TJs vei fra VTG and beyond

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

TJs vei fra VTG and beyond

Post by TJW »

Heisann,
Da jeg i helgen gjennomførte VTG kurset sammen med frøkna, så tenkte jeg det kanskje kunne være moro å opprette en tråd her for å følge fremgangen i golfens verden.
Skal prøve å oppdatere denne fortløpende med hva jeg må jobbe med, litt for min egen del, og kanskje for å kunne få noen gode tips underveis også.

Litt om starten:
Etter kun å ha testet driving range ett par ganger, uten noen spesiell coaching annet enn hvordan grepet skal være, så var jeg hektet. Booket meg derfor inn på VTG kurs sammen med dama i Drøbak GK og gjennomførte dette i helgen.
Etter to dager med mye driving range, en del bøtter med baller og såre hender og øm rygg, bar det i går ut på banen for første gang som en del av kurset.Vi gikk hull 1-4 i Drøbak, og det å spille på bane og gress slo meg midt i trynet med en gang. Range, med matter og god tid blir plutselig en annen verden når man står der mellom to gress-tuster og prøver å komme seg over ett vann, samtidig som neste gruppe står bak og venter på å bli vinket igjennom. Veldig gøy, men også helt SYKT frustrerende. Men de slagene som satt med 7ern var ok, så de ga motivasjon for å prøve mer.

Ting som må jobbes med:
  • Stygg slice på en del baller, kommer ikke nok rundt og må jobbe med rotasjon av kropp og hender for å "lukke" køllebladet på impact.
  • Bruker mer tid på sving, går veldig raskt opp og trenger å få inn timingen bedre.
  • Bunkerslag er jeg ubrukelig på pt. Når jeg først treffer så er det stort sett rent på ball og den flyr ALT for langt.
  • Woods og driver må jobbes med da jeg ikke klarer å treffe rent, henger nok mye sammen med punkt 1 og 2.
  • Generelt slappe mer av under spill og trening og ta meg god tid.
Positive ting som kan tas med videre:
  • Ikke så verst på pitching
  • Puttingen går ganske fint når jeg først kommer meg på greenen
Skal oppdatere dere her fortløpende på progresjon og tanker. Har fra og med i dag HCP 54 og neste store målet nå blir 36, så her må det øves, øves, øves og spilles mye.

Utvikling:
24-26.04.15 - VTG - HCP:54
14.06.15 - Første nedskriving, -6 - Nytt HCP:48
28.06.15 - Ny nedskriving, -6 - Nytt HCP: 44
03.07.15 - Ned -4 - Nytt HCP: 40
04.07.15 - Ned -5 - Nytt HCP: 35, etablert HCP.
05.07.15 - Ned -2,5 - Nytt HCP: 32,5..


Vi snakkes!
TJ
Last edited by TJW on 06 Jul 2015, 09:48, edited 2 times in total.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: TJs vei fra VTG and beyond

Post by liverglimt »

Finn deg plass på nærspillområdet og bruk 90% av tiden der. Så blir du raskt mye bedre. De lange slagene blir enklere når man føler seg trygg på det korte. Bunkertrening øker også rytmen i utslagene, fordi det er mye av samme rytmen. Blir man hard med sanden, så går det til helv... det gjør det også med utslag.

Sats på å mestre 3-4 køller i starten, så kommer resten etterhvert. Lykke til! Golf er moro! :)
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: TJs vei fra VTG and beyond

Post by yuran »

Slå hvert slag på rangen med mening bak det, ikke bare stå og hamre to bøtter uten å ta en pause eller gjøre noe forsøk på å reflektere over forrige slag. Slå, analysér og justér, slå på nytt. :)

Ikke vær redd for å komme deg ut på banen, du blir mer og mer komfortabel ved regelmessig spill. Spill også mye nå og få fundamentene til å sitte (i den grad det går :D).

Lykke til!
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: TJs vei fra VTG and beyond

Post by TJW »

En liten update - har nå fått noen 18-hulls runder i "beltet" og ting går fremover. (Dog tregt, men har jo ikke spilt i mer enn ca 4 uker). Er fortsatt på 54 i HCP og ligger på rett under 30 poeng som beste score foreløpig.
Synes det allerede har skjedd en god del:
  • Slicen er nesten borte
  • Svinger betydelig roligere
  • Har fått "temmet" 3-wood slik at jeg nå kan bruke den på utslag som jeg igjen tjener mye på i lengde
  • Får betydelig flere baller ut av bunker og opp på greenen
Det som nå er issue, hvor jeg VET jeg taper poeng:
  • Sliter med putting, bruker alt for mange putter. Putting funket bra tidligere men har mistet litt roen der nå. (Hull 7, Par 4 og index 1 i Drøbak, brukte 3 slag til greenkant og brukte 3 eller 4 slag på greenen... Da taper man mye) Løser jeg puttingen så bør nedskriving være innen rekkevidde veldig snart.
  • Pitchene er ofte litt for tynne slik at de går lavt og hardt (og dermed langt) istedet for høyt og vesentlig kortere. Dette funker på range, men ikke på bane.
Føler meg generelt roligere på banen, holder bra tempo og storkoser meg!

Høydepunkt var da vi spilte med en med HCP på 16 her om dagen som roste oss for å spille mye bedre enn HCP tilsier og han mente veien til ett betydelig lavere HCP var kort. Det hjelper på selvtilliten og motivasjonen :)

-TJ
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: TJs vei fra VTG and beyond

Post by GolfMickey »

har du fått skrevet deg ned enda? det viktigste er jo å ha det gøy på banen. Ikke la deg knekke hvis det går dårlig noen hull, da må man riste det av seg, og forsette å stole på spillet sitt. Tenk positvt etter en dårlig dag, også at alle slag er like viktige ta deg god tid uansett om det er en 1 meter putt. og husk golf er vanskelig, må man jobbe for resultatene :) lykke til med sesongen
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: TJs vei fra VTG and beyond

Post by TJW »

Hei, ikke fått skrevet meg ned enda, har vært oppe på rundt 30 poeng, men ikke gått over. Dama har faktisk fått skrevet seg ned 3 poeng etter en runde på Evje.

Har desverre en lei tendens til å bomme når jeg kommer inn på greenen, og det ødelegger veldig. Jeg koser meg skikkelig på banen, selvom jeg noen ganger lurer på hvorfor i allverden jeg driver med dette..

Oppdateringer kommer når jeg har mer :)

God sesong til deg også GolfMickey!
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: TJs vei fra VTG and beyond

Post by GolfMickey »

takk:) lurer på det selv noen ganger jeg også, men for som regel ett positivt svar i løpet av noen hull hehe:) gjelder bare å stå på
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: TJs vei fra VTG and beyond

Post by TJW »

Da har jeg en hyggelig oppdatering å komme med! Spilte min beste runde sålangt i går. Endte på 42 poeng og dermed en nedskriving fra 54 til 48 i HCP. Ting går absolutt riktig vei :)
Fint vær, noen fine putter, chipping som satt ganske bra, noen fine jernslag og generelt ok utspill gjorde det bare knallgøy å spille i går. Ut igjen etter jobb i dag!

Mvh
TJ
User avatar
ichjazz
Rookie
Rookie
Posts: 49
Joined: 13 Nov 2014, 12:14
Hcp: 21,7
Hjemmeklubb: Volda Golfklubb
Location: Ørsta

Re: TJs vei fra VTG and beyond

Post by ichjazz »

Ja her var det mange ting som jeg kjenner igjen. Gleden, frustrasjonen o.l.
Jeg begynte for to år siden. Kommer nok til å følge med på denne tråden.
Lykke til videre.
"Den som drikker vin, lever lenger enn den legen som forbyr ham det."
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: TJs vei fra VTG and beyond

Post by GolfMickey »

alltid morro å skrive seg ned. klarer nok under 36 uten problemer med mye trening
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: TJs vei fra VTG and beyond

Post by TJW »

På tide med en liten update igjen kanskje. Har spilt mye i det siste, og ikke drevet noe målrettet trening utenom å spille runder.
Denne helgen har jeg virkelig hatt marginene på min side og det meste har gått veien.

Begynte med nedskriving fra 44 til 40 på Fredag, ned til etablert på 35 på Lørdag og til min store overraskelse endte jeg på 32.5 etter runden i går.. Vet ikke helt hva som har skjedd, men mistenker at litt roligere putting samt en 4 hybrid som faktisk funker har sin del av skylden her. I tillegg kom frøkna seg ned til 38, så med tanke på at vi begge hadde om mål å runde 36 i løpet av første sesong så ser det ut som vi begge må finne oss nye mål :)
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: TJs vei fra VTG and beyond

Post by TJW »

Tja, skal man oppdatere litt her da?

Kort fortalt så føles det som to steg frem og to/tre steg tilbake.. Siden jeg skrev meg ned til 32.5 så har jeg hatt mer enn nok med å prøve å forsvare mitt nye HCP. Er nå oppe igjen på 34.1. Ikke allverden av oppskriving, men føltes som jeg var på en skikkelig "run" og alt klaffet, før alt sluttet å klaffe.. Tok en protime i helgen, hvor fokuset var på å få mer fart i køllehodet og lage mer "lag". Dette fungerer GLIMRENDE når jeg treffer, men feilslagene er nå flere og verre enn noen gang. Jeg vet det tar tid å huske på alt og implementere det, men tidsvis føles det som jeg har gått ett par ekstra skritt tilbake. Ligger nå å vaker på ca 30 poeng, og er akkurat innenfor buffer, så jeg bør vel være fornøyd med det, egentlig...

På en positiv side, så har jeg etter jeg begynte å jobbe med å skape "lag", fått en helt annen snert i slagene, spesielt med 4H og 3W køllene. Utslagene som treffer går plutselig 20m+ lenger enn før, og jeg kan nå faktisk slå 3W fra fairway og få den 150 meter nærmere, noe jeg noterer som ett stort pluss. Også notert meg ett par birdier, men sliter generelt med å få slagene til å sitte skikkelig og være konsekvent. Hjelper lite med tre par på en runde når man stryker 5 hull... Jeg vet jeg bare har spilt i typ 4 måneder, men mye vil ha mer :)

En annen positiv ting er at jeg faktisk nå kan bruke 4 og 5 jernet til noe siden jeg faktisk treffer med de, men alle jernene går så og si like langt. Får bare fortsette å øve på skape lag og slå igjennom så kommer nok lengden etterhvert...

Herregud dette er frustrerende, men alikevel går man ut kveld etter kveld :p

TJ
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: TJs vei fra VTG and beyond

Post by Franz »

Høres ikke helt lovende ut at du går til en pro som jobber med å skape lag...meget skeptisk...
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: TJs vei fra VTG and beyond

Post by TJW »

Vet ikke om det er direkte det som kalles Lag Franz. Det er snakk om å knekke mer i håndleddene på toppen, og holde denne knekken på vei ned mot ballen så man ikke får en tidlig release. Tror det omtales som lag, men rett meg om det er feil. Hva er feil med dette i dine øyne?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: TJs vei fra VTG and beyond

Post by Franz »

Jeg syns bare det er å begynne i helt feil ende. Hvis du trenger å knekke i håndleddene - og å holde dem sånn - er det jo noe mer grunnleggende som er feil. Det nytter ikke å sette blanke felger på en rusten Corolla.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: TJs vei fra VTG and beyond

Post by Franz »

Legg ut en video, så er det helt sikkert noen her som kan sette deg på sporet av hva du skal jobbe med over vinteren :) Eller enda bedre: Tipse deg om en bra pro! :)
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: TJs vei fra VTG and beyond

Post by TJW »

Liten update igjen fra min side. Noe av det jeg allerede har lagt inn i "Hvordan gikk dagens runde".
Det som virkelig har gjort utslaget for meg den siste tiden er denne videoen:

https://www.youtube.com/watch?v=272bJ-bdU8E - Stop swaying in the golfswing

Jeg har hatt en tendens til å svaie i baksvingen, og bare det å få følelsen av at høyre hofte skyter rett bakover istedet for ut til høyre, har gjort at jeg går fra duffing, åpent kølleblad ved impact og særs inkonsekvente balltreff til å slå rett med hybrid, jern og woods, og ett mye bedre balltreff som igjen fører til at jeg har økt jernlengdene med 20-30 meter. Ganske sykt, men en helt vanvittig følelse! :)

Fikk score i går som nå tilsier ett hcp på 29.5 som var målet jeg hadde for sesongen (å komme meg ned på 20-tallet). Sikter på at denne utviklingen fortsetter, for nå er det sinnsykt gøy å spille!

Bruker mer tid på banen i forhold til putter og chipping, og har nå betydelig flere muligheter for Birdies og par enn før. Birdie-puttene/chippene blir gjerne lange og "umulige" men fokuserer da på å komme meg nærme for å sikre ett par evt bogey istedet for å 4-putte som jeg gjorde tidligere.

Fikk også prøvd min første turnering for ett par uker siden. Det var før jeg gjorde endringen med svaiing, og det gikk rett til skogs. Spilte Nordea Pairs med samboeren, og det var hun som stod for poengene. Gikk 18 hull på 9 poeng og ville egentlig bare gi opp golf.

Det svinger i golf... Men nå er det gøy!
Post Reply