spiderboys spilleblogg

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Her i Trondheim er været nydelig, men litt vel kaldt enda. Tror rangen på Stjørdal skal være åpen fra denne helgen av, men har ikke kommet meg dit enda. Rangen på Være er ikke åpnet enda. Der er det sørpevått, så det er sikkert en klok beslutning. Byneset og Sommersetra er nok enda et stykke fra åpning av både range og bane.
Ergo blir det innendørsgolf. Var en runde på sim før helga. Og da satt endelig driveren skikkelig!
Drivet laaangt og stort sett rett. En skikkelig hook (!) og et par slicer, men mest rette lange slag. Mellom 230 og 250 meter er veldig gode lengder for meg. Så gjenstår det å se om jeg klarer å gjenta det samme utendørs.
Er seriøst lei av å vente på baneåpning nå. Vurderer å emigrere til vestlandet..... :lol:
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Snø i helga i trondheim har satt en effektiv stopper for utendørsstarten for min del. Noen ranger har åpnet, men så lenge det snør gidder jeg ikke stå ute og dunke ball. Dessuten stod det på hjemmesidene til Ranheim golfpark at det nå er forbudt å slå fra gresset der. Det er i såfall kroken på døra på den rangen for min del. De mattene er harde som stein, og albuen min tåler dem dårlig. Men det er mulig det er fordi det er tidlig på sesongen enda. Får vente og se om de åpner for gressutslag senere.

Ny runde innendørs på sim i dag. Sim-svingen sitter ihvertfall, men er veldig spent på hvordan det skal gå utendørs. Tror ikke simulatoren klarer å lese fade og draw skikkelig. Hører de som spiller med en naturlig draw sliter me at den blir lest som en push eller i verste fall slice.

Har fått trent mye putting i det siste. Det er positivt, men bortsett fra det verker jeg etter å komme meg på bane :!:
Hvis noen har kontakt med høyere makter: Gi oss finvær!
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Lenge siden jeg har fått skrevet noe. Men det har blitt en del golf i det siste. Stjørdal golfklubb har åpnet banen, og for en stand den er i :D
Nå er vi bare 2 dager unna at Trondheim golfklubb åpner Sætra og så enda en dag til Byneset åpner Syd-banen. Endelig litt vår i Trondheim, og vi har faktisk luktet på 20 grader også de siste dagene.

Vinterens trening har åpenbart betalt seg. Jeg har gått 2 gode 18-hullsrunder på Stjørdal og en skikkelig ræva runde. Tenkte å rekapitulere runden i dag. Det ble 40 poeng og en skikelig nedskriving til 13.7 i hcp :!: Kanskje sesongens mål om 11 i hcp kan gå greit? :D

Hull 1:
Par 3 142 meter
Det er en skikkelig høydeforskjell fra tee til green, med tee 5-6 meter høyere enn greenen. Jeg duffet et 8-jern skikkelig og endte opp 10 meter foran greenen, litt til venstre for flagget. Traff ballen godt på chippen og la meg 70 cm til høyre for hullet, altså riktig lengde på chippen. Satte putten for par og var godt fornøyd med åpningen.

Hull2:
Par 5 466 meter
Her er det et smalt utslag ut av skogen. Fairway åpner seg etter 100 meter og er bred og fin fram til 260 meter der vann krysser hele hullet.
En god drive på drøye 200 meter endte opp på venstre side av fairway. Herfra stiger det svakt opp mot greenen. En 3-hybrid derfra over vannet og til 100 meter fra green, men akkurat ut av fairway på høyre side.
Herfra slo jeg en P-wedge til midten av greenen. Flagg på høyre side var litt ukomfortabelt nært kanten. God stopp i ballen, og den endte opp 1 meter fra nedslagsmerke. Hadde god avstandsbedømmelse på den første putten fra 15 meter, og hadde bare en tap-in for par. Smilet var helt klart bredt på dette tidspunktet :D

Hull 3:
Par 4 400 meter
Dette hullet er tricky, med fairwaybunkere på 200-216 meter og vann foran greenen. I tillegg en ekstrem green med et lite platå øverst og en vanvittig helling mot fairway.
Utslaget her var meget bra, over bunkere med god klaring. 170 meter til flagget på innspillet. Dessverre dro jeg ballen til venstre med 3-hybriden og landet til venstre og forbi greenen. Jeg hadde nå en ekkel 20 meters chip med bare et par meter green å jobbe med før hullet, i tillegg til at greenen helt kraftig fra meg. Jeg valgte 60-grader og traff godt, fikk stopp på ballen, men ikke nok da den dro 3 meter forbi hullet. returputten var elendig og dro 2 meter forbi. Satte en ganske skjelven retur i kraftig nedoverbakke for dagens første bogey.

Hull 4:
par 5 501 meter
Matteutslag på dette hullet. OB langs hele høyre side og fairwaybunkere på venstre side. Pegget for høyt på utslaget og klarte å gå litt under ballen, noe som resulterte i at den gikk til himmels og ca 170 meter, men fairway og i god form. Klarte å komme meg fram til 100-metersmerket med en 4-wood, men til høyre i ganske tjukk rough. P-wedgen derfra la seg på høyde med hullet, men til høyre for greenen. Slurv med oppstilling får ta skylden for det.
Chippen ble litt for lang, og en dårlig førsteputt fra 5 meter endte en meter fra hullet. Bogey

Hull 5:
Par 4 329 meter
Utslaget ble en kjempehook som endte opp i roughen, like ved fairway på hull 2. Jeg hadde 130 meter igjen i sterk oppoverbakke og gikk for et 8-jern. Dårlig valg, for lite kølle. Hadde god balltreff, men nådde aldri opp og lå i roughen foran greenen. Chip til 5 meter fra og 2-putt for bogey.

Hull 6:
Par 3 118 meter
Her går det nedover. Veldig artig hull som er ganske utsatt for vind. Valgte pitchingwedge med full sving pga motvind. Vinden var litt sterkere enn antatt og endte på fringe i forkant av green. Chip med 56-grader og veldig godt balltreff, så mye at den stoppet litt fortere enn antatt. Her hadde jeg såpass mye green foran flagget at jeg kanskje burde valgt annen kølle. 2-putt fra 4 meter var helt greit. Ikke den enkleste greenen å lese fra der jeg lå.

Hull 7:
Par 5 440 meter
Et skogholt etter 200 meter, midt i fairway, eliminerer driver på dette hullet. Slo ut med 6-jern. Fryktelig duff, og ballen gikk 120 meter. Slo hybrid fra roughen over skogholtet inn på fairway. 150 meter igjen, og et nytt 6-jern. Og en skikkelig pull-hook rett i en dyp fairwaybunker 40 meter fra hullet. Her forsøkte jeg å slå en 50-grader inn på green men kom bare halvveis og måtte chippe de siste 20 meterne. God chip ga en mulighet for å redde bogey fra 3 meter. Satte putten og var alt i alt fornøyd med resultatet etter 2 dårlige slag på dette hullet.

Hull 8:
Par 3 135 meter
Et 8-jern med litt dårlig treff (tå) endte helt til høyre på green, flagget helt til venstre. Den første putten på 25 meter gikk 4 meter for kort. Helt ok putt derfra strøk hullkant og dro 20 cm forbi. Dagens første 3-putt og ny bogey.

Hull 9:
Par 4 256 meter
Et hull som stiger voldsomt oppover etter 150 meter. Driven ble en push ut til høyre, unngikk OB med et nødskrik. 90 meter fra hullet og en duff med 50-graderen betydde at det fortsatt var 15 meter igjen til greenen. Chippen ble alt for lang og endte på feil platå. En god førsteputt ga meg en mulighet til bogey, men la denne putten kort av hullet. Nok en 3-putt resulterte i dagens eneste doble bogey.

Hull 10:
Par 5 442 meter
En god drive så ut som den skulle gå klar av fairwaybunker, men traff raka som lå rett bak bunkeren og la seg litt kinkig til på bunkerkanten. 6-hybriden derfra traff jeg for tjukt og den spratt 50 meter bortover fairway. Jeg hadde nå 190 meter igjen til green. Med vann foran greenen og en bunker rett foran flagget. Jeg bestemte meg for å satse på bunkeren med en 3-hybrid. regnet med at den ville stoppe ballen og derfra ville jeg ha et forholdsvist enkelt slag. Jeg traff ballen bra, og fikk en voldsom sprett rett foran bunkeren som stoppet ballen og sendte den forsiktig inn på greenen. Noen ganger har man rett og slett flaks. utilgivelig dårlig putting gjorde at jeg måtte nøye meg med bogey på tross av gir. 3-putt nr tre for dagen.

Hull 11:
Par 3 128 meter
Banenes letteste hull. Jeg la utslaget med et 8-jern midt på greenen. Flagget var helt på høyre kant. En veldig god førsteputt etterlot 60 cm til hullet. Så kom konsentrasjons-glippen og jeg puttet for fort og til høyre for hullet. Ekstremt irriterende 3-putt nr 4.

Hull 12:
Par 4 350 meter
Godt utslag over fairwaybunkerne og jeg stod igjen med 135 meter til pinnen. Et 8-jern traff en av de grå døde flekkene som var sandet på greenen og stusset over. Uheldig. Chippen var ikke av beste sort, og jeg stod igjen med 3 meter. Ok førsteputt strøk hullkanten. Satte returen for bogey.

Hull 13:
par 3 158 meter
Her stiger det oppover, og med flagget bak på greenen er det nesten ikke mulig å se hvor det står fra tee. 6-hybrid var dagens køllevalg, og med litt vind i ryggen var planen å få høyde og så ri vinden inn. Istedet ble det en gedigen push ut til høyre. 30 meter til høyre av greenen.
Pitch med sandwedgen over bunkeren derfra ble veldig bra, med kontant stopp på greenen ca en meter fra hullet. Putten var nesten en formalitet og par smakte veldig godt akkurat da.

Hull 14:
Par 4 325 meter
Igjen fairwaybunker på ca 200 meter som ligger på innsiden av dogleg høyre. Her kan man korte inn hullet kraftig på å gå over bunkeren, men det stiger litt oppover mot den, så det er et sjansespill. Valgte å forsøke og slo en god driver inn på fairway 90 meter fra hullet.
50-grader derfra som landet på 3 meter til venstre, men på høyde med pinnen, og stoppet etter 1 hopp. Birdieputt som strøk hullkanten var klart godkjent. Og tap-in for par.

Hull 15:
Par 3 156 meter
Her går det nedover igjen, og alle hullene herfra er mer eller mindre nedoverbakke til klubbhuset.
Utslag med 7-jern som jeg trakk 30 meter til venstre for green! Pitch over bunker og en lei 2-putt. Burde holdt med en putt fra den avstanden.

Hull 16:
Par 4 272 meter
Her heller det kraftig nedover, og de som slår lengre enn meg driver greenen lett. Valgte 3-hybrid for plassering, og la meg 75 meter fra hullet. Valgte sandwedge derfra (det er min lengde med en full sandwedge), men det ble en duff igjen og endte på fringen i forkant. En kjempebra putt fra 20 meter til 1 meter fra koppen berget par på hullet.

Hull 17:
par 4 334 meter
Kanondrive på dette hullet og stod igjen med 90 meter etter utslaget. Jeg stod en stund og lurte på 50-graderen eller en halvsving med en P, og gikk tilslutt for P-en. Godt balltreff men litt dårlig sikting gjorde at jeg endte på høyde med flagget men til høyre med 5 meter. Nok en god putt så ut som den skulle gå inn, men brakk av i siste øyeblikk. Tap-in par og store smil :D

Hull 18:
Par 5 475 meter
God drive i fairway, Igjen forbi fairwaybunkerne. Et 7-jern ga meg akkurat 100 meter igjen til midten av greenen, 90 meter til hullet. Hullet var på det øverste platået på denne greenen som har 2 distinkte nivåer.
Her gikk jeg for 50-graderen, det er ganske god nedoverbakke til green fra der jeg stod. Innspillet ble dessverre ikke av de beste og endte 10 meter kort av hullet. Nå fikk jeg rett og slett litt nerver. Jeg visste at det hadde vært en god runde og jeg lå an til en ny par, i beste fall en birdie....så jeg skulle ihvertfall ikke la putten bli for kort. Som sagt så gjort, jeg sendte ballen kontant forbi hullet og ned på platået under og stod igjen med en lengre putt tilbake. Dette tok brodden av de verste nervene, og returputten var bra nok til at jeg kunne tappe inn den neste. Men altså bogey og dagens femte 3-putt.

Oppsummert:
Jeg er selvsagt voldsomt fornøyd med dagens runde. 84 slag og 40 poeng ble en solid nedskrivning av hcp. Men det er absolutt skjær i sjøen. Puttingen var tidvis veldig dårlig. 5 treputter :!: betyr at jeg vet hva jeg skal trene på framover.....
Men utslagene sitter veldig godt for tida, og jeg gikk hele runden på samme ball. For øvrig en av Furus Callaway tour-i (takk forresten :D ) Det er den beste ballen jeg har spilt med. Hva skal jeg nå finne på med alle NXT-tour jeg har kjøpt i vinter?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: spiderboys spilleblogg

Post by kevin »

Grattis med nytt hcp :!: Kvitter du deg med de 5 ekstra puttene så er hcp-målet innenfor rekkevidde
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Det har vært en lang sommer med mye golf og lite tid til å sitte her inne og skrive. Regner med å komme sterkere tilbake til vinteren :D

Tenkte å skrive noen linjer her som en slags oppsummering av sesongen, mest for min egen del. Det er ok å lese igjennom gamle treningslogger.
Sommeren har vært uten de store kanonrundene, og jeg endte liksom opp på 12.6 i hcp og stagnerte. Spilte greit hele sommeren, men som regel var det runder i buffersonen. Noen par, en og annen birdie, og maaange bogeys sipedd et par katastrofehull har vært oppskriften på de aller fleste rundene i sommer.
Jeg har ihvertfall identifisert den viktigste grunnen til manglende framgang: Puttingen :!:
Men som vanlig har det blitt for lite trening på akkurat dette og for mye spill istedet.

I dag kom den forløsende runden som tok meg godt ned på 11-tallet i hcp. 3 over par på Sommersetra i regnvær og liten kuling. :lol:
Alt stemte i dag, drivene satt, puttingen var bra (ingen :!: 3-putter) og jeg ga meg selv mange reelle birdiesjanser. Selv om jeg bare klarte å innkassere 1 av dem.
Men det viktigste i dag var at jeg spilte med hodet hele runden. Spilte mye halvsvinger med 9 og pitch der jeg ellers ville spillt fullsving 50-grader. La meg opp på 100 meter på par-5 istedet for å prøve å gå for greenen med wooden. chippet meg ut på fairway igjen istedet for å prøve på en "phil mickelson" hver gang jeg lå stygt til å roughen bak et tre. Og det fungerer jo :lol: Hele denne sommeren har jeg spilt wooder på par-5 med vekslende hell. Joda, jeg har fått 1 eagle en gang, men de fleste gangene har jeg endt i skogen eller i bunkeren.
Gudene vet hvor mange ganger jeg har forsøkt meg på slaget til Phil fra Masters bare for å se ballen smelle i et tre eller rasle som et flipperspill mellom løvverket, også skulle det vise seg at det lønner seg å plukke fram sandwedgen og dytte ballen inn i fairway igjen :lol:
Fantastisk, enormt, utrolig. På det som kanskje er den siste runden for i år.....

Målet for sesongen ble nådd.
Og jeg visste jo selvsagt dette fra før. Det er bare så altfor altfor fristende å prøve på helteslagene - hver gang.

Målet for vinteren er nå å trene masssse putting. Og la albuen min få hvile seg litt før jeg starter med fullsvingtrening igjen. De rangemattene kommer til å ta livet av den hvis jeg trener like mye i vinter som jeg gjorde i fjor.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: spiderboys spilleblogg

Post by TinCup »

Grattis med god runde og nytt hcp!
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Vinteren har gått med til mye puttetrening, en del fullswing og chipping. En kranglete albue har lagt en viss demper på treningsgleden, ihvertfall på matte.
Årets mål er singelhcp, og det ser ut til å være innen rekkevidde. Årets første tur på Byneset nord gikk på 79 slag. Utrolig deilig å bryte den magiske 80-grensa. :D

Saftig nedskrivning altså, og med en god runde på Setra i tillegg er jeg nå på 10.2, så det nærmer seg.

Dagens morgenrunde på Setra:

Hull 1 par 4
Godt utslag med hybrid, bare 60 meter igjen til pinnen. Ok slag med 56-graderen til 3 meter fra.
Satte putten for birdie

Hull 2 par 4
Dårlig drive til venstre for fairway. Ligger 10 meter bak et tre.
2. slaget er et 8-jern fra roughen, ca 130 meter fra pinnen. Ble nødt til å spille en skikkelig slice rundt treet, overspilte den med et par meter og endte i roughen 3 meter fra flagget. Pitch og putt for par.

Hull 3 par 3
Ca 150 meter. Slo et rolig 7-jern som endte pin high, men 10 meter fra greenen på høyre side. Skikkelig push. La en 60-grader rett ved koppen for en tap-in par

Hull 4 par 5
Litt for lite draw på utslaget, så klarte ikke kutte doglegen skikkelig. endte i roughen til høyre for fairway. Gikk for et 9-jern for å legge meg opp på 100 meter. Ny push ut til høyre, traff et tre og spratt videre ut i roughen. 180 meter igjen med ballen 30 cm høyere enn beina, bestemte meg for 4-hybrid og la den pent på greenen. Dagens beste slag. Trasig tre-putt for bogey.

Hull 5 par 4.
Fairwaydrive, dårlig 7-jern som kom opp for kort. Duffet chip og 2-putt for bogey.

Hull 6 par 4
God drive med 4-wooden. Innspill med 56-graderen til 2 meter. Bommet putten, tap in par.

Hull 7 par 4
God drive, men rullet av fairway til høyre. Innspillet med 51-grader fra 90 meter ble litt for langt. Chip og 2-put for bogey.

Hull 8 par 5
Fairwaydrive, 4-wood fra 230 meter kom opp 40 meter for kort. Dårlig pitch og 3-put betød bogey!!!

Hull 9 par 3
150 meter, alt for mye draw med et 6-jern. På greenen, men laaangt fra hullet. God førsteput og tap-in par.

3 over par er jeg fornøyd med, men puttingen i dag var skrekkelig. Må bruke litt tid på å trene putting igjen.
Har fått skikkelig dreis på wedgene fra 40-90 meter. Slår lave innspill med mye spinn. Og da blir det fort mye innspillstrening, artigst å trene på det man får til dessverre :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Image
Image
Ny putter på vei i posten.....glede seg :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: spiderboys spilleblogg

Post by mciljoy »

oi... den var smekker! ebay eller?
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Ebay ja. Er en tour exempt versjon av 360xd. Får bare håpe den funker bra. Er kjøpt kun på utseende og skaftet. Jeg liker den typen innfesting av skaftet med single bend. Putter som regel bra med slike puttere. Vi får se om et par uker..... :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Da har jeg gått første 18-hullsrunde på lenge. Byneset i 27 grader og strålende sol er en sjeldenhet her i byen :)

Byneset er for øvrig i legendarisk bra stand akkurat nå. Det er riktignok noe forskjell på hastighet på greenene, men de ruller utrolig fint uansett. Roughen er seig og laaang mange steder, selv om de har klipt bort mer og mer rough de siste årene på banen.

Runden i dag gikk på 79 slag, på tross av 2 lost-balls og en kjip dobbel på siste hull (inkludert en kort putt for 78 som jeg selvsagt misset). Eagle, etter en 10-meters putt på hull 17, var dagens høydare. Spillet satt veldig godt, med helt ok driving på de fleste hull (unntatt de nevnte lost-balls) og veldig mange gode jernslag inn mot green. Puttingen var også tidvis enormt bra, jeg begynner endelig å få litt selvtillit på greenen. Måtte det bare vare :D

Front 38 slag, back 41 slag.
Selvsagt nedskriving da, så nytt hcp er 9.4 og årets mål om singelhcp er nådd med god margin allerede. Nå gjelder det bare å holde seg der :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: spiderboys spilleblogg

Post by mciljoy »

Gratulerer! Bra jobba og velkommen i single hcp-gjengen ;-)
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: spiderboys spilleblogg

Post by Grønne greener »

God runde og gratulerer med singelhcp.
Ser ut til at den nye putteren fungerer bra?
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Takker begge to :D
Putteren fungerer utmerket. Over all forventning. Nå har jeg den feteste putteren jeg har funnet så langt, så kan ihvertfall ikke klage på utstyret lenger hehe..

Ellers har jeg merket i det siste at jeg spiller veldig bra når jeg får tid til oppvarming før runden.
Oppvarmingsrutinen når jeg har god tid er som følger:
Range, en bøtte baller. Bare rolige svinger. Begynner med wedger mot mål på rangen. Deretter 9 eller 8-jern og noen 6-jern før jeg slår noen Driver, så FW og tilbake til wedger. Avslutter med 4-5 driver. ca 15 min

Deretter pitcher fra 30 til 70 meter i 1o min. og deretter chip og bunker 10 min
Putting 20 min
Deretter litt leking rundt greenen med pitcher og chipper til jeg skal ut.

Hovedfokus på alle områdene er å få opp selvtilliten før runden. Jeg pitcher fra kjente distanser, putter lag-putter som jeg skal få nærme og korte putter for å se dem gå i. Slår rolige jernslag på rangen. Hvis noe ikke fungerer går jeg tilbake til en annen kølle. Ingenting av oppvarmingen er trenings-aktig. Dvs jeg prøver ikke nye ting.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: spiderboys spilleblogg

Post by mciljoy »

Høres ut som en bra rutine, spiderboy, men jeg håper ikke du slår driver under oppvarmingen på Sommersætra... for da må jeg parkere bilen min et annet sted!

Har selv kommet inn i ei blindgate hvor jeg rett og slett har mistet motivasjon og drive til å holde fokus og konsentrasjon på eget spill. Orker heller ikke trene mer og bare spiller sammen kompiser for gøy. Resultatet blir naturligvis deretter og det skal ingenting til før jeg mister fokus og gir opp. Tror jeg leter etter den motivasjonen det ser ut som du har... så utnytt det mens du har det til utvikle deg enda mer som golfspiller :-)
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

På setra gidder jeg ikke dra på rangen en gang. Om jeg har nok tid kjører jeg innom rangen på Havstein før runden. Knallharde matter og smal singelbelagt range på 180 meter er ikke det mest inspirerende å starte runden med....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

I det siste har jeg gått en del halvdårlige runder på Setra, rundt buffersoner som regel, men spiller har ikke stemt. Verst var det for et par uker siden, da kom jeg meg endelig ut på en 18-hulls runde men endte på over 90 slag til slutt. Oppskriving til 9.5. Den siste uka har spillet stemt bedre igjen og i dag dro vi til Stiklestad med jobben. Første runde rundt banen på 81 slag er jeg ekstremt fornøyd med. Svært jevnt og bra spill, gode utslag. Fine innspill, men puttinga satt ikke helt i dag, så jeg bommet noen åpenbare birdiemuligheter.
Aller mest fornøyd med at jeg klarte å være tålmodig og ikke ta unødige sjanser.
Solid nedskriving, 39 stableford-poeng og nytt hcp 8.9 :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Bestemte meg for å skrive ned runden fra Stiklestad, for senere bruk for min egen del. Skal helt sikkert tilbake....snart.

Hull 1: par
Slo ut med 5-jern etter Veggiss anbefaling. Det er en kraftig dogleg venstre ca 140 meter fra tee. På tross av baneguide var jeg usikker på hva som var bak. Fikk fin draw rundt treet i dogleg og lå på fairway ca 110 meter fra flagget. Innspill med PW, 3 meter forbi. 2 putt par.
Utrivelig åpningshull som ny på banen. På tross av godt utslag slo jeg en provisorisk, da det er helt blindt, du ser ikke hvor ballen lander.

Hull 2: Bogey
Kort par 3, der du slår ut fra en høyde laaangt over greenen. 127 meter, og valgte 51-graderen. Kom 1 meter kort av greenen. PW føles mye, mulig 51 er nok ved en bedre balltreff? Halvdårlig chip og 2-putt for bogey.

Hull 3: Trippel!
Utslag med driver, en skikkelig hook. Klarte ikke finne ballen i løvetann og knehøyt gress. Slag 3, ny drive, denne gangen i overkant av bunker på høyre side av fairway. Stance i bunker, ballen i magehøyde. Hooker et 8-jern til venstre for greenen. Chip til 1 meter fra hullet. Misser førsteputten! 7 slag!

Hull 4: Bogey
Skummelt par 5, med ob venstre side, skog høyre. Slår en god drive 260 meter ned i bakken. Synes det ser skummelt ut å gå for greenen og velger 7-jern for å legge meg opp. Push ut høyre. 3-slag fra rough til senter-green. 3-putt bogey.

Hull 5: Par
Kanondrive i fairway, 100 meter til flagget. PW til 3 meter fra. Setter nesten birdieputten. Tap-in par.

Hull 6: Par
3-wood på utslaget, drar akkurat igjennom fairway til høyre, kort og skjev høyre. 170 meter til flagget, duffer en 4-hybrid. Unngår såvidt vannet. 99 meter igjen, halvsving med PW til 2 meter. Setter par-putten.

Hull 7: Par
3-wood med litt for mye draw til venstre rough. 130 meter inn. 8-jern med for mye fade, legger seg til høyre for greenen. God chip med 51-grader til 1.5 meter. 1-putt.

Hull 8: Bogey
Dårlig utslag med 8-jern blir for kort. Chip med 56-graderen får alt for mye spinn og stopper på 2 hopp. 4 meters par-putt stryker hullkanten. Setter returen. Bogey.

Hull 9: Par
God drive i fairway. 160 meter igjen i kraftig motbakke. Slår en god 4-hybrid til 4 meter fra flagget. 2-putt par.

Hull 10: Bogey
150 meter par 3, og må selvsagt velge 8-jern. Det blir 1 meter kort av greenen, 10 meter kort av flagget. Burde gått for 7, selv om det er mye nedover til green. Chip, dårlig førsteputt forbi, setter returen.

Hull 11: Par
Slår en 3-wood for å kutte hjørnet. Ekstremt unødvendig når hullet er så kort (308 meter), burde lagt meg ned i svingen med et jern istedet. Ballen i roughen, ligger skikkelig nedi. Slår et 9-jern fra 100 meter, treffer senter av greenen. 2 putter og par.

Hull 12: Par
Får en kanodrive over Furu-trærne i dogleg. Har kuttet mye av hullet, men ser enda ikke greenen skikkelig, og må enten over trærne eller med en hook rundt. Velger å legge meg opp på 100 meter istedet. Fint innspill på høyde med flagget, men spinner rett venstre og triller av greenen. Ekstremt irriterende. Chip til 20 cm fra koppen. Tap-in par. Skikkelig monsterhull på 525 meter, men jeg mener det skal være mulig å gå inn på to her?

Hull 13: Par
221 meter par 3, i skikkelig oppoverbakke. Driver på utslaget. God treff, men litt mye fade. 15 meter til høyre for green, på høyde med flagget.
God pitch til 1/2 meter fra flagg. Par.

Hull 14: Par
Dette hullet digget jeg. Fairwaybunker høyre side, trær midt i fairway, vann hvis du går for langt på utslaget. Bail out på venstre side av fairway, men ikke dra for langt venstre :D
Fikk ikke nok draw i utslaget, så ble liggende bak trærne i fairway. Forsøkte en draw med 9-jern fra 125 meter, men ble en hook istedet. Fin pitch til 2 meter fra hullet. Satte par-putten.

Hull 15: Dobbel
Hooket driven. Fant igjen ballen i roughen bak et tre og måtte chippe meg inn på fairway. Dårlig køllevalg på innspillet. Tok ikke en kølle ekstra for bakken og kom for kort. Chip og 2-putt. 6 slag!

Hull 16: Par
Kort par 5. God drive i fairway. 220 meter til flagget, tar 4-wooden og skal helt inn. Slicer til høyre og kort av greenen. Innspill fra 45 meter. God pitch, 2 meter fra koppen. Brenner hullkanten med førsteputten. Tap-in par.

Hull 17: Dobbel
Dårlig, slicet utslag på 180 meter. Ligger fryktelig tjukt og må legge meg opp, forsøker å gå for 100-metersmerket og lykkes. Midt i fairway. Drar innspillet skikkelig venstre og ender i bunker. Kommer for mye under ballen, ender i fringen. 2 putter derfra til dobbelbogey. 6 slag.

Hull 18: Birdie
Fin drive midt i fairway. Har 75 meter inn og legger meg en meter fra koppen med 51-graderen. Lett birdieputt.

Front 41, back 40 slag.
Tilsammen 81 slag. 39 stablefordpoeng.
Mest fornøyd med: Tar få sjanser. Gode utslag. Holder meg i spill.
Minst fornøyd: Putting, transportslag, lange innspill. For unøyaktig.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Ok, sesongen er så godt som over her i barteland. Og det har vært en liten berg-og-dalbane. Men sesongens mål om singelhcp er ihvertfall nådd. Jeg avslutter på 9.1 noe jeg er meget fornøyd med. Det kan virke som jeg alltid starter sesongen rimelig bra, og så treffer en skikkelig bunn midtsommers en gang. Syntes selv jeg spilte elendig hele ferien. Synes å minnes det samme i fjor...?

Ellers har jeg fått spilt noen fine baner i år. Marbella var selvsagt en høydare, men det var strengt tatt før sesongen var skikkelig i gang her oppe, så spillet var så som så.
Jeg har vært i Funesdalen igjen, liker virkelig den banen. Selv om jeg aldri, aldri klarer å spille bra der. Kanskje er det de små greenene? Neste år....
Til slutt fikk jeg en delig runde på Furesø golfklubb utenfor København. Ja, jeg vet jeg burde spilt København gk eller en av de andre topp-designerbanene. (Sorry Yorkie og Kevin om dere leser dette) Men det viste seg at restaurantsjefen på Furesø var nabo av en gammel venninne av meg i Køben, og da ble det plutselig gratis spill, middag i restauranten og skikkelige køller til låns. Rett og slett en uforglemmelig dag på banen og etterpå :) Jeg skal skrive en liten banekritikk senere, men kan røpe så mye som at jeg likte banen. Den er uforglemmelig vakker på mange steder. Og så hatet jeg greenene. Dvs utseendet på dem ihvertfall. De var kjeeedelige, og lite varierte, men sykt, sykt raske. Mye raskere enn noe jeg har vært borti. En nedoverputt var livsfarlig, det var bare å sette ballen såvidt i bevegelse og se den rulle 10 meter. En annen ting var at de var meget jevne, så etter å ha vent meg til farten var det plutselig mulig å sette skikkelig lange putter. Hadde et par 8-9meters putter som gikk i. Køllene jeg fikk låne var også en historie for seg selv. Jeg gikk en runde med Mp-60 i Project X 6.0, den nye justerbare Titleistdriveren i x-stiff RIP, og en ubrukelig wood på 13 grader og med en slags ubøyelig grafittbjelke til skaft. Og jeg digget det. Det er faktisk første gang jeg har slått 3-jern. Og nå skulle jeg gjøre det på en par 3 på 195 meter!
Jeg skrapte meg rundt på 93 slag, noe jeg er strålende fornøyd med. Og så har defintivt følelsen av mizunoene gitt meg noe å tygge på. Jeg ble rimelig overrasket over hvor tilgivende de var. Det spørs om det blir en tur på e-bay for å lete litt etter hvert. Greit å ha noe å fylle vinteren med. Men jeg tror jeg styrer unna Project X 6.0, de føltes rimelig tunge å jobbe med....

Siste runde på Stjørdal i morgen. De stenger banen på mandag. Setra er allerede stengt.
Planen for vinteren er å få trent litt funksjonell styrke - Kettlebells på Maxpuls i Trondheim. Gjenstår å se om jeg klarer å få opp nok motivasjon til å gjennomføre det.
Og så vil jeg gjerne se om en lang vinter kan gjøre meg til en bedre putter. Så masse astroturf-putting på golfsenteret i vinter. Gruer meg allerede....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: spiderboys spilleblogg

Post by veggiss »

Mizuno MP60 er nydelig køller :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply