JanB spilleblog

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Peter
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 24 Jun 2009, 17:31
Location: Oslo

Re: JanB spilleblog

Post by Peter »

Motiverende lesing dette her Jan :)
Hcp 25 - nå: 24

In the bag:

Titleist AP1 4i - pw
Titleist 909D2 9.5
Big bertha diablo rescue
Titleist vokey spin 52/56/60
Scotty cameron newport 2.0
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

Nå er det en stund siden jeg har skrevet litt om dagens runde. Ikke det at jeg ikke spiller noen ganger i uken, men jeg spiller definitivt ikke nok til å gjøre store forbedringer for tiden. Bruker for mange slag til eksprimentering.

Dagen runde på La Finca var kanskje en av høstens fineste dager. Vi skriver tross alt 24 oktober og tempraturen var 28 grader i skyggen.
Lett bris og blå himmel.

La Finca er en hard bane med flere lange hull. Jeg vil si den favoriserer de som slår langt. Ganske åpen, men allikevel endel kanaler og vann som sluker baller om man er unøyaktig.

Har hatt lite birdi for tiden og heller ikke i dag lykkes det. På hull 11 (par 5 hull på 470 meter) ville jeg gå for green på 2 og lykkes nesten. Var 1 meter fra greenkanten. Det ble hverken eagle eller birdie. Så har vi alle de sisteputtene på under 1 fot som også er ganske så ergelig.

Det ble 10 par i dag også og totalt 80 slag. Må innrømme at jeg ble noe sliten på slutten. Går på en diett for tiden og merket at jeg ikke hadde tatt inn overskudd av energi (les karbohydrater).

Men som jeg har sagt før. Et par skjemmer ikke et scorekort.

I morgen spiller vi Campoamor.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

Har byttet ut en eldre 3 wood med en 2 hybrid som jeg skal prøve i morgen på La Marquesa. Lenge siden jeg har gått den banen.
Hybriden er i samme serie som driveren. Det er ofte en fordel når grep og skaft kommer fra samme leverandør.
Driveren er Taylormade Burner TP og nå altså TM burner Hybrid 2 (17 grader).
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: JanB spilleblog

Post by sumo »

burner hybridene er fantastiske, så valget ditt vil jeg si er bra.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

"Rent tilfeldig" så trengte kona en 3 wood gitt. Gjett om det ble en Taylormade Burner. hahahahahaha
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

TM Burner 2 hybriden fungerer !!! Den går rett og det er ingen problemer med å legge den på 190 meter. Føles virkelig deilig og jeg har kastet ut en gammel 3 Wood. Med 17 grader loft er det viktig å ha korrekt finish (med retning oppover). Dermed får en bedre ballbane og lengre slag.
Spilte La Marquesa på søndag og 9 hull på Villamartin i dag. Marquesa gikk på 80 slag og jeg testet ut litt forskjellig teorier fra de siste to ukers studier.
a.) Litt fastere grep. Gjør samspillet mellom hendene mere som ett
b.) "Dead hands" på wedger. Oppnår bedre release. Jobber for å bli kvitt adrenalin.
c.) Bredere stands i utslag med driver. Tvinger kroppen til senere rotasjon. Gir 15-30 meter mer lengde

Det synes som mer og mer viktig å satse på "Short Game".
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

Årets 3dje golfrunde på La Finca. Det var flott vær og for en gangs skyld vindstille. (jeg har aldri spilt La Finca uten at det har vært motvind på hull 17 ;) )

Men det ble en litt skuffelse (de første hullene) til jeg lærte å holde balansen på skoa UTEN spikes. Fikk nemlig beskjed om at jeg ikke kunne bruke stål. Og tror du at de hadde "lovlige" plastknotter til Footjoy. Neida. Da var det bare å skru ut og gå på gummisåler. Klokla 10:30 var det fremdeles vått i gresset og du kan tenke deg hvor morsomt det var. Schwich.... og jeg skrudde meg rundt og ballen - ja, selvsagt til venstre.

Da det ble tørrere i gresset lærte jeg å kompensere på rotasjonshastigheten min og fra hull 8 kom fuglene. Back nine gikk på en over par og jeg var fornøyd. Hadde også fugl på hull 11 (par 5 på 470 fra gult). Som vanlig kjører jeg par eller bedre på index 1, mens jeg driter meg ut med dobbel på høyindex. Det er ikke alltid dette med index er helt relevant for vanskelighetsgrad, etter min mening.

Gjett om jeg skal til golfbutikken i morra og få omgjort kjøpet av spikes.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by stooy »

Nådde du green på hull 17 på førsteslaget da? :)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

Det vi vanligvis gjør når vi spiller turnering er å velge før utslaget om ballen skal gjelde eller ikke. Man kan gjerne gjøre hull 17, men må si om den skal gjelde eller ikke før man går fram. Så også her. Jeg kjører ganske enkelt safe med par med 2x5 jern og 2 putt. Dermed gjorde jeg også denne gangen førsteslaget som IKKE tellende. Tok i for mye og fikk hook. Mer enn nok lengde, men altså for mye power ut til venstre.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

Igjen en runde på 70 tallet. I dag kun 12 par og ingen birdie. Det er ikke mulig å slå banen uten birdie eller eagle. Det vet jeg smertelig godt. I dag satt alle driver og jeg hadde 100% fairwaytreff. Det som gjorde bogey var unøyaktig innspill (GIR).
Ble litt forbanna og gjorde gode putter. Var nede i 30 og det er der jeg må være.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

Hadde en halv runde sammen med to elever fra Island. Front 9 på Campoamor.
6 par og 3 boogey.
39 slag og 14 putter hvorav 3 som var mindre enn 1 fot.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

En tur til Murcia regionen på en lørdag er ikke vanlig kost her i huset. Men når ektehustruen lot seg friste, er jeg ikke sen med å pakke bilen.
Hadde sett litt på nettet for liksom å forberede meg, men det var lite informasjon å hente, bortsett fra at det var "avgjørende for resultatet hvor mye vind det var".
Vi fant greit fram tross feil i veibeskrivelsen, som vanlig. (hvorfor skriver de "....du skal IKKE ta av ved....")
Drivingrange hadde målområde i vann. Det betyr etter det jeg kunne bedømme, baller av en helt annen konsistens. De gikk ikke så langt og var egentlig bare dritt å slå på.

Banen er en 9 hulls bane som man går 2 ganger, uten at det er forandring på tee. Etter min vurdering kunne man lett ha gjort det fremfor å tilstrebe 4 forskjellige utslag. Forskjellen på hvit og gul var de fleste steder bare 5 meter.
Om du tenker deg et våtmarksområde/vann som er 2 km langt og 100 meter bredt, gå gikk hullene langs dette. i enden spiller man over vannet og langs sidene har man vann på høyre side alltid. Vidretningen er stort sett slik at man enten har medvind eller motvind.

La Tercia er definitivt en bane man må kjenne eller i det minste ha spilt for å ta riktige køllevalg. (Det gjelder vel for de fleste baner.)
Det betydde at jeg var litt forsiktig på første 9 og gjorde mine notater med køllebruk, etc. ganske nøye.
Greenene var supre og raske. Fairway var noe mer lurvete, men mange baner på denne tiden er slik. Dette skyldes at gresstypen er mer hardfør for solforbrenning litt senere på året.
Resultatet ble skapelig bra, med 12 par, 4 boogey og 2 doble. (+8)
Prisen er det ingen ting å si på; 20 € + 1 € forsikring.
Flat, men artig golfbane.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

Vår vanlige søndagsrunde var på gamle erverdige Villamartin i dag. Jeg hadde tatt ibruk mine MP32 og tilbake til driver og hybrid fra Taylormade. I tillegg hadde jeg tatt ibruk min ProFound putter igjen. Toppet det hele med å kjøpe tre baller fra Taylormade; Penta P.
Jeg vil med en gang få rost disse ballene. En mykhet man skal lete lenge etter. Kombinasjonen på stålet til putteren "Dark Ace" og mykheten og responsen fra ballen, var en opplevelse jeg ikke kan beskrive.

Så til min beste runde ever her i Spania.
1.) 480 meter par 5. Hullet har dogleg venstre etter vel 200 meter så jeg går litt forsiktig ut og legger den helt perfekt opp i kneet. Kjører etter planen videre med 6 i. Derfra har jeg PW inn til green. Misset birdiput med 2 tommer. PAR
2.) 355 meter par 4. Går ut med 2 hybrid slik at det blir noe igjen til inspillet. Approach med 9 jern. Det var litt vanskelig å bedømme hvor flagget stod og jeg bommet på noen meter. 2 putt og enkelt PAR
3.) 340 meter par 4. God drive på 260 meter opp bakken. Da blir det PW til approach. 2 putt og greit PAR
4.) 331 meter par 4. Drive litt til høyre i fairway, 215 meter. 8 jern inn, til venstre for green. Chip inn med 7 jern og 4 fot putt for PAR
5.) 460 meter par 5. God drive opp bakken 250 meter. Rolig videre med 5 jern. GW inn på green. Misset birdieputt på 3 tommer og biter meg i et PAR.
6.) 183 meter par 3. Går ut med 3 jern men misser vinden over trærne. Går 4 meter kort og havner i bunker. Knallhard sand i bunker med SW er ikke lurt. Tuller det til og får BOOGEY
7.) 303 meter par 4. Går ut med 2 hybrid og treffer heldig vil et tre som forkorter lengden min med 30 meter. Skulle definitivt gått ut med jern. Har ikke noe mellom 3 jern og 2 hybrid nå siden ektehustruen har overtatt mye "snacks". Kjører videre med 5 jern og går på green. Dårlig første putt og setter siste putt på 3 fot for PAR
8.) 328 meter par 4. Går ut med driver og spiller opp en bakke på toppen, ca 215 meter. Fin avstand for en PW inn. Litt "feig" og kjører på sidder side på green. Koster meg 2 putt og PAR
9.) 147 meter par 3. Går ut med 8 jern og kjører pin high men til venstre utenfor green. God chip inn og 5 fot put for PAR

10.) 315 meter par 4. Det er nokså trangt og jeg går ut med 2 hybrid og legger den opp for en behagelig approach. 7 jern inn på en stor green og flaggplassering langt bak. 2 putter for PAR
11.) 445 meter par 5. Kliner til med driver og har litt over 170 meter igjen. Det er fremdeles oppover og blindt hull. Jeg kjører en forsiktig 4 jern over bakkekammen og ser jeg har en god linje. Ballen ender 5 meter fra green og jeg chipper inn med 8 jern. Setter 6 fot put for BIRDIE
12.) 380 meter par 4. En ganske god drive på 230 meter rett fram. Det er litt motvind litt lenger opp og jeg når ikke green på approach. Chippen er jeg kanskje litt nysjerrig på og den kommer 3 meter for kort. Putten snuser på hullkenten og jeg må pirke den ned for en BOOGEY
13.) 180 meter par 3. Det er nedoverbakke og jeg går ut med 5 jern. Duffer og det blir kort av green. En perfekt lobshot sikrer 1 put og PAR
14.) 515 meter par 5. Kliner til med full sving og driver 260 meter. Det er litt lenger enn jeg vanlig ønsker og jeg får problemer med slag 2. Velger 6 jern og legger den helt perfekt for approach som jeg bruker 9 jern. Litt nysjerrig igjen og topper litt og kommer til vensre i greenbunker. Det er steinhardt i bunker og jeg velger putter. Samler meg og setter putteren i koppen fra 30 fot. BIRDIE
15.) 315 meter par 4. Forsøker å gå ut litt forsiktig med driver for at det skal bli litt igjen til inspillet. Det blir GW igjen som blir for langt. Chip inn og 3 for putt for PAR
16.) 370 meter par 4. God drive litt langt til høyre etter min smak. Det betydde 4 jern inn til pin high men høyre om green. Lob wedge inn og 4 fot put for PAR
17.) 210 meter par 3. Trolig Spanias vanskligste par 3. Spesielt nå etter ombyggingen av green og tee. Jeg safer litt og går ut med 2 hybrid og legger den på enkel plassering på green. Vet jeg får en tøff putt i oppoverbakke opp på et helt annet platå, men det får stå til. Det er mange som putter før meg og jeg får med meg hastigheten deres. Setter putten og "får'n" på 1 fot.
18.) 380 meter par 4. Hullet har dogleg venstre og de dristige går over trær og det som mer er. Jeg følte jeg hadde hatt dagen så langt og kliner til med noe jeg ikke anbefalere 100% power. Når jeg gjør det har jeg ikke mer enn 50% sjans til å lykkes 100%. Følte jeg hadde dagen nå og det stemte. Ballen lå og ventet omlag 80 meter fra green. Forsøkte med halv sving PW, men det ble for mye. Den lå greit i bakkant og jeg puttet ned til flagget og satt 4 fot for PAR

Svært fornøy med runden og oppsumerer flow med den nye Penta P ballen og mine gamle blades.
100% FW treff og 50% GIR, 27 putter. PAR
(runden er selvsagt lagt inn på Scangolf)
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

Trente putting i dag. Først og fremst lengdekontroll. Trener 10 meter og 5 meter. Måler avvik og regner ut avviket i prosent.
Legger alle putter inn i et regneark som gjør hele jobben og viser grafisk framstilling av utviklingen over tid. Valgte en nesten helt flat green i dag og det var noe helt annet enn tidligere. Forbedring på mer enn 1 %.
Jeg tar altså å måler opp 10 meter og 5 meter. Så måler jeg avvikene +/- 50cm og 100cm. Noen ganger tar jeg også avvikene sideveis, men det blir aldri mye så det har jeg sluttet med. I dag brukte jeg bare 3 baller, så det ble lite å tjene på at jeg hadde fått den inn i blodet. Har forsøkt med 10 baller rett etterhverandre og jeg synes det blir litt i letteste laget.
Jeg kjører 5 repitisjoner med 10 baller i en serie. Det er 50 putter fra 10 meter og 50 putter fra 5 meter.
Hver serie blir så utregnet med et gjennomsnitt og til sist blir totalgjennomsnittet av alle puttene lagt inn i resultatet som danner den grafiske utviklingen.
Hvordan bør du ligge ?
Vil du vite hvordan PRO-ene gjør det? 5% nøyaktighet
En som har 0 i HCP bør ligge på 7-8%
En på 10 i HCP har ofte en score på 10-12%
En på 20 i HCP har ofte en score på 15-17%

Her er dagens resultater: puttestatistikk

Hvis noen ønsker å få tilsendt det regnearket jeg bruker, sender jeg det på oppfordring.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: JanB spilleblog

Post by golferen »

Hvilken landslagstrener jobb har du takket ja til?
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

Ikke alle detaljer er på plass enda. Må derfor vente litt med å komme med det.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: JanB spilleblog

Post by golferen »

Men du blir vel uansett på Costa Blanca? ;)
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: JanB spilleblog

Post by JanB »

Jada. Ikke noe problem. Landslagssamlinger gjøres stort sett her i Spania
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
golferen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 146
Joined: 10 Feb 2010, 23:24
Hcp: 9.9

Re: JanB spilleblog

Post by golferen »

Godt. :)
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: JanB spilleblog

Post by Grønne greener »

Grarulerer med landslagsjobben. :D
Post Reply