Matshino's slag

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Matshino's slag

Post by JanB »

Matshino wrote:Var ute i dag også, ble mye dårlig putting, dårlig driving og genrelt dårlige slag..
Sliter med at jeg stiller meg opp med åpent køllehode, og i dag glemte jeg og lukke det, men de gangene jeg husket det gikk det langt og rett!

Noen som vet noen treningsøvelser for å ikke "cutte" ballen? Kommer skikkelig utenfra og inn, og puttene går ikke dit jeg vil, dessverre :P
JanB, any help? :D
Å ha et spor som er "utenfra og inn" skyldes som oftest at du roterer raskere enn du beveger kølla. Altså er du for tidlig igjennom og skuldrene dine er åpne i det du treffer ballen.
Det er mange ting du kan tenke på for å få skuldrene dine square i trefføyeblikket.
- tenk at du skal ha høyre albue ned i lomma
- skyv venstre skulder litt fram (du får en følelse at du vrir deg mot høyre)
- vent med å rotere til kølla er omtrent vannrett

dette er tre ting som du kan ha som en følelse når du trener svingen.

Husk at svingen på powergame og shortgame er to vidt forskjellige måter å bevege kroppen på !!!
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Matshino's slag

Post by Matshino »

Var på drivingrangen i dag for første gang i Norge i år! Herlig følelse, slår ballen mye bedre enn jeg gjorde i høst og delvis forrige sommer.
Gikk 4 runder på Himmerland Golfklubb forrige helg, og det var helt herlig, bortsett fra at det ble målt 90 km/t i vindkastene på fredag, greenene var elendige, men kan ikke forvente all verdens.

Nå er det bare å få kjøpt en 3er wood, en 5er wood og en driver, så åpner Arendal GK til lørdag forhåpentligvis :D
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Matshino's slag

Post by Matshino »

I dag har jeg vært ute på en intervalløkt, noen her som har løpt bakkeløp før som kan gi meg noen tips? Har nemlig blitt utfordret av proen min i et 2.4 kilometer bakkeløp med 200 stigningsmeter :) Flaut å ikke slå han!
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Matshino's slag

Post by furu »

Gå gjennom eller løp løypen før du skal konkurrere. Hvis du ikke vet hva som venter så er bakkeløp umulig. Testløp er ikke gøy men må til :D
Instagram @christianfuru
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Matshino's slag

Post by Matshino »

Har løpt der i gymtimen, men tenkte jeg skulle løpe gjennom den i morgen. Er tross alt ikke før på søndag, og hadde første løpe tur for i år i dag ...
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Matshino's slag

Post by veggiss »

IKKE gå ut for hardt...du vil ikke møte melkesyrehelvete etter 600 meter
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Fredrikkm
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 154
Joined: 04 May 2010, 18:20
Hcp: 20.8
Hjemmeklubb: Holtsmark GK/Bærum GK
Location: Asker

Re: Matshino's slag

Post by Fredrikkm »

Hør på Furu og løp løypen på forhånd, jo flere ganger jo bedre. Bortsett fra det er det litt begrenset hvor mye du kan forbedre deg på en uke.
Driver - TM Burner Superfast
Hybrider - TM Burner 3h & 4h
Jern - TM Tour Burner 5-PW
Wedger - Adams 52*, 56* & 60*
Putter - Cleveland Classic BRZ 4.5/ProFound Dark Ace
Grønne greener
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 28 Mar 2010, 22:20
Hcp: 4,1
Hjemmeklubb: Fana
Location: Fana

Re: Matshino's slag

Post by Grønne greener »

Sørg for å lede så lenge du kan.
I det han evt. løper forbi deg tar du tak i trøyen hans og drar ham hardt bakover. Sørg for at han faller. 8-)
Det skulle gi deg et forsprang som kanskje varer helt til mål.
Lykke til !
;)
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Matshino's slag

Post by TinCup »

La vær med å gjør noen ting.. lad opp overskudd.. noen form for trening i forkant gir ingenting, men varm godt opp for å unngå melkesyresprekk fra start av.
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Matshino's slag

Post by Matshino »

Var ute å gikk 18 hull på formiddagen i dag, første 9 med min mor, så siste 9 med en jente som slår sinnssykt langt, noe jeg skal komme tilbake til!

Hull 1 - Par 4 - 241 meter
Slår utslaget ganske greit midt i fairway med rolig 6i.
Andreslag fra 114 meter med gapwedge, og sikter litt skeivt, havner over bunker på høyre side av green, litt lang-
Tredjeslaget var en chip i nedoverbakke, som blir for kort
2 putt for Bogey

Hull 2 - Par 5 - 450 meter
Drive oppe i høyre rough, slår rolig 6i igjen for å legge meg opp ca 100 meter i fra, treffer litt tykt. 110 meter igjen, slår gap nok en gang, men litt rolig, havner 2 meter kort av green, chip + put = Par

Hull 3 - Par 4 - 261 meter
God drive, men drar den litt med meg, havner i venstre roughkant, 50 meter inn, og blir 3 meter kort, putter hullkant ut og tap-in for Par

Hull 4 - Par 4 - 380 meter
Pegger for høyt, og slår ballen for høyt, ut i venstre roughkant, må fade rundt ett tre for å komme inn på fairway igjen, slår innspillet kort med 8i, chip + 2putt for Dobbel Bogey

Hull 5 - Par 4 - 291 meter
Drar med meg utslaget med 3i ut i sidevannshinder, dropper rett ved dametee, slår spoon fra roughen men treffer dårlig, ca 70 meter igjen på innspillet, godt innspill, metersputt for bogey, og setter den for Bogey

Hull 6 - par 3 - 141 meter
Slår rolig 7i, lander 10 meter foran flagget, ruller vel 7 av de, enkel birdie

Hull 7 - par 5 - 443 meter
Idiotisk utslag som jeg både slår høyt og drar med meg med driveren, men har hjemmesprett og kommer ut i venstre roughkant, puncher den til ca 120 meter med 4i etter det, slår 9i (Selv om den er bøyd og pitchen er mistet) perfekt inn på midt av green, putter 20 cm kort, og tap in for Par

Hull 8 - Par 3 - 138 meter
Slår 9i med 95 % kraft, går rett mot pinnen, kicker en gang i retning pinnen, men hadde stoppet i ett bløtt område, putt som var hullkant ut og tap in for Par

Hull 9 - Par 4 - 350 meter
Duffer 3i 150 meter, har 200 inn med pusher 3wooden, litt for kort chip og 2 putt må til (Misset på amatørsiden på førsteputten) Bogey

Hull 10 - Par 4 - 286 meter
Drive rett frem, i rough, prøvde på en liten fade, innspill puller jeg, chip + put for Par

Hull 11 - Par 5 - 454 meter
Treffer dårlig med 3i, men ligger greit i fairway, 6i over hus og trær, har ca 110 inn, slår full gap som var pin high, men pullet den også. Chip + 2 putt (hullkant ut, igjen...) Bogey

Hull 12 - Par 4 - 370 meter
Vi blir sluppet gjennom av en 3er ball med litt eldre folk enn oss selv. Jeg stiger opp på tee og føler jeg moser ballen ned i fairway, hadde 155 meter igjen, grei drive.. Så klatrer denne 14 årige jenta opp på tee og knuser ballen 20 meter forbi meg... De var litt målløse de som slapp oss igjennom, men jeg begynner å bli vant til det. Slår 7i rett mot green, litt lang, 2 putt for Par

Hull 13 - Par 4 - 366 meter
Føler igjen jeg slår driven greit, men nå klinker jenta til med en drive på 245 meter... Jeg sikter litt venstre av green, og slår den dit, chip + put for Par

Hull 14 - Par 3 - 121 meter
Slår gap, lander 2 meter inne på green med spinner av og ned i rough, kort (Les: elendig) chip, 2 putt for Bogey

Hull 15 - Par 4 - 326 meter
Slår 3i ut, treffer perfekt, men en liten push out... Slår provisorisk enda lenger out, elegant stryk..STRYK

Hull 16 - Par 3 - 154 meter
Slår 8i, puller den veldig, vannhinder..
Dropper og chipper hullkant ut fra litt over 30 meter, enkel putt for Bogey

Hull 17 - Par 4 - 320 meter
Endelig klarer jeg å drive forbi jenta (som også spilte fra gult, så klart, tar frem Ping G10 driveren og slår endelig 30 meter forbi henne, har 90 meter inn og duffer gap litt, så ble kort av green, god chip igjen, og enputt for Par

Hull 18 - Par 5 - 436 meter
Går safe ut med 3i, legger den midt i fairway nede på flata, blir litt grådig og skal gå langt med spoon, dette ender selvfølgelig ikke bra, men kommer meg over vannet og krysser fairway inn i rough, puller gap fra 100 meter, 10 meter lang og 4 meter venstre, chipper litt hardt, triller over hull og 3 meter fra, green er elendig, så 2putt for Bogey

Må si meg fornøyd med runden, hadde 3 ettpoengere, en stryk og endte opp med 38 poeng og nedskrivning til 10.9, det går rett vei i hvertfall! :D
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Matshino's slag

Post by Matshino »

Spilte sommercup på AOGK på fredagen, i regn og vind, kaldt og vått..

Dobbel på hull 1 og 10 skulle aldri kommet.. De eneste to hullene jeg dreit meg ut på, ellers bommet jeg vel 3 2-meters... Pokker heller..
Hull 1 - Fade i rough, duff neste slag, pitch for kort, chip inn på green og 2 putter (Her misset jeg en 2-meters)
Hull 10 - Drive perfekt midt i fairway, duffet neste (Gravde meg nesten til Kina... Vått grep og sliten spiller..) neste innspill ble midt på ekvator.. Chip ble litt kort + 2 putter..
Men, 39 poeng og 10.3 i handicap :D
Last edited by Matshino on 24 Apr 2019, 17:00, edited 1 time in total.
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Matshino's slag

Post by Matshino »

Spilte ny turnering i dag, 40 poeng, 4 plass, og ned til 9.7 i handicap :D
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
Matshino
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 283
Joined: 10 Oct 2009, 00:22
Hcp: Ikke nok
Hjemmeklubb: Haga Golfklubb
Location: Oslo
Has thanked: 22 times
Been thanked: 11 times

Re: Matshino's slag

Post by Matshino »

Da var endelig mine nye jern tatt i bruk, etter å ha stått i shoppen en stund på grunn av skulderskade som gjorde at jeg ikke oppnådde god nok svinghastighet til å slå med stiff. Men, Cleveland 588 cb er fantastiske jern! Har ikke fått målt opp lengden, men føler at jeg får litt mer lengde enn med de gamle TM TP 2009, og mye bedre muligheter til å forme ballbanen.

Ellers har jeg endret litt på svingen, grepet og triggeren min. Før var svingplanet for bratt, mens det nå er flatere og en pen liten draw.

Driveren er den kølla som har funket best i det siste, har lagt rundt 240 i snitt med driver på gode runder, enkelte driver opp mot 280-290 med rull og pittelitt medvind. Alt i alt, så sitter slagene bra. Så nå gjelder det bare å holde de gode slagene like bra, å gjøre de dårlige slagene litt bedre.


Tar oppsummering av denne runden, gidder ikke å skrive om de hullene på front der jeg hadde par, da disse var mye fir, gir + 2 putt.
Hull 1 - 6i i fairway, liten gap inn som jeg la så langt fra flagget som mulig, 3 putt for bogey
Hull 7 - Pen drive ca 280 i fairway, misset jern på innspill så ballen ble liggende 40 meter fra pinnen, kort høyre. Slår en rolig pitch ganske så nøyaktig 40 meter fra rough, to sprett i hullet, sa de som så på.
Hull 8 - I ren eagle-rus, så traff jeg utslaget dårlig med 9i, så den gikk kort i vann, pitch for lang, chip inn og 2 putt...
Par 36 - Slag 39 - Poeng 22

Hull 10 - Drive omtrent pin high, men på grunn av vind og dogleg på hullet blir den liggende 70 meter venstre av green, har da et rimelig greit innspill som jeg puller langt. chip + 2 putt.
Hull 11 - Hooker nytt slag med 3i, må derfor pitche meg frem i fairway med 7i, har da ca 200 inn og vil alt for mye med et 4i som bare går 90ish meter.. Slår innspill med gap + 2 putt
Hull 12 - God drive, har 150 meter igjen, legger på green med 7i og 2 putt for par.
Hull 13 - Meget god drive, har ca 100-110 meter inn, topper gap 10 meter over green, ned i halvmeter høyt gress, tørr ikke å slå til ballen, så den kommer ikke ut. 2. forsøk treffer jeg litt tynt, så den ruller over.. Plukker opp...
Hull 14 - Misser green kort, chip + 2 putt for bogey.
Hull 15 - Slår et litt dårlig 4i i fairway, 160 inn, lander den et stykke foran green og ruller inn, 2 putt for par.
Hull 16 - Slår ut med 7i, prøver å sprette inn fra foregreen, men det er for vått og ballen spretter ca 10 cm, chip + 2 putt for Bogey..
Hull 17 - Ny god drive, har ca 100 meter inn, men feilberegner lengden (igjen, pga mye oppover) og havner forgreen, chip + 2 putt for bogey.
Hull 18 - Forsøker å redde inn en grei runde, slår derfor drive på høyresiden av elven, men blir litt lang, så har vanskelig slag som må fades rundt den store bjørka midt i fairway, treffer en gren og faller rett ned.. Puller innspillet, før jeg topper chippen over green, før jeg blir så sur at jeg slår ballen ut på driving range :)

14 poeng på back, elendig ...
Titleist 917D2 9,5*
Titleist Tsi2 15*
4-6 TM P790
7-9 TM P770
46 SM8 + 50 & 56 SM7
SC Newport 2.5
Titleist Players4
Post Reply