Kjøp av Wedge

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
zibiri
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 06 Jun 2009, 21:44
Location: Sandefjord, Vestfold

Kjøp av Wedge

Post by zibiri »

Har tenkt til og gå litt bort fra SW-PW og over til ordentlige, kvalitets rike wedger. Er i dag ganske ny men trenger noe bedre til og floppe meg inn på green samt ut fra bunkers. Så har sett på Titleist og vet jeg vil ha dette. Titleist Vokey Spin-Milled.

Men der kommer problemet i og med at det er tusen milliarder grader og bounce og ting og tang og velge mellom? Leste den store kølle testen (ja faktisk) i norsk golf hvor av wedger Titlest Vokey Spin Milled Oil Can vant med 9/10 foran Titleis Vokey Spin Milled Tour Chrome med bare 8/10. Mener det hadde vært en fin start om jeg kunne fått en forklaring på hva som gir forskjellen i grader og bounce, og forskjell på Oil Can / Tour Chrome. Og kanskje hvor dere anbefaler og kjøpe. :P Og evt. andre innspill :)

På forhånd Takk =)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kjøp av Wedge

Post by furu »

Du finner mye info her og litt her.

Scratch Golf bruker betegnelsene "Digger/Driver", "Slider/Sweeper" og "Driver/Slider" for å beskrive wedgene sine. Dette liker jeg. Har veldig lyst på en Scratch. JanB her på forumet spiller vel med Scratch hvis jeg ikke tar feil.

Vokey Spin Milled er herlige wedger. Som nevnt er Scratch også bra og jeg har lest mye fint om TaylorMade Z TP.

Og velkommen til forumet :D
Instagram @christianfuru
User avatar
eaglebooger
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 271
Joined: 12 Jan 2009, 14:56
Hcp: 11,2
Hjemmeklubb: Losby
Location: Oslo

Re: Kjøp av Wedge

Post by eaglebooger »

Wedger er viktig... Wedger er veldig viktig!
Ok, største forskjellen mellom wedger er nok mengden spin de gir. Mer spin betyr mer kontroll rett og slett. Man kan altså spille rett på pinnen fremfor å beregne 3 meter trill på green.
Wedgene du nevner er så definitivt gode wedger, og du finner de i ufattelig mange bagger på touren.
Men, en ting du kan gjøre er å gå på www.clevelandgolf.com å gjøre din wedgefit der (Bare husk å vær dønn ærlig med svarene du gir, ellers er det bortkastet). Da får du opp et par wedger som kunne passe for deg og ditt spill... Og Cleveland Wedgene går for å være usannsynlig bra for oss glade amatører.

Bounce: Jo mer bounce du har på wedgen, des hardere jobber den for å ikke grave seg ned i bakken under svingen. Det betyr at dersom du treffer 1 cm foran ballen med en wedge med nesten ikke noe bounce, så står du igjen med 2 kilo torv, og et ikke helt pent slag eller resultat. Dersom du har mye bounce, eller bred såle, så vil den "bounce" av underlaget i litt mer grad, og resultatet blir nok bedre. Det er nettop derfor det ofte er mye mer bounce på en SW (56 grader) enn det er på øvrige wedger, nettop fordi du skal slå i sanden foran ballen. Ulempen med mye bounce er når ballen ligger "thight", dvs på hardt underlag eller godt ned i en fordypning... Da er bounce drepen for et godt slag, og man ender høyst sannsynlig opp med en "skull" som sender ballen 1 meter over bakken og 20 meter lenger enn man planla :)


Selv spiller jeg med Titleist Spin Milled 56 og 60 grader, og en Vokey 48 grader. Elsker disse wedgene, selv om jeg føler de er noe grådig loftet for min del, og vurderer derfor bytte ut til 54 og 58 (som henholdsvis sand og lob)
Ikke glem at du óg må spille med ganske myke baller for å nyte godt av spin... En hard ball spinner like mye føler jeg uansett hvilken kølle man slår med.
Obey your Beer!
Alle på venstre side av green bør fløtte seg, her kommer en hooker...
I bæggen: Sjokomelk
User avatar
zibiri
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 06 Jun 2009, 21:44
Location: Sandefjord, Vestfold

Re: Kjøp av Wedge

Post by zibiri »

Mm, men altså starter med og kjøpe en og trodde det ville være ypperst å gå for 52*/8*, men føler kanskje den blir litt væl jern vinkla? Hoved målet mitt er og kunne mestre spinn og det og få den rett opp, og stoppe fort på green. Noe pitchen min faen er på trynet til..Slår en perfekt 20 meter opp og ned og den triller over green som jeg slo med en wood....Og ikke minst såla på sw-pw'ene mine er like brede som et bilhjul sikkert 50 bounce :P Etter min oppfatning så ville jeg sagt at det var mer ypperlig med 58* eller mer som en starter wedge?Får vell ikke mye flopp med 52* så...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Kjøp av Wedge

Post by furu »

Du kan jo åpne opp køllehodet ved å vri den til venstre. Gjorde det med stort hell på runden min i dag. Artig å leke med wedger rundt green. Utrolig hvilke slag man faktisk kan få til.
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Kjøp av Wedge

Post by hanso87 »

zibiri wrote:Mm, men altså starter med og kjøpe en og trodde det ville være ypperst å gå for 52*/8*, men føler kanskje den blir litt væl jern vinkla? Hoved målet mitt er og kunne mestre spinn og det og få den rett opp, og stoppe fort på green. Noe pitchen min faen er på trynet til..Slår en perfekt 20 meter opp og ned og den triller over green som jeg slo med en wood....Og ikke minst såla på sw-pw'ene mine er like brede som et bilhjul sikkert 50 bounce :P Etter min oppfatning så ville jeg sagt at det var mer ypperlig med 58* eller mer som en starter wedge?Får vell ikke mye flopp med 52* så...
du kan floppe med mange køller. men du har jo mer å åpne på i en 52 kontra en på 60. men det går fint så fremst du ikke åpner såpass at du ikke får bladet ned i gresset (problem på tørr fairway feks)

Sånn ang testene av wedge, mener jeg å huske at de vektet utseende på oil over tour chrome.. Men det har veldig lite å si. Hørt noe om at visse wedger skal "rustes" for å få mer spin, om det er et av tilfellene her aner jeg ikke. men ang de to titleist køllene er det nok bare å ta en..

Du kan kontrolere stop og høyde ved å liksom "komme" over ballen og mer vekt på venstre beinet (om du er høyre hendt) og da får du mer spin og mer stop. evt bruke mer hånledd. men for meg funker det veldig lett å bare legge litt meg litt mer "frempå" på jerna for å få mer stop i ballen. og litt mer høyde
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
zibiri
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 06 Jun 2009, 21:44
Location: Sandefjord, Vestfold

Re: Kjøp av Wedge

Post by zibiri »

Testen i norsk golf så gjore oil can bedre en tour chrome på alt faktisk. Selv om det i prinsippet er helt like køller i forskjellige farger i mine øyne xD
User avatar
zibiri
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 06 Jun 2009, 21:44
Location: Sandefjord, Vestfold

Re: Kjøp av Wedge

Post by zibiri »

hanso87 wrote:Du kan kontrolere stop og høyde ved å liksom "komme" over ballen og mer vekt på venstre beinet (om du er høyre hendt) og da får du mer spin og mer stop. evt bruke mer hånledd. men for meg funker det veldig lett å bare legge litt meg litt mer "frempå" på jerna for å få mer stop i ballen. og litt mer høyde

Ja faktisk noe nytt jeg fikk øvd på i dag var og bytte lob slaga over fra PW til SW og legge vekt på venstre foten samt å legge ballen litt "forbi" venstre fot, så har jeg også hendene "foran" ballen sånn at jeg slår mer ned på ballen en rett på siden. Fungerer mye bedre, stopper også bedre, rett opp og ned, mye bedre lengde kontroll osv. Fornøyd. Gleder meg til og teste på en slik 64* wedge xD
-Olyo- - Mai mål: Etablere hcp: ok - Juni mål: 30 hcp: -
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Kjøp av Wedge

Post by hanso87 »

jeg er emget dårlig på de pw-9 jern pitchene. for klarer ikke å kontrolere lengden.

men etter utallige timer med 60* i hagen er jeg blitt god på å legge de der jeg ønsker de. så ser du en kar som "flopper" foran green på nesten alle skudd.. kan være meg:)

Nå er det siste post før min 5 av 6 eksamen braker løs.. Bedriftsøkonomi 2... Blir digg med ferie på onsdag 8-)
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
zibiri
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 06 Jun 2009, 21:44
Location: Sandefjord, Vestfold

Re: Kjøp av Wedge

Post by zibiri »

Oo, lykke til da :)
Har hat ferie en ukes tid allerede, sant jeg ikke kommer opp i muntlig på torsdag :/
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Kjøp av Wedge

Post by Solaar »

Ang wedger:

I utgangspunktet vil jeg si at det er ingen som kan si hva du skal ha, det er jo en smaksak. Men det lønner seg å forstå forskjellen på wedger, dvs. hva de kan brukes til og hva bounce kan gjøre for egenskapene til et klubbhode.

Min erfaring er at som nybegynner så er ikke behovet så stort for å kjøpe de mest ekstremt loftede wedgene da det er enklere å pitche/chippe hvor man holder ballen nærmest mulig bakken. Det er enklere å ha kontroll på slaget jo kortere tid ballen befinner seg i luften. Men når man begynner å bli litt bedre og har relativt stabilt balltreff så kan det lønne seg å se på antallet wedger og sammensetningen av disse.

Hvis jeg skulle kjøpt nye wedger idag så ville jeg først funnet ut hvilken loft (og evt bounce og lie) det er på mine jernkøller. Det kan gjøres her: http://www.golfclubspec.com/ Dette varierer sterkt mellom forskjellige merker og modeller. En tendens i det siste er at man har begynt å forminske loften på køllene slik at spilleren får en falsk opplevelse av å slå lengre med jernkøllene, men samtidig opplever problemer med de lange jernene.

I mitt tilfelle så har jeg Maxfli A10 jernsett: Golfclub specs

I linken over finner jeg ut at loften på min PW er 46 grader mens min SW er på 54 grader. Det er et veldig stort hopp og det kan synes at mitt umiddelbare behov er en kølle mitt imellom disse to. Etterhvert kan det også lønne seg å skaffe en loftwedge (60/64 grader) for å kunne variere slagene mine rundt greenen.

Vanligvis er det ca 4 grader mellom hver jernkølle (dette gjelder for de aller fleste modeller), så ideellt sett så burde jeg gått for, 50, 54 og 58 graders wedger. Jeg ønsker imidlertid mulilgheten for å arbeide mer med slagene mine rundt greenen, og velger å gå opp 2 grader på alle mine tre ekstra wedger, dvs 52, 56 og 60. Bakdelen er at jeg da må bytte ut min SW :) Egentlig er dette litt dumt, da man alltid skal bestrebe seg på å slå fulle slag, og jeg får her et problem når jeg ligger mellom 115 (min slaglengde med min 46 graders PW) og 90 m (min slaglengde med min GW, 52 grader). Men jeg føler at jeg har ganske god kontroll på "lange" halvslag, så jeg mener jeg skal klare meg med det. Fordelen er at jeg har større valgmuligheter rundt green.

Så til det viktige begrepet "bounce": Usually referred to when discussing wedge specifications, bounce is the description of one type of sole angle where the back edge of the sole is lower than the front edge. A bounce angle on the sole is what keeps wedges from digging too deep in the sand or getting stopped by tall grass. Measured in degrees, typical bounce angles range from 6 to 15."

Det er altså ikke snakk om hvor bred sålen er, men hvor mange grader (a i fig) det er i vinkelen mellom sålen og kanten på køllehodet.

Image

Mer om bounce her: Golf Club Bounce Angle

Neste tanke bør være hva man skal bruke de forskjellige wedgene til. Jeg har bestemt meg for at 56 graderen blir min SW (ganske vanlig loft på SW), og jeg ønsker mest mulig bounce på denne for å forhindre at den graver seg ned i sanden, den er da også en god kølle å bruke i tjukk rough rundt greenen.

Min 60 graders LW ønsker jeg minst mulig bounce på, fordi at jeg i mange tilfeller kanskje ønsker å åpne denne køllen litt ekstra for å slå litt mer avanserte slag, hvis bouncen er for høy så er det lett gjort å toppe ballen når jeg åpner køllehodet. En lav bounce på denne køllen gir meg også en wedge som jeg kan bruke på hardt underlag, f.eks en tørr fairway eller en bunker med hard sand.

52 graderen velger jeg en nøytral loft (8-10) på, fordi dette sannsynligvis blir en kølle jeg kommer til å bruke primært til fulle slag. Sånn sett så kunne jeg kanskje gått for en 50 grader som passer bedre til min PW, men den finnes ikke i de wedgene jeg vil ha så det er egentlig hovedgrunnen for dette valget.

Men som sagt, dette er mine valg, og eneste grunnen til at jeg skriver det er for å gi et innblikk i hvordan man bør tenke når man setter sammen et sett med de riktige wedgene for seg selv. Igjen så er dette noe som er vanskelig for en nybegynner å vite, siden man sjelden har såpass stabilt balltreff at det utgjør noen stor forskjell. Da er det viktigere å tenke på hvor lettspilte køllene er, og igjen, det er det bare du som kan avgjøre ;)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
zibiri
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 06 Jun 2009, 21:44
Location: Sandefjord, Vestfold

Re: Kjøp av Wedge

Post by zibiri »

Starter med en 60* / 4* fra allgolf.se, så tenker jeg kanskje kjøper en 52* eller 54* etterhvert også.
-Olyo- - Mai mål: Etablere hcp: ok - Juni mål: 30 hcp: -
Post Reply