Stiff eller regular

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
prinzipp
Rookie
Rookie
Posts: 3
Joined: 25 Mar 2009, 14:01

Stiff eller regular

Post by prinzipp »

Hei,

Jeg skal ha meg nye golfkøller i år og lurer på om jeg kanskje burde velge stiff flex i skaftene. Jeg har spilt i noen år, og spiller nå til 12,3 i handicap. Jeg har frem til nå spilt med køller som har regular skaft.

Finnes det noen "tommelfinger-regler" for når man bør bytte til køller med stiff skaft? Er det slik at spillere med lavt handicap ofte har en sving som tilsier at man bør skifte til stiff når man kommer langt ned i handicap?

Håper på noen oppklarende svar her :mrgreen:
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Stiff eller regular

Post by Long-Hit-Wonder »

stiff skaft er først og fremst forbeholdt spillere med litt krydder i svingen om du skjønner.

regular kick i jernsett (stålskaft) pleier å være stivt nok for de aller fleste. selv for dem som faktisk slår ganske hardt. jeg har testet diverse klubber med stiff stålskaft og jeg syns de ble for stive og harde i treffet. spiller til hcp 5,9 driver: 230-250m carry 5-jern: 150-175 carry.

regular kick (grafittskaft) i drivere og wooder kan man godt gå over til stiff/low-kick skaft uten å ha så store problemer.

først og fremst. hva føler du selv? har du opplevd de vanlige symptomene på at skaftet er for svakt for din sving. det typiske er at du konstant treffer med åpent klubbehode som fører til slice,push eller en blanding av disse. det er kun når du setter ned tempo at ballbanen blir riktig.

få tak i noen klubber du liker som har stiff skaft eller low-kick skaft. prøv disse og se hva du synes. ingen kjenner svingen din like godt som degselv. hvis slice og push plutselig forsvinner så er det åpenbart stiffskaft som er kuren.

(sleivslag kan selvsagt komme av slark i teknikken og rytmen,men det er en annen sak.)
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stiff eller regular

Post by eaglebooger »

Enkelt og greit, så er tommelfingerregelen som ble beskrevet over her:
Det skaftet som passer din sving er det du skal ha... Spillere som sliter litt med å launche ballen bør kanskje tenke litt på dette når de velger skaft, og motsatt, spillere som slår høyt/høyre er kanskje moden for stivere skaft, dersom det ikke er andre svingtekniske ting da ;)
Men: "Don't fear the R" ;)
Sitert et større golfnettsted: "According to golf-shaft manufactures, 80 percent of all golfers use the wrong shaft flex, and almost all of these golfers use shafts that are too stiff."
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Stiff eller regular

Post by eaglebooger »

Kan jo óg bare skyte inn her at dersom jeg sammenligner min flex/min swingspeed med f.eks Tiger Woods, så skulle vel den tilsi at Tiger skulle spilt med 300kg's H-bjelker som skaft, og sist jeg sjekket gjorde han ikke det ;) Ergo, mine skaft er nok litt i schtiveste laget for megselv, men stoltheten min lar meg ikke kjøpe grafitt med litt mer flex i seg :( Dumme stoltheten, lar meg ikke få leke fritt
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Stiff eller regular

Post by hanso87 »

Long-Hit-Wonder wrote:stiff skaft er først og fremst forbeholdt spillere med litt krydder i svingen om du skjønner.

regular kick i jernsett (stålskaft) pleier å være stivt nok for de aller fleste. selv for dem som faktisk slår ganske hardt. jeg har testet diverse klubber med stiff stålskaft og jeg syns de ble for stive og harde i treffet. spiller til hcp 5,9 driver: 230-250m carry 5-jern: 150-175 carry.

regular kick (grafittskaft) i drivere og wooder kan man godt gå over til stiff/low-kick skaft uten å ha så store problemer.

først og fremst. hva føler du selv? har du opplevd de vanlige symptomene på at skaftet er for svakt for din sving. det typiske er at du konstant treffer med åpent klubbehode som fører til slice,push eller en blanding av disse. det er kun når du setter ned tempo at ballbanen blir riktig.

få tak i noen klubber du liker som har stiff skaft eller low-kick skaft. prøv disse og se hva du synes. ingen kjenner svingen din like godt som degselv. hvis slice og push plutselig forsvinner så er det åpenbart stiffskaft som er kuren.

(sleivslag kan selvsagt komme av slark i teknikken og rytmen,men det er en annen sak.)
Jeg er sånn at ejg føler Stiff er greia for meg..
Har prøvd en wood i stiff og regular. 3W - big bertha. og merka kalrt forskjell.. Wooden var mer "myk" når jeg svingte med regular og ballen gikk ikke rett. dette er pga jeg er vant til Stiff..

Tror det meste handler om at hva du er vant til.. Jeg selv skal fortsette med stiff er pga jeg alt har Stiff i alt annet sett. Sånn at jeg ikke må tilpasse driver osv med andre allerede inntrente slag..

Tror alt er hva du føler for om du ikke er en syyk kjapp hitter, men da veit du vel og hva du bør slå
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Stiff eller regular

Post by stooy »

Jeg merka iallefall at jeg begynte å hooke med mine gamle jern, og da fortalte proen min meg at jeg måtte skifte til stiff flex..
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Stiff eller regular

Post by JanB »

.... og du gjorde det ? :roll:
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Stiff eller regular

Post by stooy »

Ja..
Post Reply