Taylor Made Monte Carlo OS CB (kappe, bytte grep CB)

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
Post Reply
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Taylor Made Monte Carlo OS CB (kappe, bytte grep CB)

Post by dirtyzecret »

Noen som har peil på counterbalance og bygging av dette.

Har den nye counter balance Monte Carlo puttern fra TM på 38'' tommer, hodet veier 395 gram og standard grepet er 130 gram.

Jeg vil kappe denne til 37 tommer sette på et annet grep og putte en tourlock vekt i toppen.

Noen som vet hvor mange gram 1 tomme stålskaft veier ca?

Jeg lurer på å sette dette oppsettet,

37 tommer
395 gram hodet
Grep: 80 gram + tourlock vekt på 40 gram = 120 gram motvekt, kontra 130 gram som er på 38 tommern.

Kom gjerne med meninger om eventuelt tyngre eller lettere vekt :)
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Taylor Made Monte Carlo OS CB (kappe, bytte grep CB)

Post by liverglimt »

Hvor mye av skaftet vil du få over grepet ditt?

Ideeen med CW puttere er at når de ikke har motvekt så skal en ca 4 tommers ende stikke opp og fungere som CW. Har testet dette selv og fungerer bra. Har også gjort som du beskriver å kappe ned også sette inn motvekt i butt ende, men da kappe til spillelengde.

Jeg ville nok heller dyttet inn så du fikk litt høyere totalvekt når putteren kuttes. Forutsetter da at du har litt av enden over grepet. Hvis du kapper helt ned til spillelengde vil du ta bort noe av CW intensjonen som er å skape en balanse mellom hodet og ekstra stubben som er over grepet.
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Taylor Made Monte Carlo OS CB (kappe, bytte grep CB)

Post by dirtyzecret »

liverglimt wrote:Hvor mye av skaftet vil du få over grepet ditt?

Ideeen med CW puttere er at når de ikke har motvekt så skal en ca 4 tommers ende stikke opp og fungere som CW. Har testet dette selv og fungerer bra. Har også gjort som du beskriver å kappe ned også sette inn motvekt i butt ende, men da kappe til spillelengde.

Jeg ville nok heller dyttet inn så du fikk litt høyere totalvekt når putteren kuttes. Forutsetter da at du har litt av enden over grepet. Hvis du kapper helt ned til spillelengde vil du ta bort noe av CW intensjonen som er å skape en balanse mellom hodet og ekstra stubben som er over grepet.
Jeg har brukt 34 tommer mye, vanlig bladputter uten motvekt. Har alltid holdt med litt av grepet ovenfor hendene uansett. Så ca på 33 med andre ord.
Denne putteren kommer jeg ca til å holde på 34, tommer så da blir det 3 tommer ovenfor hendene med 37 i lengden.
Var ikke det at putteren på 38 følts feil, men uvant med så langt og den kom liksom borti t-skjorta mi ved oppstilling. Men jeg klarer fint å putte med den.
Tenkte at når den kom borti vill det etterhvert bli litt irritasjon, var derfor jeg ville kappe.
Vet at samme putter modell jeg har levers med akkurat samme hodevekt og motvekt i 36 tommer.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Taylor Made Monte Carlo OS CB (kappe, bytte grep CB)

Post by liverglimt »

Jeg ville lagt en totalvekt på samme som du hadde fra før. Enten med kapping til 37 tommer og samme grep som før eller annet grep og motvekt for å kompensere vektreduksjonen.

Jeg kjenner til det med at den tar i jakka. :D
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Taylor Made Monte Carlo OS CB (kappe, bytte grep CB)

Post by dirtyzecret »

liverglimt wrote:Jeg ville lagt en totalvekt på samme som du hadde fra før. Enten med kapping til 37 tommer og samme grep som før eller annet grep og motvekt for å kompensere vektreduksjonen.

Jeg kjenner til det med at den tar i jakka. :D
Det ble Superstroke flatso 2.0 XL med motvekt og 37'' tommer. Dette grepet og motvekt kommer tilsammen på 135 gram kontra 130 gram som var motvekten når putteren var 38''.
Siden jeg kapper 1 tomme vil jo den totale vekten av putteren bli så og si lik.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Taylor Made Monte Carlo OS CB (kappe, bytte grep CB)

Post by liverglimt »

Høres veldig fornuftig ut. Rapport om en måned! :D
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Taylor Made Monte Carlo OS CB (kappe, bytte grep CB)

Post by dirtyzecret »

Blir rapport til helgen, Sverige i påsken :)
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Taylor Made Monte Carlo OS CB (kappe, bytte grep CB)

Post by dirtyzecret »

liverglimt wrote:Høres veldig fornuftig ut. Rapport om en måned! :D
Fungerte meget bra og synes faktisk putteren ble bedre.
La også merke til at Taylor Made putteren hadde ''fake-counterweight'' der hele grepet veide 130 gram uten noe vekt i toppen.
Når jeg innstalerte grepet med vekt i toppen fikk den også et litt annet balansepunkt.
Dette mener jeg selv er slik counterbalance burde være med en vekt i toppen, ikke vekt fordelt på et grep som er såpass langt.

PS: Jeg kappet også standard grepet i 4 deler for å dobbeltsjekke at vekten faktisk var fordelt i hele grepet, at ikke toppen veide mer.
Ja, toppen var litt tyngre men ikke på langt nær tung nok til å gi motvekt i toppen.
Når dette er sagt er jo det med balansepunkt smak og behag fra spiller til spiller.
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Taylor Made Monte Carlo OS CB (kappe, bytte grep CB)

Post by liverglimt »

Høres veldig bra ut. Jeg er langt på vei enig med deg i vektplasseringen. Derfor bruker jeg som regel insert i toppen når jeg lager CW puttere. Det gir en følelse av vekt i fingrene som er helt spesiell. Kundene liker det. :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Taylor Made Monte Carlo OS CB (kappe, bytte grep CB)

Post by furu »

Testing utført av Nike viser at like mange liker vekten plassert lenger ned i grepet, og presterer bedre med dette enn vekt i toppen. Derfor lanserte de Counterflex med trinnløs vektstang. Det er altså minst to måter å gjøre det på, og ingen av dem er feil :)
Instagram @christianfuru
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Taylor Made Monte Carlo OS CB (kappe, bytte grep CB)

Post by dirtyzecret »

furu wrote:Testing utført av Nike viser at like mange liker vekten plassert lenger ned i grepet, og presterer bedre med dette enn vekt i toppen. Derfor lanserte de Counterflex med trinnløs vektstang. Det er altså minst to måter å gjøre det på, og ingen av dem er feil :)
Ja, er akkurat det som er greia, at folk liker forskjellig tyngepunkt, smaken er som baken :lol:
Men jeg tror at å fordele vekten, i et grep som er like langt som halvparten av skaftet, kanskje i favoriserer noen.
Jeg prøvde faktisk alle de nye Nike putterne i September 2015, og Counterflex var ganske genialt siden man kan spesialtilpasse med vekten akkurat der man liker.
Dette er mye bedre enn å sende med et grep der vekten er fordelt i hele grepet.
I år tar på en måte Nike Odyssey Works sin CB til et enda mere tilpasset nivå! :!: :!:
Kan hende jeg ryker på en Origin putter, man vet aldri, haha...
Post Reply