Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Mats »

JanB på Krokhol? Spent på hvordan du hadde taklet noen av hullene der :D. Si fra så kanskje jeg kan guide deg rundt :geek:
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by JanB »

Hmm. sist jeg spilte Krokhol var 3.mai 2005. Gikk bare front. Tror vi måtte gi oss pga vær. Hadde 44 slag med par på 3 og 7.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

JanB: ble det til at du spilte Krokhol når du var her ifjor? Hvordan gikk det? Har noen kompiser som er medlemmer der og de er veldig spente foran årets sesong. Både med tanke på de nye greenene og med tanke på de økonomiske problemene klubben har hatt. Tipper de går en god sesong i møte, hvis de bare kunne fire litt på greenfee-prisene sine så tror jeg de vil hente inn mye penger da det er en bane som passer for alle.

Ellers så kjenner jeg nå at det begynner å krible i kroppen etter å starte sesongen. Til motsetning fra de fleste av dere her på forumet så har jeg ikke holdt i en golfkølle siden høsten. Regner med at det ikke er lenge til det blir en tur til rangen og jeg gruer meg litt til det hehe.

Spilte veldig bra mot slutten av sesongen og har nok alt for lavt hcp. Håper jeg blir mye mer stabil enn jeg var ifjor. Har hentet ut statistikken min fra 2009 og i tillegg lagt inn målene mine for i år, tror dere at de stemmer godt med tanke på forbedringspotensialet? Fikk desverre ikke registrert noe særlig av mine runder fra juli og utover siden jeg rotet bort mange av scorekortene, tror alikevel ikke det ville hatt så stort utslag på statistikken da formen min var lik resten av sesongen: dvs fra det veldig gode til det helt horrible på under en uke. Ofte en av hver i løpet av en helg hehe :)

2009

Registrerte runder 34
Forskjellige baner 11
Gjennomsnitt o/u par +11.7
Putter pr runde 33.03
Putter pr hull 1.835
Putter pr GIR 2.027
Putter oppdelt (0/1/2/3/4) 3/155/397/54/3
Ant GIR pr runde 7.6 (42.3%)
Ant GIR+1 pr runde 14.7 (81.9%)
Fairwaytreff pr runde 63.7%
Scramble ved greenbom 23.8%
Scramble ved f.w.bom 36.7%
Sandsave 31.7% (20/63)
Chipsave 42%
Tilleggslag pr runde 1.65

Hullscore
Kategori Tot. Pr.ru. Pros
Albatross 0 0 0%
Eagle 0 0 0%
Birdie 38 1.12 6.2%
Par 267 7.85 43.6%
Bogey 211 6.21 34.5%
D.Bogey 70 2.06 11.4%
Annet 26 0.76 4.2%

Score/parhull Snitt +/- Runde Ant.
Par 3 3.66 0.66 +3 155
Par 4 4.69 0.69 +6.5 322
Par 5 5.55 0.55 +2.2 135

Runder sammenlignet med hcp: (har flere runder som var bedre enn hcp på slutten av sesongen som jeg aldri fikk lagt inn i Scangolf)
Bedre enn hcp 5
Likt med hcp 3
I buffersone 5
Dårligere enn buffersone 21
Snittpoeng pr. runde 31.88
Snittpoeng Frontnine 15.71
Snittpoeng Backnine 16.18


Her er det tydelig at nærspillet ikke er bra. Hadde store problemer med spesielt chippingen i begynnelsen av sesongen og puttingen var dårlig hele 2009 med unntak for noen få runder. Skal trene mye mer på det i år. Tror fokuset på svingen ble for stort ifjor og at det var skylden til mye av min ustabilitet. Spilte og trente stort sett med relativt uerfarne golfere så det førte til litt for mye tid på rangen i stedet for på nærspillsområdet. Jeg forsøkte å få de til å forstå at det var mye viktigere å trene nærspill, men de poengterte hver gang: "Hva er vitsen med det når jeg aldri kommer frem til green en gang?" Hehe, vanskelig å si imot det men på slutten av sesongen så spilte alle ganske bra og de må nok innse at det er på tide å trene nærspill.

Mål for 2010

Vet at noen av disse målene er litt defensive men jeg håper bare på å bli mer stabil og hcp'et mitt er jeg fornøyd med, blir det lavere så må man jo trene så mye.

Handicap 5.5
Snittscore slag +10
Snittscore poeng 32.5
Antall GIR pr. runde 8
Antall putter pr. GIR 1.9
Antall putter pr. runde 32
Prosent fairwaytreff 65%
Prosent sandsaves 40%

Antall nye antrekk: 20
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Mats »

Solaar wrote:JanB: ble det til at du spilte Krokhol når du var her ifjor? Hvordan gikk det? Har noen kompiser som er medlemmer der og de er veldig spente foran årets sesong. Både med tanke på de nye greenene og med tanke på de økonomiske problemene klubben har hatt. Tipper de går en god sesong i møte, hvis de bare kunne fire litt på greenfee-prisene sine så tror jeg de vil hente inn mye penger da det er en bane som passer for alle.
Jeg er medlem her og er også veldig spent, tror det blir en bra sesong med gode forhold faktisk. Greenene var elendige i fjor grunnet isbrann, men hadde mid-season noen av landets beste fairwayer. Her snakker vi fløyel! Måtte det være tilfelle i år også.
De har tatt noen grep på problemhullene som slet med lite lys. Trær er kappet for å bedre vekstforhold. Er også snakk om å rulle ut ferdig-green enkelte steder. Jeg var oppe på banen på mandag og så at det lå endel snø igjen, de hadde heller ikke ryddet greenene. Håper for all del de har gjort det nå da det er varmt om dagen og minusgrader om natta i den kommende høytrykksperioden. I fjor tror jeg banen åpnet rundt 1.mai med 9 spillbare hull, forhåpentligvis blir det litt tidligere i år :)
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

Det var vel hull 4 (det par 3 hullet inne i skogen der man snur tilbake mot klubbhuset?) som de bygde om greenen på, eller var det flere?

Ellers så har jeg startet sesongen i dag. Var på rangen på Haga og oppdaget, som vanlig på denne tiden av året, at det ikke er lurt å la være å trene om vinteren. Balltreff og sving føltes dårligere enn noensinne så dette blir en hard jobb før sesongen starter. Problemet er at jeg har eksamen i midten av mai så det blir nok ikke noe tid til trening uansett. Dette blir nok en utfordrende sesong.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

*Sukk*. Da har sesongen startet for min del også. Forrige runde jeg spilte var i begynnelsen av september en gang, hadde derfor planlagt å være ute i god tid for å få varmet opp og trent litt nærspill. Desverre ble vi et kvarter forsinket hjemifra og ble sittende fast i rushtrafikken på vei ut av Oslo. Endte opp med å kjøre inn på klubbparkeringen på Aas Gård ca 8 min før vi skulle gå ut. Huff og he he! :)

Rett ut på første hull med bare en prøvesving i bagasjen siden forrige runde for rundt 8 mnd siden ... anbefales ikke. Rakk heller ikke spise middag før jeg dro hjemifra og kortterminalen i restaurangen på klubben var ute av funksjon, alt jeg fikk med meg var en halv liter vann.

Resultatet gjenspeiler veldig godt hvordan forberedelsen til runden var. Mellom hull 4 og 14 gikk jeg 5 over par, og selv om det ikke er helt på høyde med mitt hcp så var jeg godt fornøyd med spillet da. Desverre hadde jeg +7 på de første tre (skylder på det lange oppholdet fra golfen) og +9 på de siste fire (hmm, blodsukkeret kanskje?). Da har jeg til og med "fusket litt" fordi jeg rett og slett ikke hadde tid til å slå ut en tredje ball på hull 1 (de to første gikk out). Valgte å spille videre på den andre ballen og ga meg selv to ekstraslag. Veeeldig på kanten men jeg hadde i utgangspunktet bare tenkt å slå baller og ikke tenke på noe annet. Desverre er jeg litt statistikk-freak så idag måtte jeg bare gå igjennom runden for å få en tilnærmet score jeg kan måle meg mot neste gang. Det er jo også kjekt å få lagt inn statistikk som fw- og greentreff o.l. i scangolf.

Endte på +21 (ca) og jeg har dermed allerede mislyktes i å nå et av mine mål i år: å ikke gå en eneste runde over 90 slag. Jaja, kan ikke se for mørkt på det, hadde tross alt mange gode slag. Mest fornøyd var jeg med å treffe flagget på et innspill fra ca 30 m, sette en langputt på ca 7m og drive green (ok, litt over) på hull 10 og 12 (begge par 4 på hhv. 280 og 250 m). En annen positiv ting er at ifjor begynte jeg med en +24 runde så jeg kan vel si at 3 slags forbedring er flott! :D

Merker at kroppen fortsatt har det i seg og tror resultatene blir bedre mye tidligere på året i år enn ifjor.

Neste runde spilles på lørdag, opp og fremover!
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Kaffekannen »

Jeg antar det er eksamen som fører til den sene sesongstarten. I så fall er jeg imponert over prioriteringene dine :P
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

Faktisk ja. Eller, det å venne seg til studentøkonomi igjen kan ha med saken å gjøre også hehe!
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

Fikk spilt en runde til på Hakadal i helga, og i dag var jeg på Miklagard. På lørdagen bestemte jeg meg for å være i god form og sørget for å få i meg en skikkelig frokost. Fylte også opp bagen med bananer, nøtter og nok drikke. Tror jeg sparer minst 5 slag på en runde bare pga det!

Begge rundene gikk tålig bra men har foreløpig gjort det samme som ifjor. Hver runde klarer jeg å ødelegge alt ved å totalt kollapse på et eller to hull. Ellers så er følelsen god og jeg slo mange veldig gode slag. Det er imidlertid liten tvil om at nærspilelt må få en kraftig gjennomgang og at det må nedlegges tusentalls av timer på øvingsgreen i stedet for rangen. Har ikke hatt så gode jern- og utslag som jeg hadde i fjor, men det er tidlig i sesongen og følelsen er bra, de gangene jeg bommer så er det ofte pga at jeg ikke konsentrerer meg nok. Tror også jeg skal begynne med øvingssving litt oftere, i snitt blir det nok ikke mer enn 10 pr runde. Det er kanskje ikke så rart at jeg tuller litt med slagene innimellom da hehe.

Der jeg imidlertid er veldig flink til å konsentrere meg er på green. Har puttet veldig bra på alle tre rundene hittil i år. På de to første fikk jeg ikke all verdens uttelling men i dag på Miklagard hadde jeg 29 putter. Hvordan det er mulig med tanke på tilstanden greenene var i skjønner jeg ikke. Kanskje puttene egentlig ikke var så bra men de dårlige greenene sørget for at ballen hoppet dit den skulle? Hvis det er det som må til for meg så håper jeg at alle greener er like dårlige resten av sesongen!

Fikk også levert inn mine to gamle Ping-puttere (Anser og Zing, fra 80-tallet) for en komplett oppussing. Begge skal kortes ned en og en halv tomme, slipes på treffyten og få nye grep. I tillegg har jeg bestilt headcovere til de begge to. Skal bli spennende å se om jeg går tilbake til en av de i stedet for min Profound Dark Ace som jeg kjøpte ifjor.

Spiller ny runde på Hakadal i morgen, greit å få gratis greenfee der mtp Miklagards tilstand.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

*sukk* - jeg må være tidenes mest ustabile golfer!

Har rukket å spille 9 runder på ca to uker nå og det har vært mye opp og ned. Slår noen slag som er helt fantastisk geniale men kompenserer selvfølgelig med det komplett katastrofale i neste øyeblikk. Jeg redder meg stort sett godt inn, men det blir veldig mye bogey-spill.

Igår hadde jeg en maraton-dag med trening av nærspill i tre timer fulgt opp med en 18-hulls runde på Nes. Velger å se litt bort fra resultatet (+15, årets nest dårligste) siden jeg tross alt gjorde me bra utpå der. Vi kom et par minutter for sent på tee og de etter oss startet 5 min for tidlig så da havnet vi midt mellom to flighter og måtte spille med bare jern på de første hullene. Ble veldig stresset av det. I tillegg var frokost det eneste måltidet jeg fikk i meg igår og det hjelper ikke akkurat på konsentrasjonen.

Forløpig ligger jeg etter på all statistikk sammenlignet med ifjor, bortsett fra sandsaves og par-3 score. Alikevel vet jeg at statistikken lyver siden jeg på denne tiden av fjoråret spilte mye dårligere.

Alle delene av mitt spill har i løpet av en eller flere runder fungert nesten optimalt, nå gjenstår det bare å sørge for at en eller flere deler av spillet funker på en og samme runde :)

UTEN MAT OG DRIKKE DUGER HELTEN IKKE!
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

AAARGH! Jeg er så lei av spillet mitt! Jeg er så sinnsykt ustabil. Føler meg som en slags middelgolferenes svar på John Daly. Jeg røyker og drikker, og jeg har lagt på meg mye de siste årene og drivene går i hytt og gevær :D Men jeg klarer å redde meg inn takket være veldig godt jernspill. Nærspillet har også begynt å bli bedre. Hvis jeg bare kan lære meg å putte og treffe litt flere fairway slik at jeg slipper å jobbe for par/bogeys hele tiden så kan jeg kanskje fortsette å være singelhcp'er.

Hittil i år har jeg stort sett spilt bogey-golf og det irriterer meg voldsomt fordi jeg vet at jeg kan spille mye bedre enn som så. Trøsten får være at jeg på pr idag spiller ganske mye bedre enn på samme tid ifjor. Tror jeg må flytte til Spania, jeg er nok så enkel at finvær er avgjørende for spillet mitt.

Av en eller annen grunn fant jeg ut av at det var lurt å stå opp kl 8 på en lørdag for å spille en runde i storm og sideveis regn etter en lang natt på byen. Det er et under at jeg holder meg under 90 med tanke på forutsetningene jeg gir meg selv...
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by JanB »

Solaar wrote:. Tror jeg må flytte til Spania, jeg er nok så enkel at finvær er avgjørende for spillet mitt.
Endelig har han forstått det. Velkommen
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

Spilte Evje for første gang i går. Likte banen veldig godt - de siste 9 er blandt de beste/vakreste jeg har spilt. Rekken fra hull 10 til og med 16 er helt fantastisk.

Jeg spilte ganske bra og når jeg kom til hull 13 låg jeg 5 over par etter en rekke med uheldige/slurvete bogeyer på de siste 4 hullene.

Satset på å drive greenen på dette korte par-4 hullet, utslaget var helt perfekt og det var dagens desidert beste drive. Jeg klarte å slå den svake drawen jeg ønsket og ballen hadde perfekt retning mot midten av green. Desverre landet den rett i bekken og kom aldri opp igjen :(

Dette gjorde meg litt skuffet/irritert og jeg klarte ikke å slutte å tenke på hvilken fantastisk runde det kunne blitt med en birdie eller (tenk om) eagle på det hullet. Så kommer vi til det som må være et av norges vakreste golfhull - det 139 m lange signaturhullet hvor man skal slå ballen ut på en øy av en green samtidig som man har flott utsikt til evjesund i bakgrunnen. Her presterer den ene av mine spillepartnere å klinke 3 baller i vannet før han limer den 4. ca 3 m fra pinnen, hehe.

...på vei ned til green møter vi en av de nydeligste kvinneskapningene jeg har sett på år og dag. Hun var ute og jogget og det kunne nesten virke som at hun var bestilt fra oven slik at vi kunne få tankene over på noe annet når vi trengte det som mest. Desverre ga det motsatt effekt og min spillepartner fortsatte underholdningen med å sende 5 baller i vannet på utslaget på hull 15. Den siste landet ca 20 cm fra en andeflokk og skapte et voldsomt rabalder. Når han i sinne roper ut: "faen i helv.. jeg bare går frem og kaster den jævl.. ballen i hullet!" var latterkrampene så heftige at det var vanskelig å holde konsentrasjonen oppe. Jeg slo to baller i skogen, fant andreballen men knotet voldsomt og endte til slutt opp med en trippel og fulgte opp med en svært heldig bogey på hull 16. (kjekt å ha noe å skylde på)

Trengte eagle på hull 18 for å senke meg og dro til for fulle mugger med driveren. Jeg traff godt men dro den desverre ut til venstre og landet i fairwaybunkeren. Kommer frem og finner ballen liggende litt opphøyd så jeg sjanser med min spoon og slår dagens beste slag til ca 20 m foran green. Slår en perfekt pitch som havner 1.5 m fra flagget og senker putten for birdie og en runde på mitt hcp. :)

Skulle gjerne lagt inn noen bilder men kameraet på min mobil gikk i stykker for to dager siden, utrolig irriterende da jeg kunne fått tatt noen skikkelig fine bilder i kveldssolen.

Anbefaler banen på det sterkeste - gled deg til de siste ni og da spesielt hull 10-16!
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Post Reply