JanB spilleblog

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: JanB spilleblog

Post by Grønne greener »

Måler du opp 5 og 10 meter for hver gang?
Hva med å ha en snor i bagen? Snoren bør være 10 meter med en knute halvveis.
Fest snoren ved hullet med en peg. Strekk snoren og sett ned pegger i en sirkel ut fra hullet. Da slipper du å måle så mye.
Når du slår 10 putter etter hverandre fra samme sted, eller ihvertfall samme avstand, så er det vel ganske enkelt å få de 8-9 siste temmelig nære hullet? Eller slår du annenhver fra 5 og 10 meter?
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

En snor var en god ide. Men nå er det slik at jeg bruker et 50 meters målebånd til ganske mye. Jeg han mange kurs i wedge-bruk og da måler jeg opp hver 10 meter oppover.
Når det gjelder hver put så gjør jeg flere ting for IKKE å få det lett. Blant annet beveger jeg meg slik at jeg må gjøre hele preshot rutinen og line up på nytt hver gang. Normalt spiller jeg 3 baller etterhverandre før jeg henter dem igjen. Har jeg med en treningspartner, er det denne som skriver resultatene når jeg slår. Vi bytter roller etter hver serie med 10 baller.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

Det er søndag og vi spilte Lo Romero i dag
En tøff runde i dag. Det var ca 35 varmegrader i skyggen og det er som kjent lite skygge på en golfbane.
Ektehustruen kjørte bil og jeg gikk. Det gikk unna siden vi bare var en 2 ball og nærmest de eneste som gikk denne dagen.
Ingen oppvarming. Jeg hadde ikke forventet det store og var derav kanskje fin og avslappet i kroppen. Hadde bestemt meg for å jobbe mye med rutine i dag. I tillegg skulle jeg gjøre en ørliten endring på oppstillingen. a.) henda ikke så mye forand ballen og b.) trekke høyre skulder mer bakover.
Første 9 ble 7 par og 2 boogey, altså +2
Siste 9 ble 7 par og 1 boogey og 1 dobbel, altså +3. Totalt 77 slag (+5)
Totalt
Jeg måler alltid lengden på siste putt og dersom den er mindre enn 1 fot skriver jeg 0. I dag hadde jeg 5 slike. Det gir en indikasjon på "nesten birdie". Det er ganske dårlig putting i dag, 29 putter.
Jeg er fullstendig klar over at jeg må ha birdie for å rette opp en boogey og når det ikke kommer er det umulig å slå banen.

Nå går vi ut på restaurant og ser på Spania spille VM finalen sammen med de andre. DET er stemning.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

Dagens søndagsrunde ble valgt på El Plantio. En flott parkbane, par 72, på kun 5887 m fra gult. Det var litt vind i dag. For de som betalte ble det 45 euro inklusive boogey. Det er en god pris. Slope er 127 som betyr at den er vanskeligere enn normalbanen (tallet er høyere enn 113)
I min egen statistikk fører jeg følgende notater på scorekortet (når jeg ikke bruker mobiltelefonen og Intelligolf).
a.) Utslagskølle og om ballen gikk til venstre < eller høyre > eller F Fairwaytreff
b.) Andre slag, tredjeslag
c.) Antall slag totalt, antall putter og antall fot på siste put.
Dersom denne siste putten er mindre enn 1 fot settes 0

Kjøpte med meg 3 stk Taylormade Penta baller. De forrige ble slitt ut rett og slett. Disse ballene er supermyke og gir en virkelig herlig tilbakemelding.
Skal innrømme at jeg juksa litt og byttet baller der jeg ikke ville kjøre høyrisikoslag. I tillegg brukte jeg TP ballen på alle putter.
Stort sett fornøyd med runden som endte på 78 slag. Front på 40 og back gikk på 38. Skuffelsen var at det ikke kom en eneste fugl.
Nå var det 4 putter som var innenfor 1 fot og med 27 putter totalt er jeg fornøyd. 3 lange putter gikk i. 20 fot, 12 fot og 10 fot.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

Ukens søndagsrunde var på en ganske ny bane ved navn Vistabella. Det er en bane som ikke helt er ferdig i og med at det bare er 11 hull ferdig. Det betyr at man går endel hull på back en gang til. Det gjør ingen ting og banen er godt variert. Den har mange bunkere og de som ikke styrer godt og som ikke liker myk sand, har noen dårlige vibrasjoner når de står på utslag 1.
Hadde en grei opplevelse ved en gjennomført press på venstre arm strak ut hele tiden. Byttet ut både putter og alle jern denne runden. Har nettopp kjøpt et brukt gammel Nike jern. Blades på short og cavity på de lange. Det er som smør.
Dagens store var eagle på hull 14 (som også er 4). Et par 5 på 506 fra hvit. Jeg går ut med en god drive og tar 3 wood på "Tiger-line" inn over en topp med palmer. Den legger seg 8 fot fra pinnen og jeg tar min gamle Titleist Bulls Eye putter og setter den i slakk nedoverbakke. Godt fornøyd.
Totalt er det +4 på runden og det var godt med dropp fra vann på et annet hull.
Skal ta banen igjen i morra sammen med en dansk venn og ektehustruen. Gleder meg igjen
Attachments
Vistabella.jpg
(60.31 KiB) Not downloaded yet
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: JanB spilleblog

Post by Kaffekannen »

Gratulerer med dagen Jan!
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: JanB spilleblog

Post by sumo »

har du bursdag idag, jan? jeg fylte igår :)
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

Litt lenge siden jeg har vært her på denne delen av forumet og skrevet noe om spillet.
Takker forøvrig trofaste følgere som helt riktig markerte 16.mars som var en av dagene vi hadde "Påskespretten" her på Costa Blanca. Vi spillte forøvrig en av "mine" baner, Vistabella, og jeg knuste forsamlingen med 2 over banens par.

Nå for tiden har jeg arbeidet mye med nærspillkurs for nordmenn som kommer ned her til Spania. Jeg kjører det jeg har lært av Dave Peltz om shortgame. Flere og flere har forstått at det faktisk er fra 100 meter og inn man gjør poeng.
På min hjemmeside http://www.jasol.eu" onclick="window.open(this.href);return false; har jeg vært litt slapp i det siste meg oppdatering av PRO-tips, men jeg lover å komme sterkere tilbake. Det har faktisk vært for mange som har trengt undervisning.
Som mange vet er mitt motto: Golfglede via golfkontroll

Mitt samarbeide med psykologen som skulle utgi min bok om golfkontroll, er avsluttet og jeg ser meg om etter en annen utgiver. Ingen annen PRO har kombinert golfkunnskap, medisinsk kunnskap og psykologi på samme måte som min utdannelse. Dette vil jeg ha fram og må ha ut på en måte.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

Falt tilbake på gamle synder igjen i dag hvor jeg ble sur, forbanna og det kokte i topplokket på dagens runde på Las Ramblas. Det gikk ganske greit på de første 12 hull, hvor jeg lå +1. Så kom vi bak en 4 ball som brukte "ørten" slag halveis. Følelsen av å stå og se på det dritspillet, går inn på meg og jeg mister rytme og gnist. Resultatet var 4 boogey etterhverandre. Klarte å nullstille etter 4 slike og gikk inn de to siste på helt greie par. Las Ramblas på 77 (+5) i 35 graders varme er ikke å kimse av. Runden forteller meg bare at jeg må arbeide mer med det mentale.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

Har vært litt lite oppdatering her i det siste. Det skyldes at jeg har tatt direktøransvaret for en golfbane og akademiet her på Vistabella Golf. Sammen med meg i teamet har jeg 3 andre PROer. 2 spanske og en engelsk. Det er fanstastisk å kunne gjøre det som er absolutt det fineste en kan tenke seg.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

Tester ut de nye køllene av året. Det er Clevelands Black serie, på alle. Driver, 3 og 5 wood. Jern og wedger. Siden P-wedge har 44 grader, sa jeg at jeg ville ha følgende 588 forged wedger for å matche spillet mitt: 48 grader, 52 grader, 56 grader og 60 grader. Har valgt bounce etter banene her i Spania.
Det er helt fantastisk å spille med disse wedgene. Med myke baller er det som smør og siden jeg nå har arbeidet med Dave Pelz sitt system i 2 år konstant, vil jeg nå si jeg har 30 forskjellige lenger med 2 meters nøyaktighet fra 18 meter og til 110. Det gir meg den styrken jeg trenger når jeg ikke slår lenger enn 250 meter.
Diamanten i baggen er allikevel putteren: Never Compromise (et datterselskap av Cleveland som har spesialisert seg på helt spesielle puttere), kom i år opp med en serie som de kaller SUB30, som her står for "under30". Jeg valgte den største malletputteren med modellbetegnelse 50. Se selv hvor vakker den er: http://www.nevercompromise.com/products ... tters.html
To runder har jeg virkelig gått inn for å måle kvaliteten på disse og gikk på henholdsvis 27 putter og 26 putter. Begge rundene på 70 tallet (par 73).
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
foffeey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 209
Joined: 12 Jun 2012, 09:32
Hcp: 10,5
Hjemmeklubb: Mjøsen GK
Location: Hamar

Re: JanB spilleblog

Post by foffeey »

JanB wrote:
Dagens store var eagle på hull 14 (som også er 4). Et par 5 på 506 fra hvit. Jeg går ut med en god drive og tar 3 wood på "Tiger-line" inn over en topp med palmer.
Her er det jo mye morsommere å ha et sekserjern inn, Jan (selv om det fort kan bli bogey av det..)
!
Handicap sesongstart: 11,7Nåværende handicap: 10,5. Mål for 2015:8,0.
Post Reply