Bowden og Wishons Sterling single length irons

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by furu »

@kevin - Har liverglimt et par hundre innlegg om kun tjenester og produkter han tilbyr? Kan dette sammenlignes med om noen svarer på spørsmål om produkter ved å linke til varer? Og at dette skjer kanskje en eller to ganger hver måned?

En annen ting er måten man skriver på. Kunne Golfhandelen postet et innlegg der de gjør narr av Golfshopen for å framheve sin egen nettbutikk?

liverglimt kunne med vekt på generell kunnskap om golfutstyr vært en berikelse for forumet. Med sin gjentatte - nærmest religiøst pregede - opphøyelse av egne tjenester, ferdigheter og produkter er han heller et hinder for en fri diskusjon rundt enkle spørsmål fra forumets brukere. Dersom hverken jeg eller noen andre hadde sagt noe, ville hver eneste tråd startet i utstyrsforumet før eller siden handlet om liverglimts tjenester og produkter.

Jeg har ingen dør å feie for. Du kommer med jevne mellomrom med små stikk til meg, men det biter dessverre ikke siden det ikke har noe å feste seg til. Du har fått noen kjepphester som har ført til at du har mistet gangsynet. Jeg har ingenting å tjene personlig på at noe som helst blad, merke, nettside eller butikk går bra. Så enkelt er det. Allikevel innser jeg at jeg er en større og styggere ulv enn liverglimt og sikkert alle andre. Noen setter kanskje pris på at jeg diskuterer litt her inne. Andre kaster sikkert opp fordi det er så kvalmt :D Spør noen av vennene mine - jeg sa tidligere onsdag at jeg skulle slå meg litt løs i en dag til og så roe ned :D Måtte liksom ha noen meninger og få ut noe før jeg slappet av litt.

Satser på å bruke litt mer tid på nettsiden etter hvert. Kanskje Q&A på furu.space? Apropos det liverglimt - Squarespace har bra opplegg for nettbutikk, som nylig ble oppdatert med norsk mva, tekster, NOK osv.

Single length er litt pga Dechambeau, og litt pga hvordan golfindustrien fungerer. Et hvert selskap med litt selvrespekt har flere produkter klare for fremtiden. De kan når de vil hoppe over et ledd, lansere noe der de har ventet på det rette tidspunktet. Som liverglimt sier har produktet vært på gang en stund. Jeg har nok rett hvis jeg påstår at så godt som alle kølleprodusenter med et visst volum har sett på konseptet.

Ok. God følelse :D Fin dag med litt innlegg. Takk :D I morgen skal jeg trene litt.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by liverglimt »

Hvis jeg gjør narr av andre så er vi i samme båt Furu. Du har jo åpenbart forelsket deg i det som kommer ferdig fra enhver markedsføringsfabrikk. Dette smører du utover forumet som om det skulle være den eneste veien til å spille god golf. Den frie diskusjonen på forumet stoppes av din gjentatte nedlatende holdning til andre medgolfere. Heldigvis så er det noen på dette forumet med bein i nesa til å stå opp for å diskutere videre etter usakligheter.

Takk som byr, men nettbutikk i Norge er ikke interessant på dette tidspunktet, men takk for innspillet. Tror du har misset hele greia, jeg er her for diskusjonens skyld ikke for å selge. Det er vel en utenkelig sak i dine øyne.

Så kan vi kanskje diskutere single length irons?
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by Golfspilleren »

Det er vel ingen som har spilt ordentlig god golf med Wishon-køller?
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by liverglimt »

Spørs hvordan du ser det. Wishon golf sponser ingen spillere, men det er til tider køller i bager rundt om på tourer. I tillegg mange gode amatører som velger tilpassede køller.

Tom Wishons design har blant annet blitt spilt av Ben Crenshaw, Scott Verplank, Bruce Lietzke og siste køllesettet til Payne Stewart var designet og tilpasset av Wishon. Seire på PGA tour, Champions tour og Ryder Cup.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by veggiss »

Golfspilleren wrote:Det er vel ingen som har spilt ordentlig god golf med Wishon-køller?
1/10
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by furu »

Payne Stewarts køller var faktisk designet av Payne Stewart. Han samarbeidet med Tom Wishon mens sistnevnte var hos Golfsmith, for å lage en kolleksjon med Lynx køller. Hvis man først skal bruke en død legende som argument, kan man like gjerne gjøre det på riktig måte.

Daglig dose. Takk.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by liverglimt »

Du slutter ikke å vri på sakene Furu. Hvem designer og hvem kommer med innspill? Hvem har da designen?

Daglig oppgulp fra Furu. Eller sagt på en annen måte, golfsnakk.no bør være veldig takknemlig for å ha en slik kunnskapsrik kar som Furu som kommenterer alle saker som passer han. Fra hans vinkel og hans synspunkt. Desverre så viser det seg å ikke være riktig alle gangene. Da finner Furu en annen vei å kaster dårlige kommentarer og oppgulp som at andre sofaslitere vet mer enn han og at han skal slutte å skrive innlegg på dette forumet. Vi kan ikke annet enn vente på fortsettelsen fra denne kunnskapsrike Furu. :) Direkte sitert fra 8090.com

Etter litt søk på verdensveven så var dette det eneste jeg kom i nærheten av at Payne Stewart hadde designet ett sett.

http://www.golftoday.co.uk/news/yeartod ... /lynx.html
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by Nerd »

Golfspilleren wrote:Hadde dette blitt laget om ikke Dechambeau hadde spilt med like lange køller? Neppe.

Før i tiden trodde man at Wishon, KZG, Vega og Maltby var mye bedre enn de masseproduserte merkene.
Det er det vel ingen som tror lengre.
Sterlig var designet, men om det ville blitt realisert, ja se det er det nok den samme Dechambeau som kan takkes for, da markedsmuligheterne er noen ganske andre nå enn de var, men mere viktig er det at man "en gang for alle" har rokket ved en gammel golf standard, nemlig 4/8" dels spring mellom jern.

Faktum er jo at alt som har med utstyr å gjøre er kompromisser en eller annen vei, og med hensyn til skaft længden som er uhyggelig viktig, har vi i ca 100 år set det som en selvfølgelighet at de var med 4/8" dels spring, den debatten var jo over før den startet liksom....men er det et gode? definitivt nei.

Ser vi på de som handler volumet av utstyr, de som reelt finansierer hele sirkuset vi er vitne til, de kommer ofte veldig dårlig ut av det om vi SKAL forholde oss til mange av de "etablerte sannheter og standarer", og lengden er bare en av de, men en viktig sådan. Det jeg tenker på er den utvikling vi har set med "loftsyken" i kombinasjon med 4/8" dels standarden. Den har gjort 3 og 4 jernet uspillelig for majoriteten av golfspillerne, og det er ikke nødvendigvis en fordel for produsenterne heller, selv om det åpner for salg av hybrider.

Det som i custom kretser har vært vanlig en hel del år er å lage set med 3/8 dels spring i jern, med start i #8 jernet, og fra 9 og inn i wedger bruke de klassiske 2/8"
Da kan vi lage et set 4-LW, der 4 jernet har lengden av et "standard 5 jern", og det kan de fleste mestre, mens lob kun ender 1/8 del over normalen.
Vi kan altså klemme inn et jern ekstra, uten at vi går ut over spillerens evne til å ramme godt grunnet lengden.

Salg av 3/8" dels set har vært "kontroversielt" i seg selv, men etter at Decambeu vant med Single iron er diskusjonen over, folk forstår nå at intet her er meislet inn på steintavler og at alt er gjenstand for endring, man må bare vite hva slags endringer et kjempe produksjons system som de store fabrikker kan være med på i store serier.

Det er også mye tøvete kritikk alle veier med hensyn til Custom utstyr og hylle varer, for det er ikke noe galt med noen av delene faktisk. Det som ER galt i denne bransjen er den generelle kompetansen i salgsleddet, her eksisterer liten eller ingen fag kompetanse, den såkalte kunnskapen er ofte ren PR svada, og det skylles latskap, for dette er hverken rakettforskning eller utilgjengelig for den som søker.

DE SERIØSE brands som t.eks Titleist tilbyr nær hva som helst i Custom options, det samme gjør Ping, og det er meget få ting de ikke vil utføre, og som "alle Custom shops lager", det er bare ikke riktig, for når sant skal sies er de fleste Custom shops et trangt bakrom med dårlig lys og mangelfuldt med verktøy, og en halvdårlig hjemmeside. Steder som leverer REEL kvalitet kan du telle på en dine fingre i Europa, det samme i USA, så world wide snakker vi mindre enn 50 steder, for folk har normalt ikke det her som sin levevei, men en slags hobby med inntekts potensiale, og standarden er deretter. Det meste er rent sjusk som går i gruppen"Custom fitting", så det er intet å si på det dårlige ryktet, og der er solgt mye Snake oil" gjennom tidene.

Hadde de som jobbet med salg av OEM utstyr bare kostet på seg omså noen få dager på kurs bare, og verktøy for 3-4000.- så ville de kunne laget underverker, for de vet ikke at drivere fra hylden er som bukser i gamle dager. Alle var like lange, maks lengde, og sydamen bak gardinen på bakrommet fikset bukselengden før man forlot. De som er gammel nok husker det da man var med mor å handlet bukser, og sånn er dagens drivere laget. De er IKKE laget for lange, de er klar for å tilpasses, men vet de det i butikkene?, og kan de justere litt på flex styrken samt litt på balancen? De fleste steder kan ikke, eller at det begrenses til at man kan overtale de til bare å sage av skaftet og skifte grip, men selv det sitter langt inne mange steder, og DER ligger egentlig problemet, ikke på varene, de feiler ingenting egentlig, uansett merke.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by Golfspilleren »

Takk, Nerd. Endelig en med ordentlig kunnskap.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by liverglimt »

Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by Franz »

http://www.golfwrx.com/360670/the-facts ... gth-irons/

Det linkes videre til en oppdatert WITB for BAD - overraskende nok ganske mye nytt i bagen hans.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by liverglimt »

Franz det er akkurat samme linken som jeg har lagt ut. Det er vel denne til hans WITB du skulle legge ut. http://www.golfwrx.com/364122/bryson-de ... witb-2016/

Han har gjort noen artige saker, kastet ut slideren på sin driver. :lol: Det vitner om at han har en bestemt oppfatning om hva som er best for han uansett hva produsenten må mene.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by Franz »

liverglimt wrote:Franz det er akkurat samme linken som jeg har lagt ut. Det er vel denne til hans WITB du skulle legge ut. http://www.golfwrx.com/364122/bryson-de ... witb-2016/

Han har gjort noen artige saker, kastet ut slideren på sin driver. :lol: Det vitner om at han har en bestemt oppfatning om hva som er best for han uansett hva produsenten må mene.
Oi, så dette først nå. Sorry. Jeg blingset bare på din link.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by liverglimt »

Barney Adams om Brysons Single length irons
We got pretty busy, and I essentially stopped playing for the better part of 10 years, so my inertial irons idea disappeared. We did introduce irons as a company, but they were industry standard specs. We didn’t influence the market; it influenced us. Besides, my clubs were for me and I’m not standard.
"It influenced us". Den likte jeg, viser hvor vanskelig det er å påvirke golfindustrien.
Nerd
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 178
Joined: 19 Sep 2011, 10:02
Been thanked: 12 times

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by Nerd »

liverglimt wrote:Barney Adams om Brysons Single length irons
We got pretty busy, and I essentially stopped playing for the better part of 10 years, so my inertial irons idea disappeared. We did introduce irons as a company, but they were industry standard specs. We didn’t influence the market; it influenced us. Besides, my clubs were for me and I’m not standard.
"It influenced us". Den likte jeg, viser hvor vanskelig det er å påvirke golfindustrien.
Nå som STERLING er kommet ut, har jeg laget en update for de jeg løpende orienterer om det rent tekniske, og her om hvordan vi kan eller bør forholde oss med hensyn til skaft sortering og utvelgelse av skaft når vi skal bygge Sterling. Når vi først går for å lage noe som er "Matchet" optimalt som jo er tanken her, er der noen kompromis, eller beviste valg og manipuleringer vi stadig kan foreta, så vil du dykke litt dypere ned i materien for Single length og Skaft, kan du følge det her link.
Bildet i posten er kun specs på Sterling fra Wishon, så du behøver ingen log in for å lese og forstå hva det handler om.

http://www.vildmedgolf.dk/topic/7161-ku ... ment=88661

Hele den tråden som linket viser til er fra starten av en slags skole og dialog med flere av de jeg senere har eksaminert i club tech og fitting, så det er en slags "open source" skole i det rent tekniske så dypt vi kan komme i det. Tråden er derfor som tittelen antyder, KUN for de teknisk interesserte, og ikke spesielt egnet for "hygge leseren ", men mindre man finner hygge i å lese om det rent tekniske da :-)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by kevin »

Teeparty.se hadde med Conny Lindgren fra http://teeview.se, og han forteller om køllene til DeChambeau og har med seg Tom Whishon køller i studio når de prater om Bryson og single length irons.

Ca.46min ut i videoen, den sekvensen er ca.14min lang. Ganske interessant.



PS! Dechambeau har signert for Cobra/Puma, ble nylig annonsert. Blir interessant å se hvordan det blir
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by liverglimt »

Flott beskrivelse av single length irons.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by liverglimt »

My Swing Evolution tester Sterling single length irons.

https://www.youtube.com/watch?v=QvLsJdcqHII
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by liverglimt »

Mark Crossfield har anmeldt Sterling. "The best new clubs I have tried in a long time".

https://www.youtube.com/watch?v=WU_332Cj2Ng
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Bowden og Wishons Sterling single length irons

Post by veggiss »

Blir nesten sugen her... Bygger du et sett til meg liverglimt?

Sent fra min Nexus 6P via Tapatalk
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply