Mål for 2010: Singel-hcp

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Mål for 2010: Singel-hcp

Post by Mats »

Har satt meg som mål å komme ned til singel-hcp i løpet av neste sesong :shock: .

Det er selvsagt vanskeligere å gå fra ca 19 til under 10, enn det er å gå fra 31 til 19, det vet jeg. :D

Hvis jeg i det hele tatt skal komme i nærheten av å nå dette målet, må følgende kriterier oppfylles:

- Bli bedre på putting!
- Kjøpe meg en hybrid/rescue som jeg kan slå langt med, for å få GIR på de lengste par-4 og par-5 hullene.
- øke treffsikkerheten på nærspillet.
- forbedre psyken!! :roll:

Føler at jeg slår brukbart med jern nå, og driveren er relativt stabil. Treffer som regel fairway hvis det ikke er altfor trangt, med carry godt over 200meter. Jeg må nok skjerpe psyken og ikke la meg påvirke så mye av dårlige slag som før (og seff redusere antallet dårlige slag).

Er det noen her inne som har tro på at jeg kan greie dette? :lol:
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Mål for 2010: Singel-hcp

Post by JanB »

Dersom du i dag har carry på +200 så er det ingen problem å spille på 85 slag, dvs single hcp. Det som nå gjenstår (etter å ha lest bloggen din) er å gjør slag 2 samt 100 meter og inn mer effektiv. Du trenger å trene på nærspill. Se på putterstatistikken din. Ligger du idag på 30-36? Du bør definitivt ligge der. Er din GIR på 30% eller mer? Det bør nå være målet ditt.
Bare spør dersom du trenger et treningsopplegg for å komme videre.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Mål for 2010: Singel-hcp

Post by Mats »

På tirsdag hadde jeg en drive på 240meter carry. Hadde fairwayen vært tørr kunne den gått helt til green! hehe. Jeg får ofte problemer hvis det er noe særlig mer enn 150meter inn på andre/tredjeslaget. Slår vel 160meter (carry) med 6-jernet hvis jeg treffer bra, og rundt 150 med 7-jernet. Som sagt mangler jeg en kølle jeg kan slå stabilt særlig lenger enn dette.
Puttingen er nok altfor dårlig per i dag. Blir for mange 3 putter, og noen ganger 4-putter! Har hatt noen gode runder også der puttingen har sittet som støpt, men som regel ligger jeg nok nærmere 3 enn 2 putter i snitt. Nærspill fra 90 meter og inn er også noe jeg ikke er helt stabil på, pleier som regel å slå litt for kort på disse, selv om jeg treffer ballen rent :).
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Mål for 2010: Singel-hcp

Post by JanB »

Dersom det du skriver over her er korrekt er det noe riv ruskende galt med det du trener på. Du har lengde på drive og jern som tilsier 5 i HCP mens din putting tilsier 36 i HCP.

Du må bruke den neste mnd til kun 60 meter og til hullet.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Mål for 2010: Singel-hcp

Post by Solaar »

Med 200-240 m i carry med driveren har du mer enn nok lengde for å bli singelhcp'er, og spiller du fra gul tee så har du vel ikke noe spesielt behov for å slå mer enn 150 m på andreslaget? Ihvertfall ikke på Krokhol ;)

Som Jan sier, det som skiller en med 20-10 i hcp og en med lavere singelhcp er så og si alltid nærspillet. Selv er jeg rimelig god med jern fra 150-100 m, jeg er veldig god på pitching, jeg suger på chipping og har ok puttestatistikk. Hadde jeg vært god til å chippe og putte så hadde spillet mitt vært mye mer stabilt. Slår du rette slag med driver og jern så trenger du ikke øve mye på det for å oppnå målet ditt. Bruk mye tid på øvingsområdet og ikke minst på green så går det nok bra skal du se.

Forresten så kan du jo registrere deg på scangolf og melde deg inn i golfsnakk.no-gruppen, da kan du sammenligne statistikken din med andre på alle nivåer.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Mål for 2010: Singel-hcp

Post by spiderboy »

Tøft mål om å bli singelhandicaper i løpet av neste år. Det liker jeg :D

Må si som de andre over, du har lengdene inne - så det er nok ikke der støtet må settes inn.
Det er mye å hente på å trene putting, og min opplevelse er at det går ganske raskt å gå fra å være en helt elendig putter til å bli middelmådig. Jeg trente ikke så veldig mye for å gå fra å stort sett 3-putte alt, til å som regel klare meg med 2 putter.

Ifølge proen på min klubb er det de lange slagene som krever mest innsats for å bli bedre. Chipping og putting er (forholdsvis) lett å bli bedre på. Og hvis du 3 og 4-putter har du mange slag å spare her.....

Lykke til. Blir spennende å følge bloggen til neste år ;)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Mål for 2010: Singel-hcp

Post by Mats »

hehe, takker for støtten sålangt! Er ikke noen tvil om at puttingen koster meg mange slag iløpet av hver runde. Men det kommer ofte veldig an på forholdene den dagen. Når jeg spilte på Drøbak forrige gang puttet jeg som en gud, hadde veldig få 3putter der. Men da var jeg litt uheldig med innspillene og andre ting (kom ikke helt frem til green). På Mørk på onsdag puttet jeg som et øsekar, men det hadde nok korrelasjon med vannmengdene på green. Blir sjelden god putting når vannet spruter opp bak ballen :). Nærspillet varierer veldig i prestasjonene, har egentlig funnet ut at jeg er ganske god hvis jeg ligger litt utenfor green (mindre enn 10meter). Da får jeg alltid ballen opp på greenen og tålelig nærme hullet. Det er verre med disse halvsvingene med sandwedge, de sitter ikke alltid.
Ellers lærte jeg noe lurt her av en DVD om nærspill: Rett og slett bruke puttersvingen til å chippe seg inn på green!. Prøvde dette forrige gang med et 7-jern og det funket ganske bra (lå da et par meter i bakkant av green, mens flagget var klistret helt i forkant).

Skal nok trene endel nærspill fremover, på søndag skal jeg spille på Evje, og da skal jeg prøve å gjøre en kanonrunde :). Får trent litt i morgen på chip og pitch hvis det ikke er altfor dårlig vær!

Har hørt at Evje er godt over tosifret på stimpen nå, så må nok varme opp litt på treningsgreenen der først hvis jeg skal gjøre det bra.
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Mål for 2010: Singel-hcp

Post by Mats »

Solaar wrote:Med 200-240 m i carry med driveren har du mer enn nok lengde for å bli singelhcp'er, og spiller du fra gul tee så har du vel ikke noe spesielt behov for å slå mer enn 150 m på andreslaget? Ihvertfall ikke på Krokhol ;)
hehe, ja det holder som regel med disse lengdene. Men på Mørk hadde jeg litt problemer på de monsterhullene som er godt over 500 meter, og med sterk motvind klarte jeg rett og slett ikke å hakke meg inn til GIR. Ballen stoppet jo opp i lufta :lol: .
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
Post Reply