Stivhet?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
schænk
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 23 Feb 2009, 19:02

Stivhet?

Post by schænk »

Leste noen tips om at hvis du spiller med stiff driver, MÅ du spille med stiff jern, og omvendt. Er dette riktig?

Og jeg lurer på, jeg spiller med stiff jern nå, når jeg kjøpte køllene i mars i fjor så testet jeg svingen min, og han sa jeg trengte regulær skaft. Men når jeg slår køllene til en kompis, som har samme type køller som meg, men stiff, føler jeg at jeg slår ballen myyye bedre, kan svingen min blitt kjappere i løpet av sesongen? Gikk jo fra 20 til 5 hcp i år, så må jo hvertfall blitt 'bedre'! :) burde jeg bytte skaft?
hcp: 5
Clubs: Titleist (såklart!)
Spilt: 2år

The more I practice, the luckier I get!
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Stivhet?

Post by stooy »

schænk wrote:Leste noen tips om at hvis du spiller med stiff driver, MÅ du spille med stiff jern, og omvendt. Er dette riktig?

Og jeg lurer på, jeg spiller med stiff jern nå, når jeg kjøpte køllene i mars i fjor så testet jeg svingen min, og han sa jeg trengte regulær skaft. Men når jeg slår køllene til en kompis, som har samme type køller som meg, men stiff, føler jeg at jeg slår ballen myyye bedre, kan svingen min blitt kjappere i løpet av sesongen? Gikk jo fra 20 til 5 hcp i år, så må jo hvertfall blitt 'bedre'! :) burde jeg bytte skaft?
Hei og velkommen som ny brukes schænk! :) Må si det er veldig imponerende å spille på 5 i hcp etter to år! Hvor mye har du spilt ca ukentlig?

Det du sier om at du må spille med stiff flex på både jern og driver høres ikke helt riktig ut for meg. Selv spiller jeg med stiff flex på jerna, og regular flex på driveren min, og det fungerer svært fint for meg. Det er som du sier godt mulig at svingen din blir raskere utover i sesongen når ting går seg litt til. Men vet ikke om jeg skjønner formuleringen din helt? Spiller du selv med stiff jern nå?
schænk
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 23 Feb 2009, 19:02

Re: Stivhet?

Post by schænk »

Spilte meg fra GK til 19,2 første sesongen, var meget punch å spilte nesten hver dag. Deretter i 2008 sesongen spilte jeg meg ned til 5 hcp, med blant annet en runde på par på hjemklubben, gikk det brått ned :) spilte vel mellom en 20-40 timer i uka i denna sesongen som var. Fikk rekrutert en del kompiser til å begynne å spille, så det ble mest spill og gøy med fort et par pils i klubbhuset etter en god runde i sola. I år blir det mer fokus på trening, mye mer shortgame trening, og stå litt mer på rangen, ikke bare gå rundt på selvskapsrunder altså :)

Spiller nå med Titleist AP1 køller med regular skaft. Skal bytte til AP2 nå, så jeg får formet slagene bedre. Det jeg egentlig lurer på er om jeg skal bytte til stiff? Slår stiff driver, og vil fortsette med det. Regular blir bare tøjs..
hcp: 5
Clubs: Titleist (såklart!)
Spilt: 2år

The more I practice, the luckier I get!
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Stivhet?

Post by stooy »

schænk wrote:Spilte meg fra GK til 19,2 første sesongen, var meget punch å spilte nesten hver dag. Deretter i 2008 sesongen spilte jeg meg ned til 5 hcp, med blant annet en runde på par på hjemklubben, gikk det brått ned :) spilte vel mellom en 20-40 timer i uka i denna sesongen som var. Fikk rekrutert en del kompiser til å begynne å spille, så det ble mest spill og gøy med fort et par pils i klubbhuset etter en god runde i sola. I år blir det mer fokus på trening, mye mer shortgame trening, og stå litt mer på rangen, ikke bare gå rundt på selvskapsrunder altså :)

Spiller nå med Titleist AP1 køller med regular skaft. Skal bytte til AP2 nå, så jeg får formet slagene bedre. Det jeg egentlig lurer på er om jeg skal bytte til stiff? Slår stiff driver, og vil fortsette med det. Regular blir bare tøjs..
Imponerende schænk! :) Dersom du starter med fokus på trening i 2009 så kan jo dette bli veldig bra :)

Jeg synes det høres naturlig ut at du med 5 i hcp skal spille med stiff flex stålskaft, men her må det sikkert en pro inn i bildet for å bekrefte dette, evt se på svingen din og måle hastigheten osv. Har du noen spesiell ballbane med regular flex? Jeg merka at jeg begynte å hooke mye med regular flex, og da fikk jeg beskjed om å skifte til stiff...
schænk
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 23 Feb 2009, 19:02

Re: Stivhet?

Post by schænk »

Har en høøy ballbane, liten draw - hook.

5 i hcp, og tenåring også - blir jo flaut hvis jeg skal slå med R-flex! hehe :)

Får håpe proen min sier jeg burde bytte til S-flex. Fordi tror jeg gjør det uansett nå :)
hcp: 5
Clubs: Titleist (såklart!)
Spilt: 2år

The more I practice, the luckier I get!
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Stivhet?

Post by stooy »

schænk wrote:Har en høøy ballbane, liten draw - hook.

5 i hcp, og tenåring også - blir jo flaut hvis jeg skal slå med R-flex! hehe :)

Får håpe proen min sier jeg burde bytte til S-flex. Fordi tror jeg gjør det uansett nå :)
Hvilken klubb er det du spiller for?
schænk
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 23 Feb 2009, 19:02

Re: Stivhet?

Post by schænk »

Østmarka GK
hcp: 5
Clubs: Titleist (såklart!)
Spilt: 2år

The more I practice, the luckier I get!
bjermis
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 301
Joined: 05 Dec 2008, 11:57
Hcp: 3
Hjemmeklubb: Ålesund GK
Location: Ålesund

Re: Stivhet?

Post by bjermis »

Er ikke flaut å ha regulere skaft :) jeg kjenner mange som spiller med regulere skaft på driveren sin for de sier at det går nesten like langt uten å ta i så mye.. De følte også at de kunne forme slaget mye mer men den der er jeg ikke sikker på..
R11 TP 10.5 Nickname "Tonje" :)
R11 15 grader
Titleist 906 F4 18.5 grader
Ping S57 X-stiff, 3 jern skaft på 4 jernet osv
Titleist vokey 52, 56 go 60 grader
Titleist Newport 2.0 putter
titleist Pro V1 4ever:)
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: Stivhet?

Post by Goofy »

Gratulerer med utrolig framgang schænk :shock:

Når du nå vurderer å bytte køller så er det flere ting du bør ta hensyn til:

- Det finnes ingen standard for stivhet på skaft. Seriøse tester viser at regular hos den ene produsenten kan tilsvare stiff hos en annen. Du bør derfor glemme hva som står på skaftene og heller teste mange forskjellig. Finn et skaft som passer din sving og gi beng i hva som står på de !

-velg køllehode som har høy MPF

-sørg for at alle køller gjennom settet inkl wooder/driver har samme treghetsmoment (alle køller føles like å svinge med).

Altså kjøp køller som er tilpasset deg. Ikke kjøp køller som du må tilpasse deg til.
-g-
schænk
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 23 Feb 2009, 19:02

Re: Stivhet?

Post by schænk »

Men har tenkt å bruke samme produsent av køller, men fortsatt vansklig å vite når eller om man skal bytte fra R til S. Men går for S nå! :)

Var å testet ut litt køller i dag. Testet Titleist 680, og AP2. Fikk mest sansen får 680 køllene, selvom AP2 var lettere å slå. Men mer gøy med større utfordring, og blir MYE golf med året som kommer, så gøy å ha en del å jobbe med! Og ikke minst er looken til 680, heeelt rå!

Noen som har noe erfaring med disse køllene? eller kansje begge typene? tell me please! ;)
hcp: 5
Clubs: Titleist (såklart!)
Spilt: 2år

The more I practice, the luckier I get!
Post Reply