TinCup's golfdagbok

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

TinCup's golfdagbok

Post by TinCup »

Hei.

Fant det som morsomt og interessant til tider å lese andres spilleblogger så tenkte jeg skulle bidra med min egen. Har spilt golf noen år, men begynte sommer '09 med å spille litt mer seriøst, fikk rett og slett lyst til å bli bedre!

Litt personlig info:
24 år gammel gutt fra Tromsø som per tid studerer i Odense, Danmark.

Golfinfo:
Hcp 11,7
"Hjemmeklubb" Tromsø GK, men siden jeg bor i Danmark spiller jeg for det meste på Odense Eventyr Golf, eller Odense Golfklub.

In the bag:

Callaway FT-I, 9 grader
Callaway FT-I Squareway 15 grader
Mizuno MP 32
Titleist Vokey 52, 56, 60
Ukjent Dunlop putter (Forventer å bytte den ut ila våren)

Mål for sesongen:

Har ikke noe desidert HCP mål, men håper å spille en runde under 78 slag i løpet av sesongen.

Baserer mine mål på statistikk, lykkes jeg sånn noenlunde med det regner jeg med å oppleve gode runder.

Statistikk mål:


7 GIR per runde.
2 putter per GIR
31,5 putter i snitt per runde
60 % fairway treff
30 % sandsave
60 % chipsave
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: TinCup's golfdagbok

Post by furu »

Velkommen TinCup :D

Har det blitt noe golf på deg i år? Eller har det vært like mye snø i Danmark? Du må gjerne komme med noen baneanmeldelser fra Danmark.
Instagram @christianfuru
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: TinCup's golfdagbok

Post by TinCup »

Startet sesongen 2010 på Costa Blanca for to måneder siden med en uke i El Albir (Altea) hvor mine foreldre for tiden bor. Banen jeg trener og spiller på når jeg er i området er Villaitana Levante (av og til Poniente). Syns banen er en flott golfbane, med gode treningsforhold.

Gjør en rask oppsummering av hver runde:

Runde 1.
88 slag. (+16). Kan merke det er første runde på lang tid, spiller tidvis bra og lager de parene jeg skal ha (8 i alt), men forskjell på topp og bunnivå er for stort, de dårlige slagene er rett og slett lavmål. 2 doble og 2 triple og 36 putter ødelegger en god runde.
Tar med meg videre? 7/14 FWT, 6 GIR.
Runde 2.
88 slag. (+16 igjen). Ser det positive i dagen før og er klar for ny runde. Varierende runde. Drivene sitter som varm bæsj i kram snø, treffer 10/14 fairways (MEGET fornøyd). Lager 7 par, 1 birdie, men ødelegger igjen runden med golfsvinger som er hårsveisen til Eli Hagen verdig. 3 baller mistet (alle i vann) fører til 1 quadruple, 4 doble som maltrakterer et ellers fint scorekort. 32 putter, forbedring.
Tar med meg videre? 10/14 FWT, 6 gir. Forbedret putting. Godt toppnivå.
Runde 3.
90 slag. (+18). Ser det positive i de tidligere rundene og er klar for en godt gjennomført runde, med fokus og konsentrasjon på topp. Den tanken kan ta seg en bolle. Slitsom runde hvor ting ikke fungerer optimalt. Treffer 8/14 fairways, men resten av runden holder ikke mål. Kun 4 par, fattige 2 GIR, 35 putter. Nok om runden.
Tar med meg videre? Fortsetter trenden med gode og presise driver.
Runde 4.
89 slag (+17). Vil revansjere forrige runde, og vil gjerne avslutte ferien med en gode 18 hull. Kanskje litt overtent? 7 par, 1 birdie, litt nedgang i fairwaytreff (6/14) og ok mengde GIR (5). MEN, 1 mistet ball, 2 triple og 4 doble og 35 putter. Hva skal man si? Faen. Varierer igjen mer i prestasjonene enn dama i PMS-humør. Hinsides fornuft rett og slett.
Tar med meg videre? 2 putter pr GIR.33 % sandsaves.

Statistikk etter de 4 rundene som ble spilt:

Putter pr runde: 34
Putter pr GIR: 2,105
Ant GIR pr runde: 4,8
FWT pr runde: 55,6%
Sandsaves: 14,3 %
Chipsaves: 40,6 %
Snittscore par 3: 4,25
Snittscore par 4: 4,85
Snittscore par 5: 5,81

Totalt sett en flott ferie i Spania, god øl, god mat. Hygge. Dog kunne golfspillet vært litt bedre. Ser jo utifra statistikken at det spesielt er nærspillet og greentreffene som skal trenes på her i vår, og snittscoren på par 3 hullene må bli bedre, hvis der skal sees fremgang scoremessig.


Alt i alt en god tur til Spania med god trening og noen fine runder, hvor jeg tidvis får spilt på nivået jeg vet jeg kan spille på.
Last edited by TinCup on 29 Mar 2010, 19:56, edited 1 time in total.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: TinCup's golfdagbok

Post by TinCup »

Takk for det Furu :)

Har gått to runder i år. Skal bare oppdatere treningsdagboken min litt, så skal jeg nok få skrevet en baneanmeldelse eller to fra Danmark.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: TinCup's golfdagbok

Post by TinCup »

Lørdag 20. mars, første golføkt siden turen til Spania.

1 time på rangen, etterfulgt av 1 time på innspillsgreen. Fokus på innspill fra 30-50 meter.

Fokusområdene mine på rangen handler om bedre balltreff, og bedre ballflukt. Kompakt kjerne, med ingen/minimal lateral shift. Ingen bevegelse av hodet, og god hofterotasjon hvor der ikke "hentes fart" nedenfra for å gi ballen ballongflukt (lei tendens til dette tidligere noe som kan bli meget slitsomt når der spilles i motvind. Hullene blir fort lange..) Fokusområdene var vel bevart i hodet men trengte litt tid på å fungere i praksis (lang tid uten golftrening når der ikke er innendørsmuligheter på Fyn). Fungerte godt etterhvert, men ikke helt fornøyd.

Hva angår pitchtreningen handler det om å lære meg to måter å spille inn på. En høy ballbane, og en lav. Har variert for mye tidligere i måten jeg spiller inn på, så planen for sesongen er å ha 2 "go-to-shots". Fungerte bra etterhvert, men trenger fortsatt mengdetrening. Spesielt på slaget med lav ballbane, må bli dyktigere på å få ballen til å bite mer på greenen for så å rulle mot pinnen.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: TinCup's golfdagbok

Post by TinCup »

Våren kom til Danmark torsdag 25. mars.

Nydelig dag med 15 grader og sol. Utrolig nok lite vind (MEGET uvanlig i Danmark) og forholdene lå til rette for en treningsøkt på Odense Eventyr Golf. Jeg og en kamerat dro ut tidlig formiddag for å trene litt før forelesning, men ankomst golfbanen tydet på en annen plan for dagen. Forelesningen ble droppet etter første syn på golfbanen. Overraskende gode forhold med tanke på den uvanlige vinteren som har herjet Danmark (Årets budsjett for snørydding på Fyn ble brukt opp i løpet av en januardag, det sier vel det meste.. ).

Lengre økt på putting-/chippinggreenen ble etterfulgt av en god, solid, fokusert økt på rangen hvor mine fokusområder siden Spaniaturen og sist rangeøkt viste seg bevart. Jernslagene var presise, bedre ballbane og retning, driveren kunne dog vært mer presis.

Runden

18 hullssløyfen er Vest/Nord par 72.

87 slag (+15).
Med tanke på at det har gått ca 8 uker siden sist spilte golfrunde kan man ikke klage for mye på runden, men man har alltid ambisjoner om å spille bedre. Lager 6 par og 1 birdie. 5 doble ødelegger ellers en god score. Skulle laget noen flere par, spesielt med tanke på at jeg 3-putter hull 6, 11 og 12 etter å ha oppnådd GIR. Greenene er selvsagt ikke av beste kvalitet, men det burde rett og slett ikke skje.
7 GIR er som det burde være. Selvsagt vil man ha flere, men får ta det i betraktning at det er tidlig på sesongen.
Skuffende er 4/14 FWT. Flere driver ligger i semirough, så statistisk bias er der jo, men statistikk er statistikk og dette punktet burde opp noen hakk.
2,286 Putter pr GIR holder ikke mål, her skal det skje forbedring til neste gang.
33 putter totalt, ikke bra nok.
Mest skuffende med dagens runde er nok at jeg lager dobbeltbogey på to av par 3 hullene.
Tar med meg videre? En scoremessig ok start på sesongen i Danmark. Grei mengde GIR.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: TinCup's golfdagbok

Post by TinCup »

Lørdag 27. mars

Klar for ny runde på Odense Eventyr Golf, spillemakker er samme danske på torsdag, ivrig golfer som spiller på 25,2.
18 hullssløyfen er Vest/Nord, samme flaggplassering som sist vi spilte så har uten tvil en fordel, så lenge svingen sitter. Har regnet kraftig dagen før, ikke like bare vær som på torsdag. 8 grader, Litt mer vind, men ingen regn. Topdollar.

Oppvarmingen starter med noen varierte chipper mot puttinggreen. Check-shot, Flop-shot, og Bump-and-run øves inn. Flop-shotet sitter, men varierer mer i kvalitet på de andre slagene. Nærspillet trenger mer mengdetrening. Ingen tvil om det.

Putting overtar. Tenker kun på lengde, presisjon blir sekundær. Starter med å putte 4 baller på tvers av greenen for å få feel på distansen. Poff, variert resultat, menmen. Puttingen kommer seg, legger ballen litt forbi hullet hver gang. God start på dagen.

Rangen kaller. Jernslagene sitter bedre i dag enn på lenge. Fokusområdene er intakt, feelen er bra. Lover godt for runden. Wedgene sitter limt. Driveren føles bra.

Runden

Fokusområder: Svingmessig som på rangen. Gå for GIR ikke for pinnen. Ikke ta unødvendige sjanser, rett og slett score.

Hull 1 312 m par 4:
Driver ballen ut i venstre semirough. ligger på 100 m til pinnen. Velger PW, kommer for mye under ballen og legger meg til høyre for greenen. Godt flop-shot over greenside bunker til halvannen m fra pinnen. Senker putt. PAR.

Hull 2 375 m par 4:
Driver ballen i fairway. Ligger ca 150 meter fra pinnen. Velger 7jern, god utført sving, godt balltreff, legger meg 10 m forbi pinnen. Putter i nedoverbakke. 2 1/2 meter kort. Jævlig dårlig, og forundret over at man kan bruke så mye tid på puttinggreenen.. Ender med 3-putt. BOGEY.

Hull 3 163 m par 3:
Velger 6'er jernet. Dårlig utført sving. Slår opp en beverhale av en divot. legger meg 35 m kort av pinnen. Pitchen lander 7 m forbi pinnen. 2 putter. BOGEY.

Hull 4 370 m par 4:
Dagens dårligste hull. Driver lander i fairwaybunker. 160 m igjen til pinnen. Velger 5jern. Elendig utført sving. rytme, tempo, vektforflytning er helt off, vil for mye, klarer for lite. ballen går 35 m lenger fram i fairway. Hullet spilles i motvind så klubber opp og vil ha en litt laver ballbane inn mot green. Velger 7 jern fra ca 125 m til pinnen. Godt utført kontrollert sving men vinden fanger ikke ballen så mye som jeg trodde den ville, går forbi greenen og lander i tykk, våt rough 20 m fra pinnen. Ballen lå vanskelig til, men utfører en dårlig pitch med 60 graderen, legger meg kort av greenen tett på fringe. Holder ikke mål. Chippen blir for dårlig. 2 1/2 m fra pinnen. 2 putt. TRIPPELBOGEY.
og

Hull 5 335 m par 4:
Driven legger seg i semirough til venstre for fairway 75 m fra pinnen. Velger 52 graders wedge, rusten og jævlig, men trofast. Perfekt kontrollert wedgesving, legger meg 2 fot fra koppen. BIRDIE.

Hull 6 510 m par 5:
Driven legger seg i høyre rough. Andre slaget med 3 wood er flott utført, god sving, kontrollert. legger meg 50 m fra pinnen i fairway. Får et dårlig balltreff med wedgen på innspillet. Legger meg 1 m kort av fringen ved inngangen til greenen. Prøver meg på et Check-shot som overhodet ikke biter, og ruller 3 m forbi koppen. 2 putter. BOGEY.

Hull 7 380 m par 4:
Driven legger seg i høyre semirough. Ligger ca 175 m fra pinnen. Har god motvind og velger 4 jern. Bra utført sving, men puller ballen og legger den til venstre for greenen i lett rough, 12-15 m fra pinnen. Velger å slå et flop-shot mot pinnen ettersom jeg nesten ikke har green å jobbe med, men topper ballen og slår den over green i bakre bunker. Utrolig kjedelig. har 25 m til pinnen. Slår et godt bunker slag tilbake mot forkant av green hvor pinnen er plassert. Ballen vil dessverre ikke bite og ruller til fringen. har ca 3 1/2 meter til pinnen. Putter ballen 1/2 m forbi. DOBBELTBOGEY.

Hull 8 135 m par 3:
Velger å slå ut med 8 jern. Pinnen plassert til høyre på green, sikter mot venstreside av green ettersom det er kraftig sidevind. Ok utført sving, balltreffet er ikke helt rent noe jeg får erklært når jeg ser hvor mye ballen blir flyttet av vinden. Ballen lander til høyre for greenen. 15 m til pinnen. Ballen ligger greit. helt ok utført Flop-shot. legger meg 3 m fra pinnen. Vanskelig putt med mye høyre-venstre fall. Misser putten. BOGEY.

Hull 9 440 m par 5:
Driven legger seg til venstre semirough. Fin sving, godt balltreff, vinden flytter ballen meget til venstre. 210 m til pinnen, men kraftig stigning mot green. Godt andre slag med 3 wood. legger meg 40 m kort av pinnen. OK wedge, godt balltreff, men puller den litt. Legger seg på green 12 m fra pinnen. 2 putter. PAR.

Runder front på 44 slag.

Hull 10 135 m par 3:
Velger 9 jern. God medvind i ryggen. Pusher ballen til høyre greenside bunker. Kort avstand til pinnen 7-8 m. Blir feig i bunkeren, og legger meg halv meter kort av fringe. Senkbar chip fra 6 m som legger seg halv meter fra pinnen. BOGEY.

Hull 11 370 m par 4:
God drive. Legger seg i fairway. 110 m til pinnen. Velger PW. Godt balltreff, god sving, men puller ballen igjen. Legger ballen på green 20 m fra pinnen. God putt. BIRDIE.

Hull 12 307 m par 4:
God drive, men den legger seg i semirough til venstre. ligger på 60 m til pinnen. Velger rett og slett feil kølle, slår med 52 grader og ballen lander OB bak greenen. elendig, ikke bra. Slår ny ball med den wedgen (56 grader) jeg burde slått med og legger meg 6 m fra pinnen. Puller putten og misser putten med 1/2 m. DOBBELTBOGEY.

Hull 13 465 m par 5:
God drive, litt kort men legger meg i fairway. Har rundt 245 m igjen til pinnen. Velger å kutte dogleg å slå meg fram med 3 wood, men hooker ballen. Legger meg 40 m til venstre for green. Ligger rimelig dårlig til, ender med en dårlig pitch og ligger 1 m kort av fringen og ca 10 m til pinnen. Dårlig chip som ligger 3 m kort av pinnen. 2 putt. BOGEY.

Hull 14 380 m par 4:
God drive, men pusher den høyre. Ligger fint i roughen og tror jeg har 110 m til midten av green. Flott sving, godt balltreff, god ballflukt med PW. Men legger seg 5 m kort av green ca 15 m kort av flagget. Innser at jeg har feil distanse inne. Slår egentlig fra 125 m. Slår et flott flopshot til halvannen meter fra koppen. Flott stroke på putten, men ruller rundt koppen. Kjedelig. BOGEY.

Hull 15 140 m par 3:
Sterk motvind på hullet. Skal slå over vann så velger å sikre et godt slag, med litt lavere ballflukt. Velger 6jern, og spiller det flott inn i vinden. Legger meg på green 7 m kort av hullet. Godt å få GIR på et par 3 hull igjen. 2 putter. PAR.

Hull 16 370 m par 4:
Legger driven til venstre i roughen. God sving, grei lengde og godt balltreff, men drar den venstre. Ligger på 145 m. Velger 7 jern. God sving, godt balltreff, sikter mot venstre siden av green. Ta vannhinderet til høyre for green ut av spill. Lander på fringe, 13 m fra pinnen. God putt 1 m fra pinnen. PAR.

Hull 17 470 m par 5:
Pusher driven grovt til høyre. Ligger ikke for dårlig til, velger 3 wood pusher også den. Legger meg videre ut til høyre i tykkere rough. 60 m fra pinnen. Godt kontrollert wedgeslag som legger seg på fringen. 5 m kort av pinnen. God putt 1/2 m fra pinnen. PAR.

Hull 18 355 m par 4:
God drive. Kontrollert midt i fairway. ligger 140 m fra pinnen, men stigning til green. velger 5 jern, men slår kanskje en av rundenes dårligste slag, balltreffet er dårlig, og hooker ballen. Ligger 30 m fra pinnen. Wedgeslaget fra roughen er ikke optimalt legger meg 10 m forbi pinnen. Parputten er ikke bra, leser ikke fallet nok, og ligger halvannen meter for bogey. Senker putten. BOGEY.

Avslutter back på 41 slag. Totalt 85 slag.

Absolutt fremgang spillemessig, siden sist. Bedre jernslag, men 1 trippelbogey og 2 doble gjør at scoren ikke blir bedre enn hva den kunne blitt.
Hva angår statistikk så vil jeg øke antall GIR og øke antall FWT. To ting som henger fint sammen. Unngår jeg flere 3 putt per GIR, og litt bedre chipping så ser det bra ut for sesongen. Det skal bare trenes litt mer :)
5 GIR
4/14 FWT
2 puts pr GIR
50 % chipsave
30 putter
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: TinCup's golfdagbok

Post by JanB »

Dette var en så god beskrivelse at jeg setter meg til klokken halv to på natten og kommer med noen kommentarer.

[quote="TinCup
Hull 1 312 m par 4:
Driver ballen ut i venstre semirough. ligger på 100 m til pinnen. Velger PW, kommer for mye under ballen og legger meg til høyre for greenen. Godt flop-shot over greenside bunker til halvannen m fra pinnen. Senker putt. PAR.
Bra redning

Hull 2 375 m par 4:
Driver ballen i fairway. Ligger ca 150 meter fra pinnen. Velger 7jern, god utført sving, godt balltreff, legger meg 10 m forbi pinnen. Putter i nedoverbakke. 2 1/2 meter kort. Jævlig dårlig, og forundret over at man kan bruke så mye tid på puttinggreenen.. Ender med 3-putt. BOGEY.
Du kunne fått ett slag mindre om du hadde tatt hensyn til fallet på green. Det er alltid vanskeligere med nedoverputt. Her var du tydelig så forsliktig at du ikke turde gå for trillen, eller du duffet.
Husk at på innspill til green handler det ikke bare om å komme nærmest pinnen, men på riktig side for en putt.


Hull 3 163 m par 3:
Velger 6'er jernet. Dårlig utført sving. Slår opp en beverhale av en divot. legger meg 35 m kort av pinnen. Pitchen lander 7 m forbi pinnen. 2 putter. BOGEY.
Nysjerrig ? Trolig. Jeg pleier å si at statistikken for å se opp er omtrent slik: " I 11/12 tilfeller går det galt om man ser opp og er før ballen med øya. (temmelig dårlig odds, spør du meg). Med så mange deilige wedger fixer jeg ikke at du bommer med 7 meter på en 35 meter. Dette lukter duff.


Hull 4 370 m par 4:
Dagens dårligste hull. Driver lander i fairwaybunker. 160 m igjen til pinnen. Velger 5jern. Elendig utført sving. rytme, tempo, vektforflytning er helt off, vil for mye, klarer for lite. ballen går 35 m lenger fram i fairway. Hullet spilles i motvind så klubber opp og vil ha en litt laver ballbane inn mot green. Velger 7 jern fra ca 125 m til pinnen. Godt utført kontrollert sving men vinden fanger ikke ballen så mye som jeg trodde den ville, går forbi greenen og lander i tykk, våt rough 20 m fra pinnen. Ballen lå vanskelig til, men utfører en dårlig pitch med 60 graderen, legger meg kort av greenen tett på fringe. Holder ikke mål. Chippen blir for dårlig. 2 1/2 m fra pinnen. 2 putt. TRIPPELBOGEY.
og
Her starter elendigheten med at du skal så forb... langt fra fw bunker. Start med å gjør en vurdering av vinkler. Er det mulig å komme opp over kanten med et langt jern, eller må jeg bite i det og gjøre 100 meter. Du har tydelig valgt å kline til hva remmer å tøy kan holde. Du SKAL ha GIR. Bunkerslag har nesten ingen rotasjon slik som normale slag. Det betyr at du må gjøre lengde på andre finesser. Det er vel ikke feil av meg å si at om du velger 7 jern på 125 meter og 6 jern på 160, skal det har vært MYYYYE vind for at jeg som caddie ville ha godkjent det valget. Det måtte jo gå galt. Resten er bare et resultat av frustrasjon.

Hull 5 335 m par 4:
Driven legger seg i semirough til venstre for fairway 75 m fra pinnen. Velger 52 graders wedge, rusten og jævlig, men trofast. Perfekt kontrollert wedgesving, legger meg 2 fot fra koppen. BIRDIE.
TV-golf kaller vi dette

Hull 6 510 m par 5:
Driven legger seg i høyre rough. Andre slaget med 3 wood er flott utført, god sving, kontrollert. legger meg 50 m fra pinnen i fairway. Får et dårlig balltreff med wedgen på innspillet. Legger meg 1 m kort av fringen ved inngangen til greenen. Prøver meg på et Check-shot som overhodet ikke biter, og ruller 3 m forbi koppen. 2 putter. BOGEY.
Begynner på slag 3 som lukter "nysjerrigPer". Det er ikke noe som heter dårlig balltreff på ditt nivå på 50 meter. En sving er en sving. Resten er redning. Det var svært lite her som skilte birdie fra bogey.

Hull 7 380 m par 4:
Driven legger seg i høyre semirough. Ligger ca 175 m fra pinnen. Har god motvind og velger 4 jern. Bra utført sving, men puller ballen og legger den til venstre for greenen i lett rough, 12-15 m fra pinnen. Velger å slå et flop-shot mot pinnen ettersom jeg nesten ikke har green å jobbe med, men topper ballen og slår den over green i bakre bunker. Utrolig kjedelig. har 25 m til pinnen. Slår et godt bunker slag tilbake mot forkant av green hvor pinnen er plassert. Ballen vil dessverre ikke bite og ruller til fringen. har ca 3 1/2 meter til pinnen. Putter ballen 1/2 m forbi. DOBBELTBOGEY.
Ikke uvanlig å Dytte ballen ut til venstre når du skal forsøke å slå ballen med jern under vinden. Det kommer av at man strekker seg litt og siden høyre hånd er lavere, blir den ekstra kort og kølla lukkes. Ikke gråt over at du ikke setter 10 fots putter. Vi snakker om "The golden eight". Gjør du 8 fotere, gjør du penger.

Hull 8 135 m par 3:
Velger å slå ut med 8 jern. Pinnen plassert til høyre på green, sikter mot venstreside av green ettersom det er kraftig sidevind. Ok utført sving, balltreffet er ikke helt rent noe jeg får erklært når jeg ser hvor mye ballen blir flyttet av vinden. Ballen lander til høyre for greenen. 15 m til pinnen. Ballen ligger greit. helt ok utført Flop-shot. legger meg 3 m fra pinnen. Vanskelig putt med mye høyre-venstre fall. Misser putten. BOGEY.
Er ikke helt sikker på om hele den 15 meter til høyre skyldes vind. Regner med at du bruker gode baller og med et 8 jern har man minimal sidespinn. Så mye tar ikke vinden på 135 meter. Uansett vil jeg gi "godkjent" for resultatet

Hull 9 440 m par 5:
Driven legger seg til venstre semirough. Fin sving, godt balltreff, vinden flytter ballen meget til venstre. 210 m til pinnen, men kraftig stigning mot green. Godt andre slag med 3 wood. legger meg 40 m kort av pinnen. OK wedge, godt balltreff, men puller den litt. Legger seg på green 12 m fra pinnen. 2 putter. PAR.
Ingen grunn til å kommentere. Du retter opp småfeil med to gode putter.

Runder front på 44 slag.

Hull 10 135 m par 3:
Velger 9 jern. God medvind i ryggen. Pusher ballen til høyre greenside bunker. Kort avstand til pinnen 7-8 m. Blir feig i bunkeren, og legger meg halv meter kort av fringe. Senkbar chip fra 6 m som legger seg halv meter fra pinnen. BOGEY.
Vet ikke kondisjonen på sanden, men dersom det er en smule fuktighet og ørlite hardt, er det lett å bli forsiktig. Bra chip

Hull 11 370 m par 4:
God drive. Legger seg i fairway. 110 m til pinnen. Velger PW. Godt balltreff, god sving, men puller ballen igjen. Legger ballen på green 20 m fra pinnen. God putt. BIRDIE.
60 fot putt i koppen. Vi signaliserer et godt hull

Hull 12 307 m par 4:
God drive, men den legger seg i semirough til venstre. ligger på 60 m til pinnen. Velger rett og slett feil kølle, slår med 52 grader og ballen lander OB bak greenen. elendig, ikke bra. Slår ny ball med den wedgen (56 grader) jeg burde slått med og legger meg 6 m fra pinnen. Puller putten og misser putten med 1/2 m. DOBBELTBOGEY.
Dette med valg av feil kølle har gått igjen. Noen ganger får vinden skylda mens andre ganger .... Du må gjøre en liten notatjobb på drivingrangen. Hvor langt slår du med hvilke køller og med hvilken baksving. Det er ikke forbudt å sette en liten klistrelapp på skaftet for hver kølle.

Hull 13 465 m par 5:
God drive, litt kort men legger meg i fairway. Har rundt 245 m igjen til pinnen. Velger å kutte dogleg å slå meg fram med 3 wood, men hooker ballen. Legger meg 40 m til venstre for green. Ligger rimelig dårlig til, ender med en dårlig pitch og ligger 1 m kort av fringen og ca 10 m til pinnen. Dårlig chip som ligger 3 m kort av pinnen. 2 putt. BOGEY.
ok... du valgte å sjanse. Du kunne ha tjent 2. Istedet tapte du 1. Hva med å spille litt mer safe? Hadde det vært lettere med par da? Gå igjennom og vurder.

Hull 14 380 m par 4:
God drive, men pusher den høyre. Ligger fint i roughen og tror jeg har 110 m til midten av green. Flott sving, godt balltreff, god ballflukt med PW. Men legger seg 5 m kort av green ca 15 m kort av flagget. Innser at jeg har feil distanse inne. Slår egentlig fra 125 m. Slår et flott flopshot til halvannen meter fra koppen. Flott stroke på putten, men ruller rundt koppen. Kjedelig. BOGEY.
Akkurat putten er ikke noe å diskutere. Trolig et utslag av ørlite konsentrasjon fra din side. Du hadde tross alt oppdaget en dritfeil (feil meter) som kostet deg ....

Hull 15 140 m par 3:
Sterk motvind på hullet. Skal slå over vann så velger å sikre et godt slag, med litt lavere ballflukt. Velger 6jern, og spiller det flott inn i vinden. Legger meg på green 7 m kort av hullet. Godt å få GIR på et par 3 hull igjen. 2 putter. PAR.
BRAAAAA utført også taktisk

Hull 16 370 m par 4:
Legger driven til venstre i roughen. God sving, grei lengde og godt balltreff, men drar den venstre. Ligger på 145 m. Velger 7 jern. God sving, godt balltreff, sikter mot venstre siden av green. Ta vannhinderet til høyre for green ut av spill. Lander på fringe, 13 m fra pinnen. God putt 1 m fra pinnen. PAR.
Bra avslutning på hullet. Det redder deg. Bra taktisk spill også.

Hull 17 470 m par 5:
Pusher driven grovt til høyre. Ligger ikke for dårlig til, velger 3 wood pusher også den. Legger meg videre ut til høyre i tykkere rough. 60 m fra pinnen. Godt kontrollert wedgeslag som legger seg på fringen. 5 m kort av pinnen. God putt 1/2 m fra pinnen. PAR.
En slik push tyder ofte på en for raskt vektforskyvning. Dermed kommer du ikke fram med skuldrene og du bli åpen. Tenk Ben Hogen og "TREKK" kølle gjennom svingen. Resten er helt godkjent

Hull 18 355 m par 4:
God drive. Kontrollert midt i fairway. ligger 140 m fra pinnen, men stigning til green. velger 5 jern, men slår kanskje en av rundenes dårligste slag, balltreffet er dårlig, og hooker ballen. Ligger 30 m fra pinnen. Wedgeslaget fra roughen er ikke optimalt legger meg 10 m forbi pinnen. Parputten er ikke bra, leser ikke fallet nok, og ligger halvannen meter for bogey. Senker putten. BOGEY.
Lurer på om ikke karamellen fra hull 17 satt seg fast i en plumbe. Mye rot og tull. Å klare 5 slag er egentlig greit med så mye tull. Årak: Ukonsentrert

5 GIR
4/14 FWT
2 puts pr GIR
50 % chipsave
30 putter[/quote]

Lykke til neste runde
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: TinCup's golfdagbok

Post by TinCup »

Hei JanB.

Artig at du tok deg tid til å lese et lengre referat (spesielt så sent på natten). Meget interessant å lese dine kommentarer om runden og er enig med så og si alt du skriver. Alltid bra med innspill!
Liker å gå igjennom rundene mine på denne måten, Etterpåklokskap er en god læremåte. Ikke se bortifra flere sene nattetimer hvis du finner det interessant :)
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: TinCup's golfdagbok

Post by Grønne greener »

Hei TinCup.
Jeg har lest de fleste av hullene dine og ser at du lider av det samme som jeg led av forrige sesong. Nemlig at innspillene til green med wedger og evt.9 `er havner for langt til venstre..?
Jeg fikk et tips på tampen av sesongen om at jeg skulle ha vekten på venstrefoten gjennom HELE svingen. Dette virket!
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: TinCup's golfdagbok

Post by JanB »

Eller for å si det som min pro sa til meg.
"Gå til finish Jan. (jeg gjorde så. Gikk inn i en perfekt finish). Vis meg nå hvordan du kommer DIT."

Metoden er altså akkurat den samme som når man tenker Course Management. Man starter fra der man huller ut !!!
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: TinCup's golfdagbok

Post by TinCup »

@Grønne greener

Takk for innspill! Artig at du er inne å leser, og kommer med dine egne tanker rundt ting.

Hva angår wedgespill så syns jeg det er noe av det absolutt morsomste med golf og noe jeg liker å trene. Jeg trives egentlig veldig godt med 50 / 50 vektfordeling i wedgesvingen, men tipset ditt blir nok tatt med på neste treningsøkt (forhåpentligvis i morgen). Ellers så har jeg hatt mine teorier rundt wedgespillet de seneste rundene. De slagene som jeg har pulled har jeg muligvis overdrevet en litt åpen stance, men vanskelig å si ettersom jeg ikke husker situasjonene helt... Vi får se i morgen.

@JanB

Course Management er nok mitt største forbedringspotensiale, og blir meget viktig med tanke på mitt store mål for sesongen - scoring.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: TinCup's golfdagbok

Post by TinCup »

Blitt litt for mange dager siden jeg har fått rørt golfkøllene nå. Eksamenslesning de siste par ukene har satt en brems på treningen.

Ble halvannens time tur på golfbanen i dag hvor størstedelen av tiden ble brukt med putteren. Stroke, oppstilling og distanse var hovedmomementene. God økt hvor konsentrasjonen var på topp.
Fulgte opp putteøkta med en eksperimentell chipping økt.

Slo en liten bøtte baller på rangen etterpå. Sliter fortsatt med den venstre ankelen etter et mindre traume i forbindelse med fotball. Hovedmomentet var derfor impact og balltreff. Grei økt, men varte ikke spesielt lenge.

Gleder meg enormt til å få spilt mer golf så fort eksamen er overstått i morgen..
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: TinCup's golfdagbok

Post by TinCup »

Ny økt på golfbanen den 9. april.

2 timers økt på banen hvor putting, chipping/pitching og jernslag var innholdet.

Chipping/pitching:
Startet med 1 time chippe/pitche økt hvor feel var hovedfokus, lekte meg med forskjellige slag og slo ikke mer enn 3 baller mot samme mål. Varierte mål såpass ofte for å endre distansene mer og legge mer tid i forberedelsene. Meget god økt. La meg tett på pinnene, var aggressiv mot pinnen ved lobshot, og kontrollerte rullen når jeg chippet med med jernene (bump-and-run).

Putting:
Fulgte opp med en halvtimes putteøkt. Hovedmomentet for økta var å holde hodet i ro før,under og etter stroke for å få god rull på ballen. Fikk det til å fungere bra. Har vært sløv på dette tidligere, og har mye å gå på hva angår putting. Tar det med meg videre til neste økt for å jobbe videre med det samtidig som lengdekontroll skal inkorporeres.

Range:
halvtimes økt på rangen hvor balanse var hovedmoment. Har vært for sløv på dette tidligere og har mye å gå på. Det å kunne holde en god finish, samtidig med stabil kjerne og minimal hodebevegelse fører til en god sving med godt balltreff. Momenter å jobbe videre på. Alltid rom på forbedring på denne fronten.

Alt i alt en OK økt.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: TinCup's golfdagbok

Post by TinCup »

Flott vær i Odense i dag, 17 grader og nærmest vindstille. Undervisningen ble droppet og syklet til golfbanen.

Utrolig nok ble der ikke spilt på banen i dag selv om jeg var der i 4 timer, brukte tiden på å trene på alle aspekter av spillet.

Putting:

Fokus på kort og kompakt stroke. Fungerer veldig bra, føler meg trygg når jeg står over putten og distansekontrollen er blitt mye bedre. Neste treningsøkt blir der mer fokus på putter fra 2-3 m.

Chipping:

Grei økt. Chippet med forskjellig køller, og lekte meg rundt greenen. Nærspillet er på rett vei, men har fortsatt litt å gå på.

Pitching:

Pitchet fra forskjellige fra 40 m og inn. Varierte lengdene, oppløftende økt, skal bli flinkere å komme tett på pinnen fra disse distanser.

Bunkerslag:

Oppløftende økt. En del av spillet som jeg føler jeg mestrer bra, men har ikke vært på "nivå" de siste rundene. Slagene satt meget godt i dag, både de korte og lengre slag. Tryggheten var tilbake. Deilig.

Range:

Slo vel rundt 150 baller, fra Driver til wedger. Balanse, hodebevegelse, kjerne var hovedmomentet som vanlig. Meget oppløftende økt hva angår jern- og wedgeslagene. Rytme og tempo i svingen, satt utmerket.
Nedturen på rangen var driveren. Retningen var ikke stabil nok. På rangen er det klippet en rimelig bred fairway som er perfekt å slå mot. Slo 15 driver hvor bare 3 baller var i fairway, noen mishits er bare 1-2 meter ute, men retningen er ikke stabil nok. Er ikke katastrofeslag i form av snaphook eller slice, hovedsaklig push. Noe som må trenes på neste gang jeg er på banen. Fairwaytreffprosenten har falt de siste rundene og må opp på et høyere nivå.

Satser på en ny treningsøkt på torsdag, til helgen skal der spilles minimum én runde.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: TinCup's golfdagbok

Post by TinCup »

Torsdag 15.04-2010 byr Odense, Danmark på en ny flott vårdag. 16 grader og klar sol, vinden er der som alltid, men ikke så plagsom at der ikke kan spilles golf.

Skal hentes kl 10.00, men klarer selvsagt å forsove meg så frokosten blir skippet. Heldigvis får jeg med meg en banan.

Oppvarmingen starter i dag på rangen, liker normalt å starte på puttinggreenen, men spiller med en danske og en svenske som er klar for å slå noen baller. 3-jern til 9-jern føles gode i dag, momentene som jeg har jobbet med den seneste uken sitter limt i ryggmargen og føler jeg slår godt. Balltreffet er fint. Slår wedgene greit, men føler ikke rytmen i slaget som jeg bruker å gjøre. Normalt er det køller jeg slår godt uten de store problemene, men løsner litt etterhvert. Dog ikke helt fornøyd. Med tanke på de seneste ukers "problemer" med driveren slår jeg rundt 20 baller med driveren. Har hatt problemer med å treffe fairwayen de seneste rundene, og problemene fortsetter i dag. Slår nesten hver drive med en avsluttende draw som ødelegger retningen, vekselsvis avbrutt av en push. Lengden er ikke noe problem, men drawen er på grensen av en ukontrollerbar hook så er smått irritert når jeg gir meg med driveren for å gå tilbake til å slå de siste ballene med wedgene.

Ferden går videre til puttingreenen for å putte litt. Distansekontrollen føles sånn rimelig. Ikke i ekstase, men ok fornøyd. Føler meg tryggere med putteren og merker at treningen jeg har lagt ned den siste tiden har gitt avkastninger.
Går over til chipping. Chipper med 7-jern. 52 graderen. Avslutter med diverse flopshots mot ulike mål. Chippingen føles meget bra.

Ettersom det er turneringsstart for torsdagsherrene på Eventyr, blir der bestemt at vi spiller 9-hullssløyfen NORD. Par 36, 2958 m lang. Vi spiller fra gul tee. Baneguide finnes på www.eventyrgolf.dk.

Runden

Hull 1 130 m par 3:

Flagget er plassert mer mot forkant av greenen, så aktuell lengde er nok mer 125 m. Er mellom køller, men velger å slå et 9-jern. Ok utført slag. Legger meg til høyre for greenen, 8 m fra pinnen, 1 m fra fringen. Velger å chippe derfra, bump-and-run, med 7-jern. Fornøyd med utførelsen av chippen, men legger den en anelse for lang. Står igjen med halvannen m lang returputt. Setter putten. PAR.

Hull 2 365 m par 4:

Slår ut med driver. Ballen starter ut som den skal, men drawen som har plaget meg på rangen slår til og trekker ballen mot venstre rough. Legger meg 6-7 m ut i venstre rough. Er litt usikker på lengden til midten av greenen, men regner den ut til å være ca 140 m jf. baneguiden. Velger å slå et 7-jern ettersom jeg ligger i roughen. Svingen, tempoet, balltreffet er utsøkt med retning direkte mot pinnen. Dog går ballen over greenen og legger seg til ro 5-6 m forbi greenen. Medfører at jeg har ca 16 m tilbake til pinnen. Greenen heller fra meg, velger derfor et flopshot med 60 graderen. Godt fornøyd med utførelsen, legger meg halvannen m fra pinnen, gir meg selv muligheten til å redde par. Senker putten. PAR.

Hull 3 309 m par 4:

Har lært fra forrige hull, og driverens opptreden i dag. Sikter mot høyresides fairway for å bruke drawen til min fordel. Dessverre pusher jeg dette utslaget. Legger meg til høyre for fairway i rough. Har ca 40 m til forkant green og 55 m til pinnen. Står dårlig ettersom ballen har lagt seg til ro inne blant mounds, velger å slå en 56 graders wedge mot pinnen. Utførelsen blir ikke så god som ønsket, skal nevnes at stancen før slaget ikke var optimal, men burde utført dette bedre. Legger meg rundt 12 m kort av pinnen i grensen mellom fringe og semirough. Velger å chippe med 7-jern, legger meg 1 m kort av pinnen, igjen godt utført chip. Setter putten. PAR.

Hull 4 458 m par 5:

Slår ut med driver. Denne gang sikter jeg midt i fairway, men så kommer drawen mot slutten og trekker ballen i venstre fairwaybunker. Ballen legger seg til ro tett på forkanten av bunkeren. Irriterende ettersom jeg får en veldig dårlig stance med venstre fot utenfor bunkeren, mens høyre fot er plassert i bunkeren. Ser for meg at jeg kommer til å hooke ballen ut derfra, så tenker taktisk nok og plukker et jern som tar meg forbi hindringer lenger fram. Hooker et 5-jern ut av bunkeren og legger meg i venstre rough. Dessverre så blir ballen liggende i en gammel divot. Har ca 40 m igjen til pinnen. Velger å slå 60 graderen, men legger meg 10 m kort av pinnen i fringen. Burde heller ha slått en rolig 56 grader i dette tilfellet for å få bedre ballkontakt å fått ballen på greenen. Putter fra fringen, men utfører det rett og slett elendig. Legger meg 3 m kort, og sitter igjen med en lang par putt. Senker putten. PAR.

Hull 5 377 m par 4:

Slår igjen ut med driver. Har en enormt nedslagsfelt i fairway og sikter midt i fairway, men igjen så kommer drawen på slutten og trekker ballen til venstre rough. Sitter igjen med rundt 120 m til midten av greenen, men klarer å bedømme avstanden feil ettersom det er en relativt stor høydeforskjell fra hvor ballen min ligger til green. Slår et 8-jern, men burde slått et 9-jern. Lander forbi greenen til høyre, og har 20 m til pinnen. 8 m til green. Har hatt god kontroll på flopshotene mine tidligere og velger å være aggressiv mot pinnen. Nydelig utført slag, legger meg halvannen m fra pinnen. Kan ikke klage. Putten ruller dessverre rundt hullet og legger seg en fot unna. Senker putten. BOGEY.

Hull 6 130 m par 3:

Slår over vann mot green. Kan slå et 8 jern mot green, men usikker på hvor mye vinden kan fange på toppen. Velger derfor et rolig 7-jern. God utført sving, legger meg 4 m lang av pinnen. Ikke den beste putten, misser på korrekt side, men legger den 1 m forbi. Setter returputten. PAR.

Hull 7 370 m par 4:

Godt golfhull hvor nedslagsfeltet for mine driver er trangt. Fairwaybunker på høyre side og klase av mounds til venstre. Sikter midt i fairway, men drawen kommer som den har gjort nesten i hele dag og trekker ballen mot moundsene. Ballen legger seg til ro på toppen av en mound og har ca 125 m igjen til midten av green. Dog er der stor høydeforskjell fra min ball til green og velger derfor å slå et rolig 9-jern. Perfekt utført og nedslag er 1 m kort av pinnen. Ser ut som den skal bli storfugl, men ballen ruller forbi pinnen og legger seg til ro 2 m fra koppen. Har gjenstående birdieputt med sterkt høyre-venstre fall. Godt utført putt som senkes. BIRDIE.

Hull 8 470 m par 5:

Par 5 hull med sterk dogleg høyre og OB langs hele venstresiden. Velger derfor å sikte mot høyre rough for å ta OB ut av spill med tanke på hvordan driveren har oppført seg i dag. Denne gangen går driven snorrett og legger seg til ro i roughen. Har rundt 210 m til forkant av green og spiller et 4-jern fram i fairway. Ligger ca 30 m kort av greenen, med 50 m til pinnen. Velger å slå 60 graderen mot pinnen, men utfører et dårlig wedgeslag. Ballen lander 3 m inn på greenen og gir meg en 17 m birdieputt. Ikke som planlagt. Distansen på putten er god, men linja er ikke korrekt. Legger meg på høyde med koppen halvannen m til venstre. Setter putten. PAR.

Hull 9 353 m par 4:

Hull som spilles lengre enn angitt med OB til venstre og sterk stigning mot green. Driven siktes mot høyresides fairwaykant, men oppnår mitt første fairwaytreff for dagen da jeg duffer driven og den ruller fram i fairway. Har ca 160 m til midten av green men må spilles som et 180 m slag pga stigningen. Velger et 4-jern, god rytme godt tempo, men ballen trekker litt venstre og legger seg på høyde med pinnen, men 2 m til venstre for greenen. Velger å chippe med 52 graderen for å ta den over roughen og rulle ballen mot pinnen. Godt kontrollert chip som er nært å gå i, men ruller rundt koppen og faller til ro 1 fot fra. Setter selvsagt putten. PAR.

Ender altså dagens runde på EVEN. Meget fornøyd og morsomt. Beviser for meg selv at det er mange måter å lage par på, spesielt med tanke på at jeg nesten ikke treffer fairway og har få GIR, men nærspillet betyr meget i golf, og mengdetreningen jeg har lagt ned i det siste viser seg gull verdt.

Stats:
14.3 % fairwaytreff
3 GIR
12 putter
83,6 % chipsave
Putts per GIR - 1.667.

Gleder meg til å få spilt på søndag. Satser på å fortsette den gode trenden med scoring, men må øke fairwaytreffene og GIR, kan ikke regne med å være like sikker på scrambling som denne gang.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: TinCup's golfdagbok

Post by TinCup »

Søndagen bød på en solrik, men MEGET vindfull dag. Dagen var satt av til å spille golfbanen i Ringe på Fyn. Midtfyn Golfklub, www.midtfyngolfklub.dk. Alltid spennende å skulle spille en ny bane og baneguiden ble gjennomgått før avgang. Den skulle vise seg å bli akkurat så tøff som jeg trodde. Man ble straffet når man slo feil, og doglegs på de fleste hull.

Etter en meget god scoremessig runde på torsdag hvor jeg gikk 9 hull på par var forventningene store, men merket på oppvarmingen at svingen ikke var helt på plass, slet med rytmen, og balltreffet var såder.

Ettersom jeg ikke husker alle hullene, blir der ikke en nøyaktig gjennomgang av runden. Scorekortet er registrert på Scangolf.

Runden

Front-nine:
Runder på 45 slag. Ikke bra nok. 4 par, forsåvidt greit nok, men ødelegger med en dobbelt-bogey og spesielt en trippel-bogey hvor alle avgjørelser er håpløse. Greenene var av ypperste kvalitet, så når jeg runder med 19 putter så sier det meste om min innsats på grønsværen. Jævlig dårlig rett og slett!

Back-nine:
Runder på HÅPLØSE 48 slag. Skremmende. Bunnivå. Starter med en trippel, deretter en dobbel, fullfører resten med bogeys. Fortsetter den dårlige stimen på greenen, 20 putter. Har 4 putter mellom halvannen til to meter som ruller på hullkanten. Dårlig putting og dårlig chipping om hverandre. Oppgitt som faen..



Går av banen med forhåpentligvis årets dårligste runde. Kan ikke klage på banen, for banen var i klassestand, hva angikk forholdene og layouten. Gjør flere dårlige valg gjennom runden, og gjennomfører ting for dårlig. Ikke noe spesielt å ta med seg videre fra runden. Håper jeg får spilt banen på et annet tidspunkt, syns den var flott og har en meget dårlig score å revansjere :-)

Stats fra runden
39 putter
2,5 puts per GIR
6 GIR
38 % FWT
50 % Sandsaves
0 % Chipsaves (!!!)
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: TinCup's golfdagbok

Post by Mats »

Artig lesning dette. Ser at du til tider er meget god med puttern, og litt vinglete med drivern selv om du slår langt.hehe. Kjenner meg lett igjen i at en knallrunde etterfølges av en katastroferunde :D. Personlig pleier jeg å være veldig solid fra tee, men er ELENDIG på putting. Det som har reddet meg er et ganske bra nærspill (hvertfall i fjor, er litt ute av trening nå).

Hva er din hemmelighet med puttern når det går bra? Noen spesielle pre-shot routines eller stance etc.?
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: TinCup's golfdagbok

Post by TinCup »

@Mats

Du leser korrekt :) Har jobbet mye med puttingen i det siste. Gjort fremskritt i år, men er nok fortsatt blant de dårligere putterne her inne, men der skal det bli endringer!
Har ikke noen spesielle "tricks up my sleeve" og prøver å gjøre ting så enkelt som mulig så fokuserer hovedsaklig på tre ting:
1. Holde svingen kort og kompakt.
2. Ballen foran i stancen, under øynene.
3. Holde hodet i ro for å optimalisere rull.

Ellers kan det jo nevnes at jeg putter med omvendt grep. Venstrehånd lav..

Hva angår presisjon fra tee har jeg "overrasket" meg selv negativt de siste par rundene.. Har god lengde og er normalt rimelig sikker fra tee, hadde vel rundt 60 % FWT sist år som jeg selv er godt fornøyd med, så dette jobbes med på rangen.


Tok meg ellers en treningsøkt på golfbanen i dag.

Markerte et hull med tees innenfor en meters omkrets og chippet med 7-jern og 52 graders wedge fra varierte avstander. Fokus var på avstandskontroll og god ballkontakt. Fikk en opptur etter søndagens runde, hvor jeg gang på gang la meg for langt fra hullet.

Gikk over til putting, beholdt sirkelen av tees og puttet fra 10-15 m avstand, ville hovedsaklig få tilbake distansekontrollen. Ikke helt fornøyd med økta. Gikk deretter over til å trene fra 2-3 m avstand. Ettersom jeg har en straight through pendel satt jeg opp en liten kolonne med tees som jeg brukte som utgangspunkt for stroke.

Slo deretter et lite spann på rangen. Hovedfokus var å finne tilbake godfølelsen med wedgene. Ikke gjøre ting for komplisert, opptur med wedgene i dag, meget fornøyd. Fokus med jernene var som vanlig impact. Kan ikke trenes for meget. Slo ellers noen driver, gjorde noen endringer i stance og fant godfølelsen fra tidligere i år. Spennende å se om det holder neste runde....
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: TinCup's golfdagbok

Post by TinCup »

Ettersom det var undervisningsfri i dag, ble det en ny treningstur til golfbanen.

Rangeøkta fungerte fint, og balltreffet var bra. Slo baller i halvannen time og aller køller i bagen ble brukt. Kan ikke si at det er noen spesielle køller jeg sliter med, må bare jobbe videre med å optimalisere impactposisjon og tempo i svingen. Presisjon fra tee må også opp noen hakk.

Økten på greenen var oppløftende. Følte meg trygg hva angår chip og putt. God følelse. Dog var det mest positive med dagens økt, bunkerslagene. Slo 20 baller fra bunkeren hvor 14 havnet innenfor 3 meter, 10 av disse var innenfor 2 meter. Sandsave prosenten har vært synkende og generelt ikke spesielt bra, så satser på forbedring videre.

Alt i alt en bra treningsdag.
Post Reply