Valuta

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Valuta

Post by furu »

Denne er litt interessant - http://norskgolf.no/node/6669 Ikke bare fordi den er skrevet av oss, men også fordi det angår alle dere som skal kjøpe køller i år.

Har dere tenkt over at den svake norske kronen kan påvirke prisene på golfkøller i din proshop?

Dårlig kurs mot pund, dollar og euro påvirker også netthandlingen. Jeg merker det personlig. Prisene er ubehagelig høye på en del produkter. Hadde en Under Armour og en FJ jakke på shortlist på ebay. Steg kraftig i løpet av få dager.
Instagram @christianfuru
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 127 times
Been thanked: 158 times

Re: Valuta

Post by Jumper »

Får håpe det kommer seg betraktelig i løpet av kort tid. Jeg har 100m2 parkett jeg skal bestille fra utlandet om noen uker, og det er blitt en del tusenlapper dyrere på få dager :cry: Mye kjekt jeg kunne fått for de pengene.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Valuta

Post by Pepper »

Enig. Jeg skal til Florida i februar og selv om fly og en del andre ting er betalt allerede gjenstår det fortsatt adskillig som kommer på kredittkortet om 2-3 måneder.
RoughBoy
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Jun 2011, 18:52
Hcp: 36
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Valuta

Post by RoughBoy »

Reiste over dammen for en ti-elve dager siden. Tredje dagen var jeg innom Dicks og kjøpte en putter til 150 dollar samt et dusin baller til tredve dollar. Fikk sjokk når jeg fikk kvitteringen. Brukte kredittkort og beløp i norske kroner. Nesten 1500. Måtte be ekspeditøren sjekke om han hadde slått inn rett pris på putteren. Jeg hadde ikke fått med meg kursfallet.
Så turen blir dyrere enn jeg trodde. Bruker Last Minute Golf for å finne gode tilbud. Må jo ha penger til overs som jeg ka gamble bort...
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Valuta

Post by Keyser »

Du bør vel ikke velge norske kroner nå du betaler med kredittkort der borte heller, da er det vel "de" som bestemmer kursen, ikke kredittselskapet ditt
</Keyser>
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Valuta

Post by Pepper »

Keyser har helt rett. Betal i lokal valuta og la vekslingen skje hos kortselskapet/banken din.
RoughBoy
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Jun 2011, 18:52
Hcp: 36
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Valuta

Post by RoughBoy »

Takk for tipset. Lesson learned.
User avatar
jenstf
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 29 Jul 2014, 20:17
Hcp: 29.7
Hjemmeklubb: Mørk GK
Location: Spydeberg

Re: Valuta

Post by jenstf »

Synes kursen er fin jeg, kan enda bli enda svakere krone. Det gjør nemlig eksport av tjenester svært gunstig for tiden :)
  • Callaway FT Optiforce 460cc @ 12.5°
  • Callaway Big Bertha Alpha 815 2h @ 17°
  • Callaway X2 Hot 3h og 5h
  • Callaway X Hot 4h og 6h
  • Callaway X Hot 7i-pw
  • Callaway Mack Daddy 2 (52/56/60)
  • Odyssey Metal-X 2-Ball
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Valuta

Post by kevin »

Ingen bedring i sikte, og norske importører vil helt sikkert sette opp prisene ganske snart. I flere andre bransjer er prisene satt opp allerede, og flere vil komme etter. Dollaren nærmer seg 8 kr, og euroen er godt over 9 kr.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Valuta

Post by furu »

USD er helt usaklig på snart 8 ja. Det er EUR og GBP som er viktigst for oss. Nå er EUR på 9.2 eller rett rundt der. Hvis den stabiliserer seg på like rundt 9 er det ikke så voldsomt opp fra det vi er vant til.

I januar 2014 var GBP 10.2 mot 11.7 i dag. Der sliter vi litt, siden mange importerer gjennom UK, merkene har hovedkontor der og de norske må handle i GBP.
I januar 2014 var EUR 8.3. Krøp opp til 8.4 mot slutten. I dag er den 9.2 og i løpet av dagen ser ut til å være 9.1. Altså ikke så voldsomt.
I januar 2014 var USD 6.1. I dag 7.7. Den er ganske drøy. Den påvirker nok handel USA - UK, som kanskje igjen kan påvirke UK - Norge. Men ikke så mye direkte, innen golf i hvert fall. Elektro - der er det annerledes.
I januar 2014 gikk 100 DKK for 112 NOK. Var nede i 110 i løpet av året. I dag - 122/123. Ikke så deilig i Danmark, med tanke på at prisnivået er ganske eller helt likt Norge.

Selskap som TWT og Chrisco vil utvilsomt merke dette. De importerer en rekke merker innen forskjellige kategorier.
SMD har hatt godt forhåndssalg på Mizuno. Derfor - ingen stor påvirkning på kort sikt.
De andre - Cobra, Nike, Wilson, Ping, TaylorMade - bør ikke påvirkes i like stor grad.

Det jeg tror kommer til å skje er at golfkøller blir dyrere. At det skjer samtidig som valutakursen svikter oss er tilfeldig. Det har lagt i kortene lenge. Jeg sammenlignet 2008 og 2014 i denne artikkelen - http://norskgolf.no/node/6339 Køller har lagt litt for lavt i pris en god stund nå. Det måtte komme en stigning. Vi har blitt vant til å kjøpe drivere til 2300,-. Nå vil de samme ligge på 2800,-. Fairwaywoods vil krype opp mot 2000,- og like over i mange tilfeller.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Valuta

Post by kevin »

Ser man bittelitt lengre på det, historisk sett, så var dollaren nede under 6 for ikke lenge siden. Og euroen var nede under 7.3 for litt over 2 år siden. Samt at pundet var nede på 8.6 så sent som i 2013.

Vi har vel hatt det litt ekstra godt med sterk kronekurs for lenge, men nå er det unaturlig svakt.

Fordelen er vel at vi står sterkt mot asiatiske valutaer fortsatt.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Valuta

Post by furu »

Asiatisk vs NOK er faktisk den eneste fordelen for Srixon som kommer fra Asia. Men - så går det via europeisk distributør før det når det norske leddet.

Husker for 10 år siden. Kjøpte radiostyrte biler og flueutstyr til 4.5-5 i kurs :)

Sitter nå og tenker på noe her. Dårlig kurs og nytt netthandelsgrense som egentlig ikke betyr noe som helst - det burde egentlig være en gave til norske golfbutikker og proshoper. Hvis de allikevel må sette prisen opp, blir da differansen den samme som før? Dette kan være verd å følge med på.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Valuta

Post by kevin »

Den norske krona fortsetter å få juling. I dag koster 1 dollar 8.09 norske kroner. Svakeste nivå på 13 år.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Valuta

Post by Pepper »

Jeg kom hjerm fra USA for en uke siden, bare siden da har jo dollaren steget rundt 30 øre! Fortsetter det sånn spøker det for neste planlagte tur. I skrivende stund er kursen 8,12! Jeg husker kurser under 5, det er lenge siden!
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Valuta

Post by GolfMickey »

var vel under 6 for 4-5 år siden tror jeg. en stund siden det også ja:)
Peakation
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 17 Mar 2009, 13:28
Has thanked: 2 times

Re: Valuta

Post by Peakation »

Jeg MÅ handle snart, har solgt driver og 3 wood til en kompis...
Tror jeg må ha litt is i magen og vente til slutten av mars. Eller ikke... Var 7,70 for en uke siden og nå var den 8,19 sist jeg sjekket. OMG!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Valuta

Post by kevin »

Den norske krona er fortsatt ikke blant de sterkeste for tiden, men etter "Brexit" stuper pundet til laveste nivå på 30 år mot dollar. Mot norske kroner er pundet 11.69. Kan bli lukrativt å handle fra England i dagene framover.
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Valuta

Post by ShooterMacgavin »

USD opp nesten 30 øre over natten.
Kursen vill falle noe på kort sikt, 7-8%.

Grunnen til de store svingingen er at markedet forventet nei til Brexit.
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Post Reply