Baller

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Baller

Post by furu »

Tenkte vi kunne ha en liten samletråd om erfaring, nyheter og priser når det gjelder golfballer.

Har selv prøvd alt mulig rart den tiden jeg har spilt golf. Kommer over gode tilbud, får baller, vinner baller eller bare må ha noen nye fordi jeg har brukt driveren litt for mye :lol: Har ikke hatt noen plan over dette til nå men tenker at jeg kanskje bør finne en type og holde meg til den. Er ikke det fornuftig? Ballene er jo så forskjellige at spillet vil vel variere hvis man skifter baller. Er ingen god golfspiller selv men jeg merker jo forskjell, spesielt rundt greenen.

Har prøvd Nike One Platinum og PD Soft, Precept Laddie (selvsagt....), Bridgestone B330 RX og e6+, Callaway HX Hot og Hot Bite, Titleist Pro V1 og Wilson DX2 og PX3.

Mest imponert over Wilson ballene, spesielt PX3. B330 RX var også en veldig bra ball for meg. Noen av mine beste slag har jeg faktisk slått med billige Nike PD Soft.

Hva syns dere om Nike One Black/Platinum? Kan jo få 2008-modellene til en grei pris.

Hadde vært glimrende om noen av dere som er litt bedre med køllene kan gi deres vurdering av baller dere har spilt med.
Instagram @christianfuru
User avatar
Fusion
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 01 May 2009, 00:01
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Smøla GK

Re: Baller

Post by Fusion »

Jeg spiller med lakeballs på banen min(gode lakes som NXT Tour osv..), mens når jeg spiller på bedre baner med litt mindre farer for å miste ballen, bruker jeg som oftest å kjøpe noen ProV1 eller Callaway HX Tour. Jeg kjenner ikke så mye forskjell på ballene, iallefall ikke om de er nye. Rundt greenen er hvor jeg kjenner mest forskjell. Når jeg driver, kjenner jeg ikke forskjell på en NXT Tour og en ProV1.
Titleist AP1- Titleist Golf Pride Tour Velvet grip
Callaway Big Bertha Titanium - 10.5 - R-Flex
Odyssey DFX
Titleist Vokey SM 54* og 58*
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Baller

Post by furu »

Kjøpte noen Top Flite XL 500 til 79,- for 15 stk. på XXL. Ikke videre imponert over noe annet enn lengden. Mulig at den er så knallhard at den rett og slett går stygglangt. Utslaget på hull 4 på BJGK er høyt oppe. Når jeg prøvde å kutte hjørnet med en 3w så endte jeg opp over andre fairway. Som sagt stor høydeforskjell, men 241 meter (gps målt) er i overkant av hva jeg vanligvis klarer med denne køllen. Lengden er altså bra men man forsaker virkelig tocuh og følelse i nærspillet. Det ligger muligens i hodet men jeg likte den ikke i det hele tatt rundt green og fra 50-60 meter.

Dette er ekstrem billigball og det er vel grenser for hvor lavt man bør gå.

Fikk desverre ikke testet den i JanBs system da det var litt trafikk på banen. Håper å få gjort dette i morgen.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Baller

Post by Kaffekannen »

Jeg er jo heller ikke av dem som er "god nok" til å egentlig kjenne forskjell på baller, men jeg har også prøvd den TF XLballen og den er betydelig dårligere enn alt annet jeg har prøvd, inkludert lakeballs. Jeg har ikke testet nye Pro V1, kun brukte, så skal ikke uttale meg om dem. Har også testet en del Callaway og da særdeles flest warbirds. Synes de også er litt harde og uten følelse. Liker egentlig godt Laddie og Precept Lady Gold(tror jeg det var). Myke baller med god følelse. Ikke verdens lengste, men stopper bra og gir god feedback til køllen. Har akkurat kjøpt 6 dusin Bridgestone E5 til grisepris(799,-) og er spent på dem. Sies å være rimelig myke for 2 lags og med god feeling.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Baller

Post by furu »

E5 er en god ball. Alle Bridgestone baller får egentlig god kritikk. Kjøpte selv 330-RX på Fana forleden, en glimrende ball.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Baller

Post by Kaffekannen »

furu wrote:E5 er en god ball. Alle Bridgestone baller får egentlig god kritikk. Kjøpte selv 330-RX på Fana forleden, en glimrende ball.
Førsteinntrykket av ballene er veldig gode. Jeg vet jeg egentlig bør støtte proshoppen og kjøpe baller og slikt der, men når man har steder som viapostengolf.no som tar ca halv pris av proshop så har jeg ikke samvittighet til å la vær.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Baller

Post by furu »

Viapostengolf har hatt veldig bra tilbud på Bridgestone. De er vel tomme for E5 nå, hoppet desverre ikke på i tide. Skjønner godt at du kjøpte der. Bergen Golfsenter matcher dem forøvrig på pris på Laddie.
Instagram @christianfuru
User avatar
zibiri
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 06 Jun 2009, 21:44
Location: Sandefjord, Vestfold

Re: Baller

Post by zibiri »

Kjøper som regel en sånn stor bøtte med noen tusen baller som holder 1-2 sesonger. Dette er vannballer i think, med alt fra biltema til vpro osv. Har aldri tenkt på forskjell på ballene så har aldri kjøpt de nye beste ballene, men etter hvert som jeg har kommi litt mer inn i det så har jeg forstått at det er en viss forskell når det kommer til harde og myke baller, spin osv. Men skal kjøpe litt forskjellig ball typer med stor og liten spinn for og teste ut litt. Bare det at på Vestfold GK så er det skog og vann dritt rundt hele banen, alle hull. Så en minste slice så har du mista ballen for evah :/ Så kan fort bli litt for dyrt er jeg redd, men jaja :)
-Olyo- - Mai mål: Etablere hcp: ok - Juni mål: 30 hcp: -
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Baller

Post by JanB »

Har vel kanskje sagt tidligere i en annen tråd, men vil anbefale å teste også balle mot den putteren du bruker. Det er stor forskjell i stålet på puttere. Bare prøv en 2 lags billigball og en 4 lags Callaway. Kjenn forskjellen på tilslaget i ballen din. Hør forskjellen i "klakket"
Husk at du bruker omtrent 25-40 putter.

Noen baller med få lag og hard kjerne er laget for lange slag. Greit. Har du bruk for det?

Har du gått igjennom banen din og sett hva du trenger?

Hva er din ønskelengde på innspill. La oss is det er 120 meter. Hvor må du legge deg for å ligge på 120 meter?

Alt for mange som jeg ser dundrer ivei og slår så langt som mulig på både slag 1 og 2. Når de kommer til innspillet så er de overrasket over hvor de ligger. Hallooooo. Det burde du tenkt på FØR.

Hvor vil du ligge ??

Det er DU som bestemmer.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Baller

Post by kevin »

Spillte for første gang i helgen med Taylormade XD baller. Må si jeg ble positivt overrasket,de var gode å spille med. Dvs den ene jeg brukte på søndagens meget gode runde. Spillte med samme ball hele runden for en gangs skyld,og tilogmed på en vanskelig bane som Valdres. Slo veldig langt med den,selv om jeg bare brukte jern. Lå ikke langt etter de som brukte driver på utslagene. Herlig følelse i ballen ellers også ved innspillene,fikk den til å bite seg godt fast :lol:
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Baller

Post by kevin »

Taylormade kommer med en ny 5(! :shock: )-lags ball snart. Penta TP heter den og er den første 5-lags tourballen. Prøvde å finne noe mer info på deres hjemmeside,men ikke kommet noe info der ennå. Fant denne nyheten hos Golf.se
Garcia og Goosen har visst begynt å bruke ballen allerede.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Baller

Post by furu »

kevin wrote:Taylormade kommer med en ny 5(! :shock: )-lags ball snart. Penta TP heter den og er den første 5-lags tourballen. Prøvde å finne noe mer info på deres hjemmeside,men ikke kommet noe info der ennå. Fant denne nyheten hos Golf.se
Garcia og Goosen har visst begynt å bruke ballen allerede.
Leste om den på golfwrx.com. De som bruker den er mektig imponert over kontroll og spinn. Den tilhører så vidt jeg vet en ny generasjon baller som er tilpasset de nye reglene for grooves. Spennende ball for de beste spillerne.

Jeg har brukt Titleist NXT Tour i det siste og liker den utrolig godt.
Instagram @christianfuru
Post Reply