Golfutstyr til barn

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
neWhouZe
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 20 May 2009, 21:51

Golfutstyr til barn

Post by neWhouZe »

Hei.
jeg er rimelig nybegynner innen golf. Har spilt siden i fjor høst, og jeg begynner å bli veldig hekta! Problemet er at tidsklemma gjør slik at jeg ikke får spilt så mye som jeg ønsker. I den forbindelse så har jeg kommet opp med en "masterplan", nemlig å sørge for at min eldste sønn også blir hekta på golf! Da kan jeg med god samvittighet dra oftere på golfbanen, samtidig som jeg får tilbragt litt kvalitetstid sammen med poden :D .

Guttungen er 13 år og 148 cm høy (lav for alderen). Jeg lurer da på hvilke køller som passer for han? Skal jeg gå for juniorsett, eller damesett? Jeg har sett at det fins en del juniorsett som er fra 10-13 år, men det er jo litt kjipt å kjøpe utstyr som han vokser ut av med en gang...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfutstyr til barn

Post by furu »

XXL har ganske rimelig juniorsett, her og her.

Her er litt info om kjøpe golfkøller til junior. Her er info om anbefalt lengde på køllene.

Det er fullt mulig å spille med køller som er litt lange. Anthony Kim er eksempel på spillere som griper ned på skaftet på køllen. 4-5 cm ned går visst nok helt fin, mer enn det er ikke anbefalt.

Dersom du har en proshop eller golfbutikk i nærheten så ta ham med der og la ham prøve juniorkøller. Lett for dem å se om de passer eller ikke. Har de kun dyre alternativ så mener jeg seriøst at du tar mål av køllen som er anbefalt, noterer deg dette og sjekker sportsbutikker. Er for å støtte proshopene men ikke for enhver pris. Har du en XXL i nærheten så sjekk settene deres.

Kan ikke uttale meg om damekøller. Har ingen formening om det er riktig. Eneste problemet som først slår meg er at damekøller nå veldig ofte har feminint preg (lilla, rosa osv. headcover og hode/skaft).

At junior skal spille golf er en glimrende ide. Min datter på fire er allerede i gang :D
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfutstyr til barn

Post by furu »

Hadde en annen link liggende.
Instagram @christianfuru
neWhouZe
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 20 May 2009, 21:51

Re: Golfutstyr til barn

Post by neWhouZe »

Tusen takk for gode svar! Jeg har tatt med meg poden på rangen to ganger i helgen. Første dagen så slo han med ett 7 jern for junior. Var innom proshopen på dag to, og vi fant vel ut at han er litt for stor for de juniorkøllene han hadde i hvert fall. Vi lånte et 7 jern og en 3 wood for damer og tok en tur til ut på rangen. Jeg tror nok at køllene var litt lange for han, men jeg syns han traff overaskende bra! Ballene gikk ikke veldig rett, men han kom ofte over 100 meter med wooden :D Unger tar ting vanvittig fort.
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Golfutstyr til barn

Post by eaglebooger »

Tja, kanskje på tide å røpe min høyde:
Jeg er bittebittebittebitteliten... Jeg er bare litt høyere enn din sønn.

Jeg spiller med:
Standard Herredriver
-1" 3W
-1/2" Jern (Vurderer ta -1" til på 7-8-9 jerna, og -1/2" på 4-5-6, og skifte til litt mykere skaft for å få optimalisert lievinkel)
-2" Wedger
32" Putter

Jeg har forsøkt slå med køller som passer min høyde, men klarer ikke slå høyt eller langt med disse og har derfor bare fortsatt med nesten standard herrelengde, eller, det er vel mer snitt som damelengde på køllene. Det fungerer utmerket så lenge man tenker lievinkel på køllene (Altså hvordan køllehodet hviler mot bakken).
Jeg har en litt mer "upright" stance, og svinger endel flatere enn andre, men teknikken blir bra allikevel.
Henrik Bjørnstad er vel 172cm ca, og han spiller med +1" forlenget kølle. Så det er altså vanskelig å sette en standard hva høyde og lengde på golfkøller angår.
Som nevnt over her, så tror jeg det kan være lurt å ta med poden til en proshop for å få litt starthjelp. Book en dobbel-protime til deg og din sønn, så kan man gå igjennom alt fra svingteknikk til utstyr som passer for dere.

Send gjerne en PM til meg om du holder til i nærheten av Oslo, så kan vi ordne en tid til dere. Om ikke annet for testing av utstyr (Gratis med meg :) ).
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
Fusion
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 01 May 2009, 00:01
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Smøla GK

Re: Golfutstyr til barn

Post by Fusion »

Jeg er rundt 160 cm og spiller med vanlige herrekøller. Jeg også har prøvd å slått med køller som skulle passe meg før, men jeg får heller ikke de samme flotte slagene da. Jeg tror ikke det har så mye å si, bare en venner seg til det.
Titleist AP1- Titleist Golf Pride Tour Velvet grip
Callaway Big Bertha Titanium - 10.5 - R-Flex
Odyssey DFX
Titleist Vokey SM 54* og 58*
Post Reply