Peter's spilleblogg

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Peter
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 24 Jun 2009, 17:31
Location: Oslo

Peter's spilleblogg

Post by Peter »

Det hele startet i 1997 da jeg ble medlem på Kjekstad GK. Kjøpte golfsett av en kompis, dette var altså damekøller pga høyden min. Jeg fikk meg grønt kort etter relativt kort tid og da startet det hele. Iløpet av noen år hadde jeg spilt meg ned til 15,4. Sakte men sikkert ble det mindre og mindre golf, ikke fordi jeg gikk lei men det ble så mye annet som skjedde. Damer og fylla kan vel få skylda for det meste :D

Nå: 24 år gammel og skal prøve å bearbeide det jeg hadde 8 år tilbake.

Jeg har vært på rangen endel den siste uken, det har faktisk gått overaskende bra iforhold til det jeg hadde trodd. Det går mest i jern for å få tilbake svingen mens jeg prøver å justere meg selv når jeg ikke treffer ballen skikkelig. Noe sier meg at jeg burde ta en pro time før jeg lager en masse problemer for meg selv :)

For øyeblikket bruker jeg noe gammelt som jeg fant på loftet med grafit skaft. Funker greit men jeg er nødt til å kjøpe meg nytt sett. Jeg var innom proshopen på Østmarka GK idag for å se på de forskjellige mulighetene.

Siden jeg var drittunge har jeg alltid drømt om Titleist køller men har aldri hatt råd, det kan nok hende jeg ryker på Titlest AP1 som jeg fikk anbefalt av han i proshopen idag.

Jeg melder meg inn i Østmarka Gk innen 2 ukers tid, jeg har flyttet til oslo uten bil så det var en grei bussrute å forholde seg til.

Nå starter ferden mot å spille til mitt eget hcp, wish me luck :mrgreen:
Last edited by Peter on 07 Jul 2009, 07:35, edited 1 time in total.
Hcp 25 - nå: 24

In the bag:

Titleist AP1 4i - pw
Titleist 909D2 9.5
Big bertha diablo rescue
Titleist vokey spin 52/56/60
Scotty cameron newport 2.0
User avatar
Peter
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 24 Jun 2009, 17:31
Location: Oslo

Re: Peter's comeback

Post by Peter »

Forresten, er det muligheter for å skrive seg opp litt hvis man har vært fraværende i noen år?
Hcp 25 - nå: 24

In the bag:

Titleist AP1 4i - pw
Titleist 909D2 9.5
Big bertha diablo rescue
Titleist vokey spin 52/56/60
Scotty cameron newport 2.0
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Peter's comeback

Post by Keyser »

Peter wrote:Forresten, er det muligheter for å skrive seg opp litt hvis man har vært fraværende i noen år?
Ja - ihvertfall teoretisk. Handicapreglement sier:

5.9.1 Golfspillets natur med dets varierende spilleforhold gjør handicapsetting til en relativt unøyaktig operasjon. Handicapkomiteen har rett og plikt til å gripe inn dersom det er åpenbart at en spillers eksakte handicap ikke gjenspeiler spillerens generelle spillestyrke. (...)

og

5.9.3 Oppjustering av eksakt handicap
Hvis handicapkomiteen mener at en spillers eksakte handicap er for lavt, skal den øke spillerens eksakte handicap til det eksakte handicapet som best gjenspeiler spillerens spillestyrke. Dette må ikke skje fordi spilleren er tilfeldig ute av form eller har vært borte fra spill i en kortere periode


Snakk med handicap-komiteen i klubben din dersom du mener at handicapet ditt er feil. Om "noen år" er "en kortere periode" er jeg usikker på.
</Keyser>
User avatar
Peter
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 24 Jun 2009, 17:31
Location: Oslo

Re: Peter's comeback

Post by Peter »

Fantastisk, da tar jeg en prat med klubben :)
Hcp 25 - nå: 24

In the bag:

Titleist AP1 4i - pw
Titleist 909D2 9.5
Big bertha diablo rescue
Titleist vokey spin 52/56/60
Scotty cameron newport 2.0
User avatar
Peter
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 24 Jun 2009, 17:31
Location: Oslo

Re: Peter's spilleblogg

Post by Peter »

Det er vel på høytid med en oppdatering her.

Siden sist har jeg snakket med golfklubben min, hcp er justert opp til 25. Har spilt 5 runder siden jeg startet og det har gått tålig greit. Sliter litt med å treffe ballen rent og det virker ikke som jeg klarer å få rutine i svingen min. Det virker som jeg ubevist prøver å gjøre noe nytt hver gang jeg skal slå ballen, eller jeg prøver kanskje å justere meg litt hver gang. I mange tilfeller tar jeg meg selv alt for ofte å se etter ballen før jeg har slått. Driveren tar jeg nok en liten pause fra og har gått over til rescue fra tee, 7.wood som tilsvarer et 4i. Denne treffer jeg godt med og vil nok fortsette med den.

Nærspillet mitt føler jeg er mitt ess. Da jeg spilte før brukte jeg alltid 9i utenfor green, vinkle kølla og dytte ballen mot hullet. Nå gjør jeg det samme, men før hadde jeg ikke utvalget av wedger som jeg har i dag. Her sliter jeg litt med å beregne grader samt å treffe rent. Å duffe er noe jeg sliter litt med, ikke bare med wedgene men med de fleste køllene mine. Kanskje jeg svikter litt mye i beina ide jeg svinger? Ikke vet jeg. Putting er også en del av nærspillet mitt som sitter bra  Ellers fornøyd med spillet så langt, med 24 i hcp.

Jeg skal prøve å legge ut en hel runde her etter hvert.

Nytt golfsett er også kjøpt :)
Hcp 25 - nå: 24

In the bag:

Titleist AP1 4i - pw
Titleist 909D2 9.5
Big bertha diablo rescue
Titleist vokey spin 52/56/60
Scotty cameron newport 2.0
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Peter's spilleblogg

Post by sumo »

Peter wrote: Nytt golfsett er også kjøpt :)
så................ble det titleist AP1 på deg?hehe ;)
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Peter
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 24 Jun 2009, 17:31
Location: Oslo

Re: Peter's spilleblogg

Post by Peter »

Ja, jeg klarte ikke dy meg :D Utseendet var mye av grunnen til at jeg falt for dem. Men for all del, kjempe jern å slå med også hehe.

Jeg spilte 18 hull på Drøbak søndag morgen. Kan vel egentlig begynne med å skryte litt av banen, flotte greener, fairway og hele intrykket var kjempe bra. Mye av grunnen til at jeg likte den så godt har vel noe med at den er veldig bred og tilgivende.

Bestemte meg på forhånd for å trene jern idag, 5i fra tee gikk igjen på de fleste utslag. Det gikk ganske bra, jeg prøvde å kutte ned baksvingen ihåp om å få bedre kontroll og det funket. Være mer bevist på å fullføre svingen og ikke minst slutte med å se etter ballen før takeoff. Det er fortsatt forbedringspotensiale i massevis, siste 9 hullene begynte jeg å slurve. Flighten bak begynte å presse, jeg må lære meg å slappe mer av når det er kø. slurv går egentlig igjen og igjen, jeg drikker ikke nok vann iløpet av runden. Det er nok derfor jeg begynner å bli ukonsentrert.

Jeg tror grunnen til at jeg strøyk for mange hull var chip/putt som ikke funket som det skulle.

UT:

Hull 1: 277m par4) 5i fra tee, lander på vensre side av fw. 8i som jeg shanker til høyre og blir liggende bak et tre. Drar frem wedge, treffer litt tykt og lander kort for green. Med litt mye vann rundt green chipper jeg litt kort og med putt putt ender jeg på dobbel bogey.

Hull 2: 352m par4) 5i rett på fw. 6i over vannet og legger meg på venstre side litt kort av green. Duffer 60 graderen, prøver igjen og legger meg fint på green. putt putt for en dobbel Bogey.

Hull 3: 439m par5) Utslag med 5i, holder på å treffe "det ene" treet på fw men går akkurat igjennom. Drar frem rescue, STOR hook, holder på å treffe en mann som leter etter ballen sin. 6i fra rough, herlig treff og ballen lander 3 meter fra hullet. YESS :D misser putten og må nøye meg med par.

Hull 4: 137m par3) -Stryk- Jeg dreit jeg meg fullstendig ut. Greit utslag til høyre for green. Når jeg kom opp til green fant jeg ut av at ballen hadde akkurat greid å rulle ned i bunker. Drar frem sw, måker ballen over green til den andre bunkeren. Går rolig og beherka over til neste bunker, så greier jeg å slå den over til der jeg sto istad. Ble så irritert at jeg plukket bare opp ballen.

Hull 5: 251m par4) PAR. Her funket alt for meg. Utslag med 5i etterfulgt av et 7i som lander på venstre side av green. Chip 1 meter fra hullet og en enkel putt for par.

Hull 6: 179m par3) Her ligger det et vann foran green og jeg treffer dårlig og legger 20 meter foran vannet. Drar frem 60 gradern, duffer chippen, får også med meg halve fairwayen i samme slengen. Går rolig opp mot ballen, slår, og gjøre akkurat det samme igjen. Bare denne gangen gikk ballen i vannet. Helt tydelig at jeg trenger trening med wedger. Enten så drar jeg med meg 3 kilo gress eller så treffer jeg for tynt. Aner ikke hva jeg skal gjøre med det.

Hull 7: 335m par4) Stryk

Hull 8: 443m par5) Utlsag med 5i, lander i rough på høyre side av fairway. Helt greit utslag. Finner meg selv mellom to trær, her ligger det en fairway fra neste hull som jeg kan benytte meg av. Velger 7i, slår fint mellom trærne og lander bra på fairway. Velger 9i og shanker ballen til høyre, ballen treffer et tre men legger seg greit for et innspill med en chip. Legger neste slag på green, misser en 2 metring og må nøye meg med bogey.

Hull 9: 341m par4) Her henter jeg frem driveren. Slår en fantastisk snor rett drive langt nedover fairway, det må ha vært over 200 meter. 7i neste slag, ligger greit på høyre side. Chipper alt for langt forbi hullet og mestrer oppgaven med å tre putte derifra, helt sykt :( Ender opp med en dobbel bogey.

INN:

Hull 10: 313m par4) Driver, litt slice og legger meg på høyre side av fw. 6i inn på høye side av green. chipp, putt putt. Bogey

Hull 11: 277m par4) Utslag 5i, 9i inn foran green, litt kjip chip og putt putt. Bogey

Hull 12: 240m par4) Utslag 5i, litt kort og langt til venstre. 9i på green med 3putt. Bogey

Hull 13: 354m par4) Frem med driveren igjen, hooker ballen i nettet på venstre side. Denne trodde jeg var i live. Gikk ned for å finne den men det var lost ball. Aner ikke hvor den ble av. Skulle slått en provisorisk. Dropper ball, treffer helt forferdelig og den ruller 50m bortover fw. Neste slag går over vannet men rett inn i skauen. Finner ikke ballen heller, stryk.

Hull 14: 270m par4) Utlsag med 5i, treffer bra og lander på fw. Neste slag legger jeg greit på green 8 meter fra hullet. Leser green helt perfekt og setter årets birdie putt :D

Hull 15: 142m par3) 6i rett i bunker, ut av bunker og over til den andre siden av green. chip, putt putt. Dobbel Bogey :?

Hull 16: 317m par4) 5i som lander på fw. 7i, treffer greit men lander rett ved et sidevanshinder. Finner aldri ballen og må droppe. Wedge inn på green og putt putt. Dobbel Bogey.

Hull 17: 121m par3) 8i, shanker den til høyre og ballen treffer en liten trebit ved vannet. Spretter opp og lander i vannet. Slår ny ball rett foran green, chip og putt putt. Dobbel Bogey

Hull 18: 350m par4) 5i fra tee og legger meg på høyre side av fw. forsøk på 5i igjen og blir liggende ca 60 meter fra green i rough. Prøver på wedge men treffer masse gress og ligger bare 2 meter nermere hullet. Neste slag lander i bunker. Sw ut av bunker og lander i den andre bunkeren. Det neste slaget greide jeg heller ikke å få opp fra bunker. Stryk.

Ender totalt på 30 poeng og må skrive meg opp. :roll:
Hcp 25 - nå: 24

In the bag:

Titleist AP1 4i - pw
Titleist 909D2 9.5
Big bertha diablo rescue
Titleist vokey spin 52/56/60
Scotty cameron newport 2.0
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Peter's spilleblogg

Post by Mats »

Her får du et tips av meg: Driiiit i å bruke den 60graderen!! Bruk heller sandwedge som er mye lettere og mer tilgivende å slå.

Når du ligger rett utenfor green er det lurt å bruke en puttesving, dvs. bare sving sandwedgen/pitchen/whatever med en pendelbevegelse. Sjelden man treffer tjukt da! Brukte dette med stor suksess i går :)
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Peter's spilleblogg

Post by Kaffekannen »

Helt enig med Mats her. 60* er en spesialkølle for spesialslag. Utrolig herlig når man får skikkelig treff, men gud så utilgivlig når man bommer litt. Ellers så måtte jeg sjekke to ganger mens jeg leste om det var jeg som hadde skrevet runden. Litt i hytt og pine og noen strålende slag innimellom.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Peter's spilleblogg

Post by JanB »

Mats wrote:Her får du et tips av meg: Driiiit i å bruke den 60graderen!! Bruk heller sandwedge som er mye lettere og mer tilgivende å slå.

Når du ligger rett utenfor green er det lurt å bruke en puttesving, dvs. bare sving sandwedgen/pitchen/whatever med en pendelbevegelse. Sjelden man treffer tjukt da! Brukte dette med stor suksess i går :)
Det Mats beskriver her er Chip slag.

Lær deg å bruke følgende køller ved chip.; 9 jern, 7 jern og 5 jern
Kjør samme sving med SAMME lengde på baksvingen. Dermed lærer du deg EN sving til forskjellige lengder. Dette er mye lettere å repetere enn mange forskjellige "styrker" / lengder på baksvingen.
Lær deg hvor langt de forskjellige jerna ruller.

Hold lenger ned på grepet. (da blir kølla brattere). Søk å treffe ballen litt mer mot tåen på bladet. Dermed minsker du muligheten for duff, fordi helen på bladet aldri kommer ned i bakken. :!:
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply