Champs vei til å bli champ!

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

Champs vei til å bli champ!

Post by champ »

Tenkte at en blogg her vil gi en ordentlig motivasjonsboost for å gjøre jobben skikkelig.

Litt om meg: Jeg har omsider blitt 26 år og hatt det grønne kortet i 12 år. Jeg har tidligere spilt nå og da og hatt små perioder med stor interesse som gjerne har vart i en halv sesong. Etter å ha vært medlemsløs i en del år meldte jeg meg denne sesongen inn i Preikestolen for å være med noen nyfrelste venner på en runde en gang i blant. "Dessverre" har dette ført til at jeg har blitt mest frelst av de alle. Golf har blitt min religion og driveren er nå min gud. Dessverre finnes det også en djevel i min religion som heter slice, og jeg trenger virkelig en åndsutdriver.

Som spiller har jeg alltid vært han tynne flisa som har klasket ballen lenger enn de fleste forventer, men det hjelper lite når det er større sjanse å treffe busker og trær enn noe annet på banen. Da basillen gjorde sitt inntog tidligere i år tok jeg en protime for å få tilbake feelingen. Jeg startet året på mitt gamle handicap som var 27,5, og brukte sommeren til å komme tilbake til det nivået. Nå spiller jeg på 24,8.

For meg er golf lek og gøy. Derfor drar jeg frem driveren uansett fordi ingen ting er som å føle et rent treff. En annen svakhet er at lekenheten gjør at jeg heller tar frem lobwedgen for å prøve å få backspin og en ball som stopper fort fremfor den lette chippen. Dette koster meg sikkert en del poeng når alt kommer til alt, men sannheten er også at jeg føler at jeg ikke er helt komfortabel med distancecontroll på chip. Nøkkelen er nok å bruke mye mer tid på treningsbanene fremfor å gå runder hele tiden. Golfrundene fører jo egentlig til at feilene som sitter i sving og innspill bare blir mer implementert i muskelminnet.

Jeg har ikke noen store handicapmål med det første, men i løpet av vinteren skal jeg bli kvitt slicen. I tillegg ønsker å få mer feeling på backspin. Litt fordi jeg synes det er morsomt og mestre og litt fordi at det nå er litt hipp som happ om ballen legger seg død, eller triller fremover.
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

Re: Champs vei til å bli champ!

Post by champ »

Fikk en god treningsdag på Gønmo i dag. Bestemte meg for å ta tak i detaljtreningen og sto først en time på driving-rangen før jeg øvde både chip og innspill fra distanse. Etter et par timer på treningsbanen klarte jeg ikke å holde meg og gikk ut på 9 hull før det ble mørkt. Jeg hadde sett en film på youtube som ga meg veldig mye forståelse om hvordan armene skal bevege seg i svingen:
https://www.youtube.com/watch?v=hClbE4e7quI

Dette hjalp som bare det med slicen min, og jeg har allerede funnet et verktøy som kan hjelpe meg med å slå rettere slag.

Så til runden:

Hull 1, 494m: Slo jeg et brukbart rett slag, men med min nye driveteknikk går slagene nå litt mer mot venstre og jeg ligger i roughen på venstre side. Så tar jeg frem min nye 3w hotx2pro og klinker ballen så det spruter i bunkeren som ligger 120meter fra green. Derfra er det mye tull. Bunkere som ligger et stykke fra green er jeg ekstremt dårlig på fordi jeg alltid er redd for å bunne så jeg topper, eller fokuserer for mye på å ikke toppe så jeg bunner. Etter to roteslag ligger jeg 10 meter fra green og en er fin upanddown for 7 slag.

Hull 2 278m: En rivebar green og da skal driveren fram. Det som passer meg bra med dette hullet er at det er mye plass til høyre dersom man prøver å gå for flagget, så etter slicen i dag så ligger jeg trygt plassert 50 meter fra hullet. Innspillet blir litt langt til venstre og jeg trenger 2 putt for par.

Hull 3 364m : Første slaget går klokkerent inn i skogen på venstreside og OB. 2. slaget er helt perfekt og jeg ligger 100 meter fra koppen. Jeg bommer litt med SW og treffer kort til venstre. Ballen ligger i motbakke og jeg topper 4slaget mens 5 slaget blir litt dårlig. Putten stryker hullkanten og jeg må karve meg inn til en 7er.

Hull 4 380m: Driven er rett, men går like høyt som langt og etterlater et ballmerke omtrent oppe på køllen. Jeg har igjen 190 meter til greenen og slår et løst 5w som legger seg til venstre for greenen. En fin upanddown for par. Dette er mitt nemesis hull så jeg er meget fornøyd med par.

Hull 5 133m: Dette hullet går omtrent rett opp så jeg burde lære å ta meg en kølle eller to ekstra. Første slaget går rett til skogen til høyre, og tredje slaget legger seg kort på greenen. Jeg trenger tre putt så dette hullet kan strykes etter 6. slag. Er ikke golf gøy?

Hull 6 351m: Kraftig Dogleg venstre. Aner ikke hva jeg driver med på utslaget her, men den gode gamle slicen er tilbake, men med god plass på venstre side holder jeg meg fint slagbar. 5w blir dratt mot venstre og legger seg inntil et tre på siden av greenen. Må slå links ut før det blir en fin upanddown. 5 slag der altså.

Hull 7 450m: Brukbart uslag men litt kort. 3 w blir toppet så jeg har igjen 150m før mitt tredje slag. Tredje slaget blir derimot bra og jeg ligger 3 meter fra koppen. Trenger to put for par.

Hull 8 153m: Utslaget blir litt kort av greenen og jeg slår et bra inspill, men putten er dårlig. Burde klart par, men blir en sur boogie.

Hull 9 380m: En bra drive igjen og jeg ligger med 140 meter igjen. 8jernet havner 4 meter fra hullet og jeg legger meg ved siden av hullet på birdieputten.


Alt i alt er jeg veldig fornøyd med mange av slagene. Har en vane for å slurve litt i nærspillet når jeg spiller alene og det skjer også i dag. Skjerpings!!!! Alt i alt 52 slag noe som er helt greit. Mitt store problem fortsetter å være stabiliteten.
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

Re: Champs vei til å bli champ!

Post by champ »

Jeg har fått gått en del runder siden sist jeg oppdaterte. Noen positive ting har jeg erfart på de dagene:

* Når jeg føler at jeg spiller elendig, ligger jeg allikevel rett under buffersonen.

* Slicen min er så godt som borte

* Mitt nye handicap er 22,6, og under målet for året.

Det er også negative ting å ta med seg, og jeg fokuserer naturlig mest på det negative. Det er her man kan lære av sine feil:

* Nå som slicen er borte får jeg ikke samme lengde som tidligere. Dette er ganske irriterende, men det er bedre å ligge 240 meter på fairway, enn 280 i skauen.

* Jeg opplever som regel at endten følelsen på nærspillet sitter, eller at slagene fra 100m inn er positive. Hadde vært magisk om begge to kunne klaffe samtidig! Mengdetrening i vinter er det eneste jeg tror kan ordne på dette.

* Jeg startet høsten med å finne en putteteknikk som passet meg. Jeg har tenkt at det viktigste med putteren er ikke å følge ulike teknikker som ligger der ute, men å selv finne teknikken som gjør at jeg får den rette linjen jeg ønsker hver gang. Dessverre har jeg begynt å glemme/ miste den teknikken jeg hadde å må på ny leting. Jeg har blitt en vesentlig dårligere putter i løpet av de siste 2 månedene.
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

Re: Champs vei til å bli champ!

Post by champ »

Helt glemt den kjære bloggen min. Dette året har jeg virkelig startet nedgangen. Jeg tok et kurs på fornebu i vinter jeg fikk mye ut av. Og med konsekvent jobbing med driveren i ettertid driver jeg nå rett. Dette gjorde at jeg skrev meg ned til 24 til 19 allerede den første helgen i år. Deretter startet putteren å svikte noe voldsomt og jeg skjønte at noe måtte gjøres. Det var bare en ting å gjøre og det var å bytte ut putteren. Det funket veldig bra i de slagene jeg testet putteren før kjøpet, men da putteren endelig var min så sluttet den plutselig å fungere igjen. Da var det bare en ting til å gjøre å det var å kjøpe et nytt grep. Dette føltes veldig bra på treningsgreenen, men med en gang den kom seg på en virkelig bane så ville den ikke mer. Jeg måtte dessverre innse at puttingtalentet mitt ikke strakk til å begynne og trene. Det jeg gjorde var å legge en puttematte utover stuegulvet ved siden av sofaen (godt jeg er blitt singel). Deretter leste og så jeg mye på nettet for å få en forståelse for putting . Jeg byttet puttegrep og følte med det at jeg fikk låst av håndleddende mye bedre. Deretter var det bare å starte rutinen med å ta minimum 10putt hver gang jeg passerte puttematten på vei til eller fra sofaen. Jeg ga en lang F i hvordan putten endte, men søkte etter en god følelse av rullen og slaget. Dette ga allerede enorme resultater til neste runde. Putting sitter for meg 95% i hodet og forskjellen av å tenke at denne putten går i kontra å tenke at denne putten bommes er enorm.

Jeg har nå spilt meg ned til 14 i hcp og har personlig rekord på pluss to etter ni hull på Grønmo.

Ferien starter nå og jeg skal intensivere arbeidet med jernslagene for å få konsekvente og rene treff. Oppdatering på hvordan det går fremover følger.

PS: Da jeg startet å spille i fjor tenkte jeg å bruke sommerhalvåret på å spillet og vinterhalvåret til å trene, men treningen har blitt en besettelse og det har blitt et irritasjonsmomemt med påfølgene runder uten forbedring.
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
Owee87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 396
Joined: 13 May 2012, 15:08
Hcp: 18
Hjemmeklubb: Nøtterøy
Location: Tønsberg
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Champs vei til å bli champ!

Post by Owee87 »

Morsomt å lese innlegget ditt champ! Jeg er i en ganske lik situasjon som deg selv. Hadde vel mitt første medlemskap for 8 år siden (da jeg var 20), men først i år jeg for alvor er blitt ordentlig interessert i sporten. Avsluttet vel på rundt 27 hcp i fjor. Nå er jeg nede på 21,7. Har bestemt meg for å ta tak og dermed trene regelmessig og målrettet utover sesongen. Ditt innlegg blir brukt som inspirasjon :) Satser på å komme ned mot 15 i hcp i år, men har heldigvis klart å rette blikket mer mot å bli gradvis bedre enn umiddelbar glede av å gå ned i hcp.
Callaway Apex CF 16 - 5-PW - regular - 2016
Callaway XR Hybrid - #3 - Regular - 2015
Callaway XR16 Wood - #4 - Regular - 2016
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Champs vei til å bli champ!

Post by GolfMickey »

godt å se at du trener riktig og målrettet det lønner seg i lengden. viktigste er vel ikke å rase ned i hcp men å merke at ting går i riktig retning og man gradvis blir bedre. lykke til med sesongen
champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

Re: Champs vei til å bli champ!

Post by champ »

Hatt min første ordentlige en-til-en protime i dag. Hadde forøvrig noen i fjor, men skjønte ikke bæret av hva vi snakkte om. I dag jobbet jeg med Ross Robertson og det var som himmel og helvette. Jeg fikk veldig konkrete ting å jobbe med så det blir spennende å se hva dette vil føre til i lengden.
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
champ
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 24 Sep 2014, 17:46
Hcp: 10,2

Re: Champs vei til å bli champ!

Post by champ »

Etter mye banning og sverting etter protimen har jeg endelig begynt å få følelsen igjen. Rart det med protime, for man tror at en har fått så greie på golf at justeringer er lett å tilpasse seg. Problemet er bare at når man gjør store endringer med stance og tilbakesving så følte jeg at man må lære seg å treffe ballen på nytt. Jeg har gått to runder etter protimen, en nihullsrunde i går som gikk elendig, og en 18hullsrunde i dag. Jeg fikk trent veldig mye i mellom og det har nok gitt resultater. På de 18hullene i dag endte jeg med 80 slag og en ny solid nedskriving. HCP pr nå er 12.8 og da er jeg snart allerede på årets mål på 12 og det har ikke blitt juli enda. I dag er jeg en glad mann!
Driver: Taylormade SLDR
3Wood: Callaway x2 hot pro
Hybrid: Taylormade Aeroburner 19
Jern: Taylormade speedblades 5-PW
callaway mack daddy, 52,56,60
Oddeysey White hot #8
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Champs vei til å bli champ!

Post by GolfMickey »

Sterk å gå ned fra 22 til 12 på en sesong stå på videre!
Post Reply