Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

På tide med en spille blogg for min del også. Kommer sikkert ikke til å skrive like mye som andre her, tenkte mer å bruke tråden for å dele baneopplevelser og få treningstips fra andre. Men det er nok mulig at jeg blir "hooket" og skriver mye mer enn planlagt. :)

Jeg er 33 år og begynte å spille golf som 14-åring. Vokste opp i Skåne i Sverige, derav min litt dårlige norsk av og til :).

Fikk spilt masse og kom meg ned til rundt 4 i hcp på de fire årene jeg spilte, det første året raste hcp'et ned til ca 18 og derfra gikk det saktere som med alle andre. Fikk muligheten til å være med elite-gruppa i hjemmeklubben min og delta i ungdomstouren i Sverige der jeg bl.a spilte mot noen av de svenskene jeg ser har etablert seg på de store tourene, bl.a Nicklas Fasth.

Da som nå, led jeg litt av prestasjonsproblemer med en gang jeg hadde en god runde på gang. Låg mange ganger ann til å gå under par men klarte alltid å ødelegge det mot slutten så det beste jeg noensinne har klart på en bane er par.

Jeg la opp som 18-åring da jeg flyttet til et annet land der det ikke var noen golfbaner i nærheten og plukket ikke opp golfen på nytt før jeg var på vei til å flytte til Oslo for ca 6 år siden. Når jeg kom hit kjøpte jeg aksje i Miklagard og har vært der siden. Jeg er veldig fornøyd med banen men føler at jeg betaler for mye i forhold til hvor mye golfing det har blitt de siste årene (ifjor og året før det spilte jeg nesten ikke i det hele tatt).

Alikevel har jeg klart å etablere meg sånn nogenlunde rundt 6-9 i hcp men sliter stort med stabiliteten. Tror det enkelt og greit skyldes manglende trening, og litt for mye fokus på det sosiale, som jeg forsåvidt verdsetter høyere enn å ha et så lavt hcp som mulig. Men det hadde jo vært gøy hvis man kunne kombinert det :)

Lengde har aldri vært min styrke, mens jernspill fra 150 og inn + chipping brukte jeg å være ekspert på. Nå til dags klarer jeg ikke helt å finne noen klar styrke eller svakhet annet enn at jeg er ganske flink å treffe fairway. Pussig nok suger jeg på å treffe green på par-3 hull.

I år har jeg spilt ca 15 runder og ikke stått en eneste dag på treningsområdet, frem til igår da jeg og en kompis var på Haga og trente i halvannen time ca. Rent bortsett fra svingproblemene mine så trenger jeg mye trening på nærspill og putting, men hvem gjør ikke det?

Starter tråden med å poste noen videoer av min sving som ble filmet igår. Ble grusomt oppmerksom på hvor lavt jeg ligger i baksvingen, der armene faktisk er under skuldrene mine. Det ser ikke så aller verst ut fra siden, men bakfra er det veldig tydelig og jeg liker ikke tanken på at jeg har utviklet en gubbesving hehe. Ser også at jeg har litt gal vektforflyttning og at jeg er litt for rask og dermed har ujevn timing. En positiv ting er at det kan virke som at grep, oppstilling osv er relativt bra og at jeg klarer å holde hodet stille gjennom svingen. Kan nok stå litt mer oppreist og kanskje det vil hjelpe på å rett opp svingen.

Hadde en pro-time hvor jeg fikk råd om å stå lengre fra ballen og bøye meg lengrened/frem i hoftene men så vidt jeg kan se selv så virker det å være veldig feil. Ihvertfall når man ser videoen bakfra.

Så hvis noen har gode tips for hva jeg kan gjøre for å rette opp de problemene, eller ser noe mer som må tas tak i så tar jeg gladelig imot råd om det.

edit: Linker fjernet pga utgått dato
Last edited by Solaar on 30 Jul 2009, 02:13, edited 1 time in total.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by JanB »

Måtte selvsagt gå igjennom videoene og se bilde for bilde. Ganske bra opptak med unntak av at jeg ikke ser ballen/køllehodet.
Jeg skal være yderst forsiktig å forsøke å rette på deg på bakgrunn av "en dårlig video". (I forhold til hva øyet kan fortelle).
Du har rett i at du er litt flat på toppen. Dermed får du ikke så høy ballbane. Det andre jeg ser er en markant vektforsyvning lenge før impact. Det betyr at du ikke får utnyttet det jeg kaller "Bodymass" inn i ballen.
Spør deg selv om hva er det som gjør lengde. Svar: Klubbhodets hastighet. Hvordan oppnås dette?
Bruk musklene der de trengs. Du har alt for mye power tidlig i svingen. Vent.
Du har en bra knekk i håndledd lenge. Det er dette som skal utnyttes.
Tenk deg at når hendene dine er omtrent på kl 5 på vei ned. Da har du fremdeles 90 grader knekk i håndledd. Herfra kommer hele svingen. Det er nå snerten skal settes inn og rotasjonen får sitt maksimum.
Du har en bra finish.
At du skal stå enda lenger fra ballen er definitivt feil.
Etter mitt skjønn burde du stått nærmere. Synes henda dine er for langt fra kroppen (les buksesmekken). Test dette for å finne riktig avstand med hendene:
Ta din vanlige og kjente positur.
Lukk øynene og slipp høyrehånda.
La den henge og dingle fra side til side.
Treffer den der den skal, altså sin plass på din venstre tommel? Da er avstanden riktig.

Dersom du ser på din video så kan umulig din høyre hånd treffe venstre når den henger og dingler.
Hvilke konsekvenser får dette? Jo, for å oppnå den posisjonen med hendene dine som du har (altså for langt fra kroppen), kreves det at du setter igang muskler. Jeg gjentar JanB's lov om muskelbruk:
"Enhver muskel som ikke skal brukes og som blir brukt, er med på å ødelegge svingen"

p.s. har du sett mye på "Stack & Tilt" ? I etpar av svingene var du faktisk svært nær en slik sving.
Dessuten har du ballen langt fram fordi du kompenserer med din sideveisbevegelse. For deg og din sving er altså din ballplassering riktig.
p.p.s Det står på videoen "mid iron", men jeg gjetter at det er 4 jern. Det forsvarer også din ballplassering som var langt frem. Men altså igjen. Det er riktig for deg fordi du har en så stor sideveis bevegelse at ved impact har du ballen på rett posisjon.
Dette er din sving og den fungerer.
Etter min smak har du for mye unødig kroppsbevegelse.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

Jeg hater stack & tilt :D Og jeg vet ikke hvorfor jeg har tilegnet meg alle disse feilene, det der med sideforskyvning er noe jeg alltid har slitt med, men begynte å få orden på det ifjor høst. Nå er det tilbake til det vanlige igjen :(

Husker at jeg forsøkte å tenke at kroppen min fungerte som en strikk med feste i hoftene som holdt igjen og så snurret meg tilbake. Det hjalp litt mht sideforskyvningen.

Tror også at videoene ikke er alt for representative, mye pga forandringen proen anbefalte meg. En konsekvens av at jeg står for langt fra ballen blir jo at svingen blir flakkere, og jeg føler at jeg tar mye mer i med feil muskler gjennom svingen. Har også mistet mye lengde på carry, men som en følge av måten svingen er på nå så får jeg en naturlig draw i slaget så den sammenlagte lengden er omtrent den samme.

Føler at pillet mitt har fått lide unødvendig mye pga dette og at det nok er en stor årsak til ustabiliteten i jernslagene mine.

Skal ta med meg tipsene dine i bakhodet i rundene jeg skal spille i helga, men er redd for at det fort kan gjøre ting verre. MÅ få kommet meg til rangen og øve!

PS: Det er en 6-jern og ja jeg har ballen for langt frem, er nok også en årsak til at jeg har en tendens til å hakke ballen litt for ofte, og ikke minst miste høyde. Det kan også fort føre til en slags kompensasjon med sideforflyttning.

Jeg skal ha to tanker i hodet mitt i morgen: Nærmere ballen, og riktig ballposisjon, så får jeg se om bare de to endringene forandrer på resten av svingen. Skal se om jeg får filmet det da også. Det gikk ikke å få filmet ballen på rangen på Haga pga at de har en metallskinne foran som beskytter for skjeve treff.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

Kajpp oppdatering. Jeg fikk ikke trent noe i helga, men spilte to runder på Hakadal. Stilte meg konsekvent mere riktig i forhold til ballen, og hadde en tanke i hodet hele tiden: minimer sideforskyvning. Fikk filmet svingen men har klart å slette den i fylla i løpet av helga, men uansett så såg det vesentlig bedre ut, bortsett fra sideforflyttningen der jeg fortsatt har en del å jobbe med.

Kort sagt så ga det store forbedringer. Fikk veldig god kontroll på jernspillet og ble mye mer stabil i missene mine så det var enklere å rette opp feil. På lørdagen hadde jeg hele 50% greentreff og var veldig fornøyd med spillet. Det samme hadde jeg på søndagen, men desverre ødela nærspillet begge rundene. Jeg gikk 7 over par på lørdagen, men kunne fint ha brukt minst 5 slag mindre, og da snakker jeg ikke om "kunne ha, burde ha", men rett og slett slag som jeg på en god dag definitivt ikke hadde bommet.

Føler at jeg har bedre kontroll på svingen nå, så da blir det nærspillsfokus de gangene jeg får trent fra nå, og når det sitter så får jeg begynne å fininnstille svingen. Men på den andre siden så er det kanskje fornuftig å fortsette å arbeide med den nå som jeg allerede er i ferd med å gjøre store forandringer? Tenker da at hvis jeg ikke følger det opp og sier meg fornøyd så kan det fort være at jeg tilegner meg flere feil i løpet av sesongen ...

Jeg har så lyst å få tilbake "min ungdoms sving"! :lol:
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by JanB »

Solaar wrote:Kajpp oppdatering. Jeg fikk ikke trent noe i helga, men spilte to runder på Hakadal. Stilte meg konsekvent mere riktig i forhold til ballen, og hadde en tanke i hodet hele tiden: minimer sideforskyvning. Fikk filmet svingen men har klart å slette den i fylla i løpet av helga, men uansett så såg det vesentlig bedre ut, bortsett fra sideforflyttningen der jeg fortsatt har en del å jobbe med.

Kort sagt så ga det store forbedringer. Fikk veldig god kontroll på jernspillet og ble mye mer stabil i missene mine så det var enklere å rette opp feil. På lørdagen hadde jeg hele 50% greentreff og var veldig fornøyd med spillet. Det samme hadde jeg på søndagen, men desverre ødela nærspillet begge rundene. Jeg gikk 7 over par på lørdagen, men kunne fint ha brukt minst 5 slag mindre, og da snakker jeg ikke om "kunne ha, burde ha", men rett og slett slag som jeg på en god dag definitivt ikke hadde bommet.

Føler at jeg har bedre kontroll på svingen nå, så da blir det nærspillsfokus de gangene jeg får trent fra nå, og når det sitter så får jeg begynne å fininnstille svingen. Men på den andre siden så er det kanskje fornuftig å fortsette å arbeide med den nå som jeg allerede er i ferd med å gjøre store forandringer? Tenker da at hvis jeg ikke følger det opp og sier meg fornøyd så kan det fort være at jeg tilegner meg flere feil i løpet av sesongen ...

Jeg har så lyst å få tilbake "min ungdoms sving"! :lol:
Dette høres lovende ut Solaar. Kom med tall for nærspillet så skal vi analysere litt. Hva er GIR og Put. Hva er lengden på siste put.

Dersom du jobber litt seriøst med svingen nå, så skal du ikke forvente alt med en gang, men det var gøy å høre at du merket forbedring. En ting du skal gjøre for å få tilbake "ungdomssvingen" er å ta i mindre. Kjør saktere ned og konsentrer deg om å gjøre en "vakker" sving og ikke slå ballen. MAO gjør den like pen og riktig som du gjør prøvesvingen. ;)
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

Hehe, hadde du sett øvingssvingen før den driven jeg filmet så hadde du ikke sagt det. Rangen på Haga er veldig merkelig på den måten at alle utslag er inndelt med metallstolper. Når jeg tok et skritt tilbake for å ta øvingssving så dunket jeg driveren rett inn i en av disse stolpene og bulket kølla :lol:

Selv om statistikk ikke lyver så føler jeg at den er litt urettferdig og ikke helt gjenspeiler spillet mitt bortsett fra på noen områder. Her er den:

Putter pr runde 33.47
Putter pr hull 1.859
Putter pr GIR 2.103
Putter oppdelt (0/1/2/3/4) 2/76/192/35/1


Dette stemmer med slik jeg føler det selv. Jeg er ikke venn med putteren i det hele tatt, men får vel skylde meg selv når jeg omtrent aldri øver på dette området. Jeg er håpløs på å bedømme fart for lange avstander og jeg har en tendens til å "overlese" greenene. Alt for ofte slår jeg min første putt alt for langt eller alt for kort, og skulle jeg en gang i mellom treffe riktig på avstanden så har jeg ofte lest putten feil. Jeg er veldig sikker på putter fra 2 meter og inn, der bommer jeg sjelden.

At tallet for putter pr GIR er høyt har selvsagt også med avstand til hullet å gjøre men jeg mener bestemt at det er puttingen som må ta størsteparten av skylden for denne dårlige statistikken. Eksemplet er rundene jeg spilte i helga hvor jeg hadde maange gode birdie-sjanser men ikke klarer å omsette de i et godt resultat og noen ganger ender det til og med opp med bogey eller verre. Jeg firputtet f.eks på hull 9, Ikke bra.

Avstandene jeg har til hullet er forsåvidt ofte ganske lange, men jeg merker en klar forbedring på det området uten at puttingen har blitt noe bedre for det.

Ant GIR pr runde 6.8 (37.9%)
Ant GIR+1 pr runde 14.2 (79.1%)
Fairwaytreff pr runde 63.7%
Scramble ved greenbom 22.6%
Scramble ved f.w.bom 30.6%


Jeg er veldig fornøyd med mine fairwaytreff og jeg er veldig streng med føring av denne statistikken. Dette er det siste området jeg trenger å jobbe med. Ballen havner stort sett der jeg vil at den skal lande.

Når det kommer til GIR derimot er jeg ikke fornøyd. Jeg må treffe fler greener, spesielt siden jeg ofte ligger bra til etter utslagene mine. Jeg har ikke så veldig mange skjeve treff men bommer ofte på avstand. Det er sikekrt mange årsaker til dette men først og fremst må jeg få målt opp avstandene jeg slår med hver enkelt kølle. Noen som vet en god måte å få gjort dette på uten å gå til innkjøp av en skycaddie? :D

Jeg har et stort forbedringspotensiale på slag fra 120 m og inn, jeg har alltid trodd at dette var noe jeg var god på men har oppdaget med hjelp av statistikkføringen at dette faktisk er en av mine største svakheter. Siden jeg stort sett spiller fra gul tee så har jeg innimellom gyldende birdie-muligheter etter et godt utslag, men altfor ofte bommer jeg på sikte, avstand og ikke minst duff/topping av pitcher (det siste har jeg begynt å bli bedre på etter å ha øvd litt på det for en uke siden.

Videre ser jeg jo at jeg ikke er spesielt dyktig til å hente meg inn ved bom på fairway og/eller green. Muligens er jeg litt for kravstor og burde heller akseptere et slag mer enn planlagt.

Sandsave 17.2% (5/29)
Chipsave 40.1%


Disse statistikkene er ikke på noen måte representative for mitt spill føler jeg. For det første skal sandsaveprosenten min være mye høyere fordi jeg av en eller annen grunn har ført gal statistikk på dette og først oppdaget det i helga. Tipper den ligger nærmere 30%, som forsåvidt ikke er så bra heller. Føler meg ikke spesielt komfortabel når jeg står i greenbunker mens fairwaybunkere har jeg stort sett null problem med.

Chippingen min derimot, DEN er håpløs den. På lik linje med puttinga så er avstandsbedømmelsen ikke bra. Jeg gjør omtrent de samme feilene her også. Teknikken er god og jeg treffer ballen riktig. Jeg er også flink til å variere kølle å chippe og bruker stort sett 8, pitch, 52, 56 og 60-grader. Har etterhvert funnet ut at det er vanskelig å chippe med de mest loftede køllene så derfor har jeg bestemt meg for å slutte med det med mindre lie'n er optimal.

Snittscore fordelt pr parhull
Par 3 3.78
Par 4 4.79
Par 5 5.6


Dette forsterker vel på en måte inntrykkene mine. Presisjonen på jernslagene/innspillene mine må bli bedre. Jeg treffer for sjeldent green på par-3 hullene og scorer unødvendig høyt på de. Jeg er også at par-5 scorene godt kunne vært lavere hvis jeg bare kunne behersket meg og planlagt slagene mine litt bedre.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by JanB »

Jeg kopierer ikke innlegget ditt da det er så mye jeg vil referere til. Foretar derimot en ref. til der jeg vil putte noe inn.

Du har ganske så rett i at det er fra 120 du kan korte ned minst 5 slag per runde. Tar vi med litt på pitch og chip kommer vi opp i 8-10 slags redusering. Hva sier du til det?

La meg bare ta en forutsetning: Du har ikke lenger noe problemer med lengder fra gult (uansett bane). Det vil si at det er ikke lengden som gjør at du ikke kjører GIR på par 4, det er nøyaktigheten.

Du bør ligge noe lavere på putter ja. Jeg er svært missfornøyd om jeg har over 30 på en runde. Med ditt HCP bør du ligge under. Mål bør være 29.
Det er en for høy 3-putt statistikk. Den skal vi få ned.
Dersom greenene er både venstre og høyre - gi F... kjør rett.
Tren mer med lukkede øyne og tren mer UTEN å se lengden. Tren mye lengdetrening. Spill mot greenkant.
Dersom du sier du er bommer sjelden på 2 meters putt (vi snakker om 90% sikker) er jeg imponert. Da snakker vi om en 6 foter. Da er du VIRKELIG dårlig chipper. Vi komer tilbake til dette.

GIR og Scramble er ok. Det bekrefter igjen at du har lengdene inne, men sløser bort fra 20 meter.
FW treff er kjempebra.

Chipsave på 40% er dårlig. Det kommer jeg tilbake til

Du skal definitivt kutte ut lavere jern enn PW på chipping. Lær deg avstandene på chip med PW-9i-8i-.....5i
Loft mer enn PW er ikke egnet for chip.
Kjør en fast lengde på baksvingen og lær deg hvordan dette har innflytelse på lengden. Det er faktsisk ikke sjelden jeg chipper med et 7 jern.
Lær deg rull-lengden på de forskjellige jerna og stol på det neste gang. Jeg er overbevist om at du kommer til å synes det er det cooleste slaget du gjør. Personlig har jeg høy scramble der jeg har lav GIR. Det betyr at jeg chipper godt. Har du lav GIR får du selvsagt mange putter (høh... om du ikke er på Touren da)
Disse kommentarene er sånn grovt sett det du trenger for å jobbe videre. Skulle gjerne kjørt deg på et 3 dagers nærspillkurs. Ha en fortsatt fin treningsøkt.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Kaffekannen »

Dette var interessant lesing Jan. Jeg vet ikke om det er riktig(god nettikette) å invadere treningsbloggen til Solaar, men kunne du beskrevet en korrekt chip med f.eks. 7i? Jeg føler jeg mister kontroll ved å bruke lavere loft en 9i. Derfor chipper jeg som oftest med 54 grader.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

Dine observasjoner om statistikken er helt riktige Jan. Jeg er ingen god chipper. Og jeg tror at den "dårlige" puttingen min henger mye sammen med det pga at jeg har fått en tanke i hodet mitt om at jeg ikke er en god putter lengre, mens det egentlig er andre deler av spillet mitt som gjør at jeg putter dårligere.

Det interessante for meg er at når jeg var ung og spilte til rundt 3-4 i hcp så var alt fra 100m og inn "a piece of cake", inkludert chipping. Jeg var rett og slett rå på chipping. Og når jeg tenker på det så hadde jeg ikke noe annet enn PW og SW (som var en naturlig del av jernsettet mitt) i bagen. På den tiden chippet jeg med stort sett alle køllene i bagen og syntes selv (akkurat som du sier) at det kuleste jeg gjorde var å lime en 5-jerns chip fra ene enden av green rett inntil flagget.

Men nå har jeg jo nettopp kjøpt meg tre sprellendes nye wedger og tenker at jeg må bruke de, hehe.

Men ja, jeg skal gå litt i skammekroken og "back to basics" når det kommer til det området. Skal trene og spille i morgen og resten av helga så håper å komme med noen tilbakemeldinger allerede da.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

Kaffekannen wrote:Dette var interessant lesing Jan. Jeg vet ikke om det er riktig(god nettikette) å invadere treningsbloggen til Solaar, men kunne du beskrevet en korrekt chip med f.eks. 7i? Jeg føler jeg mister kontroll ved å bruke lavere loft en 9i. Derfor chipper jeg som oftest med 54 grader.
Jeg blir bare glad jo flere som invaderer min treningsblogg jeg, jo flere innspill jo bedre :)

Jeg tror at jeg med 99% sikkerhet kan svare på spørsmålet ditt. En korrekt chip med en 7i utføres på akkurat samme måte som en chip med en hvilkensomhelst annen kølle.

Det Jan beskriver i korte ordelag for meg over er oversatt omtrent slik:

Still deg opp ved en øvingsgreen og velg en hullplassering som er f.eks 7 m fra greenkanten. Så stiller du deg ca en meter fra greenkanten og chipper med forskjellige køller til du finner den køllen som lander rett der greeenen begynner og ruller resten av veien. Så stiller du deg to meter unna og gjentar samme prosedyre osv. Hvis du i tillegg varierer dette med å velge et hull som er enten nærmere eller lengre unna så vil du forstå hvor viktig det er å bruke forskjellige køller når det kommer til chipping.

Jeg kom på en øvelse jeg brukte å gjøre mens jeg satt og skrev det her. Jeg har selv brukt den allerede i år når det kommer til pitching.

Bestem deg for et komfortabelt punkt i baksvingen av chippen, f.eks akkurat når venstre hånd passerer høyrebenet ditt. Så chipper du masse baller fra nøyaktig samme sted, inn på en green, med forskjellige køller. Alt mens du har helt lik baksving. Dette vil lære deg mye, bl.a vil du kunne se hvor langt en ball flyver i lufta når du chipper med PW kontra f.eks 8i, og du vil se hvor langt de ruller også. Veldig lurt å øve på.

Jeg har brukt nesten den samme øvelsen når det kommer til pitching, dvs jeg har funnet ut avstandskontroll på slag som ikke er fulle. Jeg har da slått 4 forskjellige slag med mine 3 forskjellige wedger og målt ca avstand på de. Det første slaget er fullt, neste slag går jeg ikke lengre bak i svingen enn skuldra, det tredje slaget opp til hofta, og det siste i knehøyde. Hvis jeg med suksess kan gjenta dette gang etter gang så har jeg plutselig 12 forskjellige avstander jeg er mer eller mindre sikker på når jeg er ute på banen. Dette er kanskje et av de lureste tipsene jeg liker å gi til andre folk. Prøv det ;)

Og når det gjelder chipping så må jeg bare presisere at der er det ikke nødvendigvis selve lengden på baksvingen, men mer hvilken kølle du velger som avgjør distansen. Prøv deg frem, men husk å tenke at du skal ha samme baksving hele tiden. Når du så kan det så kan du begynne å variere lengden på svingen.

Den største fordelen med dette er at det eliminerer den s.k "følelsen" og gir deg flere slag som du faktisk er helt trygg på.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by hanso87 »

Solaar wrote:Bestem deg for et komfortabelt punkt i baksvingen av chippen
Spennende lesing. Mye å lære, mye å tenke på.

Problemet mitt på å finne en komfortabelt punkt i svingen er at jeg må så langt tilbake at det ikke blir forsvarlig å bruke på 10meters pitch osv. Ser her det er mye å trene på. Regner med utover sommeren den blir en del slik type trening. Både med wedge på feks 40-50-60 meters lengder. samt en del putting og pitching..
Lykke til med spillet solaar;)
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

Men hvor mange wedger har du ?
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by hanso87 »

Solaar wrote:Men hvor mange wedger har du ?
50* AP1 wedge.. 54. og 60 spinned milled wedger. så 3 da.. 50* går 100 meter. 54 går kanskje 80.. å 60* går 50ish.. men på 60* sliter jeg med å svinge fult igjennom for da blir det oftest bare dårlig slag. regner det har noe med hvor redd jeg er for å svinge fult igjennom..
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Kaffekannen »

Solaar wrote: Jeg blir bare glad jo flere som invaderer min treningsblogg jeg, jo flere innspill jo bedre :)

Jeg tror at jeg med 99% sikkerhet kan svare på spørsmålet ditt. En korrekt chip med en 7i utføres på akkurat samme måte som en chip med en hvilkensomhelst annen kølle.
Dette svaret freistar meg til å fortelja ei lita historie: "En mann kommer gående på landeveien når en luftballong kommer sivende ned over han. En mann lener seg ut over kanten på ballongen og roper: Vet du hvor jeg befinner meg? Mannen på veien ser på ballongen og svarer rolig: Du befinner deg i en luftballong ca 3 meter over bakken... Mannen i ballongen svarer: Du er muligens ingeniør du? Ja, svarer han andre, hvordan visste du det? Vel, svaret du ga meg er 100% korrekt og kan egentlig ikke kritiseres, men det hjalp meg likevel ikke overhodet, svarte mannen i ballongen lettere irritert. Mannen på gaten ser på den andre og sier; Du jobber i ledelse du, ikke sant? Jo,det gjør jeg, hvordan visste du det? Mannen på gaten ser opp og svarer: Du vet ikke hva du gjør, hvor du er eller hvordan du har kommet deg der, og ingenting har forandret seg etter du traff meg, men nå er det plutselig min feil..."

Er du muligens ingeniør ;) Som sagt chipper jeg på en måte som gjør at 5,6,7 og 8 ikke fungerer for meg. Jeg får dårlig balltreff og lite følelse. Siden putting med nevnte køller er anbefalt fra mange hold, lurer jeg på om jeg gjør noe teknisk feil i min chipsving.
Solaar wrote: Jeg kom på en øvelse jeg brukte å gjøre mens jeg satt og skrev det her. Jeg har selv brukt den allerede i år når det kommer til pitching.

Bestem deg for et komfortabelt punkt i baksvingen av chippen, f.eks akkurat når venstre hånd passerer høyrebenet ditt. Så chipper du masse baller fra nøyaktig samme sted, inn på en green, med forskjellige køller. Alt mens du har helt lik baksving. Dette vil lære deg mye, bl.a vil du kunne se hvor langt en ball flyver i lufta når du chipper med PW kontra f.eks 8i, og du vil se hvor langt de ruller også. Veldig lurt å øve på.

Jeg har brukt nesten den samme øvelsen når det kommer til pitching, dvs jeg har funnet ut avstandskontroll på slag som ikke er fulle. Jeg har da slått 4 forskjellige slag med mine 3 forskjellige wedger og målt ca avstand på de. Det første slaget er fullt, neste slag går jeg ikke lengre bak i svingen enn skuldra, det tredje slaget opp til hofta, og det siste i knehøyde. Hvis jeg med suksess kan gjenta dette gang etter gang så har jeg plutselig 12 forskjellige avstander jeg er mer eller mindre sikker på når jeg er ute på banen. Dette er kanskje et av de lureste tipsene jeg liker å gi til andre folk. Prøv det ;)

Og når det gjelder chipping så må jeg bare presisere at der er det ikke nødvendigvis selve lengden på baksvingen, men mer hvilken kølle du velger som avgjør distansen. Prøv deg frem, men husk å tenke at du skal ha samme baksving hele tiden. Når du så kan det så kan du begynne å variere lengden på svingen.

Den største fordelen med dette er at det eliminerer den s.k "følelsen" og gir deg flere slag som du faktisk er helt trygg på.
Dette var kjempegode treningstips og skal brukes så snart jeg finner en konsistent chipsving ;)
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

Har spilt to runder siden sist og må si at jeg føler at jeg begynner å bli litt mer stabil. Spesielt jernkøllene mine begynner å sitte og jeg treffer fler GIR. Har også eliminert de verste scorene og ikke vært i nærheten av noe verre enn dobbelbogeys.

Jeg har imidlertid fortsatt store problemer med mitt nærspill, jeg har en elendig statistikk for scrambling ved greenbom, og forsåvidt også ved fairwaytreff men det siste er i forbedring nå som jernslagene sitter bedre.

Pitching - Her begynner det å ta form og jeg oppnår til tider svært gode resultater. Jeg snakker da om avstander fra ca 30 m og inn dit hvor jeg går over til chipping (fra ca 5 m fra green avhengig av flaggets plassering). Oftere og oftere bare to slag, sjelden mer enn tre. Det er jeg fornøyd med foreløpig.

Chipping - Her suger jeg fortsatt, men på den siste runden (igår) så begynte det å sitte. Jeg fant ut at det var så enkelt som det var for resten av spillet: sideforskyvning. I chippingen snakker jeg ikke så mye om sideforskyvning av hele kroppen, men av skuldrene. Så jeg har litt fremgang, men myye å gå på. Tror også at jeg skal være litt mindre aggresiv på mine innspill for å unngå de vanskeligste chippene. Jeg har ofte chipper i nedoverbakke som skal løftes en til to meter inn på en green der flagget står kort, noe som tyder på at jeg ofte går akkurat over green. Har nemlig en vane med å legge på en kølle mer enn det jeg tror fordi jeg tidligere hadde en tendens til å slå for langt.

Bunkerslag - Har null problem fra fw-bunkere, er elendig fra green-bunkere. Igjen, dette tror jeg også har med sideforskyvning å gjøre, siden jeg varierer svært i mine balltreff. Jeg går fra å ta alt for mye sand, til å ta den helt rent og slår over green. Regner med at det er morsomt å se på for de som spiller med meg, her har jeg definitivt ikke singelhcp-nivå. Men heldigvis treffer jeg fler greener nå, så jeg unngår som regel bunkere.


Jeg har slitt med veldig dårlig balltreff og både toppet og duffet mine slag. Så jeg fokuserte veldig på dette med sideforskyvning igår og endte opp med en kraftig forbedring i alt fra approach-slag til chipping. Imidlertid ble mine utslag og lengre jern/woods slag lidende da jeg ofte kom for tidlig med skuldre, armer og spesielt hender som resulterte i ivrige hooker og noen uønskede drawer. Jeg er alikevel ikke spesielt urolig for det siden jeg tror at det er mer et spørsmål om timing og lett kan fikses på rangen. Må nok også se over grepet for å ikke få for aktive håndledd, jeg har hittil spilt med et ganske sterkt grep. Jeg må også få målt lengden på jernslagene mine for å få flere greentreff og unngå de vanskeligste slagene rundt green.

Observasjonene til Jan har hjulpet meg føles det som, og filming av egen sving har gjort meg veldig oppmerksom på mine verste feil. Nå til nærspillet :)

PS: Siden det er diskutert tidligere i tråden om hva som kan forårsake problem med chipping; kanskje dere har akkurat det samme problemet som meg - at man blir for aktiv med enten underkroppen eller får sideforskyvning av skuldrene. Klarer ikke helt å komme på en god øvelse for å rette opp dette, så tips mottas med takk!
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Kaffekannen »

Hmm... Hva tenker du egentlig på når du sier "sideforskyvning med skuldre"? Jeg får liksom ikke det til uten at bena hjelper til.

Jan har sikkert noen fine øvelser til deg, men jeg skal gi deg mitt tips. Vekt på venstrefot. ikke litt, men unaturlig mye. Dette, sammen med selvfølgelig knekte, låste håndledd og kun vridning i skuldrene gir meg gode stabile chipper. Det er når jeg prøver på alt annet snusk og tulleri jeg får problemer
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

Spilte en ny runde på Hakadal på fredag og må si at spillet virkelig begynner å sitte. Det er bare et tidsspørsmål før de riktig gode scorene kommer.

Jeg slurvet en del og hadde mye uflaks på noen hull, men alikevel klarte jeg å gå på 79 slag.

Hadde bl.a veldig uflaks på hull 4 hvor ballen treffer et hardt område på fairway og spretter nesten 90 grader ut i ekstremt tykk rough. Jeg brukte to slag på å komme meg ut av det verste, men låg fortsatt i roughen. Fikk dårlig kontakt med ballen på innspillet som førte til at ballen fikk litt mte fart og ikke klarte å stoppe på green. Fikk en vanskelig chip i bratt nedoverbakke fra hardt underlag. Synes jeg gjorde et bra slag derifra men klarte alikevel ikke senke putten og endte opp med en kjip trippelbogey.

På hull 15 slo jeg rundens to-tre dårligste slag og ble hardt straffet. Utslaget med min jern-6 fikk et tynt treff og gikk litt ut til høyre, som resulterte i at jeg låg ca 165m til forkant av green. Velger jern-5 og tok i litt for mye, slaget hooket seg kraftig ut av banen. Droppet en ny ball og slår et tilnærmet identisk slag. Går frem uten håp om å finne noen av ballene og irriterer meg over at jeg kanskje må stryke hullet og ikke kunne registrere en komplett slagrunde. Finner den første out-of-bounds, men den andre var innenfor ... i en halv meter høyt gress :( Kommer meg ut, chipper inn og toputter for en 8'er.

Hull 18 var et skikkelig slurvehull. Slo et veldig godt utslag men duffer mine tre (!) neste jernslag. Ligger langt fra hullet og putter to ganger for en dobbelbogey. Banens dårligst gjennomførte hull, kun pga mangel av konsentrasjon.

Resten av runden var veldig bra og scoren der reflekterer spillet mitt bedre. Jeg klarte bl.a bogey på hull 13 etter å ha slått utslaget out of bounds så det var en moralsk birdie :) Hadde rundt 4 birdieputter som gikk hullkant-ut etc. Selv om jeg hadde 32 putter så er jeg relativt fornøyd med puttingen, jeg hadde tross alt 12 greentreff (67%) og dermed flere førsteputter som var litt lengre enn normalt. Har fortsatt mye å jobbe med på og rundt green, men det går bedre nå. Spesielt lange halvslag og pitching sitter veldig bra, jeg føler meg svært trygg når jeg skal slå slike slag.

Hull 4+15+18 = 9 over par
Resten = 1 under par

Det er klart at man kan aldri regne slik, en runde vil jo alltid innholde flere feil, men jeg føler virkelig at spillet mitt fortjente en mye bedre score. Jeg lå ann til noen sikre birdies flere ganger men klarte med dårlig konsentrasjon å ødelegge litt for meg selv. Låg bl.a 160 m fra green på hull 6 (par 5)etter en kanondrive men duffer andreslaget og ender opp med par. Hull 10 driver jeg green og putter en lang førsteputt som snur i hullkanten, slurver med andreputten og ender opp med en svært tullete 3-putt for par. Har også flere andre gode muligheter men fikk mye stang ut. Så alt i alt, her var det mye mer å gå på.

Men med mine 3 birdies gikk jeg opp til en birdie i snitt pr runde, og det er jeg veldig glad for :)

Sliter fortsatt litt med chipping, putting og mangel på konsentrasjon. Må være litt tidligere på banen for å varme opp og jeg må sørge for å spise underveis (jeg har med meg mat men glemmer å spise når det går bra). Føler at det fundamentale i svingen er bra nå:
Har veldig god kontroll på grep og varierer det litt alt etter hvilket slag jeg skal slå.
Slapper mer av underveis og oppnår bedre oppvridning med mer stabilitet i svingen.
Har veldig godt sikte og treffer ofte i området jeg ønsker å lande.
Ballplassering er bedre, men jeg slurver av og til her.
Positur begynner å bli bra, men må terpes en del på rangen, spesielt rygg.
Jeg har ikke tenkt å gjøre noen flere store forandringer på svingen i løpet av sesongen tror jeg, må bare få filmet meg selv en gang eller to til for å se om det nå går slik jeg i hodet mitt tenker at det ser ut.

Alt i alt er jeg fornøyd med progresjonen de siste to ukene. Gleder meg til mye spill i de nærmeste ukene når jeg skal til Skåne og Sørlandet.


Kaffekannen: Med sideforskyvning av skuldrene så mener jeg at overkroppen beveger seg sidelengs når jeg svinger, men ja underkroppen henger nok med. Har funnet ut at dette er min store feil overalt i spillet og at det får større utslag jo kortere slag jeg slår. Det henger nok sammen med den unaturlige posisjonen jeg har stått i og at ryggraden ikke har vært rett. Jeg har fått et veldig ustabilt treff og holdt mye på med både duffing og topping av slagene mine. Men nå har det definitivt begynt å løsne så nå regner jeg med at stabiliteten kommer så snart jeg får kommet meg avgårde og trent nærspill noen dager.

PS: Så nær var jeg HiO på hull 11 på fredag:

Image

(bildet er tatt fra siden, så ballen ligger egentlig rett bak hullet)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by JanB »

Fornøyelig lesning Solaar.
Dette er en runde du definitivt skal lære mye av. Jeg trenger ikke komme med noen kommentarer. Du har selv gjort det perfekt. Slurv, Ukonsentrert og Overmodig er vel de tre ordene som skal brukes når vi ser på de tre hullene som ødela. Resten er faktisk bedre enn forventet.
Det er altså nå viktig å gå inn i de tre skandalehullene en gang til. Ta de for deg og plukk de fra hverandre. Tenk igjennom hvordan du ikke skulle ha havnet i uføret. Hamre resultatet av dine nye beslutninger inn i treningsloggen din.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

Har nesten ikke fått spilt noe de siste ukene. Trodde jeg skulle få mye tid nå i ferien, men har blitt kommandert ut av madammen, vi har nemlig en liten jungel som skal gjøres om til hage. Rakk alikevel en runde i helga, men det gikk ikke spesielt bra.

Kom opp til banen i relativt god tid og rakk å chippe, putte og slå noen baller på rangen. Kjente med en gang at ukens arbeid hadde gjort sitt for å ødelegge golfsvingen. Var helt skutt i rygg, mage - ja stort sett hele overkroppen. Hadde ingen rytme i svingen og visste at dette kom til å bli en tung runde. Fikk alikevel en god følelse rundt green og tenkte at å prestere der, kunne bli dagens mål i stedet for fokus på score.

Startet helt håpløst. Traff ikke et eneste slag på de 5 første hullene, og da mener jeg virkelig ikke et eneste. Etter fem hull hadde jeg bogey, dobbel, dobbel, dobbel, bogey, og vips hadde jeg brukt opp alle slag + litt til.

Jaja, tenkte jeg, ikke vits i å gråte over dette - visste jo at det kom til å gå slik. Bestemte meg for å ha et enkelt fokus for resten av runden og det var "slapp av, rolig sving". Det bruker som regel å være den beste medisinen :)

Det ga fort resultater, men jeg følte virkelig at jeg kjempet skikkelig på hvert eneste hull. Klarte å gå et slag over mitt hcp på de resterende tolv hullene og spilte faktisk ganske bra. Det var fortsatt mange sleivslag pga dårlig rytme, ballene gikk hit og dit og det fantes ikke det spor av én konsekvent feil.

Bortsett fra hull 14 (par 3, 140 m), der jeg slo et perfekt utslag rett mot flagget med jern-7 (flagg langt bak, litt oppoverbakke) bare for å se ballen fly over green og oppdager at jeg har valgt jern-6 i stedet, hehe. Kommer frem og oppdager at ballen har lagt seg limt inn til bakkant av bunker slik at jeg var nødt til å erklære den uspillbar og droppe ut. Hadde da en chip/pitch på ca 5 meter over en bunker, i nedoverbakke, til et flagg som sto et par meter inn på green. Klarte meg med dobbelbogey og var faktisk fonrøyd med det. Slo faktisk ingen dårlige slag på det hullet. Pitchen var bra, og putten etter det var også bra, men gikk hullkant ut.

Nok om det. Hadde 50% greentreff på de siste 12, det var veldig bra siden jeg hele tiden slet mot meg selv. Vil si at resten av runden gikk bra pga pur vilje og konsentrasjon. Det skal jeg huske til en dag hvor jeg faktisk spiller godt!

Gleder meg til å bli ferdig med hagearbeid og ha to ukers ferie med forhåpentligvis 5-10 golfrunder. :)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Jo eldre jeg blir - jo bedre var jeg

Post by Solaar »

Jeg klikker på spillet mitt!!!
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Post Reply