Enda en ny kølle :)

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Enda en ny kølle :)

Post by furu »

Bare jeg som shopper køller på tilbud for tiden? Var innom proshopen på Fana og endte opp med en Wilson Fybrid 19.5 gr. til 50%. Bruker ikke woods så jeg trenger et alternativ til driveren på utslagene. Noen som har prøvd denne? Tidlig enda, men jeg syns jeg fikk veldig bra lengde med den. Er komfortabel med hybrider så denne virker å være et godt valg.

De har forøvrig en Cobra Baffler #3 hybrid, reg.flex, til 50% (900,-). Ellers var det stort sett rensket. Alt 50%, noen baller (Callaway Tour i og diverse Wilson).
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Enda en ny kølle :)

Post by JanB »

På dagens golfrunde prøvde jeg Callaway Tour ix
Utrolig hvordan den skar igjennom lufta og gav mer lengde.
Første gang jeg har drivet 315 meter.
Selv med så mange lag som denne ballen har, synes jeg den virket hardere enn Titleist Pro V1 og liknende baller. For meg var Callaway ballen noe vanskeligere å putte med enn bløtere baller.
Har en teori om at det har noe med stålet i putteren. Nå spiller jeg med ProFound og den har et meget bestemt anslag. Sammenlikner vi f.eks. tilslaget med Oddesey Two ball, så er den langt mykere og krever hardere slag for å komme like langt.
Putting handler altså om kombinasjonen av stålet i putteren og ballen.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Enda en ny kølle :)

Post by furu »

315 meter er jo absolutt enormt bra! Jeg ofrer lengde for en litt bløtere ball. Har prøvd to typer Callaway baller og opplevde begge som ganske harde.

Og jeg må bare si en ting - himmel så herlig den Fybrid'en er! Kølle som gir mye selvtillit. Som sagt så slår jeg ikke langt, så 180-190 meter carry med denne er for meg helt glimrende.
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Enda en ny kølle :)

Post by stooy »

Testa mine nye Titleist Spin milled wedger i dag, og er så sinnsykt fornøyd med de! :) Veldig deilig vekt og balanse i de, og fikk backspin til og med på rangeballer :)
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: Enda en ny kølle :)

Post by Goofy »

JanB: Du seiler opp som storfavoritt til NM longdrive ;) med 315 m vinner du lett :!:

Furu: Det er ikke å anbefale å shoppe køller i "hytt og pine". Du bør kjøpe køller som passer deg og din sving. Siden du synes denne tilfeldige kølla du kjøpte går sinnsykt bra så kan det være at denne passer deg bra. Men hva med driveren og jerna ? Kanskje de har helt andre egenskaper ? Tilpass køllene dine fortest mulig er mitt arme råd :idea:
-g-
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Enda en ny kølle :)

Post by JanB »

Har aldri brydd meg om å slå langt. For meg er det viktig å slå dit jeg vil.
315 meter var ikke carry, men der ballen landet.
Kan ikke tenke meg at 300 meter eller så er noe spesielt langt for de som har spesialbygget driver for å slå langt. Jeg har bare en helt vanlig driver.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Enda en ny kølle :)

Post by furu »

Goofy wrote:JanB: Du seiler opp som storfavoritt til NM longdrive ;) med 315 m vinner du lett :!:

Furu: Det er ikke å anbefale å shoppe køller i "hytt og pine". Du bør kjøpe køller som passer deg og din sving. Siden du synes denne tilfeldige kølla du kjøpte går sinnsykt bra så kan det være at denne passer deg bra. Men hva med driveren og jerna ? Kanskje de har helt andre egenskaper ? Tilpass køllene dine fortest mulig er mitt arme råd :idea:
Å tilpasse køllene kan umulig ha noen som helst hensikt for en som ikke klarer å slå to like svinger etter hverandre. Min hverdag er at jeg spiller med køller som jeg slår bra med. Har desverre ingen tro på at tilpassede køller har noen hensikt for andre enn dem som virkelig kan spille golf. I løpet av de siste ti rundene mine har jeg variert fra 82 til 105 på Bjørnefjorden. Jeg kan slå i hytt og pine og har absolutt aldri to like gode svinger etter hverandre. Er også forøvrig sikker på at svingen min ikke er ferdig utviklet og at tilpassede køller i dag kan være utilpassede om noen uker. Beklager hvis jeg virker litt krass, men å tilpasse køller er garantert noe for kun et fåtall golfspillere/golfere (velg det som passer best) i Norge.

Jeg shopper forøvrig ikke køller i hytt og pine. Kjøper - prøver - selger/beholder. Eller om det er lokalt (som med Fybriden), prøver- kjøper - selger/beholder.
Instagram @christianfuru
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Enda en ny kølle :)

Post by eaglebooger »

Nye køller er stas :)

Selv har jeg kjøpt et jernsett jeg føler meg meget komfortabel med.
Så har jeg pakket vekk alle de gamle "spontan-kjøpene" og begynt fylle opp med ting jeg har testet gjennomgående, og opp mot alternativer.
Jeg har nå i baggen min derfor 4-LW som jeg ELSKER, og skal supplere med køller jeg trenger, og ikke køller jeg har lyst på.
Derfor gikk jeg nå sist ut for å skaffe meg en seriøs spoon som jeg kan treffe godt fra FW, samt være trygg på fra Tee. Testet litt forskjellig, men endte på en 4W Nike, Dymo2 heter den vel... Fikk launchet ballen godt med denne køllen, og carry/total ratioen ble dermed av en slik karakter at jeg føler jeg trygt kan bruke denne på lange innspill mot green uten å tenke på å legge til 40 meter trill fordi man ikke får nok luft under ballen med en 3W f.eks.
Jeg skal spille inn denne iløpet av starten på sesongen ute før jeg går for å skaffe meg en skikkelig Driver.
Putter kjøper jeg nok iløpet av en måned eller to tenker jeg.
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 86 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Enda en ny kølle :)

Post by stooy »

Du får kjøpe deg en Titleist putter av Axl Rose her på forumet da :)
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: Enda en ny kølle :)

Post by Goofy »

Furu: Tom Wishon som er en "guru" innen golfdesign (http://www.wishongolf.com/) sier følgende:

Tilpassede køller er bare for gode spillere
Dette er så feil som det kan bli. Hvis du gir køllene dine til Tiger så kan jeg forsikre deg om at han ikke trenger lang tid på å slå perfekte slag med dem. Dette er fordi hans ferdigheter er så gode at han lett kan tilpasse seg hva som helst. Den gjennomsnittelige golferen derimot trenger all den hjelpen han kan få. Hvis du får køller som passer til den svingen du har nå så kan du fort se store forbedringer på dine resultater. Tilpassede køller kan hjelpe deg med å bli den beste golferen du kan bli utifra ditt ferdighetsnivå.


Jeg har heller ingen stabil sving, men mine tilpassede lettspilte køller hjelper meg så godt de kan :D
-g-
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: Enda en ny kølle :)

Post by Goofy »

JanB. Jeg tok et raskt søk og fant resultater NM longdrive 2005. Vet lite om forholdene men lista så slik ut:

Thomas Hansen Østmarka 274 meter
Erik Wettergren Asker 267 meter
Christian Søhus Groruddalen 264 meter

Damer
Vibeche Stordahl Mørk 229 meter
Torild Rossum Haga 207 meter
Gina Auensen Borregaard 204 meter

Herrer
Tor David Ottersen Halden 285,5 meter
Per Øivind Saksberg Mørk 278 meter
Simen Nyland Mørk 268 meter
Jeppe Broch Nielsen Oslo 267,5 meter
Jan Chr Aamnes Asker 252 meter
Kim Kristiansen Losby 249 meter
Claus Torgersen Askim 227 meter
-g-
Tor-David Ottersen
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 07 Aug 2009, 13:26

Re: Enda en ny kølle :)

Post by Tor-David Ottersen »

Forholdene var litt motvind og regn, og dette var carry.. Så da vet du det:-)
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Enda en ny kølle :)

Post by Solaar »

Det er rimelig imponerende, noen tips for å slå så langt? :)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Enda en ny kølle :)

Post by JanB »

Her er noen elementer man skal være obs på for å slå langt med driver er:
Sørg for å ha full shoulder turn
Tren på å ha rask rotasjon på hoftene
Ha løst grep
Bruk pistolgrep på høyre pekefinger
Pegg opp riktig - Legg merke til hvor balltreffet er
Ha henda foran ballen ved impact
Treff ballen på vei oppover (køllehodet har hatt sitt laveste punkt før en treffer ballen)
Ha strake armer og søk å få køllehodet etter ballen (uuuuuuut)
Velg en hardere ball
Velg en ny ball

Et treff på overflatens aller beste punkt (sweetspot)gir minst 25 meter lenger slag.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply