Golfern logger

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: Golfern logger

Post by golferen »

.
Last edited by golferen on 07 Apr 2011, 15:13, edited 1 time in total.
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Golfern logger

Post by Solaar »

Jeg og tror det er fullt mulig for en ung og ivrig spiller å gå fra nybegynner til singelhcp på et år, men det er en fordel hvis man har et visst balltalent da. Å gå videre fra singelhcp til scratch derimot, det er det mange som aldri klarer.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: Golfern logger

Post by golferen »

.
Last edited by golferen on 07 Apr 2011, 15:16, edited 1 time in total.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfern logger

Post by furu »

Solaar wrote:Jeg og tror det er fullt mulig for en ung og ivrig spiller å gå fra nybegynner til singelhcp på et år, men det er en fordel hvis man har et visst balltalent da. Å gå videre fra singelhcp til scratch derimot, det er det mange som aldri klarer.
Så ung at man spiller fra rødt eller blått? Da kan jeg være med på at flere klarer det.

Midten av 20-årene? Jeg har ikke sagt at det er umulig, bare at svært, svært få klarer det.
Instagram @christianfuru
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Golfern logger

Post by Solaar »

Hvitt, gult, rødt, blått - tror ikke det har så mye å si med mindre du er under 14-15 år eller er generellt kortslående. Jeg begynte å spille når jeg var 12 og brukte ca et halvt år på å etablere hcp, mest pga at jeg ikke spilte så mye. Året etter ble jeg veldig ivrig og trente flere ganger i uken, husker jeg syklet i tre kvarter med golfbagen på ryggen for å komme til den nærmeste rangen. Jeg gikk fra 36 til 12 på en sesong, året etter gikk jeg til 9, året etter det igjen hadde jeg 4 men der sa det stopp. Jeg var aldri noe stort golftalent men etter flere år med tennis, badminton, ping pong og fotball så var balltalentet godt over gjennomsnittet vil jeg anta. Jeg har heller aldri vært langtslående og er rimelig kortvokst (175 cm).

For en ung spiller med litt høyde og balltalent er jeg overbevist om at man fint kan nå singelhcp på et år. Det er ikke så vanskelig som det høres ut, når du er under 18 i hcp så holder det jo med 3-5 runder under 80 før du er singelhcp'er. Hvis nærspillet er i orden så er det for en person med gjennomsnittslengde fullt mulig å gå en runde eller fler under 80-85 slag og da tar det ikke så lang tid før man er under 10 i hcp.

La oss si at du driver ca 200 m carry, noe jeg tror mange ungdommer klarer relativt raskt. Da er det stort sett bare lange par-4 hull som kan være vanskelige å klare GIR på. Selv en lang bane som Miklagard har ikke mange lange par-4 hull, det er vel bare 3-4 hull der som er vanskelig å nå for en person med rundt 200m carry-driver. Når det er sagt så MÅ du ha kontroll på de lange jernene (3-7 tenker jeg), og du MÅ være god på nærspillet. Hvis du i tillegg er dyktig til å putte så er du godt på vei til runder på 70-tallet.

For en person som begnner i voksen alder er alt dette me verre og sikkert vanskeligere å se for seg å være mulig, men iveren en ung golfer har gjør ofte at de trener på helt andre måter enn oss voksne. En talentfull ungdom finner ganske raskt en god sving og trenger ikke stå timesvis på rangen for å utvikle seg, dermed har de mer tid til å trene nærspill. De ungdommene som skjønner at det er der man henter 10-20 slag pr runde går fort ned i hcp.

Absolutt mulig mao :)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golfern logger

Post by Kaffekannen »

Solaar wrote:Hvitt, gult, rødt, blått - tror ikke det har så mye å si med mindre du er under 14-15 år eller er generellt kortslående. Jeg begynte å spille når jeg var 12 og brukte ca et halvt år på å etablere hcp, mest pga at jeg ikke spilte så mye. Året etter ble jeg veldig ivrig og trente flere ganger i uken, husker jeg syklet i tre kvarter med golfbagen på ryggen for å komme til den nærmeste rangen. Jeg gikk fra 36 til 12 på en sesong, året etter gikk jeg til 9, året etter det igjen hadde jeg 4 men der sa det stopp. Jeg var aldri noe stort golftalent men etter flere år med tennis, badminton, ping pong og fotball så var balltalentet godt over gjennomsnittet vil jeg anta. Jeg har heller aldri vært langtslående og er rimelig kortvokst (175 cm).

For en ung spiller med litt høyde og balltalent er jeg overbevist om at man fint kan nå singelhcp på et år. Det er ikke så vanskelig som det høres ut, når du er under 18 i hcp så holder det jo med 3-5 runder under 80 før du er singelhcp'er. Hvis nærspillet er i orden så er det for en person med gjennomsnittslengde fullt mulig å gå en runde eller fler under 80-85 slag og da tar det ikke så lang tid før man er under 10 i hcp.

La oss si at du driver ca 200 m carry, noe jeg tror mange ungdommer klarer relativt raskt. Da er det stort sett bare lange par-4 hull som kan være vanskelige å klare GIR på. Selv en lang bane som Miklagard har ikke mange lange par-4 hull, det er vel bare 3-4 hull der som er vanskelig å nå for en person med rundt 200m carry-driver. Når det er sagt så MÅ du ha kontroll på de lange jernene (3-7 tenker jeg), og du MÅ være god på nærspillet. Hvis du i tillegg er dyktig til å putte så er du godt på vei til runder på 70-tallet.

For en person som begnner i voksen alder er alt dette me verre og sikkert vanskeligere å se for seg å være mulig, men iveren en ung golfer har gjør ofte at de trener på helt andre måter enn oss voksne. En talentfull ungdom finner ganske raskt en god sving og trenger ikke stå timesvis på rangen for å utvikle seg, dermed har de mer tid til å trene nærspill. De ungdommene som skjønner at det er der man henter 10-20 slag pr runde går fort ned i hcp.

Absolutt mulig mao :)

Jeg merker jeg blir skikkelig sinna for at jeg ikke begynte i ung alder :x :x
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Golfern logger

Post by Solaar »

Hehe, ja det kan en si. Trøsten må være at det blir uansett verre jo eldre man blir (se tittelen på min spillerdagbok :) ). Men det er klart, det samme prinsippet gjelder jo jo eldre man blir. Man finner jo ganske raskt ut sin makslengde og da bør man vite hvor spillet har forbedringspotensial. Problemet er vel at de fleste synes det er kjedelig å trene nærspill, det er jo mye morsommere å klinke driver så langt man kan på rangen. Men hvis man finner en kompis som er villig til å trene nærspill så kan man legge inn litt mer konkurranseelementer inn i treningen og da blir det straks morsommere.

Når jeg tenker på det så husker jeg at vi var ganske mange i samme alder som begynte samtidig og det var naturligvis en stor fordel. Vi konkurrerte enormt mye på treningsområdet og det gjorde at vi lærte oss mange slag som "vanlige golfere" aldri en gang ville vurdert muligheten for å gjennomføre. Når sist såg du en voksen man stille seg bak et tre og prøve å slå ballen lavt ca 100 m inn på green? hehe :) Men vi gjorde slikt hele tiden. Ofte begynte vi med at en person fikk velge et sted å slå fra også var det closest to pin derifra. Taperen valgte neste sted osv.

Var en tur på treningsområdet til Miklagard for et par dager siden, hadde med en kompis som hadde 18 i hcp og på runden etter knuste han meg på poeng, bare et slag skilte oss til slutt. Han gikk ned til 2 i hcp (til 16) på en runde. Han er i 30-åra og begynte å spilel golf for bare et par år siden. Nå skal det legges til at han jobber på plattform og har to-fire uker fri jevnlig så han har mye tid å trene på.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: Golfern logger

Post by golferen »

.
Last edited by golferen on 07 Apr 2011, 15:11, edited 1 time in total.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Golfern logger

Post by JanB »

Gleder meg til rapport !!
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfern logger

Post by furu »

Hvor spiller du i morgen (mandag) golferen?
Ikke ta store sjangser.
Den har jeg prøvd meg på før og det betaler seg når man først klarer å holde seg til det. Jeg er for lite disiplinert, er ganske lett å overtale meg selv til å prøve på litt vanskelige slag :lol:

Ser fram til å følge framgangen din.
Dersom du ikke er med i vår gruppe på scangolf så anbefaler jeg deg å bli med. Eller i en annen gruppe selvsagt. Jeg har 100% troen på at skikkelig statistikk er den eneste måten du kan klare å faktisk finne ut hvilke områder du må trene mer på.
Instagram @christianfuru
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: Golfern logger

Post by golferen »

.
Last edited by golferen on 07 Apr 2011, 15:11, edited 1 time in total.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfern logger

Post by furu »

På scangolf.no går du inn på "Community" og søker fram gruppen som heter golfsnakk.no

Der legger du inn rundene dine, de aller fleste baner i faktisk hele Europa ligger vel etter hvert i systemet. Du fører inn hvilke kølle du bruker på utslaget, FIR, GIR og antall putter.
Det føres personlig statistikk og felles statistikk for gruppen.

Du får oversikt over alt du måtte ønske;
Putter pr runde
Putter pr hull
Putter pr GIR
Putter oppdelt (0/1/2/3/4)
Ant GIR pr runde
Ant GIR+1 pr runde
Fairwaytreff pr runde
Scramble ved greenbom
Scramble ved f.w.bom
Sandsave
Chipsave
Tilleggslag pr runde

Jeg liker statistikken som heter "Konsentrasjon". Den viser et søylediagram der du enkelt kan se om det er på spesielle tidspunkt under runden du pleier å misse mye. Har du f.eks. veldig høy score på #17 og 18 så får du vite det enkelt her. Spise og drikke mer kan være løsningen. Eller kanskje mental trening.

Du får selvsagt oversikt og alle køllene du har brukt og hvor mange % FIR du har med hver enkelt.

Kunne fortsatt i det uendelige. Det er veldig bra å bruke gruppen vår aktivt. Meld deg inn :D
Instagram @christianfuru
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: Golfern logger

Post by golferen »

.
Last edited by golferen on 07 Apr 2011, 15:11, edited 1 time in total.
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: Golfern logger

Post by golferen »

.
Last edited by golferen on 07 Apr 2011, 15:12, edited 2 times in total.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfern logger

Post by furu »

Svarte så du driver golferen 8-) Du legger deg åpenbart ofte i god posisjon på utslagene, ta med det som positivt. Regner med stooy har godkjent deg i scangolf-gruppen slik at du kan få lagt inn statistikken.
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Golfern logger

Post by stooy »

yep
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: Golfern logger

Post by golferen »

.
Last edited by golferen on 07 Apr 2011, 15:16, edited 2 times in total.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Golfern logger

Post by JanB »

Meget imponerende.
Bildet viser en green jeg ikke ønsker å kommentere, siden slikt finner vi ikke her på Costa Blanca.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfern logger

Post by furu »

Den der er rett og slett nydelig :!: Er slik det skal være her i Norge i år :D

Tror du må jobbe litt med lengden på drivene dine golferen. Kan ikke skjønne hvorfor du skal nøye deg med å slå under 300 meter hele tiden 8-) Bare tuller, det er imponerende.
Instagram @christianfuru
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: Golfern logger

Post by golferen »

.
Last edited by golferen on 07 Apr 2011, 15:13, edited 1 time in total.
Post Reply