AkEs vei fra bok til tee

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by furu »

Når du får en stabil sving som du mener og føler at du gjentar fra gang til gang så stikker du innom proshop eller golfbutikk som kan gi en liten analyse. Det er ikke vits å kjøpe noe nytt nå når du endrer svingen fra uke til uke. Ikke meningen å virke negativ og nedlatende, jeg har vært der selv og er der til en viss grad fremdeles. Nå svinger jeg stabilt men stabilt dårlig med samme feil hver gang :lol:
Instagram @christianfuru
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Er enig i idet, har bestemt meg for å vente og kjøpe tilpassede køller når ting begynner å stabilisere seg ( altså ikke med det første). Men lysta er der hele tiden, køllene er jo alltid det enkleste å skylde på.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Og det hjelper absolutt ikke når Hanso87 legger ut ap1 køller tilsalgs! ;)
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Ting går endelig riktig vei igjen, har hatt store problemer med jernene den siste uken men i dag snudde det endelig. Fikk også tilbake troen på wedgene og da går scoren riktig vei. Bare få trent litt mer med puttern så blir det bra.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Svingen sitter ganske så greit om dagen men puttingen er ett område hvor jeg virkelig trenger å øve på nå framover. Sliter veldig med de lange puttene, folk sier jeg bruker for lang pendelbevegelse for å få til de lange, men hvordan i all verden skal man få langputter uten å gjøre det. Noen som har treningstips?
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by furu »

Ligger noen videoer om putting på nettsiden min.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by JanB »

Hva du mener med langputter er jeg usikker på, men dersom du forventer å sette mer enn 50% av puttene i en avstand av 8 fot, ser jeg deg på TV neste helg.
Begynn med seriøs trening fra 2 fot. Sett 10 av 10 der. Gå videre til 3 fot. Gi deg ikke før du sette 10 av 10 der også. Gå IKKE videre før du har 10 av 10. Gå så videre og se hvor du ikke feiler og hvor din score ligger på 90%.
Det er din grense. Det jeg kaller SikkerhetsSone 1.

Så skritter du opp omlag 5 meter og setter 10 baller fra den lengden. Målet er selvsagt å komme innenfor din SS 1.
Klarer du, øker du. Not, du går kortere.

Din sluttdistanse er selvsagt din SikkerhetsSone 2.

Når du har jobbet med dette er du klar for SS3 som normalt sett er kanskje 70-100 meter fra green.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Langputter så tenker jeg på når jeg ligger på green men fortsatt er 5-10 meter unna hullet, har da en tendens til å slå alt for kort og ende opp med 3 eller 4 putter. Skal absolutt følge det treningsopplegget du har foreslått her, har manglet en konkret måte å trene putting på.

Det tipset du foreslo på facebook i dag var også midt i blinken for meg!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by Solaar »

JanB wrote:Hva du mener med langputter er jeg usikker på, men dersom du forventer å sette mer enn 50% av puttene i en avstand av 8 fot, ser jeg deg på TV neste helg.
Begynn med seriøs trening fra 2 fot. Sett 10 av 10 der. Gå videre til 3 fot. Gi deg ikke før du sette 10 av 10 der også. Gå IKKE videre før du har 10 av 10. Gå så videre og se hvor du ikke feiler og hvor din score ligger på 90%.
Det er din grense. Det jeg kaller SikkerhetsSone 1.

Så skritter du opp omlag 5 meter og setter 10 baller fra den lengden. Målet er selvsagt å komme innenfor din SS 1.
Klarer du, øker du. Not, du går kortere.

Din sluttdistanse er selvsagt din SikkerhetsSone 2.

Når du har jobbet med dette er du klar for SS3 som normalt sett er kanskje 70-100 meter fra green.
Dettet treningstipset var bra synes jeg.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Ting går egentlig knallbra om dagen, har ikke skrevet på en stund for det har ikke vært noe særlig å klage på. Puttetipsene til JanB har gjort underverker, sjeldent jeg gjør noe mer en to putt. Drivern er også ganske bra inne nå, ligger mellom 230 og 250 når jeg føler jeg treffer bra. Jernene og hybridene går bra så lenge jeg passer på å kompensere for en draw. Gikk 9 hull på 23 poeng i dag, så nå forsvinner vel handicapet ned på 25,6 og målet mitt er egentlig nådd for sommeren, men får vel endre litt på det og si 20 nå.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by Grønne greener »

Veldig bra.
Men jeg syns ikke at du skal endre målet ditt. Du har nådd målet ditt! Det skal du merke deg og så kan du sette deg nye mål.
Hvis du bare endrer målet ditt så når du jo aldri målet ditt og da forsvinner noe av hensikten med å sette seg mål. Målet skal nemlig være oppnåelig. Vær glad for at du har nådd målet og feire det eller gi deg selv en premie for å ha klart det. Så kan du sette deg nye mål.
Dette er nå min mening.
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Tror jeg skal premiere meg selv med en tur på Miklagard eller Losby, er jo levelig priser der i juli. Det blir jo som ett nytt mål og nå 20 og da har jeg satt som premiering for meg selv ett nytt jernsett. Gikk 9 hull i dag også, og endte på 17 poeng med ett hull som jeg strøk.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
rake
Rookie
Rookie
Posts: 36
Joined: 09 May 2010, 14:14

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by rake »

Syns du har hatt god fremgang ake, blir spennende å høre hvordan det går fremover.
Hvilket jernsett er premien når du når 20 hcp? :)
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Lurer jo litt på ap1, men har vel egentlig bestemt meg for å dra til noen som virkelig kan customfitting for å prøve meg fram til det som gir best resultat. Håper jo at framgangen fortsetter, men det er bare å fortsette å legge mange timer i dette her.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Fryktelig runde i kveld, var nesten så ille at jeg hadde lyst til å stille meg opp ved ett tre og knekke hele jernsettet mitt. Drivern gikk ganske greit og puttern, wedgene gikk ok men jernene er helt håpløse. Er egentlig pissesur i kveld og vet jeg ikke får gått en ny runde før i morgen kveld, frustrert!!
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Forferdelig runde i kveld, men det inspirerte meg iallefall til å ta en god treningsøkt med wedgene. Fikk merka meg lengder og diverse og ble ganske treffsikker på slutten også. Men mulig jeg må satse på andre grader på wedgene, lurer på 54 og 60. Men får prøve litt mer først. Satser på iallefall 18 i morgen, blitt golf hver dag denne uken, så kan jo ikke gi meg nå.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Blitt to runder på banen i dag, ble tipset at jeg burde endre på hvordan jeg adresserte ballen etter en halveis runde. Hadde ballen for langt tilbake i stancen og endret vist på loften på køllene mine, så pitcen så ut som de hadde samme grader som en 6`er. Ikke rart jeg hadde problemer med 5`ern. Fikk flyttet ballen mye framover i stancen og da måtte det jo litt forandring på svingen også. Tapte vannvittig med lengde på dette her til å begynne med, men det gikk rett og helt uten snaphooker som jeg har hatt en lei tendens til å få en del av. Så ble noen bøtter og en 9 hulls runde hvor jeg bare spilte med jern for å få inn det nye og det begynte å hjelpe veldig etterhvert. Kunne endelig begynne å bruke håndleddene for å få ekstra lengde, er vel så og si tilbake på samme lengde som før jeg endret nå, men det går mye rettere. Men kjenner jeg bruker ett par nye muskler i ryggen.

Klarte også å kjøpe meg ett par nye golfsko i dag, footjoy greenjoys. Var knalltilbud på xxl.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Forferdelig dag på banen igjen i dag, er frustrerende å forandre på ting, er en innkjøringsperiode før det går bra igjen. Lysten på nytt jernsett stiger gang for gang, siden det rett å slett er umulig å få en lavere ballbane med det settet jeg har (ikke bare jeg som har prøvd). Har litt lyst på det settet til Hanso87 men er veldig usikker på om stiff skaft fungerer for meg eller ikke, og om jeg heller bør satse på å få tilpasset ett sett.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
eljay
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 13 Jul 2010, 12:40

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by eljay »

Kjøpte de skoene du nevner for litt siden jeg også, har fått gått de inn nå så jeg liker dem bedre og bedre :)

apropo supertilbud på xxl, så ville jeg tatt turen dit i dag når de har ryddesjau hvis du tenker på nye køller. Callaway x-22 f.eks er satt ned til 4000,- fra 6500 tror jeg.

50% på puttere, baller, 30-40% på drivere, woods, wedger og hybrider. Rett og slett et veldig bra salg :)


Lars
Køller i baggen:
Driver, 3-wood, 4-hybrid
4-pw jern
SW og GW
Profound Dark Ace

Hcp start: 35,5
Hcp nå: [color=#40BF00]34,0[/color]
Mål for '10: under [color=#FF0000]30,00[/color] (som virker mer oppnåelig nå)
AkE
Guru
Guru
Posts: 1059
Joined: 25 Jan 2010, 18:25
Hcp: 19,7
Location: Råde

Re: AkEs vei fra bok til tee

Post by AkE »

Må nok ta en runde til på xxl ja, trenger noen flere baller før salget slutter iallefall. Har brukt de nye skoene ett par runder nå og synes de er gode å gå i, men foretrekker dryjoys når det regner eller er vått på banen. Men de trenger jo fortsatt nye spikes.
Gikk ny runde i dag og den var fortsatt forferdelig, men ble en bøtte på rangen etter og ting begynte å gå riktig vei igjen. Satser på bedre resultater igjen i morgen.
Nickent 4dx 9* ust v2 stiff
Nike Slingshot HL 5-pw
Hybrid Nike slingshot Hl 3 og 4
Adams wedger 52*, 56* og 60*
Ping b60 IWI
Post Reply