Utstyr til litt fersk spiller

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
dalen
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 23 May 2009, 05:38
Location: Bønes, Bergen

Utstyr til litt fersk spiller

Post by dalen »

Har spilt en del golf i det siste og tenker og kjøpe meg et eget sett etterhvert. Er ganske fersk i gamet, men tenker å kjøpe noe orgentlig som jeg kan ha en stund.

Noen som har noen anbefalinger og komme med? kunne tenke meg noe i prisklassen 3000-4500 +/-. Høydemessig er jeg 172 hvis det er av noen betydning.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyr til litt fersk spiller

Post by furu »

Velkommen til forumet :D

Tenker du absolutt alt (jern, putter, woods, hybrid, driver og evt, wedger) når du sier 3.000-4.500,-? Eller kun jernsett? Hva har du spilt med til nå?

Kan uansett komme med noen anbefalinger;
Callaway Big Bertha er alltid populære begynnerkøller. Har hatt dem selv og de er utmerket når man kommer i gang. Problemet mitt var at jeg vokste ut av dem ganske raskt. De ble litt store og klumpete.

TaylorMade Burner Plus er køller i samme kategori men gjerne litt mindre "ekstreme" enn Big Bertha.

I litt høyere prisklasse finner du TaylorMade Burner 09. Disse skal være suverent lette å bruke og er ikke like store som de to over.

Cobra SZ gjør det bra i tester. Har lest mye bra om dem.

Wilson Di9 er tydeligvis alltid populær. Tror det er grunnet at mange proshoper har grei pris på den og at de pusher denne til begynnere. Ikke min type kølle.

Hvis man leser amerikanske tester så klassifiserer de ofte køller i kategorier;
Super Game Improvement
- begynner
- ofte store og litt klumpete
- hjelper å få ballen opp i luften
- hjelper mot begynnerslice?
- ekstremt tilgivende, hjelper deg dersom du ikke treffer ballen rent

Game Improvement
- ikke fullt så tilgivende
- mindre hjelp til å rette opp dårlige treff

Players Irons
- for dem som er flinke og vil kontrollere slagene sine mer?

Jeg tror at dem som begynner med golf og ganske raskt får taket på det absolutt bør vurdere GI framfor SGI. Jeg personlig angrer på at jeg ikke byttet til GI tidligere.

Jernsett du kan se nærmere på;

SGI
Big Bertha
Cobra SZ
Burner Plus
Wilson Di9
Adams A4OS

GI
Burner 09
Nike VR Full Cavity
Callaway X-22
Adams A4 Tech
Mizuno MX-200

Har selv nettopp kjøpt Adams A4 Tech. Ligger på $500 + frakt og moms. Dette settet inneholder 3 og 4 hybrid, noe som passer meg godt da jeg ikke er noen kløpper med de lave jernene.

Handler mye fra USA (ikke kjøp fra Asia, ekstremt mye falske køller). Les litt i denne tråden som heter butikkerfaringer. Hos en butikk som Rockbottomgolf finner du bra priser på f.eks. Adams A3 og A3OS + Wilson Di9 og Di7. Kan plukke med rimelige wedger og puttere også.

Køller kan tilpasses høyde (siden du nevner dette) og svingen din. Da må du nesten gå til et golfsenter eller en proshop som har utstyr til dette. Prisen blir ofte en del høyere men mange foretrekker dette da de får køller som garantert er tilpasset seg. Jeg tenker litt annerledes og sier at vi begynnere ikke har to like svinger i løpet av en golfrunde og at tilpasning av køller kanskje ikke er det første man bruker penger på. På 172cm så skal standard lengde passe deg helt fint.

Det siste jeg vil nevne er Nordicagolf. De selger såkalte kloner. Vi har hatt en liten diskusjon rundt disse her inne. Det hadde ikke vært mitt førstevalg men køllene av merket Acer er helt sikkert et greit valg. Du kan tilpasse dem meg eget valg av skaft og grep, noe som er veldig positivt. De har også en garanti som gir deg mulighet til å returnere dem (taper sikkert pengene på frakten fram og tilbake). Her finner du tråden.

Det er mange som er ekstremt flinke med golf og utstyr her inne. Jeg er bare vanvittig ivrig og bruker mye tid på å sjekke hva som finnes i jungelen av golfkøller. Håper og tror du får masse tips og hjelp.
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Utstyr til litt fersk spiller

Post by hanso87 »

Meget god post Furu.

Har selv god erfaring med edwinwattsgolf.com men har kanskje litt forskjellig utvalg.

De køllene furu viste frem er bare jernkøller. I hver av disse tilbudene trenger du en Bag og en putter til å starte med. Og senere mulighet til å utvide med wood og Driver. Noe som ikke er det viktigste å starte med, ettersom de er vanskligere å slå med. Først å fremst å få jevne jernslag.
Kjøper du de ett av settene furu anbefalte så får du veldig bra køller..

En kompis startet nylig med golf og han kjøpte dette settet.
I dette settet får du alt du trenger til å starte med for 2500kr.

Han slo elendige slag med mitt, som er noe mer vansklig spilt. I det settet der får du alt du trenger. Bag putter, hybrid, wood, driver og ofc jerna.
Jeg slo ett par slag med jerna og de var veldig forgivende og meget bra. Han som eier det slo klart mye rettere slag. ANG driveren følte jeg den var litt enklere. Jeg fikk ikke noen serlige bra slag. (Regular flex og jeg svinger nokså kjapt) Så fikk en jevn skru til høyre.. Hybriden var greit og wooden prøvde jeg ikke.
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
dalen
Rookie
Rookie
Posts: 10
Joined: 23 May 2009, 05:38
Location: Bønes, Bergen

Re: Utstyr til litt fersk spiller

Post by dalen »

Takk for meget god post furu. Lærte en del der ja tror jeg. Men hadde egentlig tenkt å kjøpe meg et fult sett med wood, driver, hybrid osv. Hele sulamitten mens jeg først skal kjøpe tenkte jeg. For har tenkt og satse litt, så kanskje like greit å skaffe meg alle køllene med en gang, eller?

Når det gjelder det XXL settet så har jeg hørt mye variert om det, positivt men også en del negativt. Så tror jeg heller vil bruke litt mer penger og heller få et sett som har litt mer "stabil" omtale. Hvis jeg kan si det slik. Men takk for hjelpen uansett :) til dere begge.
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Utstyr til litt fersk spiller

Post by hanso87 »

Jepp. Prøvd litt med det linka XXL settet.
Hybrid og drivern er litt "billige" spess driveren. Ikke lett å slå bra slag, og ikke fult så veldig tilgivende. Jerna er veldig greie.

Men kjøper du litt mer "ordentlige" køller. Kan du få mer glede av køllene og varer lenger. Du får bruke køllene Furu har anbefalt. Mye meget der. Lykke til med golf start. Får si hva du ender på da
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 85 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Utstyr til litt fersk spiller

Post by stooy »

Vil bare si at jeg er mektig imponert over kvaliteten på svarene i dette emnet! :) :mrgreen: :mrgreen:
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Utstyr til litt fersk spiller

Post by furu »

Anbefaler å kjøpe jernsett + hybrid eller 3/5 wood + sand wedge + putter. Driver kan du helt klart vente med. Har du penger til det så er det greit, men skal du holde deg til et budsjett så er det ikke verd å kjøpe dårligere putter og jern for å ha nok penger til driver.

En hybrid, 3 wood eller 5 wood gir deg mer enn nok lengde fra tee på de aller fleste baner.

Ett alternativ kan være 4 wood, som f.eks. Nike SQ Sumo2 med 50% rabatt.

Her har du en Callaway X hybrid til en grei pris.

Ping Karsten serien er mye putter for pengene. Flere modeller å velge blant, Anser og Piper er mine favoritter.

Skal ikke være en gledesdreper her men 3-4.500,- holder ikke til å fylle en bag (du trenger bag også, går noen lapper der) med alle køllene du ønsker deg dersom du vil holde deg til kjente merker.

Biltema har forøvrig rimelig standbag (299,-). Tralle + trallebag får du for 179,- + 599,-.
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Utstyr til litt fersk spiller

Post by hanso87 »

Jeg mener skal du starte med golf kan du vente med hybrid, wood, driver til å starte med. Ettersom køllene der er noe vanskligere å slå med.
Viktigste er jo å starte å slå Jerna rett og jevnt. Så har man nok å jobbe med. Når de slagene kommer og jevnheten er der kan man starte med å være på utkikk etter hybrid, wood, Driver. Det en selv måtte ønske.
Jeg spilte i 2 år med bare jern. Skrev meg ikke noe serlig ned, men spilte lite. Når jeg fikk bra driver og jevn sving sank hcp veldig. Men å starte med alt med en gang blir fort dyrt.
Start med sett + bag + putter + wedge evt å da har du det du trenger og kan bygge på settet utover og kostnaden blir mindre.

Mitt forslag til meget bra start sett:
Kom over dette på finn.no
Kjøper du det settet der får du veldig mye bra sett for penga:
Selger mine meget pent brukte TaylorMade R7 TP, 3-PW, regular skaft med "Pro Grip" grep
Callaway Fti 10,5 Driver(Stiff skaft)
Scotty cameron putter.
R7 3 Wood(Regulare skaft) + Taylormade stand/carry bag. Brukt 2 sesonger. Kan selges separat.
Selges samlet 4100,- Pris kan diskuteres

Når du får alt dette får du VELDIG mye for penga. En ny Scotty Cameron putter koster 300$. Tilbud på FT-i Driver til 200$. Usikker på Bag + R7 wood + sett koster men totalpris på 4100 og pris kan diskuteres. Prut deg til 3500 og du har KJEMPE sett
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: Utstyr til litt fersk spiller

Post by Mats »

Jeg kjøpte et slikt sett på XXL da jeg begynte for 2 år siden (Wilson Reflex). Mange her vil nok kalle dette billig dritt, men jeg har ikke noe problemer med å anbefale et slikt sett. Jernene er helt OK, putteren er litt kjip, Driveren suger, mens Woodene og hybriden er fine :) (dette gjelder mitt sett, kan godt hende den nye utgaven er bedre).

Har nå oppgradert driveren og putteren (Har til nå kun drivet med 3er wood). Så får vi se om jeg gidder å legge 4-5000 i et nytt jernsett utover sommeren. Tror virkelig ikke det er der skoen trykker mtp. å skrive meg videre ned....
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Utstyr til litt fersk spiller

Post by hanso87 »

har prøvd litt det wilson settet til 2500 på XXL. Gansk så greit det ja. Wood og driver noe mykt for min svingstil (siden det er regular flex) Men jerna er meget imponerende. bra forgivende.
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Utstyr til litt fersk spiller

Post by spiderboy »

Jeg startet med wilson reflex settet i fjor etter grønt kort kurset. Er enig i at jernkøllene der var helt ok, tilgivende og fikk ballen i lufta. Hybriden var også grei nok var min erfaring. Men å forsøke å slå noe særlig med driveren er rimelig dødfødt. Den var svært lite vridningsstiv. Det er nok spart noen kroner i skaftet der. En pro jeg kjenner prøvde drivern og spredde baller over halve rangen med den.
Når det er sagt trenger du ikke driver til å begynne med. Når jeg dumpa driveren gikk det mye fortere nedover. Tenker jeg skal plukke den opp igjen når jeg er på hcp 15 eller der omkring. Enn så lenge slår jeg greit med en 4-wood fra tee, og som regel mye lengre enn jeg noen gang gjorde med driveren.

Mitt tips er å få hjelp av noen du kjenner med lit mer erfaring og så handle brukt på Finn eller e-bay. Jeg har kjøpt mesteparten av mitt utstyr brukt (ikke wedger).

R7 TP har jeg prøvd, og de var vanskelige å slå med synes jeg. Du må slå ganske mye ned og igjennom ballen med rimelig høy svinghastighet for å få noe særlig høy ballbane av dem. Og det er jo greit om man svinger på den måten, men i motsatt fall kan det bli ganske lave, korte slag.... Når det er sagt er det jo et vanvittig bra tilbud, men kanskje ikke det en nybegynner trenger?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Post Reply