Jernsett og putter!

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Nheme
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 15 Feb 2009, 03:29

Jernsett og putter!

Post by Nheme »

Hei, er ny i forumet.

Jeg fikk akkurat tatt greencard i oktober før golfsesongen i Norge var slutt og nå skal jeg ha meg køller før den nye sesongen kommer til Norge.

Jeg har vurdert å kjøpe meg et Mizuno MP-52 sett og en Profound Dark Ace putter, men er dette lurt? For meg er ikke penger et stort problem, men ør jeg kansje starte med ett litt billigere sett ala Texan? Har spilt golf med venner nå og da i to år før jeg bestemte meg for å gå for greencard tilslutt :)

Beklager for dette dumme spørsmålet, men fant ut at det kansje var lurt å spørre noen med erfaring.

Og forresten, takk for et flott forum, stooy!
Voss Golfklubb
36 hcp

Kommer mer senere.
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 461
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Jernsett og putter!

Post by norrbaggen »

Velkommen til forumet.

Hvis du vil satse på golf og legge litt penger i utstyret så er mp-52 absolut et godt kjøp. Jeg har spilt Mizuno i mange år (mp-32, mp-33, mp-57) og synes det er fantastiske køller. Har ikke slått med mp-52 men jag har holdt i dem og lest recensioner og di er lekkre og for bra betyg.

Hva gjelder putter så finns det ju masse og velge mellom. Dark Ace kan vare en bra putter for deg. Personligen så liker jeg den ikke, lånte den en uke og blev skuffet. Idèen med puttern er dog lysende men den passer ikke alle.
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Jernsett og putter!

Post by stooy »

Nheme wrote: Og forresten, takk for et flott forum, stooy!
Bare hyggelig, og velkommen til golfsnakk.no ! :)

Jeg har aldri spilt med mizunokøller så angående spørsmålet ditt så er nok norrbaggen bedre engnet til å svare. Eller andre på forumet.

Men en ting vil jeg dog si, at dersom penger ikke er noe problem som du sier, så ville jeg definitivt gå for en Scotty Cameron putter av et slag. Jeg har prøvd utallige puttere opp i gjennom åra, og Scotty Cameron skiller seg definitivt ut ved å ligge milevis foran i følelse, lengdekontroll og stabilitet.. Men så igjen så er dette bare min personlige mening :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jernsett og putter!

Post by furu »

Er ikke lenge siden jeg selv begynte med golf. Valgte å gå for et jernsett av kjent merke og kvalitet framfor å kjøpe noe som kanskje måtte byttes ut etter kort tid. Kjøpte 2006-modellen av Callaway Big Bertha rimelig på nettauksjon. I proshopene får du sikkert bra tilbud på fjorårsmodeller (og litt eldre) nå for tiden. Har du en XXL i nærhetene så sjekk om de har noe interessant.

Mizuno er forøvrig et sikkert og godt valg. MP-52 får gull på Golf Digest sin Hotlist 2009. Går under kategorien "Players irons". Er ikke et typisk nybegynnersett, mindre tilgivende enn andre.

Alternativ: Cleveland CG7, Callaway X22, Adams Idea Tech A4.

Du må også vurdere om du vil bytte ut lange jern med en hybrid eller to.

Når det gjelder putter så er det viktig å teste litt for å finne ut hvilken type du foretrekker. Profound har et bra system men som sagt så test den. Du skal stå helt rett over ballen med øynene for at den skal fungere optimalt. Ikke alle som gjør det. Kanskje foretrekker du en Anser-type putter?
Instagram @christianfuru
User avatar
Nheme
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 15 Feb 2009, 03:29

Re: Jernsett og putter!

Post by Nheme »

Takker for alle svar!

Jeg vurderte å bestille et MP-52 sett (5-PW) siden når jeg har spillt med venner, så var det en av settene jeg fikk prøve, og slo overraskende beint med dem til tider. Kommer seg med mer trening tenker jeg.

Senere kan jeg jo skaffe en 3- eller 4-hybrid og en driver (ang. driver så har jeg prøvd Taylormade Burner 09 som ikke var så galen). Jeg fikk sjekka Golf Digest sin Hotlist 2009, ser ut som om jeg har prøvd det beste av det beste (med tanke på jern og driver) hehe.

Jeg leste at Dark Ace hadde fått skryt på noen forum rundtom, og likte siktesystemet da jeg har hodet ganske rett over ballen når jeg putter.

Hva er forskjellen mellom en hybrid og en fairway wood? Og hva grader burde jeg velge på de? 5-jernet på MP-52 har en loft på 27 grader.

PW stanser på 47 grader, så jeg tenkte en eller to wedger på tilsvarende 52 og 56 grader, er dette lurt?

Har forøvrig lest litt om ang. noen riller som ikke kan brukest om noen år, men gjelder dette bare wedger, eller har det nådd MP-52 settet også?

Mange spørsmål her fra en nysgjerrig golf ny-entusiast
Voss Golfklubb
36 hcp

Kommer mer senere.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Jernsett og putter!

Post by JanB »

Gratulerer med "kortet" og inn i familien.
Du har en sunn innstilling til utstyr. Siden du kan gå hakket over normale nybegynnersett, vil jeg definitivt anbefale enten brukt godt merke eller et sett av godt merke du får rimelig. Faktisk kan du i et par år gjøre deg kjent med svingen din med nesten hva som helst av køller. Jeg vil påstå at først om et par år kjenner du forskjell på baller og køller skikkelig. Ikke for å holde deg nede denne tiden, men det er fornuftig å føle svingen din og at du selv føler at du har noe mer inne i hvert slag. Da er det riktig å utvikle "verktøyet" ditt.
Når det gjelder putter vil jeg anbefale deg å teste mye. Det er først og fremst hva du liker av tyngde og tilslag som teller. Selv spiller jeg med Profound og må si at siktesystemet er bare en liten bit. Kanskje fordi jeg alltid har stått riktig over ballen de siste årene. Det handler mer om det du liker i tilslaget på stålet. Profound har etter min smak veldig deilig tilslag i stålet og gir mer lengde enn min gamle Odsey 2 ball. Tyngde er faktor nr 2. Liker du en tung putter eller lettere.
Scot Camron er en litt lettere putter enn Profound, men den er utrolig presis i hva den gir. Ingen tvil om at den er blandt de beste puttere du kan kjøpe for penger.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Nheme
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 15 Feb 2009, 03:29

Re: Jernsett og putter!

Post by Nheme »

Det første jeg gjorde da jeg bestemte meg for å ta kortet var å få en pro til å se på jernslagene mine. Etter litt justeringer her og der så kom det seg veldig mye. Har fått lånt meg en kølle for å tørr-trene så det setter seg i muskulaturen. Det jeg jobber med nå er å få med beina skikkelig på slagene (noe ala Ben Hogan).

Selv har jeg prøvd to forskjellige puttere, den av den tynne typen, og den av den største typen. Føler at på putteren var det mer naturligt for meg med tyngde på putteren, da den lette typen blir altfor upresis for meg.

Har muligheten til å spille 2-4 timer hver dag frem til august så satser på å kansje gå under 30 grensa på handicap innen da.

Kommer til å legge veldig mye trening på short game.
Voss Golfklubb
36 hcp

Kommer mer senere.
User avatar
stianm
Legende
Legende
Posts: 534
Joined: 02 Jan 2009, 18:51
Hcp: 8,6
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Jernsett og putter!

Post by stianm »

Har Profound Dark Ace putter og er fornøyd med den. Vekten passer meg veldig fint og jeg føler den er stabil på både korte og lange putter.

Ellers misunner jeg det for all den ledige tiden din, bare sånn for the record! :)
I Baggen :

TM Tour Burner 10.5 Reg | TM R11 3W 15' Stiff | 'Cleveland halo 19' hybrid | TM Tour Preffered 4-P | Taylormade XFT 52, 56, 60 | Ping VP 109


Sitatet : "En spøk som sårer er ingen spøk" Redaktøren 16.3.2011
User avatar
Nheme
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 15 Feb 2009, 03:29

Re: Jernsett og putter!

Post by Nheme »

Jobber som nattevakt. Starter 23:00 - 07:00, i seng til klokken er 07:30, står opp 14:00 og rekner med å spille golf fra 15:00 til 17-19:00 :)
Voss Golfklubb
36 hcp

Kommer mer senere.
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Jernsett og putter!

Post by eaglebooger »

Genialt!
Velkommen til golfens gale verden....

Mizuno er vistnok fantastiske køller, selv har jeg desverre aldri fått prøvd de... Køllene har aldri fått særlig stort marked i Norge, men dette har nok mye med prisen å gjøre.

Jeg jobber jo i proshop, og når det gjelder anbefaling av putter så nevnes det her egentlig. I og med at mange har forskjellige puttstiler så gjelder det finne putteren som gir deg mest selvsikkerhet: Ta derfor med deg 5-6 forskjellige i din lokale proshop og test alle uten å se på pris, så kjøper du den du føler gir deg mest trygghet. Slik kjøpte jeg min første skikkelige putter, og det viste seg faktisk være en av de billigste de hadde; De andre passet altså ikke meg selv om prisen skulle tilsi at de var "bedre".

Jern/hybrid... Det er flere av proene som ikke har jern lavere enn 5 nå og heller har 2 hybrider for å erstatte 3 og 4 jern (Ofte 19 og 21 gr)...

Fairwaywoods: De har en annen utforming enn hybridene, og ser mer ut som små drivere. Det er vanlig å iallefall ha en 3w (15gr som oftest) for å slå trygt fra tee, eller et langt transportslag. En 5w, som har en en lengde som tilsier at man nesten alikevel havner på en hybrid, gjør at denne blir et sjeldnere og sjeldnere salg... Spesielt med tanke på at hybriden er lettere å slå.

Wedger: JA! Kjøp deg flere wedger, og lær deg slå med disse: Det er her de virkelig flotte scorene kommer ;) 52 og 56 høres ikke så altfor ufornuftig ut, men mange har Pitch (47-49gr), sw (56gr) og lob(60gr). Lobwedgen er veldig fin når det gjelder korte pitcher som trengs stoppes fort, samt få løftet ballen noenlunde greit ut av høyt gress (les: Ta straffa si istedet for å forsøke hamre et 6jern for å gå for green ;))
Sjekk dette med "bounce" på wedgene; Det vil være helt avgjørende for resultatet av slaget: En sandwedge har ofte mer "Bounce" for å sprette av sanden i bunkerslag. En 60gr har ofte mindre bounce for promotere et renere balltreff. MEEEEEEN, ingen regler uten unntak: Mindre bounce betyr også større fare for at kølla skjærer ned i bakken foran ballen, og man får en kjempeduff og et dårlig resultat.
Ta derfor litt tid med din pro/proshop for å finne wedge-oppsettet som passer for deg.


Og et lite tips på tampen her: Alle køller har en max slaglengde, det vil si at dersom du tror du kan slå til green med et 7-jern bare du slår hardt nok, slå heller gjerne et 6-jern...

Dermed én ting til: Jeg opplever ofte at folk er innom shoppen som vil kjøpe køller som gir de guddommelige lengder på slagene sine, men heller sjeldnere at folk er innom for å finne køller som gir stabilitet. Det som da skjer er at jeg gir de en testekølle, så går de på rangen og kommer tilbake gjennomsvette av anstrengelsen ved å forsøke slå et 6-jern 40 meter lengere enn det de har pr idag og er nesten litt skuffet for at det ikke gikk. Så derfor, som janb skriver, så bruk tiden på å jobbe inn svingen din med noen køller du synes ser pene ut, så kan du heller teste litt forskjellige følelser i de ulike køllene etterhvert.
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
bjermis
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 301
Joined: 05 Dec 2008, 11:57
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Ålesund GK
Location: Ålesund

Re: Jernsett og putter!

Post by bjermis »

Hvor jobber du eaglebooger?
R11 TP 10.5 Nickname "Tonje" :)
R11 15 grader
Titleist 906 F4 18.5 grader
Ping S57 X-stiff, 3 jern skaft på 4 jernet osv
Titleist vokey 52, 56 go 60 grader
Titleist Newport 2.0 putter
titleist Pro V1 4ever:)
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Jernsett og putter!

Post by eaglebooger »

bjermis wrote:Hvor jobber du eaglebooger?
Jeg jobber på ulike steder egentlig; Er litt som en fugl uten rede

Men ser du en som ligner på avataren min omkring på østlandet, så er det nok meg
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Jernsett og putter!

Post by furu »

eaglebooger wrote:
bjermis wrote:Hvor jobber du eaglebooger?
Jeg jobber på ulike steder egentlig; Er litt som en fugl uten rede

Men ser du en som ligner på avataren min omkring på østlandet, så er det nok meg
Bør være lett å få øye på en fyr i en tønne på en golfbane.
Instagram @christianfuru
Post Reply