spiderboys spilleblogg

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Jeg synes det var artig å lese de andres spilleblogger, så jeg bestemte meg for å forsøke en selv.

Litt bakgrunn:
Jeg er en mann i 30-årene som begynte med golf i 2008 etter å ha blitt dratt ganske motvillig med av en kollega. For å gjøre en kort historie enda kortere ble jeg hektet den første gangen. Så nå har jeg begynt på den tornefulle veien av slicede utslag, vannblemmer, frustrasjoner og fantastisk ekstrem lykke over en birdie som noen kaller høy-handicap.

Jeg fikk hvitt kort på slutten av sesongen i fjor, og klarte å skrive meg ned til 30. Nå er jeg kommet til 22 og der har jeg jammen strandet. På min hjemmebane betyr det at jeg nå spiller bogey-golf. Ett tildelt slag på hvert hull.

Sesongens mål er å komme meg ned til 15. Dette virker for øyeblikket helt utopisk, men bare vent, før eller siden løsner det. :roll: For tiden spiller jeg stort sett runder i buffersonen. Har til og med skrevet meg opp 0.2 på en skikelig møkkarunde nylig. Men birdiene kommer for sjelden, og 3-puttene er for mange enda, så da uteblir poengene. Men jeg bare vet det kommer til å løsne i løpet av sesongen.

Spillet mitt:
For tiden sitter utslagene med wooden. Jeg har gått for en 4-wood istedenfor driver fordi jeg rett og slett slicet for ille med den store slegga. Wooden holder meg i fairway det meste av tiden. Og jeg klarer til en viss grad (på en god dag) å legge inn litt draw-spin på den og få litt rull også. Ellers er jeg veldig fornøyd med at mine utslag er lengre enn gutta jeg vanligvis spiller med, på tross av at de bruker driver.

Jernslagene begynner å bli ok. Jeg har ganske god kontroll på lengden på jernene, men retningen er ikke alltid like stabil. Det blir noen greenbommer sidelengs fra tid til annen. Og så har jeg også hatt en tendens til å duffe slagene, noe som ikke gjør underverker for lengdekontrollen :lol:

Pitch og chip: Her er det mye å hente for min del. Men her begynner også lengdekontrollen å komme etter hvert. Samme triste duffe-historien som med jernene...ikke så gøy å se torva gå lengre enn ballen :evil:

Puttingen er en historie for seg selv. Det er jo grisekjedelig å øve puting, så dette har vært ganske nedprioritert. Det blir en del treputter i løpet av en runde som regel. Og jeg har nok kanskje det største forbedringspotensialet her. Gode øvelser mottas med takk. Gjerne gøyale også 8-)

Jeg trener 3-4 ganger pr uke. Men en del av disse gangene begrenser seg til et par bøtter på rangen. Ellers går jeg så mange runder jeg kan, men det begrenser seg jo litt med 2 små barn og familie. Familien er relativt fiendlig innstilt til 18-hullsrunder på solfylte søndager, men jeg klarer ihvertfall en kjapp 9-hulls før frokost i helgene som regel.

Ok, da er jeg i gang. Så får vi se om jeg klarer sesongens handicapmål.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: spiderboys spilleblogg

Post by stooy »

Velkommen som treningsblogger :)

Du har et ganske friskt mål om å nå 15 i hcp iløpet av sesongen. Mitt tips er da å fokusere på nærspillet ditt. En ting som var med på å få meg ned i hcp fra det stadiet du er nå var å trene chipping med PW-9i-8i-7i med puttegrep. Slå en bøtte med baller med pitchen (med puttegrep og puttesving) og skritt opp gjennomsnittslengden, slå så en bøtte med baller med 9-jernet (med puttegrep og puttesving) og skritt opp gjennomsnittslengden. Gjennomfør øvelsen med 8-jern og 7-jern også. Noter ned, eller husk, hvor langt du pitcher de forskjellige jerna, og bruk dette ute på banen. Ligger du rett utenfor greenen, så skritt opp hvor langt det er til flagget, ta i betraktning om det er oppoverbakke eller nedoverbakke, velg et jern og pitch med puttegrep.

:ugeek:
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Ja, jeg vet at et mål om 15 i hcp er rimelig friskt :D men jeg orker ikke sette meg et mål jeg kan nå i juli.... 8-) Kanskje går det på trynet, men jeg jobber ihvertfall mot det. Så får vi gjøre opp status når sesongen er over.

Bra tips om chippingen. Jeg bruker 60-graderen eller 8-jernet rundt greenen. Litt avhengig av hvordan ballen ligger og hva som er i mellom ball og green. Jeg har ikke så verst avstandskontroll med dette. Men det kan sikkert bli bedre med din metode.

Den store nyheten for dagen er at jeg kjøpte ny putter på Finn etter anbefaling herfra. Scotty Cameron Newport Pro Platinum. Den er 10 år gammel, men i enormt bra skikk tross alderen. Og helt utrolig deilig å putte med. Jeg har spilt en runde siden jeg fikk den og den gjør nok ikke underverker for puttingen min, men den har fått meg til å bruke tid på putting etter at runden var over. Og jeg har stått i hele går kveld og trent stroke og tørrtrent lengdekontroll på gulvteppet. Det er lenge siden jeg gjorde det sist :lol:

Så om den ikke direkte gjør puttingen min bedre, kan den inspirere meg til å trene litt ihvertfall. Og det :lol: kan jammen behøves. Ingen tre-putter i dag da (kryss i taket), men mye bra scrambling (et resultat av dårlig jernspill).
Og et fantastisk sandslag som la seg 40 cm fra pinnen fra ca 10 meter. Føltes lekent og kontrollert, er det rart jeg har blitt hektet på dette spillet :geek:

Nå blir det us open på ESPN. Så mer følger senere.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Jeg har spilt mye golf i det siste, men det har for det meste enten vært halve runder eller så dårlig at det ikke har vært verdt å nevne. Jeg har trent ganske målbevisst på innspill fra forskjellige lengder og også spilt flere runder på kveldstid der jeg har terpet innspill til de sitter. I dag fikk jeg endelig betalt for dette. Herlig :D
Min hjemebane har flere provisoriske greener etter ombyggingen de siste årene. Men nå nærmer det seg åpning på av siste hullene. Vi er bare dager unna.

Tenkte jeg skulle komme med en liten kjapp gjennomgang av dagens runde.

Hull 1: Par 4 på 302 meter
Utslag la seg midt i fairway ca 65 meter fra hullet. SW til høyre for green, ca 2 meter utenfor i høyde med flagget. Chip på 6 meter til 40 cm ifra og satte putten for par.

Hull 2: Par 4 på 263 meter
Dette hullet har vann i spill, en bekk krysser fairway ca 160 meter fra tee. Her blokkerte jeg slaget og pushet ballen ut til høyre. Fairwaybom ca 5 meter til høyre. Ballen lå greit til og jeg klarte å legge den rett i forkant av green. Chip inn til 20 cm fra pinnen og par var sikret.

Hull 3: par 3 på 152 meter
Her har de endelig fått skikkelig green i spill, og flyttet teested tilbake.
Et godt 7-jern la seg 60 cm fra pinnen. Greenen var akkurat top-dresset og det var fascinerende å se sporet etter ballen i dresse-laget. Den hadde retning rett mot hullet men stoppet altså litt for kort. :D Jeg satte putten for birdie.

Hull 4: Par 4 på 330 meter, vintergreen.
Dette hullet har en kraftig dogleg høyre med sterkt skrånende fairway fra høyre mot venstre. Trikset har vært å forsøke å få draw-spin i utslaget for å få maks rull i bakken og dra direkte over doglegen. Jeg trodde jeg hadde et perfekt utslag, men det hadde for lite sidespin og fikk ikke den riktige spretten, og hang seg dessverre opp i semiroughen og stoppet i bakken. Et ekkelt andreslag med ballen langt over føttene sendte jeg resolutt ut av fairway på andre side. En skikkelig hook. Det neste slaget (provisorisk ball, altså slag 4)ble greit nok, men endte opp på høyre side i semien, igjen med ballen høyere enn føttene. En ny hook kansellerte alle planer om poeng på hullet.

Hull 5: Par 4 282 meter, dogleg høyre
Et utslag som fadet litt for kraftig til høyre etterlot meg utenfor fairway 100 meter fra green, med et tre som blokkerte utsikten til pinnen. Greenen ligger på et platå ca 10 meter over fairway. Jeg forsøkte å skru ballen fra venstre mot høyre med en pw på innspillet, men faden kom aldri (hvorfor skjer dette alltid når man vil ha den ellers uønskede slicen :evil: ) så innspillet endte 10 meter til side for green. Chip og to-putt fra 4 meter betydde bogey på hullet.

Hull 6: Par 3, 100 meter vintergreen
En duffet pw gikk 10 meter kort. Innspillet ble også 2 meter kort av flagget. 2-putt og bogey igjen.

Hull 7: Par 4, 300 meter
Dette hullet stiger voldsomt oppover til ca 180 meter der det flater ut. Fairway skråner sterkt fra venstre mot høyre i dette området. Et godt utslag endte på venstre side av fairway 110 meter fra hullet. Ballen godt under føttene. Flagget var denne dagen plassert helt i forkant av green på venstre side. Et 9-jern landet ballen vakkert på green, men dessverre 10 meter fra flagget. En god førsteputt betød en liten tap-in for par. :D

Hull 8: Par 5, Her er jeg usikker på lengden, men etter at de satte ny green i spill og trakk tee lenger tilbake er den ikke mulig å nå for meg på to slag. Dvs, den er nok anslagsvis 450 meter.
Blindt utslag med fairway som går i en lang dogleg høyre endte på høyre side i røffen ca 200 meter fra tee. Jeg bestemte meg for å chippe inn, men traff så godt med sw at jeg dro ballen over til røffen på motsatt side. Ballen lå greit til, så spilte meg derfra i posisjon ca 140 meter fra hullet. Klinte til med et 7-jern og landet akkurat kort av green. Skulle tatt 6-jern da det stiger kraftig inn mot greenen. Chip til 1.5 meter og en miserabel toputt for dobbel bogey.

Hull 9: Par 3 på 116 meter.
Green ligger elevert ca 10-15 meter over tee. Det er nesten en vegg foran green, så man ser ikke annet en toppen av flagget på utspillet. Her er ny green og teested under tilsåing, så den gamle fungerer foreløpig som provisorisk green.
Et 9 jern så svært bra ut, men rullet av green i bakkant. Fikk litt hjerteklapp når jeg kom opp og ikke fant noen ball, men den hadde altså rullet rett forbi hullet. Dårlig chip fra roughen bak green til 2 meter fra flagget og 2-putt igjen :? Det ble med en bogey.

Alt i alt er jeg svært fornøyd med dagen. Har dog ikke ført noen score for dagen i golfbox, da man er midt mellom provisorisk slope og den endelige akkurat nå Jeg gleder meg til den nye slopen kommer. Hører rykter om noen flere tildelte slag, og så skal det bli deilig med ordentlige greener på alle hullene. :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Ny ni-hullsrunde på Sommerseter Trondheim Golfklubb i dag. Svært fornøyd med denne. :D

Hull 1
Litt for mye fade på utslaget, så den dro akkurat av fairway og hadde retning mot bunker på høyre side. Stoppet heldigvis en meter kort av denne.
SW fra 60 meter la se 4 meter inn på greenen. Birdiesjanse. :D
Første putt var for kort, ca 1.5 meter. Den neste tok en runde rundt koppen og hoppet ut. 3-putt og bogey. Argh...

Hull 2
Perfekt utslag i fairway 100 meter fra hullet. Innspill med 50-grader til 2 meter fra flagget. Enormt fornøyd med dette innspillet, bra høyde og masser av backspin stoppet ballen på en halv meter.
Ny birdiesjanse, men misset denne også. Tap in for par.

Hull 3
En stygg tåtreff med 7-jernet gjorde at ballen gikk 5 meter kort av greenen og til venstre.
Chip med 60 grader i sterk motbakke, ca 15 meter til hullet. La ballen 1 meter fra.
Første putt tok en æresrunde før den dro ut. Satte returen fra en meter. Litt sur bogey med tanke på innspillet.

Hull 4
Et tilsynelatende perfekt utslag med wooden hang seg fast i bakken som skråner fra høyre mot venstre på høyre side av fairway. Ballen i knehøyde er ikke noe jeg liker, men tok høyde for at hooken ville komme og slo ballen ca 150 meter med 6-jernet. En 40 meters pitch med 60-grader inn til 3 meter fra flagg og 2 putter er godkjent på dette hullet.

Hull 5
Et skrekkelig utslag slicet kraftig høyre. Ballen gjenfunnet i dyp rough. Fikk hakket meg ut med SW og ny SW ble lagt perfekt på greenen fra 70 meter. Antagelig dagens beste slag :D
2 putter fra 2 meter betød bogey.

Hull 6
Kjedelig par tre med vintergreen. Dårlig utslag til 10 meter fra. Chip til en halv meter fra flagg og par.

Hull 7
Her hadde jeg drømmetreff med wooden og var bare 90 meter fra green midt i fairway. Jeg tenkte på rundescoren og gikk ikke for flagget som var litt ekkelt plassert. Siktet mot midten av greenen og traff der. Jeg toputtet for par.

Hull 8
Nok et godt utslag fikk kjempegod rull og jeg stod igjen med 200 meter til green. Innspillet her er trangt før det åpner seg mot green. Stod og vurderte litt og gikk til slutt for wood og forsøkte å treffe green. Det gikk ikke så bra. Jeg slicet innspillet ut i høyre røff ca 60 meter fra green. Dårlig første pitch fra røffen landet 10 meter kort. Chippen med 60-grader satt fint og jeg endte 1 meter fra hullet, men i overkant. Den første putten fikk litt for god fart og dro forbi. Returen var like lang, men oppover, og var enklere. Bogey.

Hull 9
Utslaget endte i bunker på høyre side av green. Høy bunkerkant og litt mye muskler på innspillet sendte ballen 4 meter forbi hullet. 2 putter var greit nok og nok en bogey var notert.

Nedskriving i dag. Og svært fornøyd med runden. Ingen duffede innspill eller jernslag. Putting som ikke var helt bra. Utslag som satt svært godt. 25 grader i skyggen og hyggelig selskap på runden :D
Kan det bli bedre?

I morgen blir det 18 hull på Byneset. Gleder meg allerede :arrow:
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Kjapp oppdatering siden sist.

Jeg spilte Byneset i går, en 18-hulls runde sammen med 2 kolleger. Vi gikk på litt over 4 timer med tee-off kl åtte. Nydelig vær, en liten bris som holdt myggen unna. Perfekt :)

Jeg hadde en kanonrunde. Utslagene satt godt, hadde riktignok 2 hullstryk pga uslag som gikk OB eller i roughen. 37 poeng og en liten nedskriving ble det også.
Byneset er en litt spesiell bane. Det er lite skog, vann eller annet. Banen er anlagt på et jorde. Den har imidlertid en røff som straffer knallhardt dersom man misser fairway. Høygress som er såpass tett at man skal ha flaks for å finne ballen dersom man har dratt skikkelig ut. Og det blir bare verre utover i sesongen. Jeg er vel ingen kjempefan av slik røff. Dersom man finner ballen er det jo greit, da er det vanskelig å komme ut og man kan risikere å dra av fairway på motsatt side om man treffer for godt. Men dette er likt for alle, og det har jeg ingenting imot. Men om man drar i røffen med driver 200 meter unna blir det så vanskelig å finne ballen at det hele blir litt parodisk.

Men nok om det. Jeg er mest fornøyd med at avstandskontrollen fra <100 meter begynner å sitte skikkelig. Dersom jeg ikke blir for tøff og går for vanskelige flagg har jeg mange (i forhold til tidligere) greentreff på en runde. I går hadde jeg 6 par i løpet av runden. Alle med 2 putter og GIR. Puttingen er også blitt bedre (selv om greenene på Byneset er svært langt fra å være bra). Og jeg hadde bare en 3-putt denne runden. Det er mye bedre enn tidligere.
Ingen chipper som var håpløse eller duffet er kanskje det mest gledelige på denne runden. Jeg har begynt å spille med NXT Tour og de spinner mere enn de dårlige jeg spilte med før. Jeg tør derfor å trøkke til mer på chippene og pitchene og lande ballen nærmere flagget. Jeg tror dette hjelper i forhold til å unngå duffing.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

I dag klarte jeg å snike meg ut av huset mens resten av familien sov. Jeg var oppe på sommersetra litt før kl 08 og rakk å varme opp litt med chipping og putting før jeg la ut på en kjapp runde.
Nå er det "bare" 3 hull som gjenstår før Trondheim golfklubbs nye bane er åpnet i sin helhet. Det er 2 gamle greener åpne, så nå er det kun 1 vintergreen igjen på banen. Og for noen greener de nye er. :D ohlala.

Runden i dag var riktig så hyggelig, med selskap av en gjestespiller med 16 i hcp var det litt å lære også. Grei runde, en del par og noen bogeys. Ingen katastrofehull og jeg kom inn med samme ball som jeg startet med. :D Det er mye skog på Sommersetra, så dette er ikke alltid tilfelle.

Puttingen satt imidlertid ikke så bra i dag, avstandskontrollen på lange putter var under en hver kritikk. Så etter runden bestemte jeg meg for å bite i det sure eplet og kjøre en skikkelig runde på treningsgreenen.
Jeg bestemte meg først for å terpe avstandskontroll. Jeg la opp fire baller og skulle ha alle innenfor tap-in avstand før jeg ga meg. Startet fra 5 meter. Deretter 10 meter. Så 15 meter. Det ble noen runder før jeg klarte å (nesten) sette alle fire.

Deretter gjorde jeg det samme med putter fra 1 meter, 2 meter, 3 meter. Men da skulle de i koppen. Dette gikk overraskende greit. Må legge opp flere baller neste gang. :o

Brukte ca en time på greenen. Avsluttet med en halvtime med innspill fra <50 meter. Stort sett med 60-graderen. Slike innspill begynner jeg å få ganske god avstandskontroll med nå. Og jeg tør gå for flagget, forsøker å lande ballen 2 meter foran og med nok spinn til å stoppe ganske kontant. Dette føles enda litt skummelt på banen. Jeg må trøkke såpass til for å få nok spinn at når jeg treffer litt tynt hyler ballen over greenen og legger seg gjerne til 20 meter bak :evil:
Terpe terpe terpe så sitter det til slutt ;)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

I går fikk jeg spilt en runde på Bamble golfklubbs bane. Utrolig morsom bane som vist seg å være vanskeligere enn avstanden skulle tilsi.
En annen ting er at den var utrolig brutalt slopet. Hadde et par katastrofehull pga dårlige valg, men også mange par og til og med en birdie og egentlig ikke så mange bogeys. Og jeg var egentlig ganske fornøyd når jeg kom inn i klubbhuset etter runden. Men det var til jeg så slopetabellen. :lol: jeg hadde 14 tildelte slag, så de parene hadde jeg jammen bruk for. Klarte nesten å spille til handicappet mitt, 1 poeng under. Så det var egentlig greit nok.

Men det jeg lærte på runden var at jeg må jobbe med avstandskontrollen min. Jeg fikser dette greit på de banene jeg vanligvis spiller. Men på en helt ny bane sleit jeg tidvis voldsomt. Hadde generelt gode balltreff og slo egentlig bra, men jeg er åpenbart ikke god nok på avstandsvurdering fra rundt 50 meter og inn. Noe av det kan nok også skyldes dårlig avstandsmerking på banen, men det meste må tilskrives mine egne manglende evner. Noen som har noen tips her så blir jeg glad.

Puttingen satt greit i går også. Selv om jeg sleit litt med noen lange førsteputter på greener som varierte ganske voldsomt i stimp. Blåste en timeters putt 5 meter forbi koppen på hull 9. men satte heldigvis returen. Jeg er rimelig sikker på at den ikke hadde nådd halvveis fram til koppen på hull 3, som hadde en ekstremt treg green.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: spiderboys spilleblogg

Post by JanB »

Trening fra 50-70 meter og inn går på at du kjenner wedgene dine. Du har et bra sett Ping wedger, men du må kjenne lengdene dine godt. Når du trener på drivingrange må du få kontrollert lengden din. Hvordan gjør jeg med de forskjellige. Finnes det ikke gode og nøyaktige avstandsmarkeringer må du rett og slett skritte opp. (om du ikke har en lasermåler)
Tren så øyet ditt opp til å lese avstanden. Kjør så ofte du kan med full sving (max 75% styrke)
Lær deg å legge på en kølle på oppoverbakke og rough. Vind bør du ikke ta hensyn til fra 60 meter.
Visualiser hvor du vil lande. På den forsiktige prøvesingen ser du ballen i lufta og lande DER.
Om litt er wedgesettet ditt det sterkeste kortet du har.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Takk for innspill JanB. Jeg merket meg spesielt den delen med visualisering av ballflukten. Den funker. Og var noe som jeg prøvde på i fjor, men har glemt nå. Så takk for den. Det virker på putter også. Etter innlegget dit har jeg gjort dette på alle slag. Prøvesving, hold finishen og se for seg ballen i lufta. Så kjenner man bedre om følelsen stemmer med lengden man skal slå. På putter hjelper dette meg til å se linja på greenen. Men akkurat på greenlesinga har jeg en lang vei å gå dessverre...øve, øve, øve. Tar gjerne imot innspill her Jan :)
I forhold til å skrite opp på banen blir dette litt vanskelig å gjennomføre om det er litt trøkk på banen. Skritte opp 50 meter på alle innspill kan nok bli vamskelig gjennomførbart med en hissig flight i ryggen.

Har spilt en runde om dagen siden jeg kom hjem fra en golfløs Mallorca-tur. Barna og kona var med dit og da er det ikke så morsomt å ditche familien i 5-6 timer for å brenne en 1000-lapp på å spille golf.
På de rundene jeg har spilt etter at jeg kom hjem har scoren vært ok. Jeg skulle vel strengt tatt skrevet meg ned på 2 av rundene. Men jeg har plutselig følelsen av at jeg spiller så utrolig dårlig, selv om det gjerne blir mange bogeys, en bra andel par og en birdie i ny og ne og det er litt lengre mellom katastrofene enn tidligere.... Jeg er litt usikker på om hva dette skyldes, kanskje er det bare overvurdering av egne ferdigheter, men om slagene ikke går dit jeg vil og visualiserer har jeg begynt å bli veldig misfornøyd. Tidligere var jo dette regelen, men nå kan jeg være misfornøyd om et innspill fra 100 meter misser flagget med mer enn 5-6 meter. Så her må det helt klart jobbes med forventninger. Eller kanskje er det bedre å bare fortsette å trene og heller ha høye forventninger å jobbe mot å innfri?
Tar gjerne imot innspill her også :lol:

Har ellers vært flink til å legge inn minimum en halvtime på og rundt treningsgreenen etter hver runde nå. Det begynner å hjelpe. Mantraet er nå å ikke sette seg i bilen før det sitter f.eks. 5 putter på rad (i hjul rundt koppen fra 2 meter). Litt nervepirrende når jeg vet fruen skal ha bilen etter runden og skal rekke noe :twisted:

Ellers: Nedskriving på gang snart tror jeg. Jeg tror misfornøydheten også henger sammen med at jeg oftere slår svært gode slag, og at jeg har en opplevelse av at jeg kan spille godt (til meg å være) på en god dag.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: spiderboys spilleblogg

Post by JanB »

spiderboy wrote:. Men akkurat på greenlesinga har jeg en lang vei å gå dessverre...øve, øve, øve. Tar gjerne imot innspill her Jan :)

Har ellers vært flink til å legge inn minimum en halvtime på og rundt treningsgreenen etter hver runde nå. Det begynner å hjelpe. Mantraet er nå å ikke sette seg i bilen før det sitter f.eks. 5 putter på rad (i hjul rundt koppen fra 2 meter). Litt nervepirrende når jeg vet fruen skal ha bilen etter runden og skal rekke noe :twisted:

Ellers: Nedskriving på gang snart tror jeg. Jeg tror misfornøydheten også henger sammen med at jeg oftere slår svært gode slag, og at jeg har en opplevelse av at jeg kan spille godt (til meg å være) på en god dag.

Se egen tråd i "Treningstips" om et verktøy for å lære seg å lese puttelinja.

Flott å lese at du jobber ETTER en runde. Det er få så gjør enda det er virkelig effektivt. Slagene ligger ferskt og en kan rette opp mye psyke også.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Takk for svar JanB, og tipset om putting skal jeg jammen ta med meg. Det blir ut å kjøpe strikk i morra :lol:
Setter virkelig pris på at du tar deg tid til å dele kunnskapen med oss her på forumet.

Ellers har jeg brukt kvelden til en nydelig runde golf i øsende regnvær på Byneset. Og jammen ble det ikke en saftig nedskriving også. :D
Rett og slett en kongerunde. Jeg bestemte meg for å spille på ProV-baller. Og jammen funket det ikke. Blant annet fikk jeg en meter backspin fra bunker på et av hullene, nydelig stopp på greenen på innspill (for det meste var merket ca 1 meter foran ballen, men så var det bløtt også da) og god lengde på driver. Hadde et utslag på 260 meter med 4-wood. Riktignok i litt nedoverbakke, men dog. Herlig følelse. Og birdie på banens vanskeligste hull smakte også godt, etter et utrolig fint innspill fra 120 meter til ca 2 meter fra flagget.
Alt i alt en god runde. Og deilig følelse å endelig komme litt ned i hcp igjen etter en miserabel periode spillemessig.

Ingen 3-putter i dag (kryss i taket), og dette på tross av mange greentreff og lange førsteputter. Jeg var dødelig på alt under 3 meter i dag, så at puttetreningen har gjort godt er helt klart.

Nå blir det en øl og en bitteliten feiring 8-)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: spiderboys spilleblogg

Post by JanB »

Gratulerer.

Det er gøy å lese om slike runder. Det sitter lenge. Forstår du ikke mistet noen ProV1 baller heller?
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Ingen mistede baller nei. Kom inn på samme ball som jeg startet på for en gangs skyld. Kun 1 tur i skikkelig tjukkrøff, men fant ballen igjen etter litt leting. :D
Dette med tapte baller er litt av grunnen til at jeg ikke har villet spille så dyre baller. Er så kjipt å slå baller til 30 kroner stykket i skogen. Foreløpig har jeg ikke kjøpt noen proV baller. Kun funnet dem. Fant en til i dag også, så kom inn med en ProV mer enn jeg gikk ut med. Ikke verst :lol:
Tror det blir mer spilling på ProV framover. Er også veldig fornøyd med NXT Tour. Mens NXT Extreme ikke funker så godt for meg. Klarer ikke få nok stopp på dem synes jeg. Og det er så kjedelig å se det man trodde var et godt innspill trille av greenen i bakkant.. :evil:
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Ny runde i dag. Og da satt ingenting som det skulle lenger. Men jeg tror jeg vet hvorfor også. Det var en vanvittig kø gjennom byen, så jeg ankom banen 10 min før tee-off. Dvs ingen putting, men kun noen luftslag og et par forsiktige chipper før jeg løp opp på første tee, hilste på de jeg skulle gå med og bombet den første ballen elegant rett i skogen til venstre. Det eneste bra med det slaget var at det var skrekkelig langt og rett - rett ut til høyre.

Jeg trenger oppvarming og ro før jeg skal spille, hvis ikke går det som regel slik. Og jeg vet det jo egentlig så alt for godt.
Den neste ballen fulgte etter den første, men ikke fullt så ille til skogs heldigvis. Fant igjen ball nr.2 bak et tre og chippet meg ut til semirough 110 meter fra hullet, men greenen var skjult av et tre. Herfra slo jeg et ok slag over treet til 3 meter fra greenen. Duffet innspillet og puttet elendig. Og plukket opp uten å hulle ut. Og slik fortsatte de to neste hullene også. Derfra og inn bedret det seg noe riktignok. Selv om puttingen ikke akkurat satt i dag.
Men slike runder blir det jo i ny og ne.
Jeg skal reise på hytta i Mosjøen i morgen og regner med å spile Helgeland golfklubbs ni-hullsbane. Skal komme med rapport fra den.

Ellers har jeg tatt konsekvensen av min elendige avstandsbedømmelse og bestilt avstandsmåler i dag. En Leupold GX1. Venter spent på posten nå framover :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Det har vært golf hver dag den siste uka. Utrolig deilig. Og jeg har fått skrevet meg enda litt ned i hcp. Har vært runder i buffersonen, bortsett fra et par som betydde nedskriving og 1 dårlig runde der jeg skrev meg opp.

Stort sett har jeg spilt jevnt bra. Wedgene sitter ganske godt nå, selv om avstandsbedømmelsen min til tider er ganske slapp. Utslagene er stort sett ok og i fairway. Jernslagene sitter virkelig. Har hatt flere innspill fra 150 meter som har bitt godt og endt opp på greenen. Det er stort sett kun hvis jeg tar for store sjanser eller blir for tøff på vanskelige flagg at katastrofene oppstår. Jevnheten er klart blitt bedre. :D

Har forresten fått avstandsmåleren i posten i dag. Leupold GX1. Har ikke fått spilt med den, kun forsøkt på rangen for å sjekke lengden på køllene. Det var artig.
For 80% kraft, full sving:
60 grader 55 meter carry
56 grader 70 meter carry
50 grader 85 meter carry

Gleder meg til runde i morgen tidlig. Endelig skal den forsøkes på bane. :twisted:
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Hadde en flott runde med en kompis på Sommersetra i morges.
Dugg i gresset, fuglesang og ikke en sjel på banen. eneste skår i gleden var å bli søkkvåt på puttinggreenen før runden da sprinkleranlegget slo seg på.

Jeg fikk virkelig testet ut avstandsmåleren under runden. Hadde klart flere greentreff (GIR) enn jeg pleier 5 stykker på ni hull i dag. Men puttet så miserabelt i dag at scoren kun ble middels dessverre.

Spesielt tilfedsstillende var det på hull 6 der jeg brant av en svært god drive. Jeg hadde i underkant av 60 meter igjen til greenen, men flagget var plassert helt bakerst. Denne greenen er litt vanskelig med en slik hullplassering, da det går en ganske høy rygg 2 meter før flagget som skiller den bakerste delen av greenen fra resten. Den er også voldsomt ondulert her, som en slags bolle som er lavest i bakkant. det er med andre ord lett å rulle av om man går for flagget.
Flagget stod på 77 meter og kanten hadde toppen på 75 meter. Jeg gikk for SW og landet ballen presis i oppoverbakken på ryggen slik som jeg hadde tenkt. Ballen stusset 2 ganger og stanset kontant en meter bak hullet. :D

På hull 7 hadde jeg et ganske dårlig utslag og stod igjen med et innspill 145 meter fra flagget. Her ville jeg nok gått for et 7jern vanligvis, men i og med at flagget var plasert foran på greenen var det ikke så langt som jeg ville trodd uten kontrollmåling. Jeg slo et perfekt 8-jern som også bet seg godt fast og hadde igjen en birdie-mulighet. Denne ble dessverre til en trist 3putt-seanse, men , men... Det er kanskje det beste jernslaget jeg har slått til dags dato. Masse spinn, relativt lav klatrende ballbane og bråstopp på green...og en diger torvbit som kom ut av bakken rett bak ballen og seilte rolig gjennom lufta. Utrolig herlig følelse. Jeg kjente det ville bli et fantastisk slag før jeg kikket opp på ballen.

En herlig golfdag
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: spiderboys spilleblogg

Post by sumo »

spiderboy wrote:Jeg slo et perfekt 8-jern som også bet seg godt fast og hadde igjen en birdie-mulighet. Denne ble dessverre til en trist 3putt-seanse, men , men... Det er kanskje det beste jernslaget jeg har slått til dags dato. Masse spinn, relativt lav klatrende ballbane og bråstopp på green...og en diger torvbit som kom ut av bakken rett bak ballen og seilte rolig gjennom lufta. Utrolig herlig følelse. Jeg kjente det ville bli et fantastisk slag før jeg kikket opp på ballen.
kjenner meg igjen i det slaget der.det perfekte slaget ;)
skjer ikke ofte nok, men for en følelse det gir når det sitter.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: spiderboys spilleblogg

Post by spiderboy »

Det perfekte slaget ja sumo...kun et fjernt minne på dagens runde dessverre.

I dag spilte jeg nemlig årets dårligste runde....rett og slett helt skrekkelig ufyselig forferdelig vanvittig dårlig.

Og på toppen av det hele gikk jeg med to svært hyggelige karer fra Asker og skulle liksom guide dem rundt banen. Særdeles pinlig å være den med lavest handicap og på sin egen hjemmebane, og så gå av banen og nesten ha brukt flere slag enn de andre til sammen. :evil:
Utslaget på første tee var symptomatisk egentlig:
Første drive var en skikkelig push som nesten dro inn på tee på hull 2 (det er ca 250 meter fra tee på hull 1 og den ligger 60 meter til høyre for fairway....). Den provisoriske ballen ble toppet vakkert ned i en grøft ca 100 meter fra tee. Jeg kom inn på 8 slag på første hull, og slik fortsatte det stort sett hele runden igjennom. Jeg var i skogen på nesten alle utslag, bortsett fra på hull 4 der jeg hadde en kjempegod drive, men da hooket jeg 2.slaget ut i skogen istedet :lol:
En dårlig drive, men et greit andreslag på hull 2 ga meg imidlertid par-mulighet. Men 2 kjappe duffede innspill gjorde at jeg endte med dobbel bogey istedet.

Det mest fantastiske var at når jeg endelig kom meg på greenen, stort sett etter 6-7 slag, så puttet jeg tidvis enormt bra.

Enkelte runder bør kanskje glemmes fortest mulig, dette var definitivt en av dem. :roll:
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: spiderboys spilleblogg

Post by sumo »

den er kjip den der ja...fins det noe verre enn og "drite" seg ut slik foran andre ukjente golfere som man går med i flighten?hehe.. ;)men se lyst på det spiderboy, du vet jo selv at dette bare var one of those days.du vet jo selv at du spiller bedre, så det ordner seg nok til neste runde skal du se.man har ikke 17 i hcp for ingen grunn.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Post Reply