spiderboys spilleblogg

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Takk for trøstende ord sumo :D

Regner med det går seg til ja. Tenkte litt på forumets egen furu, som la ut køllene for salg en periode her, og håpet at jeg ikke hadde havnet i en sånn skikkelig synkemyr av dårlig spill plutselig. Var på rangen i dag og slo mye bedre igjen. Så forhåpentlig er det over.... :?:

Men tar et par protimer til uka uansett. Det er snart seriestart igjen for matchplayet som vi har gående på jobben. Passer dårlig med en drittperiode spillemessig akkurat nå.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: spiderboys spilleblogg

Post by furu »

Tviler sterkt på at du er så dårlig som meg. Så vidt jeg klarte å komme meg rundt Bjørnefjorden under 90 slag.

Det går tydeligvis over. Protimer er tingen. Sendte meg inn i en helt ny verden.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Lenge siden oppdatering her inne nå.
Har fått spilt ganske mye i det siste, og har vel etablert meg relativt solid rundt hcp mitt, så etter en fantastisk god runde på Byneset i går ble det nesdskriving igjen. Føler jeg er klar for det nå. Nytt hcp er 16.3, så nærmer meg sesongens mål om 15.... Men det er mulig det er for lite tid igjen av sesongen til at jeg kan klare å spille stabilt til 15 i hcp. Vi får se.

Det største problemet for tiden er fortsatt utslag. De rundene der jeg stort sett driver bra flyter det ellers godt nok for tiden til at jeg fint forsvarer 16 i hcp. Men så er det de dagene der slag nr 2 ofte er fra bak et tre på høyre side av banen.... :oops:

Fokuset har ligget på å trene utslag og nærspill den siste mnd. Spesielt putting og korte chipper. Jeg får meg imidlertid ikke til å trene så mye med 8 og 9-jern rundt greenen. Er så skrekkelig mye artigere å bruke 60-graderen. Jeg regner med det er et par slag å hente på å bruke flere jern her, selv om jeg har chippet godt i det siste med 50, 56 og 60grader....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: spiderboys spilleblogg

Post by JanB »

Ser jeg gjennom dagboken din så hadde du en bra topp i august.
Tror du har masse å hente på å spille litt mer avslappet. Ikke at du ikke skal ta i, men med avslappet mener jeg at du skal senke skuldrene litt og ta det litt mer med ro ved start. "Start" er når du går fram til ballen. Får en følelse at du stresser litt og av og til skal ta igjen det tapte.
Glem dårlige slag og stå overfor ditt beste slag "ever" for hver gang. "Dette slaget skal bli mitt beste noensinne".

Ha en fin helg.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Tror nok det er en god observasjon JanB. Jeg spiller de beste rundene når det er minst stress, dvs når det ikke er fullt belegg på banen.
Stresser meg lett opp, spesielt hvis jeg spiller med trege spillere og merker presset fra flightene bak. Da går det innimellom litt kjapt med slagene og resultatet blir deretter.

Ellers er jeg litt for avhengig av en god start. Starter jeg runden bra går det som regel greit i fortsettelsen. Har oppdaget at jeg ofte spiller bedre utover i runden, men det er kanskje et resultat av for dårlig oppvarming og forberedelse. Har også en følelse av at jeg spiller aller best når jeg spiller matchplay. Blir mye mer skjerpet og konsentrert når hvert slag "betyr" noe. Og spesielt på putting merker jeg dette godt. Blir mye mer nøye med å lese linje og putter som regel godt f.eks. når det er en vanskelig putt for deling av hullet.

Skal prøve å ha i bakhodet å ta det rolig. Har jobbet med preshot rutine på range og under spill. Og føler det hjelper noe. Men om du har noen gode tips tar jeg gjerne imot :-)

Nå nærmer det seg for øvrig avreise til Sverige for 3 dager med golfmatcher på funäsdalens golfbane. Gleder meg :-)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: spiderboys spilleblogg

Post by JanB »

Mange spillere jobber ganske mye med å sette seg i en situasjon der underbevisstheten overtar. Dette kan du trene på ved f.eks. følgende metode:

Tee opp ballen / gå og se på hvordan ballen ligger.
Gå noen meter bak ballen med ansiktet mot målet ditt.
Fokuser hvordan du vil ha ballens flukt
Stå der og ta grepet ditt
Gjør noen pene sving
Se på ballen igjen og forestill deg nøyaktig hvor du vil lande
Gå fram til ballen.
Still deg riktig opp og med god linje mot målet
Kjenn på din positur
Så kommer det avgjørende.
Si til deg selv noe som gjør at du overlater resten til automatikken.
Det er det samme hva du gjør eller sier, bare det er ditt signal til kroppen
Sett igang svingen og gjør deg ferdig
Stå i finish et par sekunder og se ballen gå akkurat ditt du ønsket.

Lykke til
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Takk JanB,

har nå innført denne rutinen. Den er under innarbeiding enda, og tar litt tid. Såpass mye tid at jeg fikk Diplom og tittelen "Mr. Pre-shot routine" under en 3-dagers uformell kompisturnering i Sverige nå i helgen :lol: Tror også lengdemåleren har noe med dette å gjøre, da det fulgte med linjal og steketermometer med diplomet.....

Nok om det. Jeg har ikke spilt strålende i Sverige. Men godt nok til å snuse på hcp mitt, noe jeg er fornøyd med på en ukjent bane med relativt mye vann i spill. Fikk noen laaange putter i koppen, og chippet fantastisk til tider. 25 meters chip in for birdie føles sykt bra :D
Utspillene sitter som de skal, de lange jernslagene er slett ikke verst for tiden, det er helt klart på nærspillet det må jobbes i vinter.

Sesongens mål om 15 i hcp er vel nådd, jeg er ihvertfall på 15-tallet. Opp 0.1 etter Sverigehelgen, så da blir det 15.5.

Må bare si noe om hvor imponert jeg er over Funãsdalsfjällens golfklubbs bane. Jeg har egentlig aldri skjønt hva folk har snakket om når de prater om at designen på den banen er så mye bedre enn på den andre. Jeg har alltid syntes at de banene jeg har spilt har lignet ganske mye på hverandre. Men jeg ble tidvis enormt imponert over denne banen. Her var det ikke høy straffende røff, masse OB eller annet herk. Riktignok var det mye vann, men det viktigste var plassering av trær og bruken av terrenget. Her ble du straffet ved skjeve utspill ved at du f.eks. ble blokkert av et tre for å gå for greenen på det 2. slaget, eller du fikk et langt innspill over vann fram til greenen ved å ligge på feil side av fairway etter utslag, terrenget helte fra deg om du misset fairway på feil side, la du deg på utsiden i doglegs ble innspillet umulig langt o.l.
Her måtte det tenkes og planlegges på svært mange slag. Ihvertfall for en som har min slaglengde. På de banene jeg spiller til vanlig er ikke dette noe stort problem, spesielt ikke Byneset, der er det powergolf som gjelder. Slår du langt har du alltids mulighet til å nå greenen, selv om du har slått deg i røffen. Hvis du kan finne ballen da, vel å merke :twisted:
Og så likte jeg at det var mulighet for å ta risker på noen hull, f.eks. drive over vann for å komme nærmere hullet etter utslaget, med mulighet for å bli våt ved dårlige slag selvsagt :o Eller velge å spille en cut eller draw over skogen på en dogleg med katastrofalt resultat om man slo kort eller langt, men med et mye enklere innspill som resultat om du klarte det.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Innendørstreningen er godt igang. Jeg har endelig satt meg et mål for neste sesong, og det er at handicappet skal ende opp på 11-tallet. Jeg tror det kan bli vanskelig. I tillegg bør jeg helst klare å spille mer eller mindre jevnt til dette hcp også, da vi skal ha en avslutningsturnering med jobben i Sverige på høsten, og det er artig å kunne hevde seg der.
Men et delmål på veien dit må bli å trene mer målrettet på puttingen. Det er der jeg har flest slag å hente har jeg oppdaget. De lange slagene går greit, det er rundt og på greenen at spillet mitt lider mest.

Jeg har begynt med noen av øvelsene til Furu allerede. Spesielt hjulet. Har kikket litt på Mickelson som snakker mye om at man må ha en sikker sone, en avstand der man setter "alt" om man er innenfor. Foreløpig satser jeg på en putterlengde og kjører 8 putter i hjul rundt hullet. Målet er å greie 3 runder på rad uten å misse. Det er vanskelig!!!

I tillegg kjører jeg noen runder på 2 putterlengder der målet er å sette 3 av 4 putter i koppen.

I tillegg har jeg bestemt meg for å trene på lange putter, der målet er å få dem innenfor en putterlengde slik at jeg vet jeg kan sette den andre putten. Her har jeg ikke så mange øvelser jeg bruker enda, men øver en del på lengdekontroll da jeg tror dette er viktigst på de lange puttene. Her kjører jeg 3 og 3 putter fra ca 20 meter.

Har også laget meg en kopi av putting-tutor'en til Mickelson. Den med 2 klinkekuler som man skal putte igjennom. En flat plastbit med forsenkninger til ballen og 2 av datterens svarte klinkekuler gjør jobben greit. Prøver å få tak i noe slags speilplast eller alufolielignende slik at jeg kan følge med på om øynene er plassert riktig i forhold til ballen også.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Vintertrening med pro Tom Vollan i kveld.
Fokuset var på wedgespill, korte wedgeslag på 20-50 meter med spinn og bunkerslag.
Artig å trene bunkerslag på matte, det er ikke så enkelt å treffe rent med helt åpent køllehode på så hardt underlag.

Det feteste var å endelig skjønne hvordan en skikkelig 30-meters wedge med spinn kjennes og høres ut. Klakk-lyd og følelsen av et litt tynt treff var ganske uvant for noen som tidvis er konge på døff.

Har fått ny rutine på range: Oppvarming med wedgeslag på 30 og 50 meter og kun disse to distansene. Før hver eneste rangesession. De skal sitte etter hvert når snøen slipper taket :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Ny oppdatering:
det er mars måned og driver er handlet inn. Og nye sko og en trallebag. De to sistnevnte er på vei i posten fra USA enda. Gleder meg til de er på plass. Driveren kommer fra Bergen og Furu. Er veldig spent på denne, jeg har fulgt med på Golfwrx der den har fått ganske uhemmet skryt (og like uhemmet slakt :lol: ) og kikket på e-bay fra tid til annen for å følge med på priser. Så da Furu bestemte seg for å selge sin var det bare å hive seg på. :D

Jeg sliter med stygge hooker og innimellom slicer med draw-driveren jeg har i dag. Den ble kjøpt inn på impuls og har for mye loft og kjipt skaft, men var nesten gratis...et dårlig kjøp med andre ord. Så jeg har bestemt meg for å ta den helt ut, kjøpe en åpen driver og lære meg å slå skikkelig med den. Jeg gjorde det samme valget med 4-wooden - lot være å kjøpe en draw-variant for å lære meg hvordan den skulle slås skikkelig. Det har fungert ganske godt synes jeg og jeg føler meg rimelig sikker med denne på utspill fra tee etter hvert.

På torsdag er det ny pro-time med Tom, og da satser jeg på at det blir tid til filming av svingen og at jeg samtidig får litt tall fra trac-man. Spennende. Jeg aner virkelig ikke hva slags svinghastighet jeg har. Men det aner meg at skuffelsen ligger og lurer :roll:
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Laaang runde på Initial Force-maskinen på Golfsenteret med Tom Vollan bak spakene i dag. Fokuset var på wedgespill og fullsving med jern.
Det hyggelige først: Fikk svært god smash-factor på tracMan. 1.4 med 7-jern var svært respektabelt. Initial Force måler også trykkpunkt/vektforskyvning i føttene gjennom svingen og dette var også veldig bra. Den måler også rotasjonskraft, og viser hvor den kommer. Dette var visstnok også veldig bra. Den er på topp gjennom balltreffet :D Det er jo gledelig.

Men :!: Det var nok å plukke av feil også:
Wedge:
Bra stance
Feil kroppsholdning (omvendt C), få vekt mer over på forfot ved adressering.
For mye skuldervinkel, rettere skuldre.
For mye håndleddsknekk på toppen
For trangt til ballen (stå lengre fra)
For lite vinkel i rygg (må bøye mer forover)
For flat baksving, noe som tvinger fram brattere nedsving.
"Body-release", blir for trang gjennom balltreff

Fullsving:
For bred stance
For lite vinkel i rygg (bøye mer framover)
For flat baksving (men bedre enn med wedge) Huske: Tommelen oppover i baksvingen
God oppvridning, overkropp bak ballen
For mye håndleddsknekk på toppen
Mer flyt i svingen, har blitt 2-trinnssving, må gå i ett. Hjelper på tempoet.
Komme mer innenfra, vil tvinge fram mer håndleddsrelease - nå: antydning til chicken-wing i avslutning

Mange tanker på en gang. Så må starte med oppstillingen og jobbe meg videre i svingen derfra.
Puh....
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: spiderboys spilleblogg

Post by JanB »

Her var det en masse som skurrer i mitt øye. Når jeg leser beskrivelsen av "feil" ser jeg en masse som strider mot hverandre.
spiderboy wrote: Men :!: Det var nok å plukke av feil også:
Wedge:
Bra stance
Feil kroppsholdning (omvendt C), få vekt mer over på forfot ved adressering.
For mye skuldervinkel, rettere skuldre.
For mye håndleddsknekk på toppen
For trangt til ballen (stå lengre fra)
For lite vinkel i rygg (må bøye mer forover)
For flat baksving, noe som tvinger fram brattere nedsving.
"Body-release", blir for trang gjennom balltreff
Ta f.eks.

Utgangspunktet "Bra stance"
Hva innebærer det?
Det betyr bl.a. riktig vekt på begge føtter (i wedgde er det 50% på begge bein).
Det betyr at kroppen har en korrekt vinkel og at kølla har en korrekt avstand fra kroppen.

Dermed forstår jeg ikke kritikken til at "For trangt til ballen".. og råd om å stå lenger fram. Dermed har du altså IKKE hatt en riktig stance.

Videre: "For lite vinkel i rydd". (må bøye mer fremover). Hvordan kan man ha en slik positur og samtidig ha en riktig stance ????

Det er altså så mye i denne analysen som man kan plukke fra hverandre at jeg lurer på hva slags utdannelse norske PRO'er har. Fra deres syllabus ser jeg at de har omtrent halvparten av strudietiden opptatt av hvordan drive en proshop og hvordan lage en sydentur. Spør en pedagod om dette er riktig bruk av ressurser på folk som skal være pedagoger.

Jeg skal gladelig hjelpe deg helt gratis om du hadde tatt deg tid til et besøk her på Costa Blanca. Dette du har opplevd er for hårreisende til at jeg kan la det gå igjennom.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

hehe...nå er vel dette mine ord og en slags huskelapp til meg selv. Så det er vel heller min manglende utdannelse eller dårlige ordvalg som kommer til uttrykk her mer enn pro-ens. :oops:
Det som var bra, var avstand mellom føttene og ballposisjonen (i min terminologi er dette stance, men faglig sett holder det sikkert ikke :lol: ).
Trykket var faktisk over på bakerste fot, delvis fordi jeg knakk litt i hofta. Jeg har nå en stance (jobber ihvertfall i mot) som er mer jevnt fordelt trykkmessig, med noe mer trykk på framfot enn bakfot og der jeg står med rettere skuldre (hadde en mye lavere høyreskulder enn venstre).
Jeg stod også for rett i ryggen, og dermed blir det trangt mellom hender og kropp ved adressering. Ved mer knekk forover (mot ballen) vil hendene få mer rom til å svinge igjennom og kan henge fritt ned fra skuldrene.

Vet ikke om dette var oppklarende? Vollan er regnet av mange som en av de bedre pro-ene vi har her i landet og er trener for blant annet Elias Bertheussen, så jeg tror jeg er i trygge hender? Men takker uansett for omtanken. Og om det er andre ting som er innlysende selvmotsigende må du gjerne påpeke dem. Kan hende har jeg misforstått noe, eller fått noe vranglære også?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: spiderboys spilleblogg

Post by furu »

Kan være et tilfelle av for mye informasjon. Høres ut som om du har fått veldig mye tilbakemeldinger å forholde deg til. Skal du fortsette hos ham? Kan være planen hans er å kartlegge så mye som mulig og så bryte det ned i enklere info framover.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Veldig mye på en gang ja. Men hensikten med denne sessionen var ikke at jeg skulle gå ut og trene på alt sammen selv, men at vi skulle være enig i hva som må jobbes med framover. Jeg skal ha flere timer med ham.

Poenget hans var at det er greit at vi sammen ser på film av svingen og at han kommer med tilbakemeldinger på det han ser. Da er det greit når han neste gang sier at jeg knekker for mye i håndleddene f.eks., jeg har selv sett at jeg gjør det, og han har også vist meg hva det fører til i nedsvingen.

Så kan man bli enige i hva som bør prioriteres å jobbes med, hvor mye tid man skal bruke på det, hvor mye trening jeg er villig til å legge ned. Utfra det kan igjen han skissere hva som bør satses på. Jeg har ikke noe problem med at det er mye som skal jobbes med, så lenge vi sammen kan isolere hva som skal gjøres hver gang.

Å jobbe med til å begynne med:

Oppstillingen:
Grep er bra
Skuldre og sikte er bra (90 grader på målet i skuldre, hofter, bein)
Beinposisjon er litt for bred
Må knekke mer framover i overkropp for å skape mer rom, dette fører til at ballen må ligge ørlite grann lengre fra kroppen

I svingen er arbeidsoppgaven i første omgang å tenke flyt og tempo og "høyre tommelen oppover".
I neste omgang å jobbe med en drill jeg har fått for å begrense håndleddsknekken.
Så får vi se om jeg går fullstendig i "overload" eller om jeg fikser dette :lol:
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: spiderboys spilleblogg

Post by JanB »

Skal definitivt ikke kritisere din PRO. Spesielt ikke ut fra det du svarte på mitt innlegg. Er enig i at du fikk nok litt mye informasjon. Normalt roter det bare til oppe i hodet ditt. Golfsving handler først og fremst om å ha balanse og la kølla få kraft og fart fra rotasjonen. I powergame (jern fra 8 og opp til driver) handler det om 4 mekanismer som lager fart på køllehodet.
1.) Hofterotasjon
2.) Overkropp rotasjon
3.) Armer som svinger
4.) Håndledd

Disse kommer i den rekkefølgen og skaper hastighet på køllehodet. Husk også at ved Shortgame (fra 9 jern og nedover med alle wedger) handler det ikke om power i det hele tatt. Dermed er også svingen en helt annen. Underkropp og overkropp er synkronisert på en helt annen måte. Mange golfere jeg ser gjør ikke denne markante forskjellen i svingen. Dermed har de heller ikke kontroll på sine wedger.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Jeg var nok litt forvirret etter runden med filming nå sist ja. Samtidig var det spennende å få et innblikk i hva han ser etter og sammenhengene i svingen.
Regner med det henger litt mer sammen etter hvert. Nå har jeg også fått muligheten til å bruke maskineriet på egen hånd. Da kan jeg hente fram min gamle sving (alt ligger lagret på navn) og sammenligne for å se framgang og forskjeller. Evt filme og så få han til å se på det senere. Der er alle tall som smashfaktor, svinghastighet, ballhastighet, lengde osv osv også lagret sammen med video. Så det er ganske gøy å leke seg med.

Men nå er det ned på golfsenteret og få testet driveren til furu :D Den kom i posten i dag, med 2 baller og en pose pegger på kjøpet. Posten har brukt utrolige 6 dager på å få den fra Bergen til Trondheim :!: Driveren ser kanonbra ut, og egentlig helt ubrukt. Så jeg er knallfornøyd så langt. Takk skal du ha furu :D
Blir spennende å se om jeg får noe dreis på den etter hvert.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: spiderboys spilleblogg

Post by furu »

Håper du leste det med liten skrift i annonsen;
"Selger har ingen ansvar for manglende resultater! Ingen retur!" :lol:

Høres spennende ut det med lagret video av svingen. Tall er gøy :D
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Hmm..den driveren er laaang. Og tidvis veldig skjev :lol:
Det positive er at jeg ikke hooker denne. Men det kom en og annen slice :shock:

Men når jeg svingte bra, og dro på litt, var den rett og slett ekstremt lang. Jeg liker den så langt, så får det bare være at den ikke liker meg....ennå ihvertfall. Jeg tror den kommer til å lære meg hvordan jeg skal spille en draw ihvertfall. Vet du hvor åpen den er furu? Er det 1 grad eller noe slikt?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: spiderboys spilleblogg

Post by furu »

Mener den skal være 1 eller 2 grader åpen. Den er en liten utfordring men som du sier så får man utrolig god lengde når man treffer bra.
Instagram @christianfuru
Post Reply