Grafitt eller stål?

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Grafitt eller stål?

Post by Boogieman »

Hva avgjør om man bør gå for grafitt eller stålskaft?
På GK-kurset sa de at grafitt anbefales til jenter, lave herrer og høyere herrer med dårlig hcp.

Hva er effektene av å spille med grafitt? Mer tilgivende? Eller er det bare hvis man rett og slett ikke har muskler nok til å få en naturlig sving med stål at man skal gå grafitt?

Lukter litt på å gå over fra billig-settet mitt til noen ordentlig tilgivende G10 eller X20/22.
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Grafitt eller stål?

Post by furu »

De jeg har snakket med om dette sier at eldre samt en del damer bør/kan/skal ha grafitt.

Vi kjøpte grafitt til min far på 60-årsdagen. Dette gjorde vi fordi det ble sagt at grafitt ga litt mer "støtdemping". Det absorberer støtene bedre enn stål.

Grafitt er dyrere, gå for stål.
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Grafitt eller stål?

Post by sumo »

stålkøller er det du skal ha.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Grafitt eller stål?

Post by spiderboy »

Nå er dette kanskje litt en macho-debatt IMO.
Grafitt er for jenter og gamlinger og stål er for MENN.

Det er kanskje verdt å huske at absolutt alle har skiftet fra stål til grafitt i sine wooder, hybrider og ikke minst den mest macho kølla av alle - driveren. Tiger Woods var en av dem som lenge hadde stål i (deler av skaftet) i sin driver. Men han er også gått bort fra dette. Hvorfor? Fordi grafittskaft er lettere. Og lettere skaft betyr større fart i køllehodet.
Her er litt stoff sakset fra golf.about.com:
(dette er bare et utdrag av siste del, for hele artikkelen gå her- http://golf.about.com/cs/componentscust ... aphite.htm )

Steel vs. Graphite
Which Type of Club Shaft Best Suits Your Game?
By Brent Kelley, About.com


The Most Important Point
The biggest and by far most important difference between steel and graphite shafts is this: graphite shafts are lighter than steel shafts. So clubs that have graphite shafts will be lighter than otherwise identical clubs that have steel shafts.

According to clubmaking and equipment guru Tom Wishon, the difference in weight between graphite shafts and steel shafts will translate, for most golfers, into an additional 2-4 mph of swing speed with graphite. And that could mean an extra 6-12 yards of distance with a graphite shaft, compared to a steel shaft.

That's why, in the everpresent quest for more yards, more and more golfers prefer graphite shafts.

What It All Means
You probably want more yards, too. So it's obvious: You should choose graphite shafts, right? Probably, but not necessarily.

As we said, the majority of golfers these days are going to graphite, at least in their woods, but steel shafts maintain a very strong presence in golf, especially among low-handicappers and scratch players.

In many cases, those are golfers who don't need the extra boost of swing speed that graphite shafts can provide. Players who prefer steel shafts often make that choice because their heavier weight provides the golfer with a feeling of more control over the clubhead during the swing. And these are players who can analyze and benefit from the added feedback (more vibrations traveling up the shaft) that steel provides.

We'll quote Tom Wishon: "If gaining more distance is a primary goal for the golfer, they should definitely be fit with the proper graphite shaft design in their woods and irons to match their swing. On the other hand, if distance is not the main focus for the golfer because they already have a high swing speed, if they like the feel of steel and their swing tempo matches a little better to the higher total weight steel shafts bring to the clubs, then steel is the better option."

And we'll add that anyone who is not physically strong, or has physical problems in their hands, forearms or shoulders that are exacerbated by the bad vibes of a mis-hit shot, should go with graphite.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Grafitt eller stål?

Post by Kaffekannen »

Jeg leide et sett med x22 grafittkøller i portugal og ble overrasket over hvor god lengde og kontroll jeg fikk, spesielt på de lange jernene som jeg slo bedre med enn mine egne. Før neste kjøp av jernkøller vil jeg definitivt teste grafittskaft slik at jeg får en reell sammenligning.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Grafitt eller stål?

Post by JanB »

Spørsmålet som også Tom Wilson stiller er : "Trenger du denne lengden?" De fleste amatører spiller fra gult eller rødt. Har du problemer med å spille lengden på DITT par? Er man boogeyspiller skal man spille seg inn på et par 4 hull på 3 og ikke 2. Er dette et problem for deg.
Analyser spillet ditt og se hvor du må sette inn treningen din. Som regel er det fra 150 meter og inn. Det er der du taper poeng og ikke på andreslaget.
(Har faktisk ikke sett en eneste driver med stålskaft lenger).
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Grafitt eller stål?

Post by Kaffekannen »

Det at man ER bogeyspiller betyr ikke at man ikke har LYST på fugler... Og i forhold til lengde er problemet at jeg til tider mangler noen lengder. jern 7,6,5 blir det for lite forskjell mellom. Det var spesielt med 5i og 6i jeg merket en positiv forskjell med grafitt. PW til 8i var omtrent som med mine jern i dag.

Nå skal det sies at jeg ikke er veldig fornøyd med dagens jern. De var svært gode for meg som GK spiller, men jeg har en annen sving i dag. Prøvde noen slag med Furu sine Adams og det var klasseforskjell.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Grafitt eller stål?

Post by JanB »

@kaffekannen: Jeg mente ikke at det ikke var lov for mid-hcp å få fugler, men man skal ikke legge opp spille sitt etter det. Det er stor forskjell å alltid prøve å får GIR eller bedre, slik som jeg må. Ta skrittet å sats på par der det ligger til rette for det. Fugler kommer når du minst aner det på nivået ditt.
Med dette mener jeg at dersom du jobber for å få par, går du nedover i hcp. Dersom du satser alt på å få birdie, kan det endre med dobbel før du vet ordet av det.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Boogieman
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 29 Jul 2009, 12:05

Re: Grafitt eller stål?

Post by Boogieman »

Vil vel heller si at jeg sliter med dårlig teknikk og lite konsistent sving heller enn lengde... slår 70-150 med SW-6I.
Spørsmålet var vel egentlig om svingen blir noe teknisk enklere av å ha lettere køller.
Jeg ofrer gjerne 2-4 meter per iron for å gå fra 20% dårlige treff til 10%.
Titleist AP-1 4i-PW
Yamato CPI-60 5w, 3w, SW
Taylormade Burner Superfast 2010
King Cobra TWS #5
Profound Dark Ace
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Grafitt eller stål?

Post by JanB »

En unøyaktig sving / balltreff kan gjerne kompenseres med køller med større sweetspot. Altså har det for ditt tilfelle egentlig ingen ting med skaftet å gjøre. Det er korrekt at grafitt er lettere og dermed har det noe med din rotasjonshastighet å gjøre.
Køllehoder som er mer "tilgivende" vil gi bedre resultat om du ikke treffer helt i sweetspot. Dersom du går på forskjellige merkers hjemmesider og ser sammenlikninger på køllehodet, forstår du hva jeg mener.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply