Vurderer ny driver - hjelp med flex

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Vurderer ny driver - hjelp med flex

Post by furu »

Svingen min har fullstendig forandret seg i løpet av de siste månedene. Mye mer stabil og på det lengste er slagene en del lengre enn tidligere. Den eneste køllen jeg sliter skikkelig med og som jeg faktisk stadig slår dårligere med er driveren. Retning er ganske presist og jevnt bra men jeg har tapt en god del på lengde. Har en Nickent 4DX 10.5 regular flex.

Kan det tenkes at jeg bør prøve stiff flex? Kan jeg miste litt lengde (og retningsstabilitet) med en driver med for mykt skaft?

Ser at det noen steder skrives at en spiller med 130-150 km/t svinghastighet og 7i lengde på ca.135 meter muligens bør prøve stiff flex. Regner med at det ikke er noe fasit på dette og at det varierer mellom merkene.

Vet at jeg nok bør stikke innom f.eks. Bergen Golfsenter og sjekke svinghastighet osv. Problemet da er at jeg helt ærlig rett og slett ikke har økonomi til å kjøpe en driver verken der eller i proshop. Prisene på drivere er helt sinnsyke her i Norge. Nike Str8 Dymo2 koster 4.000,- på onlinegolf.no og 4.495,- i proshop mens den går for $250-280 i USA (+ frakt og moms ja).

Har lest mye bra om Motore skaftet i R9 og Fubuki i FT-iq og vurderer også disse. Mulig at jeg også prøver en driver fra nordicagolf.se :D

Kan nevne at jeg med min Callaway Hyper X 3w har ca.190-200 meter på et bra treff mens driveren de siste ukene har krympet fra carry på 210-220 til 190-200. Rett og slett merkelig. Jeg slår altså ikke spesielt langt men forventer å ha litt mer lengde med riktig driver.
Instagram @christianfuru
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Vurderer ny driver - hjelp med flex

Post by hanso87 »

Hei..

Har hørt samme greia at når du har svinghastighet på +- 90mph så er stiff greia.

Men du trenger stiff å bruker regular så vil det påvirke slaget med stygg høyreskru tror jeg.
Hvor mye det har å si å ha stiff når du kan bruke regular aner jeg ikke.

Jeg startet på stiff med en gang, sånn at når jeg en gang svingte fort nok for stiff ble ikke det noe problem.

For bruker du regluar og så stiff. så er jo kølla helt rett hele veien. så bør ha veldig liten praktisk betydning. men jeg er ikke helt sikker altså.

Finnes jo og forskjell innenfor regular og. det har jeg merket.
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: Vurderer ny driver - hjelp med flex

Post by Goofy »

Hvis du vurderer å kjøpe ny driver så er det bare en ting som gjelder : Testing og atter testing !

Du bør gå systematisk fram, hvor du tester køller med ulik skaft, loft og lengde.

Husk at det ikke er noen standard for skaftstivhet, dvs regular kan være svært forskjellig fra produsent til produsent.
Rent generelt kan man vel si at de fleste hobbygolfere spiller med for lange drivere og for lite loft. Lang driver med lav loft er en vanskelig kølle :!:
Det er lettere å få gode balltreff oftere med en kort driver. Gode balltreff gir høyere ballhastighet. Det er ballhastighet som gir lengde - ikke svinghastighet.
Videre er det viktig med carry når man driver (siden man gjerne skal over div hindringer). Driver med 12-14 grader loft bør testes.

Vil du ha en driver som du slår passe langt,høyt og rett ofte eller vil du ha en driver som går veldig langt og rett en gang i blandt ;)

Edit by admin: Unødvendig bruk av store bokstaver.
-g-
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Vurderer ny driver - hjelp med flex

Post by JanB »

Vil bare legge til en viktig ting til når du tester. Vær godt oppvarmet i kroppen. Det er stor forskjell på din nedsving og kroppsrotasjon med en varm og myk kropp. Har ikke tall på variansen, men vet av egen erfaring av det skiller stort. En test der du altså ikke har varmet opp skikkelig vil høyst sannsynlig gi deg feil resultater og du ender opp med en driver du ikke blir fornøyd med.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vurderer ny driver - hjelp med flex

Post by furu »

Testing hadde stått høyest på listen dersom jeg hadde mulighet til å kjøpe i butikk her i Norge. Problemet er at så lenge jeg må kjøpe på internett så er ikke det aktuelt.

Spørsmålet er om en regular flex driver kan gi meg tap av lengde (og retning) dersom jeg har en sving som passer best til stiff flex. Jeg kommer sikkert til å kjøpe en uprøvd og usett så får jeg heller selge den videre hvis det ikke fungerer. Prøving og feiling.
Instagram @christianfuru
User avatar
Goofy
Forumvant
Forumvant
Posts: 50
Joined: 10 Jan 2009, 15:57

Re: Vurderer ny driver - hjelp med flex

Post by Goofy »

Hei igjen Furu.

Du skriver at det er din økonomi som stopper kjøp av en dyr driver. Vel, det dyreste du gjør er å kjøpe i hytt og pine på nettet. Prøving og feiling på denne måten er jo svindyrt :!:

Jeg kjøpte ny driver i år hos køllemaker. Vi brukte vel 2 timer på range før optimal spekk var "funnet". Launch monitor ble benyttet - et deilig verktøy :D

Driver kostet vel 3000 kr alt inkludert.

Da vet jeg at driveren passer til meg.

Når du kjøper din 2. driver på nettet så har du brukt mer penger enn meg - og du vet fortsatt ikke om du har en bra driver...

Mitt klare råd: Spar de penger du har inntil du kan kjøpe en tilpasset driver. Og skulle du legge sommerferien til Sørlandet så kan jeg kanskje fikse en demotest for deg.
-g-
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Vurderer ny driver - hjelp med flex

Post by Kaffekannen »

Langbein sier mye fornuftig her. Kanskje man kan ta en telefon en han karen på Huglo(stord?) og spørre om hvilke kostnader man ser på for en driver.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vurderer ny driver - hjelp med flex

Post by furu »

Klart det er det mest fornuftige men jeg føler en forpliktelse for kjøp hvis det blir testing og hjelp. Derfor blir det en annen løsning.

I fjor kjøpte jeg en TM Burner. Tok den på range et par ganger men fikk den ikke til. Solgte den med 400,- overskudd.....Kjøpte en ny og solgte med 900,- overskudd. Ikke alltid det blir så store utlegg. Et godt eksempel et Nike Str8 som ikke er noe problem å få ferdig levert og momset for ca.2.600,-, kanskje mindre. 4.495,- på Fana.
Instagram @christianfuru
Golf
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 02 May 2009, 21:45

Re: Vurderer ny driver - hjelp med flex

Post by Golf »

Hvorfor ikke bare skifte skaft på din Nickent?

På Bergen Golfsenter kan du prøve skaftene i disse Fitting-vognene de har.
Så kan du be om å få samme skaftet på driveren. Tipper det er billigst for deg.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Vurderer ny driver - hjelp med flex

Post by furu »

Det er faktisk ikke en dum ide Golf. Takk for tipset.
Instagram @christianfuru
Post Reply