespen »

Jeg spilte mitt livs første runde på en ordentlig 18-hullsbane i dag. Tok turen til Røyken og spilte på Kjekstad Golfbane. Det var fryktelig moro, og jeg syntes banen var superfin. Nå er det riktignok den første fulle banen jeg spiller på, men storkoste meg selv i regnet. Det gikk litt trått i starten, slo blant annet de to første slagene rett i vannet på hull 1. Kjedelig start. Men det tok seg raskt opp, og de siste 9 hullene gikk jeg på 18 poeng. 31 poeng totalt fra gul tee er jeg fornøyd med. Er rimelig stor overgang fra korte 9-hulls baner som jeg er vant med så satser på enda bedre score neste gang.
Hdcp sesongstart 2012 = 54
Hdcp sesongstart 2013 = 26
Hdcp sesongstart 2014 = 15,5
Mål for sesongen 2014 = 9,9
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Heia Golf

Post by furu »

Alle golfbaner er en opplevelse :D Du er i en annen verden når du kommer ut på banen. At det går trått er normalt. Hvis du opplever at gul tee er vrien så er det lov å velge rød tee. Du må selvsagt spille fra samme tee hele runden dersom det skal være tellende mot hcp. Antall tildelte slag justeres fra f.eks. rødt og du kan få en mye artigere opplevelse.
Instagram @christianfuru
Terikn
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 128
Joined: 12 Jun 2011, 16:55
Hjemmeklubb: Drammen

Re: Heia Golf

Post by Terikn »

Og kjekstad er vel ikke verdens letteste bane fra gul tee! Smal og få tildelte slag.
User avatar
heiaespen
Forumvant
Forumvant
Posts: 78
Joined: 08 Jun 2012, 20:11
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Jar, Bærum
Contact:

Re: Heia Golf

Post by heiaespen »

Så da er kanskje ikke 31 poeng fra gul tee så halvgærent da? ;-)
Hdcp sesongstart 2012 = 54
Hdcp sesongstart 2013 = 26
Hdcp sesongstart 2014 = 15,5
Mål for sesongen 2014 = 9,9
User avatar
heiaespen
Forumvant
Forumvant
Posts: 78
Joined: 08 Jun 2012, 20:11
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Jar, Bærum
Contact:

Re: Heia Golf

Post by heiaespen »

Endelig satt spillet ordentlig godt. Jeg spilte 9 hull på Ballerud i dag, og satte ny personlig rekord med 33 slag og 23 poeng.
8 av 9 utslag var veldig bra og 7 av de landet på greenen. Jeg gikk 5 av 9 hull på par, og hadde meterlange parputter og birdeputter på de resterende hullene, men svak putting ødela. På to av hullene 3-puttet jeg etter å ha ligget 1 meter fra hullet før første putt.

Det jeg er mest fornøyd med er hvordan svingen har utviklet seg, for 3 uker siden slicet jeg en hel masse samt toppet ballen osv. Nå slår jeg rett, høyt og langt nesten hver eneste gang. Nå gjelder det å overføre dette fra jernkøllene og over på wooden så blir det bra. ;-)
Hdcp sesongstart 2012 = 54
Hdcp sesongstart 2013 = 26
Hdcp sesongstart 2014 = 15,5
Mål for sesongen 2014 = 9,9
User avatar
heiaespen
Forumvant
Forumvant
Posts: 78
Joined: 08 Jun 2012, 20:11
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Location: Jar, Bærum
Contact:

Re: Heia Golf

Post by heiaespen »

HOLE IN ONE!!!!!!!!!!!!!!

Trenger jeg å si mer? Okey, litt til da. Jeg spilte på Nordhaug, og det var på hull 8. Et kort par 3 hull på ca. 100 meter. Man ser toppen av flagget fra tee, men ikke greenen da det er endel høydemeter i forskjell. Jeg så med engang at retningen var fin, men den så litt lang ut. Vi hørte at den traff stangen, men jeg tenkte at den sannsynsligvis spratt avgårde. Men da den ikke lå på greenen når jeg kom opp så begynte jeg å lure. Det var såvidt jeg turte å titte nedi koppen. Men jaggu, der lå den og gliste. En helt OK opplevelse.

Det tok meg 3 uker med golf å få hole-in-one. Noen bedre? ;-)
Hdcp sesongstart 2012 = 54
Hdcp sesongstart 2013 = 26
Hdcp sesongstart 2014 = 15,5
Mål for sesongen 2014 = 9,9
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Heia Golf

Post by kevin »

grattis :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Heia Golf

Post by furu »

:D Gratulerer :D

Alt blir vel litt nedtur nå. Kan like godt slutte ;)
Instagram @christianfuru
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Heia Golf

Post by CharlieB »

Grattis, da er det nok bare å legge opp :D
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Heia Golf

Post by Kaffekannen »

Tre uker! Martin Kaymer(han tidligere nummer 1 i verden) Hadde sin første Hole in One i fjor... Han har spilt noen uker...
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Heia Golf

Post by g0bben »

Nice!
Grattis!
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Heia Golf

Post by sumo »

moro ;) bra utvikling. keep it up.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
sleggen
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 30 May 2012, 12:00
Location: Bergen

Re: Heia Golf

Post by sleggen »

grattis, må ha vært deilig :)
Post Reply