Juniorkøller

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Juniorkøller

Post by Smilende Sam »

Når små gutter etterhvert blir større, men ikke voksne - finnes det da "eldre" juniorkøller eller må de nøye seg med damekøller? Evt. må man gå hen å kjøpe herrekøller med forkortede skaft ? Noen som vet ? Har en 12 åring som har skutt i været og jeg ser at i løpet av året er de gamle Ping Juniorkøllene for små.....
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Juniorkøller

Post by Kaffekannen »

Dette er definitivt ikke for å være forumpoliti, men kanskje du får noen tips av denne tråden: viewtopic.php?f=15&t=311

Når du sier at poden har skutt i været... Hvor høy er han blitt? Det er jo samtidig greit å tenke på at gutter i alderen 12-15 vokser grasalt mye, og det er en fin balansegang mellom å gi guttungen godt nok utstyr samtidig som det er økonomisk forsvarlig.

è han go forresten :D
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Juniorkøller

Post by stooy »

If you break 100, watch your golf. If you break 80, watch your business. ~Joey Adams
Haha :lol:

Jeg begynte selv å spille med vanlige herrekøller når jeg var 14 år, og hadde ingen store problemer med det som jeg kan komme på. Hvor høy er denne 12-åringen da?
User avatar
Smilende Sam
Guru
Guru
Posts: 1517
Joined: 24 Jan 2009, 15:01
Hcp: 16
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Hafrsfjord
Contact:

Re: Juniorkøller

Post by Smilende Sam »

Takker. Til spsml.: 12 åringen er 1.58, ikke veldig god, men i fremgang

Jeg beklager selvsagt at jeg ikke åpnet barneutstyrstråden (men jeg regnet med at den gjaldt mindre barn og ikke en ung tenåring).
Sensur er som blindtarmen: Når den er uvirksom, er den unyttig, og når den er virksom, er den livsfarlig. - Maurice Edelmann
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Juniorkøller

Post by stooy »

Jeg tror ikke det er noe problem i det hele tatt å spille med standard herre-størrelse for en 12-åring på ca 1,60m... Det går jo eventuelt an å kutte av en halv tomme eller noe på std herrestørrelse da..
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Juniorkøller

Post by Solaar »

Jeg begynte å spille som 12-åring med damekøller. Gikk over til herrekøller når jeg ble 15. Var vel omtrent den samme høyden som det barnet du snakker om her.

Tror det har klart mere for seg å spille med damekøller når man er i den alderen og høyden.
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Juniorkøller

Post by kevin »

Leste en artikkel av Hank Haney i svenske Golf Digest(spesialutgivelse ang instruksjon) i går,som oversatt heter "Ge Junior rätt klubbor"
Han mener det er viktig at juniorer ikke spiller med for lange,for stive og tunge køller.
Han anbefaler IKKE å kutte skaftene,fordi et skaft som er f.eks reg.flex herre og allerede for stivt for juniorer blir enda stivere om man kapper av det. Han sier ikke noe om type køller de bør spille med,men at rett lengde,stivhet og vekt er viktig for juniorspillere.
Post Reply