bounce

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

bounce

Post by sumo »

60 gradern min har fått seg en real smell ved treff av en stein under jorda, bortgjemt, under et slag.
et ganske stygt hakk som jeg er litt redd for kan ødelegge prestasjonen og bruken av kølla.vurderer derfor innkjøp av ny, men er veldig usikker på dette med bounce.
vet ikke bouncen på min nåværende lob, men utifra det jeg kan se på kølla så er det en del vinkel.vil ikke dette si høy bounce?
faktisk så er det mest vinkel på loben, litt mindre på sand, og minst på gap/approachen.er dette riktig?
ser at de fleste foretrekker en lob med lav bounce, rundt 4 grader.
mener også at jeg har blitt fortalt at wedger man gjerne bruker i bunkere, tørre spesielt skal ha lav bounce slik at den bare spretter i sanden på en måte.
men det jeg har lest er helt motsatt.er veldig forvirret for og være helt ærlig.noen som kan hjelpe meg?

vil en lob med 4 eller 14 grader være best?
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Mats
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 310
Joined: 28 May 2009, 17:36
Hcp: 12.6
Hjemmeklubb: Krokhol

Re: bounce

Post by Mats »

selv om wedgen fikk seg en ripe er den nok ikke ødelagt for det. Det er jo en klump metall, og ikke noe finelektronikk det er snakk om her ;) er jo bare å teste kølla litt på treningsområdet før du evt. bestemmer deg for å kjøpe en ny :). Tviler på at du kommer til å merke noen forskjell

Ellers: (som regel).

Lobwedge = 60 grader
Sandwedge = 56 grader
Gapwedge = 52 grader
Pitching wedge = 50 grader

Bounce aner jeg ikke hva er egentlig, men kan tenke meg at det går på hvordan sålen på køllehodet ser ut. Om den er spiss eller avrundet, bred eller tynn etc.
Last edited by Mats on 02 Sep 2009, 00:36, edited 1 time in total.
I bagen:
Taylormade TP 4-PW
Taylormade Z TP 52gr
Titleist Vokey 56gr
Taylormade Burner 3w
Callaway Diablo 10n
TM Rossa monte carlo 7 putter
TaylorMade Burner rescue 22gr
Cobra Baffler TWS 20gr

hcp: 12,5
målsetning 2010: 9,9
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: bounce

Post by furu »

Vi diskuterte det litt tidligere i år i denne tråden. Der finner du noen linker til bl.a. Titleist sin side som har litt info om wedger.
Instagram @christianfuru
Post Reply