Tilgivende golfsett til nybegynner

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
neWhouZe
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 20 May 2009, 21:51

Tilgivende golfsett til nybegynner

Post by neWhouZe »

Jeg begynte å spille golf i fjor høst. Jeg har tatt grønt kort kurset, og føler meg nå klar for å ta baneprøven. Når jeg begynte å spille så kjøpte jeg meg et wilson sett på xxl, men jeg er ikke veldig fornøyd med det settet. Spesielt driveren suger. Jeg slicer nesten hver gang, og de få gangene det går rett, så går det ikke spesielt langt (ca 160 m ). Jeg prøvde en gammel tredriver av merket mcgregor av en kompis av meg, og da klarte jeg å slå oftere rett, og ballen havnet nesten opp mot 200 meters merket.

Så tilbake til det jeg lurer på. Jeg har sett det blir skrevet om sett som er tilgivende for meg som er nybegynner og helt sikkert gjør en haug med feil. Hvilke jernsett bør jeg se etter for å få mest mulig ut av golfen min, og hvilken driver er lett og slå med, samtidig som det går griselangt ;)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Tilgivende golfsett til nybegynner

Post by Kaffekannen »

Det kommer folk med mer kunnskap enn meg som utdyper dette for deg senere, men: Driver er en vanskelig kølle å slå med :o Slår du 160 meter rett frem har du egentlig mye å jobbe videre med. Jeg slår 200m+ men det går i alle retninger. Heller rett frem og kort enn alle vinkler og langt.

Når det er sagt spiller jeg med den driveren som, i alle fall i følge Nike selv, er blant de mest tilgivende som er laget: Nike SQ sumo 10,5. Disse driverene får du kjøpt ganske så billig på ebay. Jeg kjøpte min i fjor(2007 modell) for ca 1000,- ink. frakt og mva. Vil tro de er enda billigere nå.

Når det gjelder utstyr som er viktig så leste jeg for en liten stund siden følgende: Det er to ting som er viktig å bruke penger på fra starten: Sko og putter. Sko fordi du trasker mye rundt og putter fordi du slår like mye med den som med resten av køllene dine tilsammen.

Jeg har hørt flere si at jernkøllene på XXL settet er helt ok, men at woodene er under pari. Dette er selvfølgelig en smakssak og jeg har ikke testet selv. Personlig prøvde jeg forskjellige jern i starten uten å merke den store forskjellen frem til jeg kommer over en butikk i skottland hvor de hadde jern tilpasset min høyde. Det var som å komme til himmelen. Mao. er mitt forslag: Skal du bruke penger på nye jern. Ikke nødvendigvis gå etter prislapp og merke. Finn noen som passer til deg :P
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tilgivende golfsett til nybegynner

Post by furu »

Om du er nybegynner og slår 200 meter med en MacGregor tredriver så bør du nesten stjele den fra ham :D Hvis griselangt er et snitt på 230-240 carry så nærmer du deg tour standard i mine øyne. Hvilke driver som passer deg og du klarer å slå langt med er utrolig individuelt. Egentlig umulig å si, kan kun komme med tips om drivere som regnes for å være i toppen for tiden.

Dette er drivere jeg har lest positive tilbakemeldinger om på andre forum;
Adams A4
Cobra S9-1
Callaway FT-9
Cleveland Hibore XLS
TaylorMade Burner og Tour Burner
Nike SQ Sumo 5900

Firkantede drivere som Sumo Square og Callaway FT-iQ er regnet for å være mer tilgivende.

Hvis du finner en driver som er lett å slå med og som går griselangt så må du love å sende meg en pm :D


Det er en jungel med jernsett der ute. Jeg har nettopp vært på tur i den og testet masse. Her er noen jeg mener er verd å se nærmere på;

X-22
Big Bertha Diablo...stiv pris
Burner 09
Ping G10
eller i10
Mizuno MX-200
Og til slutt mitt sett -- Adams A4

Det lønner seg å teste litt i proshop(range, kanskje utlån på bane) eller steder som Bergen Golfsenter. Om du ikke finner nøyaktig det settet som passer deg så finner du i hvert fall ut hvilken type som passer deg best.

Jeg har bare 22 i hcp og har spilt i ett år så mange vil sikkert ta alt jeg sier med en stor klype salt, men jeg har satt meg grundig inn i mye rundt utstyr og har kanskje litt oversikt over hva som passer en spiller på mitt nivå.
Instagram @christianfuru
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Tilgivende golfsett til nybegynner

Post by spiderboy »

Jeg ville ventet litt med driveren hvis jeg var deg. Det er en vanskelig kølle å slå med synes jeg. Selv dumpa jeg driveren ganske fort og gikk for en 4-wood. Jeg har spilt litt lengre enn deg, startet i fjor sommer. Og jeg slår mye lengre med 4-wooden enn med min gamle driver (og jeg kan bruke den fra fairwayen også, så jeg har en ekstra plass i bagen). Driveren min gikk som regel 180 meter og ut til høyre i skogen. Nå har jeg carry på nesten 200 og er som regel i nærheten av fairway ihvertfall :D På gode dager svinger ballen til og med litt til venstre. :shock:

Skal du absolutt ha driver ville jeg gått for en med mye loft, det hjelper på nøyaktigheten. Nå har Tiger woods gått over til å spille med 10 graders driver. Da kan sikkert vi dødelige tåle enda noen grader. Det vil garantert hjelpe på om du slicer litt ihvertfall.

Når alt dette er sagt er det jo skrekkelig morsomt å bombe ballen avgårde med den store kølla. Så det blir noen bøtter på rangen fra tid til annen. Og når det går rett litt oftere skal den i bagen igjen ;)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Tilgivende golfsett til nybegynner

Post by hanso87 »

Føler det kanskje er på sin plass med en sticky tread på forumet ang lettspilte golfkøller.

En venn av meg kjøpte nylig dette golfsettet og jerna er meget gode spør du meg.
Men driveren, wooden, hybriden er så som så spør du meg. VELDIG myke skaft (jeg har dog stiff flex) Så jeg sleit med å få rette slag. Men driveren skuffet meg.

Om du har jern som funker er det nok bedre å investere i en ordentlig driver istedet for å bytte ut hele settet. Billigere er det jo og. Men føler du jerna er ett problem kan du se etter golfsett på finn.no.

Drivere som er lettspilte og stabile er Som nevnt Nike driveren og Callaway FT-i. De får du meget billig på finn.no
Liten nybegynner regel er. Høyere vinkel, høyere ballbane, litt mer lettspilte.

skal du ha en bra deal så vil jeg anbefale deg denne!.

Men ang oppspillet til grøntkort. Du får nok mottatte slag. Så bare å satse på jerna du er trygge på. å heller tape noen meter kontra driven. Men du spiller deg da trygt frem på greenen:) Lykke til
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Tilgivende golfsett til nybegynner

Post by eaglebooger »

Du bør satse på PING G10 eller Callaway X-22 etter min mening.
Førstnevnte er utrolig lettspilte, og man får høye fine ballbaner uten de største anstrengelser. Kjøp deg 4-P fra G10, også kjøper du deg en skikkelig Sandwegde ved siden av.
PING har utrolig gode Custom-Fit muligheter, så det anbefales at du får et sett som passer din høyde om ikke annet. Dette med loft, skaft og lie er egentlig uvesentlig nå i begynnelsen så lenge køllene ikke er for lange eller for korte; Mange havner i en dårlig sving som er vanskelig å legge om senere grunnet feil lengde på køllene. Nok om det...

Nei forresten, kan óg nevne at G10 kan du bruke egentlig til du spiller på single-hcp, og lenger enn det også egenlig. Samme gjelder X-22. Rocco Mediate spiller jo på X-22, og han spiller på touren. Dog har Callaway ofret bittelitt av tilgivenheten for å forsøke blande inn litt spillbarhet i sine X-22 jern, som derfor går for å være noe vanskeligere å slå med en sin forgjenger X-20, men det er ikke noe man merker så mye til med mindre man er sykelig flink til å manipulere ballbanen

Så en grei putter og en 20* Hybrid av et slag... Da er du dekket nå i begynnelsen mener jeg. Hybriden bruker du på utslag og har nok en ball i spill oftere enn om du setter en Driver i baggen din. Når du begynner få deg et svingspor, så kan du teste Drivere, og da vil jeg anbefale Nike eller Callaway firkantdrivere. Sistnevnte er DYR, men ufattelig god. Ballene går høyt å langt, noe jeg tror det herlige FUBUKI-skaftet som sitter i har all ære for. 10,5 med R-skaft.
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
neWhouZe
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 20 May 2009, 21:51

Re: Tilgivende golfsett til nybegynner

Post by neWhouZe »

Tusen takk for mange gode svar! Jeg heller litt mot Callaway X20 eller X22 merker jeg. Har lest mye bra om de både her inne og på andre forum. Uten at jeg har prøvd køllene, så sitter jeg med et inntrykk av at X20 er noe mere lettspilte enn X22? X20 er vel også forgjengeren til X22, så jeg regner med at de er mulige å få tak i til en noe rimeligere pris.

Når det gjelder wedger så har jeg kikka på en som jeg tror heter Vokey eller noe sånt. Er dette et allright merke? Jeg har spilt litt pitch & putt med en kompis og han har en 60" wedge som jeg er veldig misunnelig på :)

Når det gjelder driver, så ser jeg helt klart at jeg bør konsentrere meg om å bruke 3w eller jernene mine, men det er jo så sinnsykt mye kuulere å kline til ballen med en driver :D . Jeg kommer nok ikke til å gi opp driveren, men tvert i mot stå å slå hundrevis med baller på rangen. Heller litt mot firkantdriveren fra Nike, rett og slett fordi den ser sinnsykt fet ut.
Sindris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 112
Joined: 01 May 2009, 23:28
Hcp: 11

Re: Tilgivende golfsett til nybegynner

Post by Sindris »

Tror nok vokey er bra nok ja! ;P

Driver er overhode ikke den viktigste kølla i bagen i starten! Putteren er som nevnt tidligere mye viktigere, og det er wedger og jerna også ;)
Callaway X14
Vokey-wedger SM, 54 og 60
Odyssey 3-ballsputter
neWhouZe
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 20 May 2009, 21:51

Re: Tilgivende golfsett til nybegynner

Post by neWhouZe »

Hvilke puttere er det som er å anbefale da? eller blir det veldig individuelt?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Tilgivende golfsett til nybegynner

Post by Kaffekannen »

neWhouZe wrote: Heller litt mot firkantdriveren fra Nike, rett og slett fordi den ser sinnsykt fet ut.

Glemte å advare deg mot lyden. Er veldig glad i Sumoen min, men folk hopper litt unna på rangen når de hører lyden. Personlig synes jeg det bare er morsomt, men vet at det virkelig plager noen.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Sindris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 112
Joined: 01 May 2009, 23:28
Hcp: 11

Re: Tilgivende golfsett til nybegynner

Post by Sindris »

Dette er individuelt! Noen personer liker bedre en putter fra olyo, enn en putter fra SC. Placeboe effekten kan spille en rolle når det gjelder putting, men det er uansett meget individuelt. Du bør dra til en proshop, å spørre om du får prøve ut noen på puttinggreenen. Anbefaler merker som Scotty Cameron og Odyssey hvis du har litt penger! ;D
Callaway X14
Vokey-wedger SM, 54 og 60
Odyssey 3-ballsputter
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Tilgivende golfsett til nybegynner

Post by furu »

XXL har Diablo driver + Odyssey putter for 1.999,- + 1,- (putteren har en verdi på ca.1.200,-). Uslåelig tilbud, har du penger til det så gå for det. Driveren har etter hvert fått flere tilhengere og gode tilbakemeldinger. Det var labert i starten men nå når de har satt prisen ned så har folk hoppet på og er fornøyde. Jeg liker den ikke, rett og slett fordi den er altfor lukket for meg, altså at hodet er vridd innover.

Å kjøpe f.eks. en Scotty Cameron er ikke det første man gjør når man skal kjøpe køller. Supre puttere men du får mye for pengene ved å velge andre.

Anbefaler Ping Karsten serien. Du kan velge mellom forskjellige modeller til en grei pris. Ping iWi er den nyeste serien. Bra pris på disse i Norge og veldig gode puttere. TaylorMade har en fin serie i Rossa Core classic. Fontana er en modell jeg liker godt.

Ellers kan du gjøre gode kjøp på Mizuno Bettinardi C-serie fra USA til $99 + frakt og mva. Til samme pris får du Itsy Bitsy Spider hos rockbottomgolf.com.

Jeg elsker min Kia Ma Rossa Daytona, det ligger en brukt på finn.no.

Test puttere før du kjøper. Enten i proshop, golf- eller sportsbutikk. Eller spør pent når du treffer folk på range der de også har puttegreen.
Instagram @christianfuru
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Tilgivende golfsett til nybegynner

Post by Solaar »

Godt innlegg Furu!
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
Post Reply