Blogg1

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Trulspils
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2013, 15:54
Hcp: 8,1

Blogg1

Post by Trulspils »

Halloen!

Tenkte jeg skulle skrive blogg, og håper på tips og triks til hva jeg kan bli bedre på! Begynner på tredje sesongen i år, og har spilt mye på simulator for å opprettholde sving og følelse.

Om meg:
Hcp: 20.4
Snitt 7 jern: 140 m
Køller:
- Driver (ny for året): Cobra white 9.5 grader stiff
- Wood'er og jern: Dunlop enhance, kjøpt brukt for halvannet år siden
- Putter: Sånn med to sikteballer på ;) funker fett!

Har vel som alle andre mål om å skrive meg ned i hcp og blir en mer stabil golfspiller. Kommer etterhvert til å poste resultater fra diverse runder jeg har gått, samt ting jeg føler har fungert bra/dårlig på de respekterende rundene.

Per dags dato sliter jeg litt med at jeg drar slagene mot venstre (3-4 grader på simulator) når jeg "drar til". Slår jeg rolige slag, retter ballbanen seg opp. Føler også at drivene mine er mye rettere nå etter bytte til driver med stivt skaft, og en oppsving som starter lengre fra- og er mer parallell med kroppen. Føler da at jeg kommer mer "utenfra og inn" på ballen.

T
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Blogg1

Post by furu »

Velkommen til forumet :)

Hvis du vil ha noen svingtips - det er mange flinke golfere her inne - så bør du nok filme svingen og laste opp til f.eks. youtube.

Kan være mange årsaker til at du drar slaget til venstre. Jeg gjør det også når jeg tar i litt ekstra. Da bruker jeg armene for mye, hoftene følger ikke med.
Instagram @christianfuru
User avatar
Trulspils
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2013, 15:54
Hcp: 8,1

Re: Blogg1

Post by Trulspils »

Takker for raskt svar! Skulle gått an å legge inn videoer direkte her, så man slipper å gå via youtube... men kan jo se hva jeg får til

- Så det du gjør da, er å få hoftene mer med i svingen da eller?
User avatar
Trulspils
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2013, 15:54
Hcp: 8,1

Re: Blogg1

Post by Trulspils »

Er det forresten noen som har tips angående golf- relatert styrketrening? Føler kanskje at balanse er noe en bør trene på...
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Blogg1

Post by Grønne greener »

Sånn "kettlesak" er in for tiden.
Sving mellom bena og over hodet. Når den er over hodet snurrer du rundt 180 grader. Fin styrkeøvelse for golf. :-)
User avatar
Trulspils
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2013, 15:54
Hcp: 8,1

Re: Blogg1

Post by Trulspils »

Takker for tipset, det skal prøves i morgen!

Spilte en fin runde på simulator i dag, på kapalua bay - en ganske lettspilt bane. Endte opp på +3, med to birdeys, hvorav den ene var chip-in fra 25 m.! Meget fornøyd med det!

Det føles ofte som om jeg slår bra med jern når jeg ikke slår så bra med driver og wood'er, og omvendt. I dag hadde jeg mye gode innspill med jern (8-P), men drivingen satt ikke som den skulle. Merkelige greier...

Får ekstrem backspinn på green når jeg spiller på simulator, men har hørt at det er vanlig. Tviler på at jeg klarer det ute

Nå er Woods og G-Mac på tv'en, og ølen i kjøleskapet - håper på en jevn finalerunde =D
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Blogg1

Post by furu »

Tren med strikk og slynge. Effektiv, generell trening for bevegelighet og styrke er bra. Mener jeg :) Mange her inne so mer veldig mye flinkere enn meg. Veggiss trener mye tror jeg. Du kan søke så finner du noen tråder med tips.
Instagram @christianfuru
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Blogg1

Post by Martin899 »

Kettlebells er veldig effektivt, som tidligere nevnt i tråden. Det samme med slynger. Baseøvelser er selvsagt viktig for å sette grunnpilarene.

Min personlige favoritt som jeg kjører 2-3 ganger i uken er at du erstatter golfkølla med en medisinball, og hiver den i veggen. Dustin Johnson har blitt veldig kjent for å bruke denne. Det er viktig å fokusere på få kraften fra hoftene her, slik at du ikke vender deg til å bruke armene.
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
User avatar
Trulspils
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2013, 15:54
Hcp: 8,1

Re: Blogg1

Post by Trulspils »

Hørtes grei ut den med medisinballen, skal prøve det hvis de har det på treningsstudioet.

Ser du kom deg ned i singel hcp på en sesong Martin99, det er jo mildt sagt imponerende!!
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Blogg1

Post by Martin899 »

Ja, den er utrolig effektiv, men anbefales ikke å kjøre den dagen før en runde - da orker man ikke å løfte kølla :p

Jo takk, hyggelig å høre. La igjen mange timer på treningsfeltet ifjord, og når det blir et par runder på 50 poeng, så går det fort.
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
User avatar
Trulspils
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2013, 15:54
Hcp: 8,1

Re: Blogg1

Post by Trulspils »

En liten oppdatering, generelt sett skuffet over at det har vært så mye kulde i det siste - men nå ser det heldigvis ut som varmen kommer

Har trent mye på range (bl.a. ~4 timer dagen i påsken) og funnet ut av endel generelle ting som gjør det lettere å slå presise baller:
- Mindre vertikal bevegelse i overkroppen
- Mer vekt på hælen, stod mye "på tærene" før
- Litt mindre bøy i knærene
- Stoppe på toppen av baksvingen, altså der køllehodet er på sitt høyeste (litt mindre lengde, men MYE mer presist!)

Har også prøvd meg litt på chipping med 50 grader wedge som gir backspinn på ballen, og har ved noen tilfeller fått det til (på vått rangegress). Da har jeg hatt ballen nærmere høyrefoten og hatt mye vekt på venstrefoten. Får lav ballbane, og ballen stopper fort opp og kommer evt. litt tilbake, herlig følelse!
User avatar
Trulspils
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2013, 15:54
Hcp: 8,1

Re: Blogg1

Post by Trulspils »

Lenge siden sist jeg skrev noe her, har ikke hatt tid - grunnet overdreven golfing :P Dagene består av jobb, kjapp middag, golf til 10 ca., kveldsmat, sove.

Har klart å karre meg ned til 18.1 i hcp nå, etter en god 39 poengs runde (med stryk på to hull!) - vant forresten min klasse den dagen da det var turnering :D Det skal sies at jeg har spilt mange, mange horrible runder også - så er ganske ustabil for tiden..

Har klart å kvitte meg noenlunde med slice på driver nå ved å stille meg ganske mye nærmere ballen, aner ikke hva det er som gjør det - men det funker! Får av og til noen monster hooker av dette, så det må endel trening til før slagene sitter skikkelig.

Tror jeg trenger mer trening på range, men skulle ønske det fantes range der man kan slå direkte fra gress.. jaja
User avatar
Trulspils
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2013, 15:54
Hcp: 8,1

Re: Blogg1

Post by Trulspils »

Nytt hcp: 17.1

Spilte 40 poeng på Sotra GK i går. Førsterunden gikk så som så, 17 poeng. Andrerunden, derimot - 7 par og 2 bogeys (de to bogeyene var begge 3- putt). Veldig fornøyd med nærspill og putting, MEN jeg drar slagene noe så hinsides mot venstre til tider, og må derfor sikte godt til høyre for målet. Jeg har et par teorier:
- Jeg står for nærme ballen
- Bruker armene for mye

Skal prøve å filme et slikt slag når jeg spiller golf neste gang, og legge det ut her. Noen som har noen gode treningstips, og som har fått orden på et slikt problem?
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Blogg1

Post by DuffyDuck »

Om du slår ballen til venstre så skal du faktisk sikte mer til venstre. Og motsatt for slice.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Blogg1

Post by DuffyDuck »

http://montescheinblum.wordpress.com/20 ... olf-swing/

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
User avatar
Trulspils
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2013, 15:54
Hcp: 8,1

Re: Blogg1

Post by Trulspils »

Takk for stalltips! Et eksempel på at denne teorien kan stemme er at desto mer jeg sikter til høyre, desto mer hooker eg slaget (80 % av gangene). Før hadde jeg også problemer med slice på driver, da siktet jeg til venstre for å kompensere- men det gjorde jo ikke noe på slicen. Så stilte jeg meg nærmere ballen og hadde fokus på å sikte rett mot målet med beina, og da gikk det veldig bra i mange tilfeller.

Dette skal definitivt prøves neste gang jeg er på range.

Har forresten kjøpt inn litt nytt utstyr:
- 60 grader RG wedge
- Taylormade RBZ tour hybrid, 2011 modell (22.5 grader) - til 1000 kr!
User avatar
Trulspils
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2013, 15:54
Hcp: 8,1

Re: Blogg1

Post by Trulspils »

Har funnet ut av hvordan jeg kan hindre de kjipeste pull hook slagene nå. Dette gjør jeg ved å kontrollere grepet i større grad med høyrehånden i svingen for å unngå å lukke køllehodet. Fungerer fint! Merker hvor viktig det er å trene målrettet på range - ikke bare slå for lengde og slikt.

Gikk 18 hull på Sotra GK igjen i dag. Første 9 med en birdie, fire par, fire bogey og en dobbel. Back 9 gikk også veldig bra, med 5 par, 3 bogeys og en dobbel. Totalt ble det 9 over par og 40 poeng. Nedskriving til 15.9 :D Sinnsykt fine forhold på Sotra i dag, anbefales på det sterkeste! Ballen tar godt tak på green på innspill, hadde på det beste en 1 meters rull etter landing fra 120 meter.
User avatar
Trulspils
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2013, 15:54
Hcp: 8,1

Re: Blogg1

Post by Trulspils »

Svingen min. Slår her med 8-jern, og lander vel omtrent 10 meter for mye til venstre (gult flagg). Noen formeninger?

User avatar
Trulspils
Rookie
Rookie
Posts: 33
Joined: 07 Mar 2013, 15:54
Hcp: 8,1

Re: Blogg1

Post by Trulspils »

Noen som har noe erfaringer med denne? (http://www.golfhandelen.no/no/artiklar/ ... maler.html)
Kan jo være veldig bra å ha i stuen og ellers på rangen!

Ellers har jeg kommet meg ned i 14.2 i hcp. Hadde to birdeyer på rad denne uken og på en annen runde ble det nesten HIO - men er fremdeles veldig ustabil. Merker at det er vanskelig å få til skikkelige slag med de lave jernkøllene, og også en Taylor made hybrid (tour) som er meget vanskelig å slå med. Burde kanskje ikke kjøpt tour versjonen, hehe
Post Reply