Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Del dine erfaringer, og post spørsmål om golfutstyr.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by GolfMickey »

Shankduff
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 31 Jul 2015, 19:13

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by Shankduff »

Anbefaler alle å prøve den nye 785 Srixon driveren på fornebumessen nå. I forhold til min M2 2017 mod var det 7-8 mph opp, og 20-25 meter lenger carry, stabilt høy smash factor.
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by azazel »

Shankduff wrote:Anbefaler alle å prøve den nye 785 Srixon driveren på fornebumessen nå. I forhold til min M2 2017 mod var det 7-8 mph opp, og 20-25 meter lenger carry, stabilt høy smash factor.
lol...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by furu »

Der ville jeg nesten sjekket hvilke innstillinger det var på utstyret som registrerte slagene dine. Mulig at den passer ekstremt godt til deg, men den skal ikke være så mye bedre enn M2.
Instagram @christianfuru
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by halvorsen84 »

furu wrote:Der ville jeg nesten sjekket hvilke innstillinger det var på utstyret som registrerte slagene dine. Mulig at den passer ekstremt godt til deg, men den skal ikke være så mye bedre enn M2.
Fra "spøk" til "alvor"her; furu, du som har reist mye rundt og testet, vært på demomesser osv, har du noen gang opplevd at det har vært "jukset" med utstyret fra produsent/stand sin side??
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by furu »

halvorsen84 wrote:
furu wrote:Der ville jeg nesten sjekket hvilke innstillinger det var på utstyret som registrerte slagene dine. Mulig at den passer ekstremt godt til deg, men den skal ikke være så mye bedre enn M2.
Fra "spøk" til "alvor"her; furu, du som har reist mye rundt og testet, vært på demomesser osv, har du noen gang opplevd at det har vært "jukset" med utstyret fra produsent/stand sin side??
Ikke direkte jukset. Jeg har vært med på at de har overdrevet litt. Eller litt mye, av og til. Et eksempel på at de vrir ting til sin fordel kan være å teste sin nye driver mot utgåtte modeller og ikke siste nye fra konkurrenten. "Vi har jo ikke tilgang til de nyeste akkurat nå", er gjerne forklaringen. Eller når de tester mot jern som er åpenbart helt annerledes i loft og skaftlengde.

Husker en gang med en proff som slo de nye jernene mens vi så på, og han måtte innrømme at sammenligningen med hans eksisterende køller var helt ubrukelig siden de ikke hadde noe som helst til felles. Hans blades mot distansejern ble helt feil. Skaftet var også helt feil for ham. Så egentlig bortkastet, men vi lærte mye allikevel.

Og ikke minst husker jeg veldig godt en tur med en produsent hvor vi hadde køllelansering i to dager og så var tilskuere på European Tour. Alle proffene deres hadde bagen full av merkets køller på lanseringen. Når jeg traff dem igjen under turneringen hadde de byttet ut nesten alt. Det er forresten ikke mye som er kulere enn når de er ute på banen, det er masse tilskuere og de kjenner deg igjen og hilser på deg 8-)

Juksing med utstyr skjer fra selgeres side. Det er udiskutabelt. Typisk problem er de som bruker sim for testing og booster forholdene. Det er også viktig å være klar over at både Trackman og Flightscope må være korrekt innstilt for å få resultat som kan brukes i vurderingen.
Instagram @christianfuru
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by liverglimt »

Ta med eget utstyr ved testing av nytt. Så får man sammenlignet riktig for seg selv. :)
Shankduff
Rookie
Rookie
Posts: 29
Joined: 31 Jul 2015, 19:13

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by Shankduff »

Det er planen ja. Kjenner denne representanten svært godt forøvrig, tviler på at han trikser med utstyret, men det blir en komparativ studie med min M2 før eventuelt kjøp ja. Så det dere sier er at Trackman kan ha vært boosted up, og viser 8-9% for mye på køllehastighet bl.a. Alternativt kan jeg jo ha hvilt meg i form de to ukene som er gått siden jeg avsluttet sesongen. Fravær av golfspilling har tidligere ikke hatt den effekten på ferdighetene, men det hadde jo vært en fordel.:)

! Skal sies at resultatene på jernslagene var helt average, og eneste justering på utstyret etter det var å bytte til driver fra 7-jern. Men jeg kan jo ikke dette utstyret og mulighetene som ligger der, så det er godt mulig at det går an å booste bare enkeltkøller. Fortsettelse følger etter komparativ studie.
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by azazel »

Den største forskjellen de siste årene er reklamebudsjettene til selskapene som lager køller. Det brukes milliarder på å prøve og lure folk til å tro at de bør bytte ut køllene oftere enn de trenger. Reglene produsentene må følge er de samme iår som i fjor.. Hvis du kjøper nytt etter et år så kaster du penger ut vinduet. Kanskje med unntak hvis den første var et totalt bomkjøp iforhold til din sving. Bruk heller disse pengene på pro-timer, dette vil gi deg et bedre resultat. Og det vil også hjelpe på resultatet til alle andre køller samtidig..

Det har vært svært liten forbedring på drivere siste 5 årene. Når jeg startet å spille for to år siden fikk jeg en godt brukt Ping G20, tidligere i år vant jeg en Taylormade M4. Jeg ble fittet på monitor med flex etc på den nye, men det endte opp med likt som gamle. Jeg merket ingen forskjell på dem... Verken på lengde eller at de nyeste skal være så mye bedre på dårlige treff.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by furu »

azazel wrote:Den største forskjellen de siste årene er reklamebudsjettene til selskapene som lager køller. Det brukes milliarder på å prøve og lure folk til å tro at de bør bytte ut køllene oftere enn de trenger. Reglene produsentene må følge er de samme iår som i fjor.. Hvis du kjøper nytt etter et år så kaster du penger ut vinduet. Kanskje med unntak hvis den første var et totalt bomkjøp iforhold til din sving. Bruk heller disse pengene på pro-timer, dette vil gi deg et bedre resultat. Og det vil også hjelpe på resultatet til alle andre køller samtidig..

Det har vært svært liten forbedring på drivere siste 5 årene. Når jeg startet å spille for to år siden fikk jeg en godt brukt Ping G20, tidligere i år vant jeg en Taylormade M4. Jeg ble fittet på monitor med flex etc på den nye, men det endte opp med likt som gamle. Jeg merket ingen forskjell på dem... Verken på lengde eller at de nyeste skal være så mye bedre på dårlige treff.
Mye i det innlegget er feil.

At man som forbruker føler seg tvunget til å kjøpe nytt hele tiden vitner om svak vilje. Du kan ikke klage på at noen prøver å selge deg noe. Tenker du det samme om mobiler? Møbler? Biler? Kyllingpålegg? Fotballsko? Sirkelsager? Alle vil hele tiden selge deg det de lager - du som forbruker tar valget på egenhånd.

Det kommer hele tiden til nye spillere. De trenger utstyr. Noen blir eldre. De trenger andre typer køller. Noen blir sterkere og bedre. De trenger noe annet. Noen har fått en skikkelig dårlig custom fitting og bør kjøpe noe annerledes.

Protimer er heller ingen magisk kur. De kommer jo også med nye konsepter. Er ikke de selgere? Selger ikke de et produkt? Er de 100% pålitelig mens kølleprodusenter bare lurer deg?

G20 var en veldig god driver. Den holder nok bra stand fremdeles, men M4 er på mange måter en mer effektiv driver. At du ikke merker forskjell kan komme av at du ikke er konsistent. Du varierer kanskje veldig mye, svingen og balltreffene er ikke gjentagende like.

Den negative oppfatningen av utstyrsbransjen sitter fremdeles i etter en veldig hektisk periode for 5-10 år siden. Det er ikke så hysteriske tilstander nå for tiden.
Instagram @christianfuru
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by GolfMickey »

azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by azazel »

Mye i det innlegget er feil.

At man som forbruker føler seg tvunget til å kjøpe nytt hele tiden vitner om svak vilje. Du kan ikke klage på at noen prøver å selge deg noe. Tenker du det samme om mobiler? Møbler? Biler? Kyllingpålegg? Fotballsko? Sirkelsager? Alle vil hele tiden selge deg det de lager - du som forbruker tar valget på egenhånd.
Joda mye av dette er mine personlige meninger. Men jeg er ikke alene om mange av disse tankene og de fleste er dannet på grunnlag av uavhengige tester etc. Vis meg gjerne tall og uavhengig forskning på at jeg tar feil...

Jo, jeg kan klage på måten noen vil prøve å selge ting til meg. I Norge har man til og med mange lover som regulerer dette, og det er en god grunn til at disse ble laget. Og de brytes daglig av de fleste bransjer. Dessverre nesten alltid uten konsekvenser. At andre bransjer også driver på slik rettferdiggjør ikke saken, og jeg bare påpeker hvordan jeg syntes det er innen golfutstyr.

Tenker likt om de fleste bransjer ja. Er helt utrolig hvor mye fokus på psykologi det har blitt innen salg. Forskjellen mellom mange av bransjene og golfkøller er at forskjellen fra år til år er nå blitt så utrolig liten. Virker som de har nådd sin peak siste årene. Men påstandene har ikke endret seg mye, og det er disse jeg har et problem med. Så mens mobilprodusenter kan skryte av mye bedre spesifikasjoner så skryter golfbransjen av JAILBREAK & TWISTFACE og masse annet tull som er 99.99% reklame-jippo. Men som er det de fokuserer på når de starter å lage ny kølle. Markedet på nye spillere er ikke stort nok, så da er det et svært stort fokus på hva kan lure folk til å bytte til en ny før man egentlig trenger å bytte?

Jeg kjenner en del selgere innen ulike bransjer som ikke gjør tingene bedre i forhold til mitt syn på saken... Nå er jeg nok en del mer skeptisk enn en gjennomsnitts person, så blir en del googling på meg i stedet for å la en selger "hjelpe" meg hvis jeg er helt grønn på området.

Ettersom de ikke kan lage en bedre kølle virker det som produsentene nå har endret fokus for å få folk til fortsatt å bytte ut køllene like ofte som før. M4 ville i følge Taylormade revolusjonære bransjen pga all den nye teknologien! Som er rein løgn. Samme er det når produsentene skryter av 10m mer lengde på jernkøller, hvor nesten hele endringen kan som oftest forklares i endret loft. Osv...

Og den utrolige økningen i pris kontra hva man faktisk får syntes jeg er et stort problem for hele golfmiljøet. Er ikke hovedgrunnen, men er en av mange faktorer som gjør at det blir færre spillere. Jeg kan ikke se en god grunn til at prisene er slik som de er. Med unntak av de eksponentiale utgiftene på ting som har med reklame å gjøre. Å se detaljert regnskap til disse selskapene tror jeg hadde vært tragikomisk lesning. Hvis man igjen sammenlikner med mobilbransjen så er det der en god grunn til forskjellene på pris på de ulike av årets modeller, og når man sammenligner med tidligere års modeller.

Det største problemet mitt er at pga all reklamen og løgnene så tror flesteparten at forbedringene er svært mye større enn de faktisk er.
Så kan du si at de burde vite bedre. Men de fleste bruker ikke mye tid på å sjekke slikt og stoler svært mye på selgere.
Det kommer hele tiden til nye spillere. De trenger utstyr. Noen blir eldre. De trenger andre typer køller. Noen blir sterkere og bedre. De trenger noe annet. Noen har fått en skikkelig dårlig custom fitting og bør kjøpe noe annerledes.
Poenget mitt er at alle disse forskjellige typene finnes allerede. Men så klart trenger markedet nye køller. Er bare å ta seg en tur på en flyplass og se hvordan golfbag'er behandles... :D
Protimer er heller ingen magisk kur. De kommer jo også med nye konsepter. Er ikke de selgere? Selger ikke de et produkt? Er de 100% pålitelig mens kølleprodusenter bare lurer deg?
Ja protimer i seg selv er som oftest uten mening. Men for de aller fleste så hvis målet er å spille bedre, evt å slå lengre som virker å være hovedfokuset til mange :) , så er det et mye bedre utgangspunkt enn nye køller.
G20 var en veldig god driver. Den holder nok bra stand fremdeles, men M4 er på mange måter en mer effektiv driver. At du ikke merker forskjell kan komme av at du ikke er konsistent. Du varierer kanskje veldig mye, svingen og balltreffene er ikke gjentagende like.
Det syntes jeg er en veldig morsom kommentar. Hvis man leser/ser på tester hvor drivere fra de siste 6 årene blir sammenlignet så er det som oftest bare noen par meter som skiller dem. Og siden det er veldig individuelt så vil man like ofte få folk som slår lengre og bedre med de som er noen år gammel i forhold til nye.

Da blir produsenter og selgeres kommentar som oftest at; men disse testene blir jo gjennomført av lav handicappere som treffer så bra på køllehodet hver gang. For den virkelige forskjellen er off center hits. Så ut i fra dette og din kommentar så burde vel egentlig min oppgradering ha vært perfekt for meg...? :)

Jeg har slått "en del" baller med hver av dem og er god nok med tall til å kunne se mønster og gjennomsnitt på forskjellige treff. Men jeg har ikke laget noe statistikk på dette, så en liten endring kan ha skjedd. Men hvis jeg har carry på i overkant av 200 meter og forskjellen på ny og gammel er 2 meter, så kaller jeg det ingenting... Jeg har ihvertfall ikke merket noen forskjell. Og igjen så var poenget mitt at det er ikke nye køller som kommer til å få meg til å spille bedre golf. Jeg har fortsatt utrolig mye å gå på med å fokusere på trening. Og dette gjelder de fleste.

Leste tidligere i dag på PGA sin hjemmeside at gjennomsnittslengden på PGA tour økte med under 2 yards fra 2016 til 2017, og under 1 året før. Og jeg kan nevne svært mange faktorer som jeg mener har påvirket dette tallet mer enn køllene..
Den negative oppfatningen av utstyrsbransjen sitter fremdeles i etter en veldig hektisk periode for 5-10 år siden. Det er ikke så hysteriske tilstander nå for tiden.
Jeg har bare spilt i to år, så mine inntrykk er fra denne perioden. Og videoer og tester jeg har fått med meg er alle fra denne perioden. Men det kan godt være at mange jeg snakker med er blitt påvirket fra da.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by TheBigEasy »

Miklagard kjører 50% på jernsett. Trolig ikke veldig mye igjen, men man kan jo undersøke.
https://miklagardgolf.no/2018/12/gjor-e ... r-for-jul/
Play your best.
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by yuran »

Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by furu »

yuran wrote: 24 Feb 2019, 10:09 Er disse ekte?

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =141034105
Krympeplast på hodene. Staff bag inkludert. Jeg ville sjekket hvor de var kjøpt. Kan tenke meg at hvis selger er ærlig sier han at de ble kjøpt i Bangkok.

Jeg er skeptisk.
Instagram @christianfuru
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by Golfspilleren »

No way, Jose.
Fake med 110%
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by furu »

Litt artig at noen av dem er ubrukte. Hvor gammelt er dette settet? 11-12 år?
Instagram @christianfuru
yuran
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 367
Joined: 30 Jun 2012, 00:52
Hcp: 12,x
Hjemmeklubb: Grønmo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 1 time

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by yuran »

Stusset over fargene og skriften også, samt at det er helsett og nærmest ubrukt.
Sir Slice-a-Lot

Cobra Fly Z
Bridgestone J40 DPC 4-PW
TM M2 3W
TM M2 5W
Bridgestone 3H
Bridgestone J40 50/54/58
Bridgestone True Balance TD-03
RoughBoy
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Jun 2011, 18:52
Hcp: 36
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by RoughBoy »

Vær forsiktig. Kjøpte et Mizuno sett med bag på Finn.no for noen år siden. Fake. Det var billig så tok det på strak arm. Kontaktet riktignok selger, som spilte helt uskyldig. Fulgte med en "Odyssey" putter. Når jeg fikk settet tilsendt og tok opp putteren var den knekket der hvor skaftet går inn i hodet. Den var ikke laget av skikkelig metall. Har ennå settet men aldri turt å slå med det.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Gode kjøp - brukt, nytt, tilbud

Post by LyLu »

azazel wrote: 07 Nov 2018, 22:00
Mye i det innlegget er feil.

At man som forbruker føler seg tvunget til å kjøpe nytt hele tiden vitner om svak vilje. Du kan ikke klage på at noen prøver å selge deg noe. Tenker du det samme om mobiler? Møbler? Biler? Kyllingpålegg? Fotballsko? Sirkelsager? Alle vil hele tiden selge deg det de lager - du som forbruker tar valget på egenhånd.
Joda mye av dette er mine personlige meninger. Men jeg er ikke alene om mange av disse tankene og de fleste er dannet på grunnlag av uavhengige tester etc. Vis meg gjerne tall og uavhengig forskning på at jeg tar feil...

Jo, jeg kan klage på måten noen vil prøve å selge ting til meg. I Norge har man til og med mange lover som regulerer dette, og det er en god grunn til at disse ble laget. Og de brytes daglig av de fleste bransjer. Dessverre nesten alltid uten konsekvenser. At andre bransjer også driver på slik rettferdiggjør ikke saken, og jeg bare påpeker hvordan jeg syntes det er innen golfutstyr.

Tenker likt om de fleste bransjer ja. Er helt utrolig hvor mye fokus på psykologi det har blitt innen salg. Forskjellen mellom mange av bransjene og golfkøller er at forskjellen fra år til år er nå blitt så utrolig liten. Virker som de har nådd sin peak siste årene. Men påstandene har ikke endret seg mye, og det er disse jeg har et problem med. Så mens mobilprodusenter kan skryte av mye bedre spesifikasjoner så skryter golfbransjen av JAILBREAK & TWISTFACE og masse annet tull som er 99.99% reklame-jippo. Men som er det de fokuserer på når de starter å lage ny kølle. Markedet på nye spillere er ikke stort nok, så da er det et svært stort fokus på hva kan lure folk til å bytte til en ny før man egentlig trenger å bytte?

Jeg kjenner en del selgere innen ulike bransjer som ikke gjør tingene bedre i forhold til mitt syn på saken... Nå er jeg nok en del mer skeptisk enn en gjennomsnitts person, så blir en del googling på meg i stedet for å la en selger "hjelpe" meg hvis jeg er helt grønn på området.

Ettersom de ikke kan lage en bedre kølle virker det som produsentene nå har endret fokus for å få folk til fortsatt å bytte ut køllene like ofte som før. M4 ville i følge Taylormade revolusjonære bransjen pga all den nye teknologien! Som er rein løgn. Samme er det når produsentene skryter av 10m mer lengde på jernkøller, hvor nesten hele endringen kan som oftest forklares i endret loft. Osv...

Og den utrolige økningen i pris kontra hva man faktisk får syntes jeg er et stort problem for hele golfmiljøet. Er ikke hovedgrunnen, men er en av mange faktorer som gjør at det blir færre spillere. Jeg kan ikke se en god grunn til at prisene er slik som de er. Med unntak av de eksponentiale utgiftene på ting som har med reklame å gjøre. Å se detaljert regnskap til disse selskapene tror jeg hadde vært tragikomisk lesning. Hvis man igjen sammenlikner med mobilbransjen så er det der en god grunn til forskjellene på pris på de ulike av årets modeller, og når man sammenligner med tidligere års modeller.

Det største problemet mitt er at pga all reklamen og løgnene så tror flesteparten at forbedringene er svært mye større enn de faktisk er.
Så kan du si at de burde vite bedre. Men de fleste bruker ikke mye tid på å sjekke slikt og stoler svært mye på selgere.
Det kommer hele tiden til nye spillere. De trenger utstyr. Noen blir eldre. De trenger andre typer køller. Noen blir sterkere og bedre. De trenger noe annet. Noen har fått en skikkelig dårlig custom fitting og bør kjøpe noe annerledes.
Poenget mitt er at alle disse forskjellige typene finnes allerede. Men så klart trenger markedet nye køller. Er bare å ta seg en tur på en flyplass og se hvordan golfbag'er behandles... :D
Protimer er heller ingen magisk kur. De kommer jo også med nye konsepter. Er ikke de selgere? Selger ikke de et produkt? Er de 100% pålitelig mens kølleprodusenter bare lurer deg?
Ja protimer i seg selv er som oftest uten mening. Men for de aller fleste så hvis målet er å spille bedre, evt å slå lengre som virker å være hovedfokuset til mange :) , så er det et mye bedre utgangspunkt enn nye køller.
G20 var en veldig god driver. Den holder nok bra stand fremdeles, men M4 er på mange måter en mer effektiv driver. At du ikke merker forskjell kan komme av at du ikke er konsistent. Du varierer kanskje veldig mye, svingen og balltreffene er ikke gjentagende like.
Det syntes jeg er en veldig morsom kommentar. Hvis man leser/ser på tester hvor drivere fra de siste 6 årene blir sammenlignet så er det som oftest bare noen par meter som skiller dem. Og siden det er veldig individuelt så vil man like ofte få folk som slår lengre og bedre med de som er noen år gammel i forhold til nye.

Da blir produsenter og selgeres kommentar som oftest at; men disse testene blir jo gjennomført av lav handicappere som treffer så bra på køllehodet hver gang. For den virkelige forskjellen er off center hits. Så ut i fra dette og din kommentar så burde vel egentlig min oppgradering ha vært perfekt for meg...? :)

Jeg har slått "en del" baller med hver av dem og er god nok med tall til å kunne se mønster og gjennomsnitt på forskjellige treff. Men jeg har ikke laget noe statistikk på dette, så en liten endring kan ha skjedd. Men hvis jeg har carry på i overkant av 200 meter og forskjellen på ny og gammel er 2 meter, så kaller jeg det ingenting... Jeg har ihvertfall ikke merket noen forskjell. Og igjen så var poenget mitt at det er ikke nye køller som kommer til å få meg til å spille bedre golf. Jeg har fortsatt utrolig mye å gå på med å fokusere på trening. Og dette gjelder de fleste.

Leste tidligere i dag på PGA sin hjemmeside at gjennomsnittslengden på PGA tour økte med under 2 yards fra 2016 til 2017, og under 1 året før. Og jeg kan nevne svært mange faktorer som jeg mener har påvirket dette tallet mer enn køllene..
Den negative oppfatningen av utstyrsbransjen sitter fremdeles i etter en veldig hektisk periode for 5-10 år siden. Det er ikke så hysteriske tilstander nå for tiden.
Jeg har bare spilt i to år, så mine inntrykk er fra denne perioden. Og videoer og tester jeg har fått med meg er alle fra denne perioden. Men det kan godt være at mange jeg snakker med er blitt påvirket fra da.
Det er enkleste er å bare legge ned mange timer å bli god i golf, sånn at man treffer midt i grøten kanskje 7 av 10 ganger.
Når man er på det nivået er alt plustelig snudd, for da har man ørten-100 ting og velge mellom å kan plukke ut det som passer best :)
Anngående tallene og statistikken fra PGA tour så er jo 2 yards netsen ingeting.
Når man begynner å slå mellom 270 - 320 driver, er man innafor en lengde som gjørt at det viktigste er andre deler av spillet.
Kommer man opp i driver over en viss lengde er det lang nok i massevis, så da er man tilbake igjen på terping på andre ting som kan ikke kan ''kjøpe'' seg til :)
Post Reply