Golfballer - kvalitetsprosjekt

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by JanB »

Det sies at den største utviklingen innen golfsporten de siste 5 år har skjedd på området golfballen.
Har altså golfballens kvaliteter noe å si for enhver spiller? Vi alle spillere på alle nivåer kunne heve seg ved å bruke de beste ballene?

Dette området har fått min oppmerksomhet lenge nå og jeg vet at jeg ikke kan finne svaret alene. Ikke er jeg nybegynner, ikke er jeg midt på treet heller. Mine referanser til gode (les gjerne dyre) baller er at jeg får de stort sett dit jeg vil.

Hva om vi gjorde dette til et seriøst prosjekt. Jeg hadde håpet at 2 spillere i flere kategorier vil være med å teste spill med en god og en dårlig ball. Jeg ønsker meg spillere som kan utføre dette prosjektet med spillere som vi har i de 5 hcp kategoriene. De som vil være med må altså spille med 2 baller på samme hullet i 9 hull, en av dårlig kvalitet, gjerne litt slitt og en splitter ny av aller ypperste merke. Det skal selvsagt føres nøyaktig resultat av alle slag med ballene. Lengde, nøyaktighet etc.

Det hele går altså ut på å se om en ball av beste kvalitet gir signifikant utslag på resultatet hos alle spillere.

Er det noen som ønsker å delta på et slikt prosjekt så send meg en PM. Har noen meninger om prosjektet håper jeg å kunne drøfte det her i denne tråden.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by furu »

Jeg er en litt ustabil golfer med hcp 22 men er gjerne med :D

Har billigballen Nike PD Soft i bagen. Av dyre baller har jeg Nike One Platinum og Bridgestone 330-RX.
Instagram @christianfuru
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by Kaffekannen »

Jeg ønsker bare å gi en kommentar. For oss høyhandicappere så nekter jeg å tro at ball har så mye å si. Problemet er nemlig at de dårlige slagene er like dårlige med gode baller:(

Ellers så kan jeg muligens stille med mitt 24,2 hcp. Hva tenker du på med gode vs dårlige baller. Snakker du lakeballs vs Pro V1 eller mer TF XF 500 vs w/s dx2?
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by stooy »

Jeg kjører iallefall 1 stk Scanna Ball (biltema-ballen) VS. Titleist Pro V1...
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by hanso87 »

stooy wrote:Jeg kjører iallefall 1 stk Scanna Ball (biltema-ballen) VS. Titleist Pro V1...
Tror jeg blir å prøve samma.
Prøv dette.. Kast en Pro v1 i asfalten. Og så kast en Scanna (titanium, pro distance .. o.l) og hør lyden.
Med den forskjellen tror jeg ball har alt å si på kontroll. Ser frem til å teste litt.

Tenkt å teste NXT tour vs Pro v1 vs Biltema.. Hvor av jeg spiller mest på NXT tour.. Se om det er noen klar forskjell når du får 2x dusin NXT tour kontra 1x Pro v1
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
Sindris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 112
Joined: 01 May 2009, 23:28
Hcp: 11

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by Sindris »

Vet ikke om jeg blir med å teste ut dette, siden jeg ikke har så mange pro v1 osv., men en annen måte å teste / kjenne forskjellen på ballene, er å bruke en wedge å stå å trikse litt med ballene. Da ser man hvor høyt den går opp, man kjenner om den er myk osv.. Når jeg gjør dette kjenner jeg stor forskjell fra en følsom prov1 til en ekkel og "tynn" scanna.
Callaway X14
Vokey-wedger SM, 54 og 60
Odyssey 3-ballsputter
User avatar
Fusion
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 01 May 2009, 00:01
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Smøla GK

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by Fusion »

Jeg kan heller ikke bli med på dette. Desverre, da jeg ikke har særlig god tilgang på "nye" prov1's. Jeg kjenner faktisk endel forskjell på de dyre ballene som en prov1 kontra en billig lakeball, ja. Spesielt når jeg er på greener hvor det er mulig å få backspinn. Med mykere og bedre baller får jeg mye mere spinn på ballen enn jeg gjør med billigballer.

På hjemmebanen min er det ikke noe viktig å spille med dyre, gode baller. Her får man ikke noe nytte av de. Det er null stopp på greenene.
Titleist AP1- Titleist Golf Pride Tour Velvet grip
Callaway Big Bertha Titanium - 10.5 - R-Flex
Odyssey DFX
Titleist Vokey SM 54* og 58*
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by hanso87 »

Fusion wrote:Jeg kan heller ikke bli med på dette. Desverre, da jeg ikke har særlig god tilgang på "nye" prov1's. Jeg kjenner faktisk endel forskjell på de dyre ballene som en prov1 kontra en billig lakeball, ja. Spesielt når jeg er på greener hvor det er mulig å få backspinn. Med mykere og bedre baller får jeg mye mere spinn på ballen enn jeg gjør med billigballer.

På hjemmebanen min er det ikke noe viktig å spille med dyre, gode baller. Her får man ikke noe nytte av de. Det er null stopp på greenene.
Dårlige greener = mer viktig med bra baller, for å få den stopp spinnen du trenger siden greenen ikke gir deg noe feks..
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by Solaar »

Godt initiativ, er gjerne med på den. Har mine egne teorier rundt dette, men har alltid lurt på om de stemmer, uten å avsløre om jeg mener at en "god" ball har mye å si for resultatet eller ikke.

Selv er jeg en habil golfspiller som spilte aktivt på ungdomstouren i Sverige i tenårene, men etter at jeg nylig har gjenopptatt sporten som 30+-åring så har jeg oppdaget en ny dimensjon av sporten.

Spiller som regel med Bridgestone eller Titleist baller.

Etter å ha oppdaget scangolf så har jeg begynt å få opp øye for statistikk så si fra hva du tenker at testen skal gå ut på, jeg er med!
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by eaglebooger »

Jeg er gjerne med. 15,1 hcp

Men så det ganske tydelig idag da vi hadde pitchekonkurranse. Jeg spilte på Callaway Tour i baller, og han andre spilte med "vanlige" baller. Vi hadde begge spin-milled wedger og ca samme hcp;
Han måtte beregne trill på ballene sine, mens jeg kunne attacke pinnen litt mer fra ca 40 meter. Han måtte altså sikte på rett sted på green, beregne ondulering for 4 meter trill, mens jeg kunne sikte rett på flaggan og legge den død innenfor 1,5 meter av der jeg traff green (dessverre var det litt for ofte kort idag).
Dagens beste innspill der lå ved siden av nedslagsmerket sitt ;)
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by JanB »

Da begynner vi å få fyllt opp tabellen med spillere. Som dere ser under mangler vi noen fra gruppe 5. Vet vi har medlemmer her og det hadde vært fint med noen høyhandicappere.
Dersom det er praktisk mulig vil jeg sponse tre Titleist PRO v1 baller til de som aldri har tatt seg råd til å kjøpe så dyre baller og som mister baller på sin runde.

Gruppe Navn HCP
1 ( - 4,4 janb 4,2
2 (5,5 - 11,4) solar 7,3
stooy 10,3
3 (11,5 - 18,4) Hanso87 14,1
eagleblogger 15,1
4 (18,5 - 26,4) Furu 22
5 (26,5 - 36)

Jeg kommer snart tilbake til de som blir med med eksakt kontrollskjema for hvordan jeg ønsker datainnsamlingen.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by furu »

Min far stiller med 33,1 i hcp. Han prøver enten B330-RX, Nike Platinum eller Callaway Tour i mot Precept Laddie. Før ham opp som J.G Furu.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by JanB »

Det er flott å få med en i gruppe 5 også. Da er vi nesten klare.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Golf
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 02 May 2009, 21:45

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by Golf »

Ser ikke helt poenget med at en høyhandicapper spiller en PRO V1 ball, da denne er beregnet for bedre spillere med tanke på svinghastighet.
En spiller med lav svinghastighet vil ikke kunne få maksimal potensiell lengde med en PRO V1.
Da er det vel bedre å la de spille på Wilson DX2 eller Callaway Pearl eller noe???

Poenget med testen må være å spille med den beste ballen beregnet for hver kategori spillere?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by furu »

Poenget med testen kan vel være å se om det faktisk utgjør en forskjell for høy-handicapere, ikke å finne den perfekte ballen for dem? Bridgestone B330-RX er forøvrig laget for spillere med lavere svinghastighet og vil sikkert egne seg godt i testen.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by JanB »

Det er helt korrekt som Furu sier. Det som er hypotesen er at gode baller vil gi bedre score, uansett HCP.
Jeg er helt enig i at høyhandicappere får ikke fult utnyttet en T.Pro V1 ball.
Det jeg vil bevise er at det utgjør en forskjell om man bruker "Biltema" baller. (Unskyld Biltema, men det er bare ment som en metafor for billige baller med max 2 lag). Man kan også bruke svært slitte baller eller også baller med små sår.
Forøvrig vil jeg sende alle testere en utførlig prosjektbeskrivelse.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Sindris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 112
Joined: 01 May 2009, 23:28
Hcp: 11

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by Sindris »

Golf wrote:Ser ikke helt poenget med at en høyhandicapper spiller en PRO V1 ball, da denne er beregnet for bedre spillere med tanke på svinghastighet.
En spiller med lav svinghastighet vil ikke kunne få maksimal potensiell lengde med en PRO V1.
Da er det vel bedre å la de spille på Wilson DX2 eller Callaway Pearl eller noe???

Poenget med testen må være å spille med den beste ballen beregnet for hver kategori spillere?


Skjønner ikke helt; Hva har høyt handicap med svinghastighet å gjøre? Jeg kjenner mange som svinger steinhardt, men slår elendig, samtidlig som jeg kjenner en som har lav svinghastighet, med lavt hcp :)
Callaway X14
Vokey-wedger SM, 54 og 60
Odyssey 3-ballsputter
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by hanso87 »

Sindris wrote: Skjønner ikke helt; Hva har høyt handicap med svinghastighet å gjøre? Jeg kjenner mange som svinger steinhardt, men slår elendig, samtidlig som jeg kjenner en som har lav svinghastighet, med lavt hcp :)
Tiger woods. Høysvinghastighet og god kontroll
Spillere du evt nevner, Høysvinghastighet og mindre kontroll..
Alt handler om hvordan du treffer på ballen, det er jo logisk. Ikke hvor fort eller sakte du slår.
Det golf skal frem til er lengden av en PROv1.. Altså visse baller er mykere og får mer "sprettball" effekt ved inpact, og gir da ballen mer lengde enn hva en pro v1 vil gjøre for denne mengden mennesker.

Men testen er som nevnt tidligere. Hvor mye billigball har å si opp imot dyr ball. En med høy svinghastighet kan lett legge til veldig mye spin og da få bra stop og kontroll, og da har ballen en del å si.

En med lav svinghastighet med lavt hcp kan godt spille med det. Men ballen vil enda ha noe å si. For eksempel kan de legge inn mer spin i ballen, på flere måter enn bare å svinge hurtig.
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
Fusion
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 01 May 2009, 00:01
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Smøla GK

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by Fusion »

Jeg liker baller av typen "precept laddies". Syntes denne type baller er veldig gode. Har god og myk følelse i slagene med dem.
Titleist AP1- Titleist Golf Pride Tour Velvet grip
Callaway Big Bertha Titanium - 10.5 - R-Flex
Odyssey DFX
Titleist Vokey SM 54* og 58*
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Golfballer - kvalitetsprosjekt

Post by stooy »

Fusion wrote:Jeg liker baller av typen "precept laddies". Syntes denne type baller er veldig gode. Har god og myk følelse i slagene med dem.
Dette er en veldig myk ball, og er faktisk mye brukt som dameball. Den er helt lik den som heter Precept Lady...
Post Reply